Pludselig voldsom tumult

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Gwb
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: man nov 28, 2016 9:19 am

Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Gwb » man nov 28, 2016 9:41 am

Hej, det er første gang jeg har rotter og står nu den situation at der er kommet tumult.

De er ved at være 6 måneder gammel. Der er tre og alle sammen fra det samme kuld. Indtil nu har det været de almindelige kampe om hvem der dominerer. Og det har egentlig også gået rigtig fint. Men her den sidste uge er den dominate begyndt at være meget efter Bambi, som jeg altid har troet lå nr. 2, men nu er blevet i tvivl. Jeg opdagede her igår at Bambi har fået et sår på næsen. Jeg prøvede i nat at være opmærksom, men da Bambi konstant blev smidt væk og skubbet og jagtet var jeg i frygt for dødsfald nød til at tage ham ud. Det skal lige siges at den dominante Rafiki og den sidste Simba uden problemer putter, men Bambi er meget alene. Derudover kan Bambi og Simbas sagtens sammen. Så så snart enten Bambi er ude af buret eller Rafiki (den dominante) er, så er der ro på det hele igen. Meget bekymret for jeg er nød til at afskaffe en af dem pga min store kærlighed til dem.

Lidt om Rafiki.
Han elsker at kravle rundt på mig og er vældig kælen. Han er opmærksom så snart jeg hjemme er han klar ved udgangen af buret. Han er normal af vægt, dog lyder det som om jeg skal et smut forbi dyrlægen, da han lyder som en hæs rotte.

Lidt om Simba.
Hans personlighed er meget sove og spise. Han gider hverken lege og hvis han så også lige slipper for at skulle ud af buret har han det godt. Er lidt nervøs for han er blevet for tyk, og aner ikke helt hvordan jeg kan få ham til at tabe sig. Han er begyndt at ville snakke med mig, har været en meget sky rotte. Han er også begyndt, når han overtales til at komme ud, at ligge sig og putte på mig.

Lidt om Bambi.
Han har i en lang periode ikke været glad for hænder. Hans frygt kom efter et dyrlæge besøg hvor han fik et chok. Han sover altid alene. Og vil heller ud og løbe end at have noget med mig at gøre. Når han er ude er det som om han finder det første varme hjørne og ligger sig til at sove. Han har altid været udbryder konge, på den måde at han nok skal nå ud hvis jeg f.eks. giver mad og kigger et øjeblik væk.
Her på det sidste er han meget på dupperne og er begyndt at gide være sammen med mig men kun hvis han er ude alene.

Jeg er vældig bekymret for det hele.

Vh. Mig

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Lylle My » man nov 28, 2016 11:30 am

Jeg kan berolige dig med at som det ser ud, er der faktisk ingen grund til hverken at være SÅ bekymret, eller at gå af med én af dine dejlige basser. De er simpelthen ved at komme i teenage-alderen, og så bliver dominanskampene naturligvis altid NOGET mere alvorligt ment, end da de var yngre... og et lille hak på næsen KAN let ske i kampens hede, uden at det behøver at være er tegn på aggressiv opførsel hos nogen af dem. :)
Når nu dine drenge allesammen har samme alder - og er vokset op uden en ældre rotte til at lære dem den helt korrekte måde at reagere, når rangordenen skal fastsættes endeligt - så KAN kampene godt blive mere voldsomme... både, fordi de allesammen er små hormonbomber i dén alder (ligesom teenagere er hos mennesker), og fordi de overreagerer på selv mindre provokationer (også ligesom menneskelige teenagere).

Grunden til balladen imellem Rafiki og Bambi er simpelthen, at Rafiki ER alfa, men at Bambi har for mange hormoner og for lidt fornuft til at underkaste sig hans herredømme, som Simba har gjort. Selvom du - som menneske - ikke kan se det, opfører han sig "udfordrende" overfor Rafiki, fordi han gerne vil blive Den Store Leder og vippe Rafiki af pinden. Udfordringerne kan være ganske små - et lidt flabet kropssprog og lyde, som vi mennesker slet ikke er i stand til at opfatte - men en alfa bliver simpelthen NØDT til at reagere på dem og give den uhøflige rotte en lærestreg for at prøve at genoprette roen i gruppen, og hvis Bambi så ikke underkaster sig hans herredømme på den rigtige måde (angst er jo nu engang ikke det samme som at undekaste sig), så bliver alfaen nødt til at reagere ENDNU kraftigere for at få dén respekt, han har krav på som leder.
Rafiki har derimod ingen som helst grund til at sætte Simba på plads, for han er tydeligvis rigtig god til at underkaste sig hans lederskab uden at udfordre ham det mindste. :wink:

Har du mulighed for at tage et billede af såret på Bambis næse? Tit har nye rotteejere opdaget sår, der sidder på én af deres rotters ansigt, nakke, hals eller skuldre, og har været sikker på at det var bidsår, fordi der HAR været meget uro og ballade i buret. Men så har det vist sig, at det simpelthen har været et lille udbrud af skab, som hurtigt og nemt kan ordnes med et lille dyrlægebesøg. Skab klør nemlig ad h**** til og gør rotterne meget mere irritable overfor hinanden, end de ellers ville have været (men smitter gudskelov kun til andre rotter), men efter en hurtig behandling oplever ejeren pludselig, at der bliver en velsignet ro og fred i buret. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Lylle My » man nov 28, 2016 12:18 pm

:| Forøvrigt er der en grund mere til, at du ikke bør sælge én af dine drenge... En hanrotte i dén alder er RET svær at sammenføre med en ny ejers eksisterende gruppe (medmindre den udelukkende består af unger under 7-10-ugers alderen). Gruppens voksne medlemmer vil simpelthen se den nye rotte som en indtrænger på deres territorium, og specielt alfaen vil angribe den - somme tider så voldsomt, at den nye rotte ender med at blive slået ihjel.
En sammenføring af voksne eller bare halvvoksne rotter er et tålmodighedsarbejde, der kræver daglige sammenføringer under skarpt opsyn på neutral grund... i en MEGET lang periode - somme tider to-tre måneder - for at lykkes... og man kan ikke være sikker på, at det overhovedet VIL lykkes, uanset hvor meget man forsøger. Da jeg selv engang forsøgte at sammenføre voksne hanner, måtte jeg opgive efter en lille måned, fordi de allesammen endte med at blive så stressede og nervøse over de gentagne sammenføringsforsøg, at det efterhånden begyndte at minde om dyrplageri... så i stedet måtte jeg lave TO forskellige rottegrupper, der aldrig kunne mødes. Lidt bøvlet, men til gengæld faldt rotterne så ENDELIG til ro og blev glade og tilfredse i hver deres bur. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Gwb
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: man nov 28, 2016 9:19 am

Re: Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Gwb » man nov 28, 2016 12:25 pm

Hej Tusind tak for den gode beskrivelse af hvad de skal igennem. De har haft skab en gang før, så er ret sikker på det ikke er det:)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Lylle My » tirs nov 29, 2016 8:09 pm

Ja, det KAN være en hård tid, mens rangordenen bliver fastsat ordenligt i buret... men en trøst er, at det er LANGT, langt værre for ejeren, end det er for rotterne selv. Det er jo deres naturlige måde at omgås, så for dem er der ikke noget mærkeligt ved det - ihvertfald ikke, så længe der ikke ligefrem kommer DYBE bidsår, men en lille flænge kan jo let ske ved et uheld under kampene. Bare se, hvor tit små MENNESKEdrenge kommer hjem med sår og rifter, fordi de har leget lidt for vildt. :wink:

Vi mennesker vil af natur altid have mest ondt af dén, der er svagest. Vi synes, at det er så synd for den, men faktisk er det alfaen, der har det sværest. Det er et meget hårdt arbejde at holde styr på en rottegruppe, og alfaen skal altid være på tæerne for straks at kunne tage enhver udfordring i opløbet, og sætte udfordreren på plads. Det bliver mere fredeligt, når alle har accepteret deres plads i rangordenen - for så vil de allesammen vide, hvordan de skal forholde sig... og SÅ kan hele flokken slappe af igen. Det kan bare somme tider tage et pænt stykke tid, hvis nr. 2 ikke helt kan finde ud af at indordne sig.

Hvis du synes, at det bliver lidt FOR barskt, så Bambi ligefrem skriger højt... så vil det være helt i orden, at DU blander dig. Selvom du respekterer Rafiki som alfaen inde i buret, har de allesammen kun godt af at opdage, at DU altså er den store "over-alfa", som har ret til at bestemme over dem allesammen - og som gør det på en venlig og kærlig (men fast) måde. Derfor kan du fint påtage dig rollen som fredsmægler.
Hvis de små kamphaner er midt i et slagsmål, skal du endelig IKKE stikke hånden ind til dem, for så er der stor risiko for, at DU bliver bidt midt i ophidselsen. Hav en lille plade af hård plastik eller lignende liggende tæt på buret (jeg plejer at bruge et plastiklåg, eller metallåget fra en kagedåse), og stik den simpelthen ned imellem de kæmpende rotter og skub dem lige så stille og roligt lidt væk fra hinanden. Hold låget imellem dem inde i buret et stykke tid, indtil du kan se, at de begge er faldet til ro, og ikke længere puffer pels eller forsøger at starte kampen op igen - og stik dem så en godbid hver (og selvfølgelig skal Simba også ha' én), og tag hånden (og låget) ud af buret igen. Så har du fortalt dem, at du respekterer deres ret til at afholde dominanskampe, men at du under ingen omstændigheder vil acceptere regulær vold.

Men siden du siger, at Rafiki lyder til at være lidt "hæs" for tiden, så vil det nok være en god idé med et lille smut til dyrlægen for at få checket hans lunger. En begyndende lungebetændelse kan jo hurtigt udvikle sig alvorligt hos en rotte, hvis den ikke hurtigt får startet en antibiotika-behandling op... og hvis Rafiki kan mærke, at han fysisk ikke er HELT på toppen, så kan dét også være en medvirkende årsag til, at han overdriver sine magtdemonstrationer lidt vel meget.

Nu véd jeg ikke, hvor stor erfaring din dyrlæge har med tamrotter (de kræver nemlig tit en lidt anden behandling end andre gnavere), men mange dyrlæger giver antibiotikaen baytril imod lungebetændelse... men for rotter er dét desværre kun sjældent effektivt nok. Det bedste og sikreste resultat får man med en kombinationsbehandling, hvor rotten får BÅDE baytril (flydende, skal sprøjtes ind i munden eller blandes i noget lækkert mad, som f.eks. en lille klat babymos) OG ronaxan (piller, der deles i meget små stykker, som så pulveriseres og OGSÅ blandes i maden). Dét plejer at kunne kurere selv en fremskreden lungebetændelse hurtigt og effektivt.
..og hvis din din dyrlæge ikke LIGE skulle være klar over, at man aldrig må give en rotte baytril som en indsprøjtning, så sig det endelig til ham. Baytril må nemlig KUN gives til rotter oralt - aldrig som injektion. Rigtig mange ellers dygtige dyrlæger er slet ikke klar over, at det meget tit kan give rotten en baytrilforbrænding i dét område, hvor den er blevet stukket, så kød og hud dør, bliver sort og falder af - og efterlader et temmelig stort og grimt, cirkelformet åbent sår på stedet. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Pludselig voldsom tumult

Indlæg af Lylle My » tirs nov 29, 2016 8:27 pm

Åh, forresten, jeg glemte lige at sige: Én af de bedste ting, man kan gøre for den svageste af rotterne i dén tid, dominanskampene varer, er: Hæng MASSER OG ATTER MASSER af hængekøjer op inde i buret. Uanset, hvor mange køjer du allerede har derinde, så sæt MANGE flere op. Buret må gerne blive så overfyldt med hængekøjer, at det kommer til at ligne en regulær labyrint. På dén måde vil Bambi have alle muligheder for at smutte væk, når der pludselig er øretæver i luften... og hvis han lynhurtigt kan smutte fra den ene køje til den anden - og den tredje - og den fjerde - og den femte - og.... så er det begrænset, hvor LÆNGE Rafiki gider blive ved med at jagte ham. Det er jo ikke megen fis ved at jagte én, der hele tiden forsvinder omkring et hjørne og bliver væk. :wink:
Du behøver ikke købe dig fattig i fine, dyre hængekøjer fra butikker. Bare stå på hovedet i dit klædeskab og se, hvad du evt ikke rigtig bruger længere, som du kunne ha' lyst til at donere til rotterne. En gammel t-shirt, en hue, et bukseben, et ærme, et viskestykke eller et håndklæde - stort set ALT blødt stof kan bruges som hængekøjer i et rottebur, og kan enten hænges op med s-kroge, eller simpelthen med strips eller små stykker ståltråd. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar