Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Tottelotte
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons nov 09, 2016 7:48 pm

Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Tottelotte » ons nov 09, 2016 8:25 pm

Hej med jer

Jeg er ny herinde så hvis opslaget ikke passer, skal jeg nok forsøge at fjerne det.

Landet ligger sådan, at jeg har de to dejligste rotterbrødre man kunne tænke sig. Bobby og Teddy er skønne og har været super lette at opdrage. De er nu lidt oppe i alderen (fylder to år nu her i november).

For en lille måned siden så jeg et opslag, med en kvinde, der havde købt en hunrotte i en dyrehandel og den havde uheldigvis været med unger. Alle ungerne var hanner og nu havde hun en kamp med at få dem afsat, da hun allerede havde en del hunrotter. Naiv som jeg er, tænkte jeg at Bobby og Teddys bur og hjerter godt kunne rumme en lille fyr mere.

Han hedder Sofus og er nu et lige over et halvt år gammel (vi har haft ham i 3 ugers tid). Jeg var betænkelig, da jeg hørte hans alder, men min kæreste og jeg blev enige om, at lade det komme an på en prøve. Vi har købt et fint "solo-bur" til ham og han har stået ved siden af de to store, så de kunne vende sig til hinanden.

Det er vores første rotter og vi har læst så meget op på sammenføring af hanner som vi kunne komme til. Da den ene af hannerne (Bobby) hverken pustede sig op, eller virkede interesseret i den nye gæst, valgte vi at forsøge at introducere dem på badeværelset. De kom selvfølgelig op at toppes, men alt taget i betragtning, gik det godt. Teddy har dog ikke rigtig villet falde ned over den nye nabo, så vi har forsøgt at holde ham fra buret, når de har været ude at løbe i lejligheden.

Vi har af to omgange forsøgt os med "handske-rotten" hvor vi har ladet dem komme tæt på hinanden, men begge har skærmet med handsker, så de ikke har kunnet gøre skade på hinanden. Den første gang gik det rigtig fint og Teddy trak sig tilbage og var mindre aggressiv. Desværre bærer Sofus virkelig meget præg af at være en teen-age rotte, så han fronter dem konstant og provokerer, så under den anden omgang sprang han over en handske og Bobby gik på ham - ingen blod, vi fik dem skilt ret hurtigt.

Der gik en uges tid og da de alle var faldet ned lod vi de to gamle komme ud og nærme sig hans bur. Teddy holdt sig væk og Bobby dominerede faktisk Sofus gennem tremmerne i en sådan grad at Sofus trak sig væk og gav pivlyde fra sig. Vi tolkede det som et tegn på, at han endelig var klar til at lade dem have styringen.

For en sikkerheds skyld prøvede vi at gentage processen for at sikre os, at det ikke bare var en engangsforestilling, men igår formåede Bobby at rive neglen af sofus gennem tremmerne. Den lille fyr skreg og har været meget sky hele dagen. Blødningen så voldsom ud, men stoppede ret hurtig. Han har ikke problemer med at gå eller klatre og har også spist, så jeg er ikke urolig for hans potte endnu, men jeg ved ikke om jeg tør fortsætte med sammenføringen (selvfølgelig skal den have tid til at hele!).

Igen dette er første gang og jeg er klar over, at han ikke har alderen med sig, når det kommer til at skulle accepteres af de andre, men jeg aner simpelthen ikke, hvad vi skal stille op med den her situation. Hjælp! Har i nogle gode råd? Er der noget vi har gjort forkert?! Er der noget, vi har overset?

Venlig hilsen
Lotte og Morten

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » tors nov 10, 2016 3:06 am

Puha, det var en barsk omgang - både for de gamle, for den nye - og for jer mennesker. :(

Det er en MEGET svær og langvarig proces at forsøge at sammenføre voksne hanrotter, og en teenagerotte regnes faktisk for voksen, når det drejer sig om rotter. Det kan snildt tage to-tre måneder med daglige sammenføringer under stærkt opsyn, og der er ingen garanti for, at det VIL lykkes alligevel. Den ene gang, jeg selv har forsøgt, opgav jeg efter en måned, fordi alle rotterne var blevet så stressede over det, at de også begyndte at blive aggressive overfor MIG. I stedet måtte jeg acceptere, at jeg nu havde TO drengegrupper, som aldrig ville kunne mødes.
En ny hanrotte, der introduceres til en eksisterende flok, bør faktisk ikke være ældre end omkring 6 - 9 uger... og jo ældre den er, desto højere vil risikoen være for, at de gamle opfatter den som en indtrænger på deres territorium, og vil jage den væk - eller dræbe den. Og fordi den nye rotte jo ikke KAN løbe væk fra de gamles revir, så har den ikke andet valg end at angribe først i håbet om, at den måske kan tilkæmpe sig retten til at blive boende.

Hvis i stadig har mod på at forsøge at samle dem til én gruppe, så bliver i simpelthen nødt til at starte helt forfra, som om det var første gang, de mødtes. Dét, der gik galt, var nemlig at i havde lidt for travlt - og at i lod dem mødes igennem burets tremmer. Dét, der i jeres menneske-øjne lignede, at Bobby dominerede og Sofus underkastede sig - dét var faktisk hverken dominans eller underkastelse, men snarere morderisk raseri fra Bobbys side - og fra Sofus' side var det rædsel for at blive dræbt.
Problemet, når rotter mødes med tremmer imellem, er, at det forhindrer rotterne i at vurdere hinandens styrker og svagheder ordenligt. De rotter, der er frie, vil med vold og magt forsøge at jage den nye væk, og den nye vil også allerhelst stikke af i en fart... dét kan den bare ikke, fordi den er lukket inde. Og fordi der egentlig ikke kommer nogen afslutning på det hele, vil "krigstilstanden" kun eskalere, når de mødes på dén måde... og dén følelse, deres møde afsluttes med - dét vil være den samme følelse, de møder hinanden med næste gang.
Derfor bør en ny rottes bur ALTID placeres så langt fra de gamles, at ingen af dem kan se, lugte eller høre hinanden særlig tydeligt, og de må KUN mødes på neutralt territorium, mens mennesker sidder og holder opmærksomt øje med, hvordan det går. (ligesom i gjorde i begyndelsen). Udover deres daglige møde bør man vente med at sætte dem sammen i et bur, indtil man har set den dominerende groome den underlegne kærligt og venskabeligt ved hvert eneste møde over en længere periode... og i den første tid skal den nye kun komme på BESØG inde i de gamles bur i korte perioder, og under opsyn... Perioderne kan så langsomt gøres længere og længere, indtil man føler sig 100% tryg ved, at den nye nu ER fuldt accepteret som et elsket flokmedlem.

Det er helt tydeligt, at Bobby er alfaen i det gamle bur, mens Teddy er nederst i hierakiet... og det er netop alfaens vigtigste opgave at beskytte sin gruppes revir mod indtrængende rotter, og dét vil han gøre uanset, om han selv bliver slået ihjel i forsøget. Hans aggression overfor Sofus er simpelthen et udslag af, at han tager sit ansvar som flokkens beskytter alvorligt. Teddy derimod behøver ikke at beskytte reviret - dét har han jo sin stærke alfa til at gøre for sig. Derfor trækker han sig bare væk og overlader slagsmålene til den, der bestemmer.

Hvis du vil forsøge at starte forfra med sammenføringen, vil jeg stærkt anbefale dig ALDRIG at lade dem komme i nærheden af hinandens bure, før sammenføringen - måske - på et tidspunkt er blevet en succes... og i jeres sted ville jeg foreløbig lade helt være med at lade Bobby møde Sofus. Hvis du den første LANGE periode kun lader ham mødes med Teddy til en hyggelig "legetime" en gang om dagen, er der en lidt større chance for succes... for hvis dé to først har lært hinanden at kende som rigtig gode venner, vil der være en chance for, at Teddy vil kunne lægge en dæmper på Bobbys raseri, når han på et tidspunkt bliver bragt sammen med dem.
Husk på, at rotter taler utrolig meget sammen - ikke kun med lyde, men også med krops- og duftsprog. Derfor vil Teddy gøre Bobby opmærksom på, at Sofus er én af hans gode venner. Det vil ret sikkert ikke kunne forhindre et grimt slagsmål, men det vil kunne lægge en dæmper på det, og med støtte fra et par kærlige mennesker er det muligt, at Teddy vil kunne fungere som en "fredsmægler" imellem de to kamphaner.
Hvis det lykkes dem at blive samlet til én gruppe, vil Sofus nemlig fra starten få pladsen nederst i hierakiet, mens Teddy vil stige i graderne og blive "mellemrotten"... og mellemrottens fornemmeste pligt er netop at være fredsmægler og at dæmpe aggressionerne i gruppen. Tit kan man se, at når der er dominanskampe i en rottegruppe, så lusker mellemrotten forsigtigt hen og stikker lige så stille hovedet ind imellem de kæmpende, mens man næsten kan HØRE den sige: "Skal vi ikke bare være venner allesammen?" :lol:


Hvis i ikke synes, at i vil kunne klare det kæmpestore arbejde, det vil være at forsøge jer forfra med en sammenføring, så ER der faktisk en anden mulighed, som slet ikke vil stresse nogle af rotterne, men tværtimod vil gøre dem alle glade og tilfredse: Anskaf jer én eller helst to små nye rotteunger i 5-7 ugers alderen, og sæt dem sammen med Sofus, så han kan få selskab af nogen, der ikke på nogen måde kan være en trussel imod ham - og acceptér, at i nu har to forskellige rottegrupper. Hvis ungerne har dén alder, vil Sofus påtage sig jobbet som deres kærlige onkel, opdrager og beskytter... og det vil gøre ham lykkelig og give ham selvtilliden tilbage efter den mislykkede sammenføring. :)


..og så må du forøvrigt undskylde, at det tog så lang tid for mig at svare. Jeg syntes bare at det var vigtigt, at jeg fik tænkt problemet rigtig godt igennem og forsøgte at sætte mig ind i alle tre rotters tankegang og følelser, inden jeg begyndte at skrive mit svar - så jeg kunne få det fulde overblik over, hvad der EGENTLIG foregik imellem dem. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Erling » tors nov 10, 2016 3:08 pm

Kan kun give Lille My ret i det hun skriver. Det er også min erfaring, at de ALDRIG må komme i NÆRHEDEN af de andres bur, før de er blevet RIGTIG gode venner!!!!! Og selv når de er blevet gode venner, er jeg altid ekstrem forsigtig, når de skal bo sammen i samme bur. For jeg har set, at de var gode venner udenfor. Men i samme sekund den nye kom ind i buret sammen med de gamle, så var de pludselig alligevel ikke så gode venner alligevel... :-( Så at lade dem se hinandens bure, også selvom de ikke har direkte kontakt, det er ALDRIG godt! Så tilbage til start, og lad dem mødes på neutral grund, gerne kort tid første gang, og så se dem an, og med tiden øg den tid de er sammen her.

Modsat Lille My, så har jeg fået opfattelsen af, at den nye stadig er ret ung - Ca 1 mdr. gammel? Og så burde han jo ikke være for gammel til at kunne blive introduceret til de gamle.

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » tors nov 10, 2016 5:51 pm

Erling: Jeg tror NÆÆÆÆSTEN, at du er kommet til at blande den nye drengs alder sammen med et andet tidspunkt i forløbet. :lol: Tottelotte skriver jo, at hun så OPSLAGET om rotten for en måneds tid siden - men da var han vist allerede LIDT ældre end en måned. Hun skriver jo netop:
Tottelotte skrev:Han hedder Sofus og er nu et lige over et halvt år gammel (vi har haft ham i 3 ugers tid).
Men ja, HVIS han kun havde været omkring en måned - så ville det, som du siger, ha' været LIDT specielt, hvis der var blevet de helt store problemer med sammenføringen. :lol: :wink:

..og ja, selvom voksne hanrotter ER blevet venner udenfor buret, så stiller sagen sig selvfølgelig en smule anderledes, når den nye skal til at dele bur med de gamle... for så er det jo lige pludselig de gamle drenges HELT personlige revir, han "trænger sig ind på", og SÅ bliver de sure og be'r ham hårdt og kontant om at finde et andet sted at bo. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Erling » tors nov 10, 2016 7:18 pm

UPS... Kan da godt se, jeg har misforstået det der med alderen på den nye. Og ja, det ændrer jo sagen DRAMATISK! Og set i det lys, vil jeg også anbefale at få to grupper ud af det. Men ang. sammenføring, så har jeg selv kun haft erfaring med sammenføring af piger, og det tilmed helt unge piger til gamle piger - Eneste undtagelse var så, da min gamle alfa pludselig var alene, og pigerne i min anden gruppe havde mistet deres alfa. Her gik sammenføringen faktisk rigtig godt, da pigerne i gruppen af de lidt yngre piger helt automatisk underlagde sig den ældre og erfarne alfa. Men det var altså piger, og en helt anden situation. Hunner er generelt lettere at sammenføre end hanner, da hanner har det med at skulle "føre sig frem" for at "vise sig" - Og dermed også lettere til slagsmål... :-(

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » fre nov 11, 2016 12:15 am

Ja, pigerotter er godtnok normalt NOGET mere fredeligt indrettet end drengerotter, så de er en hel del nemmere at sammenføre med nye beboere i buret.

Dét er lidt ligesom med mennesker... Kvinder er jo heller ikke nær så voldsomme som mænd, når der er noget, vi bliver sure over.
Vi nøjes bare med at blive hysteriske og råbe og skrige... og hvis dét mod forventning ikke hjælper, så kan vi altid begynde at græde. DÉT plejer at virke. :wink: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Erling » fre nov 11, 2016 6:39 pm

Lille My, det er en ret interessant sammenligning mellem rottepigerne og så mennesker. Selv synes jeg mine hanner virker ret "fornuftige", når de ligger og holder siesta - Hvilket de så gør en del. Så måske har vi mere til fælles med dem, end vi lige først troede? ;-) Omvendt virker det så umiddelbart underligt, at det er sværere at sammenføre hannerne, når man ser, hvor "dvaske" de ellers synes at være. Men det har jo så nok noget at gøre med det sexuelle, og det at føre netop DERES gener videre - Eller i det mindste gener fra medlemmer af deres flok?

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » fre nov 11, 2016 9:14 pm

Tjah, vi mennesker og rotterne minder faktisk UTROLIG meget om hinanden, når det kommer til stykket. Forskellen ligger nok mest i, at mennesker er gået mere og mere væk fra den skarpe kønsopdeling, som naturen ellers fra starten havde indrettet os til... hvor kvinder føder og passer børnene, samler planteføde og tilbereder det i fællesskab, mens manden forsvarer territoriet mod indtrængere, går på jagt efter kød og bringer det tilbage, så kvinderne kan give børnene de bedste muligheder for at overleve.
Mennesker har bare udviklet en anderledes hjerne, så vi tænker meget over tingene (somme tider LIDT for meget) og handler dérefter. Rotterne handler mere efter deres instinkter, og derfor følger de deres natur mere ukritisk: Hannerne skal kæmpe om dominans, så lederne altid vil være de stærkeste - fordi det er dém, der skal gå forrest, hvis territoriet skal forsvares mod indtrængere... og resten af tiden skal de slappe af og spare på deres kræfter, indtil der igen bliver brug for dem.
Hunnerne derimod behøver ikke forsvare territoriet - dét har de hannerne til. Dé skal snarere bruge alle deres ressurcer på at føde unger og passe dem, så flest muligt af dem kan vokse op og blive sunde, velfungerende medlemmer af gruppen. Derfor har hunrotter normalt mere "drøn på" end hannerne. De er jo genetisk disponeret for at være konstant i sving... men uden de helt store eksplosive muskeludfoldelser, som hannerne har brug for i kamp mod andre rotter. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Tottelotte
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons nov 09, 2016 7:48 pm

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Tottelotte » søn nov 13, 2016 9:23 pm

Tak for jeres svar og undskyld, jeg ikke selv har svaret før nu.
Det har givet os en del at tænke over. Lige for nu tror jeg, Sofus får lov at komme sig og være sig selv (væk fra de andre) som mange af jer påpegede var en fejl fra vores side.
Ud fra det i skriver, overrasker det mig meget, at nogle sider har forslået, at stille burene nær hinanden. begrundelsen var, at de kan lære hinandens lugte og lyde at kende, uden at der er noget farligt i det og derigennem skulle det være med til, at de bedre accepterer hinanden.
Jeg kan sagtens forstå det i skriver og vi vil selvfølgelig rette os efter jeres råd. Det giver meget mening, at de i stedet for at tolke det fredeligt nærmere ser det som tegn på en "indtrængen" på deres territorium.

På længere sigt vil vi stadig gerne have dem til at blive én flok. Når Sofus virker mere rolig (lige nu gemmer han al hans mad, jeg går ud fra, det er fordi, han stadig er bange efter det der skete), prøver vi at lade ham og Teddy mødes på badeværelset på daglig basis. Hvor meget tid tænker i vi skal starte med at give dem? Jeg har læst, at de første møder ikke skal være længere end 30 sekunder, hvor de lige ser hinanden kort og måske får snust lidt.

Teddy er rent ud sagt en tøsedreng. Han har altid været den der pev over de mindste ting og har altid været meget "jumpy" over lyde og hurtige bevægelser lige fra han var lille, så jeg har svært ved at se ham træde i karakter som mailer mellem Bobby og Sofus, men hvem ved, han har før overrasket mig, så vi giver det en chance.
Det er sjovt hvor forskellige personligheder, de kan have og jeg giver jer ret i mange af de sammenligninger i pointerer i forhold til rotter og menneskers adfærdsmønstre.

Hvis det skulle vise sig, at det ikke bliver bedre, har Sofus stadig to brødre som den oprindelige sælger ikke kan komme af med. Men nu har vi jo haft ham i noget tid og han har måske fået en anden lugt? Tror i, de vil kunne genkende hinanden endnu? Er det mere sikkert at finde to unger? - Og i så fald, kender i nogle avlere i Midtjylland, der stadig er aktive?

Endnu en gang mange tak for jeres besvarelser! Jeg vidste virkelig ikke, hvad vi havde af muligheder, så det er en kæmpe hjælp, at i har været så hurtige på tasterne og ville dele af jeres erfaring og tanker om problemet.

Hvis det ikke er til for meget ulejlighed, vil jeg gerne have lov til at skrive, hvordan det går, når vi sætter møderne igang. Jeg vil meget gerne hører jeres tanker og kommentarere om hvad der sker, så vi ikke får lavet nogle store fejltrin, som vi tydeligvis har gjort her fra starten!

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Erling » søn nov 13, 2016 10:15 pm

Er da altid rart, når man kan hjælpe lidt. Og Lille My har også været til stor hjælp for mig en del gange - Så stor tak til hende også herfra. :-)

Vil mene at du ikke behøver kigge udelukkende på uret, når du sætter dem sammen. Men se, hvordan de generelt kommer ud af det sammen - Dog kun i kort tid de første gange. Og altid være klar med din hånd hos dem, da det kan gå utrolig stærkt, hvis de går til angreb på hinanden - Deres alder er jo lidt en "udfordring", som ikke gør det nemmere.

Hvis ikke der er gået alt for lang tid, siden den nye er kommet væk fra hans brødre, vil jeg tro, at det vil være OK at lave en lille ny gruppe med hans brødre - Men Lille My har nok bedre erfaring om dette?

Har man en lille "gruppe" på blot to, er det så vidt jeg har forstået det, ret almindeligt, at den der er bundrotte virker ekstra sky. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, da jeg altid har haft mindst tre i en gruppe.

At de gemmer deres mad er faktisk ret naturligt. Alle mine har hver især deres foretrukne steder at gemme deres mad. Nogle foretrækker at gemme maden udenfor burene, mens de er ude. Mens andre gemmer deres inde i buret. Så når der er åbent, kan der være noget af et leben ind og ud af buret, når de stjæler maden fra hinandens forråd. Og især sjovt er det at se dem, hvis de så støder sammen i åbningen af buret, efter de har "stjålet" mad fra hinandens forråd, og de begge støder sammen, taget på fersk gerning. ;-) Skal så også siges, at især mine gamle piger havde mulighed for at komme ret frit omkring, når de var ude.

Og selvfølgelig må du GERNE fortælle hvordan det går. Det er altid dejligt at høre - Både det positive, men også det negative. For fra begge dele, har man altid muligheden for at lære noget. Men man lærer kun noget, såfremt man hører hvordan det er gået. :-) Så jeg vil da glæde mig til at høre om dine erfaringer, og hvordan det går. Og jeg håber da det vil lykkes, idet det jo vil være til glæde for alle - Også til glæde for de ellers lidt modstræbende ældre fyre. :-)

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » man nov 14, 2016 1:36 am

Det vil selvfølgelig være fristende at hente Sofus' to brødre - men når der er gået tre uger, så vil det sandsynligvis være lige så svært at sammenføre ham med DEM, som det er at sammenføre ham med dine to gamle drenge. :|
Rotter GLEMMER faktisk ikke hinanden, men alligevel vil en han, der har været væk i længere tid, kun sjældent kunne gå tilbage i gruppen uden problemer... De andre vil nemlig have brugt tiden til at få lavet en ny rangorden imellem sig - og de vil protestere vildt og voldsomt imod at få lavet rod i den nye orden.
I et enkelt tilfælde, jeg for nyligt hørte om, var den gamle alfa i en gruppe blevet sat i sygebur i en uge, og i mellemtiden kæmpede én af de andre sig op til at blive den nye alfa. Da den gamle dreng efter en uges tid igen var blevet rask, blev han sat tilbage til de andre - hvorefter den nye alfa straks sprang på ham og dræbte ham. Men det er gudskelov meget sjældent, at det ligefrem går SÅ galt SÅ hurtigt. :(
Så ja, mit råd ville klart være at give Sofus et par unger i stedet for... for hvis du forsøger at sætte ham sammen med sine brødre igen, KAN du i værste fald risikere at skulle lave hele tre forskellige grupper, der må bo i hver sit bur - Sofus i det ene, hans to brødre i det andet - og de to gamle i det tredje. :|

I den senere tid har jeg selv jævnligt hørt rådet om at sætte burene tæt sammen - og jeg har nogle få gange hørt, at sammeføringen senere var lykkes... men langt de fleste gange er det snarere gået fuldstændig galt. NÅR det lykkes, så er det nemlig ikke så meget FORDI at de har set, hørt og lugtet hinanden igennem tremmerne, men snarere PÅ TRODS af det.
En bedre måde at lade dem lære hinandens duft at kende, uden at de får mulighed for at starte en stressende krigstilstand, er hvis man en gang dagligt tager en håndfuld godt gennemtisset strøelse fra hvert bur, og lægger det ind i bunden af det andet bur. Når de har haft et par dage til at vænne sig til hinandens lugt, og ikke bliver ALT for ophidsede over den - så kan man lige tage "genboens" våde strøelse i hånden og gnide det godt ind i rygpelsen på rotterne i det andet bur, inden man smider det ned i bunden af deres bur. Så vil de gamle få lidt af Sofus' lugt, og han vil få lidt af deres. Rotter i en flok har jo en mani med at gå og småtisse på hinanden, så de efterhånden får en fælles "gruppe-duft", og derfor har let ved straks at opdage en fremmed indtrænger (den lugter jo forkert). Hvis man på dén måde hjælper den nye rotte med at blive en del af gruppens specielle lugt, vil de ihvertfald opfatte hinandens lugt som noget velkendt. :)
Men det vil stadig kræve en masse arbejde at vænne dem til hinanden... Det er jo ikke KUN lugten, de kender hinanden på. De bruger også synet, kropssproget og et meget varieret lydsprog, som vi mennesker slet ikke er i stand til at opfatte. Og alt dét kan de kun lære at acceptere ved at mødes dagligt under skarpt opsyn på et neutralt territorium (altså et sted, hvor hverken den nye eller de gamle plejer komme).
..og når de langt om længe har lært at acceptere hinanden, så må man LIGE regne med en periode med uro og mindre alvorlige slagsmål - fordi der skal laves en helt ny rangorden, hvis Sofus skal indlemmes i gruppen. Dén periode kan være mere eller mindre alvorlig, alt efter om Sofus stiller sig til tåls med en plads nederst i hierakiet, eller om han vil forsøge at kæmpe sig lidt op.


Den allerbedste måde, du kan begynde med at lade dem mødes, er:
Find et sted i hjemmet, hvor ingen af rotterne er vant til at komme. Sørg for, at der ingen huller eller andre skjulesteder er, hvor en rotte kan kravle ind og blive "fanget" af den anden. Inden du sætter rotterne derhen, så indretter du en slags legeplads til dem, så de har andet at tænke på end at slås. Smid et lille stykke stof, de kan kravle ind under, sæt en lille plastikbakke med et dybt lag sand, de kan grave i. Bland gerne noget lækkert rotteguf i sandet, så de kan lege skattejagt, mens de graver i det. Papæsker er også altid sjove og hyggelige at lege i - men de skal altid have MINDST TO store åbninger, én i hver ende, så én af rotterne ikke kan blive fanget derinde, mens den anden blokerer indgangen... Der skal være både en stor "fordør" og en lige så stor "bagdør", så en rotte, der bliver truet af den anden, hurtigt kan smutte ud ad den anden åbning og løbe væk. Sørg også for at have én eller anden form for plade parat, som du kan stikke ned imellem dem for at afbryde en kamp, inden den bliver alvorlig. (hvis du bare bruger hånden til at afbryde dem, mens de er FOR ophidsede, så risikerer du at få et grimt bid i kampens hede). Et tykt, stift stykke plastik, en flad, hård plastiktallerken eller noget i dén stil vil være ideel. Jeg brugte altid selv låget fra en stor kagedåse til hurtigt at stikke ned imellem to kamphaner og skubbe angriberen lidt væk med. Efter kort tid vænnede de sig til at gå lidt væk fra hinanden, så snart jeg stak låget hen imod dem og bad dem opføre sig pænt. Lidt ligesom en boksedommer, der siger "Break" og træder ind imellem bokserne og skubber dem fra hinanden, hvis de går over grænsen for god opførsel.
..og så sæt dig roligt sammen med dem og hyg dig med dem. Husk, at de begge er på ukendt grund. Det er ikke Sofus' territorium, og heller ikke én af de gamles. Det er DIT territorium, så det er DINE regler, der gælder. ;)

Mens de hygger sig, så vær konstant opmærksom på deres kropssprog. Hvis én af dem begynder at skyde ryg, gå sidelæns hen imod den anden eller stritte med pelsen - så brug pladen til at skubbe dem lidt væk fra hinanden - og når de er afslappede, så snak med dem, kæl for dem begge (dét blander din duft med deres og viser dem, at du anser dem alle for at være en del af DIN gruppe). Giv dem masser af lækre godbidder, så de lærer at forbinde hinandens selskab med noget rart og lækkert... og når du et øjeblik ser, at de er afslappede og glade, så sætter du først den ene, og derefter den anden, tilbage i dens eget bur.
Man skal nemlig altid stoppe legen, mens de er afslappede og glade... for dén følelse, deres møde slutter med, vil altid være dén, de husker bedst - og næste gang de mødes, vil det også være dén følelse, de så vil mødes med. (så det siger sig selv, at "legetimen" endelig IKKE må slutte med, at de lige har været sure på hinanden eller ligefrem har været i slagsmål) :wink:

..og ja, jeg er fuldstændig enig med erling i, at det vil være rigtig dejligt at høre fra dig, hvordan det kommer til at gå. Det er lidt af et projekt at gå i gang med, men med en masse tålmodighed og kærlighed - og en fast hånd i en blød og venlig fløjlshandske - vil der være mulighed for, at det vil lykkes. Jeg måtte jo selv opgive efter en måneds daglige forsøg... men det var så også to hele fuldvoksne grupper (én på tre og én på fire rotter), som jeg forsøgte at samle til én... og begge alfaerne var i forvejen RET barske af natur. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny rotte - Sammenføring gone wrong? Hjælp!

Indlæg af Lylle My » man nov 14, 2016 11:22 pm

Nåh ja, så var der lige avlerne... Af dem, jeg lige kender til, er der da i det mindste et PAR stykker, der bor i midtjylland. Hellrats rattery ligger i Aulum, imellem Herning og Holstebro... og NørreNutten Rotter ligger i Herning.
Du kan jo prøve at google deres opdrætternavne og ta' et kig inde på deres hjemmesider. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar