Skider overalt

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Trinemoeller
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors mar 12, 2015 9:57 am

Skider overalt

Indlæg af Trinemoeller » tors mar 12, 2015 10:10 am

Hej alle.

Jeg har to tamrotter, som er godt tre måneder gamle, og jeg har fået et uventet problem. De er begyndt at skide rundt om i min lejlighed i stedet for inde i buret. Opførslen undrer mig, fordi det gik let med at toilet-træne dem, da jeg fik dem, og indtil for et par uger siden, kunne de godt finde ud af at bruge bakken i buret. Nu oplever jeg, at de efterlader deres små pøller i de samme hjørner i de to værelser, hvor de må rende rundt. Jeg har "taget dem på fersk gerning" en del gange og løftet dem over i bakken for at vise, det er her det foregår. Foreløbigt uden held.

Den ene af rotterne begyndte først at løbe nede på gulvet for et par uger siden, mens den anden har løbet rundt nærmest fra starten. Det var da de begge begyndte at løbe mere frit rundt, at de "glemte" toilettræningen. Jeg tænker derfor, om det kan være markering af territorium eller lignende? Eller måske har jeg bare teenagerotter?

Jeg har overvejet at stille små toiletbakker på gulvet, men jeg er bange for, at det blot lærer dem, at det er okay at skide udenfor buret?

Håber der er nogen, som kan dele deres erfaringer.

Som bonusinfo kan jeg fortælle, at rotterne får lov at løbe i stuen, gangen og et rum mere - nok 40 kvm i alt - måske er det for meget plads, hvis jeg forventer, at de render ind i buret, når de skal på toilettet?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skider overalt

Indlæg af Lylle My » tors mar 12, 2015 6:56 pm

I dit sted ville jeg nok overgive mig - og sætte toiletbakker i dé hjørner, hvor de er begyndt at de lægger deres pøller.
Nogle rotter fatter let idéen med at løbe ind i buret til bakken, når trangen melder sig, mens andre tager længere tid om at fatte idéen - og andre lærer det aldrig, fordi det simpelthen ikke interesserer dem. :P

Mine egne drenge løber frit på både sofaen og et par stole dagen lang, og jeg har lagt mærke til at det gerne er mens de er ungrotter, at de ikke gider løbe ind i buret, når de skal af med en lille delfol... De lægger den bare dér, hvor de går.
Men for det meste holder de op, når de bliver ældre. Jeg tænker at det er, fordi de store, frie omgivelser er så spændende for unge og eventyrlystne rotter, at de ikke har lyst til at afbryde deres udforskning ved at være nødt til at løbe hele vejen tilbage til buret, når naturen kalder. :wink:

Du KAN selvfølgelig vælge, at du hellere vil undgå at sætte toiletbakker rundt omkring - men så kræver det nok, at du konstant går hen og fjerner pøllerne og lægger dem ind i toiletbakken inde i buret, når du ser at der er blevet lagt nye i et hjørne af værelserne. Jeg tror ikke, at det vil hjælpe noget at løfte rotterne over i toiletbakken inde i buret, når det sker. Sandsynligvis vil de slet ikke fatte sammenhængen, men bare tænke: "Øv, nu havde jeg det lige så sjovt ude på gulvet, og så kommer mit menneske og afbryder det hele... og hvorfor dælen sætter hun mig nu ind i toiletbakken? Jeg skal jo slet ikke skide, for dét HAR jeg lige gjort." :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Trinemoeller
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors mar 12, 2015 9:57 am

Re: Skider overalt

Indlæg af Trinemoeller » tors mar 12, 2015 8:29 pm

Tak for dit råd! Det giver god mening, som du skriver det. Tror jeg vil sætte en enkelt bakke op i stuen som en start og se, om de vil bruge den. God aften:-)

Besvar