Mine 3 nye små "danske giftplanter" ;)

Har du nogen billeder som du gerne vil dele med os andre? Så post dem endelig her. Billederne kan ikke 'uploades' til selve forummet, så de skal ligge på en anden server.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Mine 3 nye små "danske giftplanter" ;)

Indlæg af Lylle My » søn sep 06, 2015 2:45 pm

UPS! Jeg kom SØRME lige til - ved et hændeligt uheld - at slæbe tre små rottebabyer med hjem fra Plantorama, da jeg var ude efter fuglefrø. :oops: Hvor var det da heldigt, at jeg TILFÆLDIGVIS havde en transportskasse stuvet ned i min taske, så de små kræ ikke skulle sidde i en lille mørk papæske hele vejen hjem.
Okay, HELT tilfældigt var det måske ikke. Jeg har længe været syg efter nye babyer, fordi mine tre gamle totter er blevet lidt - hmmm... kedelige med alderen. De gider ikke ret meget andet end at sove dagen lang - og i den sidste tid har deres helbred ikke været helt i top, selvom de heller ikke ligefrem har været syge... så jeg tænkte, at de trængte til et dyrlægecheck, og HVIS jeg så forelskede mig i et par små dyrehandlerrotter - så kunne de lige komme med i samme ombæring. Jeg véd jo af erfaring, at rotter fra en dyrehandler meget tit skal igennem en lille behandling for diverse sygdomme og parasitter, de kan have pådraget sig. :wink:

..og tænk, så sad der tre bittesmå babyer og kiggede på mig. Jeg kunne simpelthen ikke skille dem, så jeg måtte tage dem alle tre. Det gjorde RET ondt i mit hjerte, for de gik sammen med deres far - en fantastisk flot black hooded, som tydeligvis elskede dem højt, og nu ville han blive alene. Ham kunne jeg ikke tage med, for han var jo ALT for gammel til at kunne sammenføres sikkert med min egen flok. :cry:

Jeg er enormt dum til farver og aftegninger, så jeg viste straks ungerne frem i en rottegruppe og spugte eksperterne. De to hoddede var de ikke i tvivl om... mine gamle og slidte øjne havde set dem som en "dårlig sort", men de andre kunne glæde mig med, at de altså VAR agouti... og da jeg forstørrede billederne, kunne selv JEG se det. JUHUUU, agouti er min absolutte yndlingsfarve, så glad blev mor hér. :mrgreen:
Den lillebitte "røde" husky var de MEGET i tvivl om farven på. Så for at få lidt at gå efter, tog jeg et super-close-up-billede af dens nakkepels. Den blev så bedømt til enten at være fawn eller måske mock fawn.

Billede

Billedet viste også et regulært MYLDER af små, røde blodmider - men jeg var jo ligesom også forberedt på noget i dén stil, så det måtte dyrlægen lige tage sig af.

..og nu, hvor de små kræ var blevet en del af min familie, skulle de selvfølgelig have et navnetema, ligesom de seriøst avlede tamrottekuld har. Jeg spekulerede længe på et passende tema, men pludselig slog det mig: "Giftige planter i Danmark". Dét tema syntes jeg var enormt SEJT... og samtidig er der mange muligheder for rigtig flotte navne

Så sig hjertelig velkommen til de tre små giftplanter: Natskygge, Malurt og Gyldenlak. :mrgreen:
(tilgiv billedkvaliteten - jeg havde helt glemt, hvor SVÆRE små babyrotter er at fotografere) :lol:


Natskygge, agouti hooded, til venste... og Malurt, også agouti hooded, til højre.

Billede


Malurts aftegning er rigtig sjov. Fra den mørke streg ned ad ryggen går der striber på højre side af kroppen, mens han er perlehvid på venstre side.

Billede


Natskygges aftegning er ikke mindre spændende. I min uvidenhed var jeg ikke sikker på, om han måske kunne være varigated... men de kloge hoveder fortalte mig, at han altså ER en smuk hooded bassedreng.

Billede


..og endelig den lillebitte Gyldenlak, Fawn (eller muligvis mock fawn?) banded husky.
Han var den mindste af de tre. De to andre vejede henholdsvis 80 og 90 gram, mens Gyldenlak kun vejede lidt under 60 g. Han er også den mest nervøse - og derfor dén, det er sværest at ta' billeder af. :lol:


Billede

Efter et stykke tid kunne jeg pludselig ikke finde Gyldenlak noget sted i buret - og eftersom gamle Ivan Milat havde være LIDT for barsk overfor ham, og derfor havde været en tur i enebur for at tænke sig lidt om, så blev jeg MEGET nervøs. I desperation flåede jeg ALT bundmateriale og redemateriale ud, mens jeg rodede alt igennem - men han var og blev væk... Til sidst kiggede jeg ind i buret fra bagsiden, og så kunne jeg se, at han havde søgt beskyttelse hos den gamle alfa, og havde lagt sig henover nakken af ham som et meget klædeligt halstørklæde. Ingen af de andre turde røre ham, når Manuel Blanco Romasante først havde kastet sin kærlighed på ham (heller ikke mig, forøvrigt - den gamle skiderik er MEGET beskyttende): :lol:

Billede


BONUSBILLEDER:

Gyldenlaks flotte, mørkerøde øjne - taget UDEN blitz:

Billede


..og MED blitz... Yderst velegnet effekt, hvis man får lyst til at skræmme en rotte-fobiker. :lol:

Billede


Malurt - skræmt over kameraet:

Billede


Natskygge - lige så kamerasky som Malurt:

Billede


"OOOONKEL, HJÆLP MIG - den dér store, firkantede tingest er FAAAAARLIG!" :lol:

Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Mine 3 nye små "danske giftplanter" ;)

Indlæg af meldielto » søn sep 06, 2015 3:02 pm

Velkommen til de tre skønheder, hvor er de bare fine. Ja det er jo altid lidt at en risiko at købe rotter i en dyrhandler, men så længe man ved hvad man laver plejer det jo at gå godt, især når nu du allerede har nogen dejlige drenge til at vise dem at hverken du eller kameraet er noget at være bange for ;)
De kære agoutier har også en helt særligt plads i mit hjerte, der er bare sådan et dejligt spil i farven, der aldrig bliver kedelig - en dag må jeg have mig en agouti self eller blazed, det er lidt en rottedrøm!

Hvor er det bare et dejligt billede med Gyldenlak der hygger sig på alfa's nakke, så er han vidst godtaget hos ham :)
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mine 3 nye små "danske giftplanter" ;)

Indlæg af Lylle My » søn sep 06, 2015 3:23 pm

Ja, alle de tre gamle er nu blevet vildt forelskede i de små, meeen dét giver mig så et andet lille problem.
Alle tre babyer havde lungebetændelse, så de er nu i gang med en baytril/ronaxankur. De to hoodede er ikke så besværlige, hvis jeg LIGE kan luske mig til at snuppe dem, mens de gamle ikke er i nærheden... men lille Gyldenlak skriger højt og hjerteskærende under hele proceduren, så når han har fået sin medicin - så sidder der tre store rotter med stritpels og hiver i lågen, mens de stirrer RASENDE på mig og truer mig med vold og blodsudgydelse, fordi jeg har været ond ved deres lille baby. :shock:
..men okay, dét viser jo også bare, at de er gode, kærlige og MEGET beskyttende onkler. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mine 3 nye små "danske giftplanter" ;)

Indlæg af erfort » søn sep 06, 2015 3:35 pm

Sikke nogle herlige små skønheder du har fundet dig! :oops:
Jeg har jo allerede smugkigget på dem på facebook, men derfor er det jo altid rart at se babybilleder. :mrgreen:
Jeg håber de snart er friske igen ovenpå div. sygdomme, så du kan nyde dem fuldt ud, uden at skulle risikere dine fingre, fordi du er den onde madmor med medicinen. :P
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar