Totter vil ikke spise fuldfoder

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
PhaRex Rats
Senior Rottemedlem
Indlæg: 506
Tilmeldt: lør feb 26, 2005 8:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Totter vil ikke spise fuldfoder

Indlæg af PhaRex Rats » man okt 13, 2014 2:04 pm

Jeg har for et par uger siden, overtaget 2 herlige han totter.
De er ikke bare håndvante, men også utroligt gode til små børn som min datter :)

NÅ - videre til pointen.

Jeg har fået lidt foder med ved overtagelsen, og det spiser totterne gladeligt.
Da beholdningen af foder er ved at rinde ud, har jeg købt noget fuldfoder i Maxizoo ved navn Versele- Laga Crispy Pellets (Rats & Mice).
Det gjorde jeg for at prøve den type foder af, da det egentlig er planen på sigt at bruge den type.
Totterne har ikke vist den store interesse i maden, selvom de har fået et par dage til at prøve det af. Faktisk ser det ikke ud til at de har rørt det overhovedet, med undtagelsen af de slæbte det ned til bunden af buret.

Skal jeg give dem mere tid, eller kan jeg ligeså godt opgive at bruge det foder?
PhaRex - Enjoy the Difference

-før kendt som Jaize.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man okt 13, 2014 3:18 pm

Tillykke med dine drenge. Jeg går ud fra, at de enten er halvstore eller voksne, når nu du skriver at det er nogen, du har overtaget. (billeder, billeder, billeder, MASSER af billeder, tak) :)

Rotter (og specielt voksne rotter) ligner faktisk katte lidt, når det drejer sig om at vænne dem til nyt foder. De skal allerhelst snydes til langsomt at vænne sig til smagen af det nye foder. Af natur er rotter jo meget mistænksomme overfor mad, de ikke kender. Det er derfor, at det imellem vilde rotter mest er de unge og uerfarne, der spiser dén rottegift, skadedyrsudrydderen lægger til dem - de gamle og kloge holder sig langt fra det, indtil de har set om de unge fæhoveder tager skade af det.
Dine drenge har jo sikkert hele deres liv været vant til dét foder, du fik med - så når du giver dem noget andet, regner de det aldeles ikke for at være rigtig mad. :lol:

Giver du dem fuldfoderet i en skål for sig, eller blander du det med deres gamle foder? Umiddelbart ville jeg tro, at det bedste ville være at blande en smule af det i det gamle mad, og efterhånden øge mængden af det. Hvis fuldfoderet er lavet som meget store stykker, kan det måske være en fordel, hvis det kan lade sig gøre at skære dem i mindre stykker her i begyndelsen - så de mere ligner en naturlig del af deres gamle blanding.
Umiddelbart ville jeg mene at det KUNNE være et godt tegn, at de frække drenge slæber det ned i bunden af buret. Det kunne muligvis være, fordi de faktisk anerkender det som mad - men bare foretrækker deres velkendte foder. Så er det jo meget fornuftigt af dem at gemme et lager af det nye foder i bunden... bare for det tilfælde at der skulle opstå hungersnød, så de ihvertfald ville have DET at æde. (RET usandsynligt, men det véd rotterne jo ikke) :lol:

Er drengene interesseret i at undersøge og smage mad, som DU sidder og spiser, når de er ude at løbe? For så var det måske en mulighed at vække deres interesse ved at lade, som om du sidder og spiser fuldfoderet med alle tegn på nydelse - og derefter nådigt deler "lækkerbidskenen" med dem. Jeg har hørt om nogen, der benytter sig af at lade lidt af deres eget mundvand gennembløde det nye foder, så rotterne kan lugte deres ejers duft på maden - og derfor går ud fra, at det altså godt KAN spises uden risiko. :wink:

..og når de er ude at løbe udenfor buret, kan du også prøve at gemme nogle små stykker af fuldfoderet rundt omkring, så de små labaner kan opleve glæden ved at finde noget spiseligt. Selv, hvis de bare slæber det ind i buret og derefter tisser på det - så giver det dem jo muligheden for efterhånden at se foderet som en lækker skat, de pludselig finder... i stedet for noget ulækkert puh-bad, som du forsøger at påtvinge dem. :P

Jeg synes helt sikkert, at du skal give dem mere tid. Køb evt. en smule mere af deres vante foder, så de har lidt bedre tid til at vænne sig til det nye.
Har du stadig tænkt dig at få et par unger også? Små babyer er jo tit meget mere åbne for at prøve noget nyt... og hvis DE så spiser det nye foder villigt - så vil de gamle med stor sandsynlighed blive møgmisundelige - og selv skynde sig at spise det. (misundelse er jo en fænomenal appetitvækker) :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

PhaRex Rats
Senior Rottemedlem
Indlæg: 506
Tilmeldt: lør feb 26, 2005 8:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af PhaRex Rats » man okt 13, 2014 6:48 pm

Jo tak :) De er lige over 1 år gamle begge to, så de er så afgjort voksne i min bog hehe.

So far har jeg bare serveret det i deres skål, ligesom de har fået deres gamle foder.
Det lyder som en god idé at knuse foderet, og blande det i deres gamle :)
Vil i alle fald lige afprøve de metoder du har nævnt :)


Ja planen har hele tiden været at have en lille flok. Men her den sidste uge, synes jeg at kunne mærke vejrtrækningsproblemer.
Så jeg er bange for, om der er udviklet allergi, siden sidst jeg havde totter :( Giver det dog lige en fair chance, til jeg er helt sikker i min sag.
Vejret er lige skiftet, så det kan også spille ind.

Mht billeder skal jeg nok prøve at tage et par stykker :)
PhaRex - Enjoy the Difference

-før kendt som Jaize.

Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: man nov 08, 2004 8:38 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Kat » man okt 13, 2014 7:15 pm

Hvor er det mystisk! Mine drenge har altid faret i deres nye mad.. :lol: Som om de var blevet sultet!

Besvar