Selv-barbering

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Selv-barbering

Indlæg af Alariel » ons mar 08, 2017 1:54 pm

Den yngste af mine piger er begyndt at barbere sine forben og jeg kan vitterligt ikke regne ud hvorfor.
De er 5 piger i et royal suite bur fyldt med køjer, kuber, sputnikker, hængebroer, rør og legetøj.
Der er ikke sket nogen omvæltninger i hjemmet og hierakiet i gruppen virker stabilt.
Pigerne er ude på sofaen minimum 1-2 timer hver dag, mere på fridage hvor vi er hjemme, og den yngste er derudover ude for sig selv flere gange dagligt imens hendes burkammerater sover, så hun kan brænde ekstra energi af.
Hun er næsten 5 måneder gammel, rex, sund og rask, meget aktiv, meget kontaktsøgende og spoinker rundt overalt.
Ergo jeg kan ikke se nogen tegn på stress og hvis hun keder sig med alt det så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal stille op.
Gode råd modtages med kyshånd.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Selv-barbering

Indlæg af Lylle My » ons mar 08, 2017 6:25 pm

Puha, den er svær.
Normalt ville man jo først og fremmest tænke på muligheden for utøj, men det HAR du garanteret selv checket for - så den forklaring kan vi vist godt se bort fra. :|
Det kan selvfølgelig være allergi overfor ét eller andet... Dén forklaring ville jo være nærliggende med tanke på at det er forbenene, hun barberer - men så ville man vel også se hudforandringer som rødme eller skæl? Og jeg kan forestille mig, at der så også ville være en stor mulighed for hudproblemer omkring hendes mund eller hage.

Er huden på de barberede områder helt normal at se på? Ingen rødme eller skældannelse? Jeg kan huske, at for LÆÆÆÆNGE siden var der én herinde, der havde nøjagtig samme problem med én af hendes rotter (men irriterende nok kan jeg ikke finde dén tråd)... og dén nøjedes ikke kun med at barbere sig selv, men barberede også sine burkammeraters nakker, når den groomede dem. I dét tilfælde fandt vi aldrig nogen forklaring, for der var ingen mulighed for at rotten kunne kede sig eller være stresset, der var ingen tegn på utøj, og huden var fin og fejlfri. Det virkede bare, som om den havde fået en rigtig dum vane.

Har du forsøgt at smøre hendes forben med en fed olie - f.eks. med kokosolie - et par gange om dagen? Bare for det tilfælde, at det skulle være noget så enkelt som tør hud, hun døjer med? Hvis det ikke ser ud til at hjælpe det mindste (hun vil jo nok med stor glæde slikke det i sig med det samme), kunne du måske prøve at at smøre huden på forbenene med en lillebitte smule teatree olie og fordele det rigtig godt over hele det barberede område. HVIS det nu skulle være en svampeinfektion i huden, der giver hende kløe, vil teatreeolien kunne være en hjælp til at give hende lidt fred. Samtidig smager det afskyeligt, så risikoen for at hun straks slikker det af er ikke overvældende stor. :wink:

En sidste mulighed KUNNE selvfølgelig være sukkersyge... selvom det ikke ville være særlig sandsynligt, hvis hun ellers virker sund og rask, ikke har tabt sig og heller ikke drikker enormt meget. Ét af de tidlige symptomer på sukkersyge kan jo være kløe. Det ville være ret nemt at checke om der skulle være sukker i hendes urin med én af dé teststrimler, man kan købe på apoteket... og hvis teststrimlen så viser at der IKKE er sukker i urinen, vil du ihvertfald have elimineret dén mulighed.

Under alle omstændigheder er det et VIRKELIG frustrerende problem, for det kan somme tider være fuldstændig umuligt at finde en forklaring på barberingen. Somme tider kan det se ud, som at rotten bare synes at det er HYGGELIGT at bide sine hår af. #-o
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Selv-barbering

Indlæg af Alariel » ons mar 08, 2017 9:04 pm

Hendes hud ser helt normal ud og hun klør sig heller ikke nogen steder. Jeg har ikke turde smøre kokosolie på fordi jeg var lidt nervøs for at det ville få hende til at gnave mere i pelsen, men det er da et forsøg værd.
Ingen af de andre har skaldede pletter, men hun har altid groomet os mennesker rimelig voldsomt, så jeg skal ikke kunne sige om det måske bare er fordi de andre er større end hende og nemt kan skubbe hende væk.
Vi er begyndt (i dag) at træne hende til små tricks i håb om at hendes hyperaktive personlighed måske kunne være grunden.
Hvis intet andet virker så håber jeg at et par nye unger i buret måske kan underholde hende nok til at hun glemmer den dårlige vane.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Selv-barbering

Indlæg af Lylle My » ons mar 08, 2017 11:43 pm

Nåh ja, der ER selvfølgelig en risiko for at hun vil synes, at kokosolien smager så godt at hun begynder at gnave ENDNU mere, end hun gør nu. Det ER virkelig en svær situation. :|

Ved de tilfælde af barbering, jeg har hørt om i tidens løb, har der været enkelte, der er blevet helbredt - nemlig dem, hvor der viste sig at være én eller anden fysisk grund til det (kløe eller følelsesforstyrrelser i benene). Men i dé tilfælde, jeg har hørt om, hvor der IKKE har været noget fysisk galt med rotten, har ejeren simpelthen ikke kunnet fjerne den dumme vane... men det er da helt sikkert værd at afprøve, om nye unger i buret eller træning kan få hende til at bryde mønsteret. Det KAN jo være, at det vil have en effekt. :)

Selv om de fleste regner med at det er stress, der udløser barberingen i første omgang, kan den stressende periode sagtens være overstået forlængst, selvom rotten stadig bider sin pels af... det har simpelthen sat sig fast som en dårlig vane, og dén vane kan være noget nær umulig at bryde. Bare tænk på, hvor svært det kan være at vænne et neglebidende menneske af med at bide negle.
Jeg har en enkelt gang læst på et udenlandsk forum, at det MULIGVIS kunne hjælpe at lade rotten få et kuld unger (hvis det altså er en hunrotte), men dét ville jeg nu bestemt ikke råde nogen til at forsøge sig med. Noget kunne nemlig tyde på, at tendensen til at udvikle barbering til en vis grad er arvelig. I den hér gamle tråd er der ihvertfald to af brugerne, der har gjort sig dén erfaring. viewtopic.php?f=3&t=26733&start=0
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Selv-barbering

Indlæg af Alariel » ons mar 08, 2017 11:58 pm

Jeg havde også læst mig frem til at det oftest var stress eller kedsomhed, og eftersom hun er temmelig hyper gætter jeg umiddelbart på kedsomhed selvom hun burde have nok at lave. Det er noget nyt hun lige er begyndt at gøre, så håber virkelig at kunne få hende til at holde op, men hvis det ikke kan lade sig gøre så må vi jo leve med det. Hvis det bare er en dårlig vane så er det vel primært et kosmetisk problem?
Unger får hun ikke, selvom alderen er til det, hun er på kælekontrakt og selv hvis hun ikke var så havde hun ikke været mig førstevalg til avl. Så det tætteste jeg kan tilbyde hende er nogle hyperaktive fremmede småer hun kan lege med, når jeg altså finder nogle. Jeg har gjort hendes opdrætter opmærksom på problemet, men ingen af hendes søskende gør det. Men nu bliver jeg jo næsten nødt til at holde øje med om det dukker op i næste generation (søskendes evt. unger) bare for nysgerrighedens skyld.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Selv-barbering

Indlæg af Lylle My » tors mar 09, 2017 12:18 am

Ja, dem jeg har hørt om, der er blevet ved med at gnave pelsen af, har ihvertfald aldrig udviklet hudproblemer på grund af det - det ser bare ikke specielt pænt ud med de halvnøgne underarme. :wink:

..og det ville selvfølgelig være meget godt at holde øje med, om det er et enkeltstående tilfælde, eller der kunne dukke flere med problemet op i hendes linje - bare for dét tilfælde, at der SKULLE være noget om dét med den arvelige tendens. Og så er det helt sikkert altid godt for avleren at vide besked.
Men dét råd med at lade rotten få et kuld har jeg nu også kun læst dét ene sted, så hvor gavnligt det ville være at forsøge sig med, er måske under alle omstændigheder lidt tvivlsomt. Risikoen kunne måske endda være at det kunne give bagslag, så hun OGSÅ begyndte at barbere sine UNGER. :P
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Selv-barbering

Indlæg af Alariel » tors mar 09, 2017 12:24 am

Ahaha! Jeg kan lige se det for mig. Sådan et helt kuld unger der egentlig skulle være glat og rex, men allesammen ligner dobbeltrex fordi mor render og barberer dem. :lol: :lol: :lol:

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Selv-barbering

Indlæg af Lylle My » tors mar 09, 2017 1:43 am

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Selv-barbering

Indlæg af Alariel » ons mar 15, 2017 10:17 am

Det er for tidligt at sige noget med sikkerhed, men det ser ud til at hun er begyndt at få pels på forbenene igen. :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Selv-barbering

Indlæg af Lylle My » ons mar 15, 2017 12:16 pm

FEEEEDT. Lad os da håbe at det så fortsætter med af vokse frem. :mrgreen: :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar