Er det hele bare lidt på "standby" herinde?

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 459
Tilmeldt: fre jan 25, 2013 3:09 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Indlæg af Fnyff » ons sep 10, 2014 10:22 pm

Lylle My skrev:Jeg tænker nu også lidt på, at vi vist ikke kan give facebookgrupperne hele skylden for den dalende aktivitet... Et gammelt ord siger jo: "Det er bedre selv at tænde et lys, end at bande over at det er blevet mørkt"... så måske burde alle vi, der holder af fællesskabet ved DTF, SELV tage ansvaret for igen at gøre det til et rigtig hyggeligt sted at opholde sig.

Jeg har ihvertfald taget et lidt kritisk blik på dén måde, JEG SELV har brugt forummet i det sidste lange stykke tid, og det er gået op for mig, at jeg egentlig er ret flittig til at springe frem med svar og rådgivning til nye brugere, der skriver om problemer med deres rotter... men KORS, hvor har jeg været dårlig til SELV at oprette tråde, hvor jeg deler mine egne sjove, underholdende og knap så sjove totte-oplevelser herinde - og dét er måske en af de ting, der efterhånden er mangel på... Hvis ikke man holder liv i dét, der egentlig er det bærende element i et rotte-fællesskab - nemlig glæden, stoltheden og morskaben ved at holde de små kræ - så kan forummet efterhånden udvikle sig til NÆSTEN kun at være et sted, hvor man annoncerer kuld, sælger eller køber rotter - og besvarer spørgsmål fra nye rotteejere.
Dé ting er selvfølgelig ret vigtige for os alle - men i længden kan det måske godt blive lidt... Hmmm... KEDELIGT, hvis det er stort set ikke er andet. :|

Jeg tror ihvertfald, at JEG vil prøve at vænne mig til IGEN at springe hen til til computeren og oprette tråde, når jeg ser mine skøre drenge laver noget dumt (eller klogt). Jeg HAR faktisk fået en dum vane med kun at dele mine oplevelser, hvis jeg har billeder af dét, de har lavet - og så skal jeg jo lige vente på, at jeg får dem lagt ind på computeren, sorteret og evt. redigeret lidt på - og til sidst uploadet til en imagehost.
..og så sker det faktisk ret tit, at jeg slet ikke får det gjort. :|
Gud hvor har du ret
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

PhaRex Rats
Senior Rottemedlem
Indlæg: 506
Tilmeldt: lør feb 26, 2005 8:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af PhaRex Rats » ons sep 10, 2014 11:00 pm

Lylle My skrev:Jeg tænker nu også lidt på, at vi vist ikke kan give facebookgrupperne hele skylden for den dalende aktivitet... Et gammelt ord siger jo: "Det er bedre selv at tænde et lys, end at bande over at det er blevet mørkt"... så måske burde alle vi, der holder af fællesskabet ved DTF, SELV tage ansvaret for igen at gøre det til et rigtig hyggeligt sted at opholde sig.

Jeg har ihvertfald taget et lidt kritisk blik på dén måde, JEG SELV har brugt forummet i det sidste lange stykke tid, og det er gået op for mig, at jeg egentlig er ret flittig til at springe frem med svar og rådgivning til nye brugere, der skriver om problemer med deres rotter... men KORS, hvor har jeg været dårlig til SELV at oprette tråde, hvor jeg deler mine egne sjove, underholdende og knap så sjove totte-oplevelser herinde - og dét er måske en af de ting, der efterhånden er mangel på... Hvis ikke man holder liv i dét, der egentlig er det bærende element i et rotte-fællesskab - nemlig glæden, stoltheden og morskaben ved at holde de små kræ - så kan forummet efterhånden udvikle sig til NÆSTEN kun at være et sted, hvor man annoncerer kuld, sælger eller køber rotter - og besvarer spørgsmål fra nye rotteejere.
Dé ting er selvfølgelig ret vigtige for os alle - men i længden kan det måske godt blive lidt... Hmmm... KEDELIGT, hvis det er stort set ikke er andet. :|

Jeg tror ihvertfald, at JEG vil prøve at vænne mig til IGEN at springe hen til til computeren og oprette tråde, når jeg ser mine skøre drenge laver noget dumt (eller klogt). Jeg HAR faktisk fået en dum vane med kun at dele mine oplevelser, hvis jeg har billeder af dét, de har lavet - og så skal jeg jo lige vente på, at jeg får dem lagt ind på computeren, sorteret og evt. redigeret lidt på - og til sidst uploadet til en imagehost.
..og så sker det faktisk ret tit, at jeg slet ikke får det gjort. :|
Jeg er enig, der er også ret mange sider af sagen her.
En af tingene er bl.a. at dette forum faktisk ikke har ændret sig, siden 2005 hvor jeg selv blev en del af det. De eneste ændringer jeg kan se er, at der er kommet nye personer til og at mange af de andre "gamle" ikke er en del af det længere.
I min optik er det ikke dårligt, men blot noget at tænke over :)

En anden er som du selv nævner, at der er mange trin man skal gennem for at uploade billeder herinde. Til sammenligning tager det et øjeblik på sociale medier. Der sparer man også lidt tid på kun at logge ind ét sted, og så bliver alt skaleret ned per automatik :)

Det lyder som en virkelig god idé med lidt mere sjov og ballade herinde :D
Det vil garanteret give mere aktivitet. Om ikke andet så for alle der i forvejen kommer her.
Vil selv prøve at huske det til jeg får rotter igen :)
PhaRex - Enjoy the Difference

-før kendt som Jaize.

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: fre sep 09, 2011 9:37 am
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » fre sep 12, 2014 7:41 pm

Lylle My skrev:Jeg tænker nu også lidt på, at vi vist ikke kan give facebookgrupperne hele skylden for den dalende aktivitet... Et gammelt ord siger jo: "Det er bedre selv at tænde et lys, end at bande over at det er blevet mørkt"... så måske burde alle vi, der holder af fællesskabet ved DTF, SELV tage ansvaret for igen at gøre det til et rigtig hyggeligt sted at opholde sig.

Jeg har ihvertfald taget et lidt kritisk blik på dén måde, JEG SELV har brugt forummet i det sidste lange stykke tid, og det er gået op for mig, at jeg egentlig er ret flittig til at springe frem med svar og rådgivning til nye brugere, der skriver om problemer med deres rotter... men KORS, hvor har jeg været dårlig til SELV at oprette tråde, hvor jeg deler mine egne sjove, underholdende og knap så sjove totte-oplevelser herinde - og dét er måske en af de ting, der efterhånden er mangel på... Hvis ikke man holder liv i dét, der egentlig er det bærende element i et rotte-fællesskab - nemlig glæden, stoltheden og morskaben ved at holde de små kræ - så kan forummet efterhånden udvikle sig til NÆSTEN kun at være et sted, hvor man annoncerer kuld, sælger eller køber rotter - og besvarer spørgsmål fra nye rotteejere.
Dé ting er selvfølgelig ret vigtige for os alle - men i længden kan det måske godt blive lidt... Hmmm... KEDELIGT, hvis det er stort set ikke er andet. :|

Jeg tror ihvertfald, at JEG vil prøve at vænne mig til IGEN at springe hen til til computeren og oprette tråde, når jeg ser mine skøre drenge laver noget dumt (eller klogt). Jeg HAR faktisk fået en dum vane med kun at dele mine oplevelser, hvis jeg har billeder af dét, de har lavet - og så skal jeg jo lige vente på, at jeg får dem lagt ind på computeren, sorteret og evt. redigeret lidt på - og til sidst uploadet til en imagehost.
..og så sker det faktisk ret tit, at jeg slet ikke får det gjort. :|
Du har nok ret ja, men det jeg tænker om FB - er jo at "alle altid" er online, og derfor oprettes de fleste indlæg og sjove indlæg mv. der inde.
Og er selv skyldig i det. Men ja ..
** Bidt af rotter **

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Indlæg af FoxyRats » fre sep 12, 2014 7:46 pm

Måske skulle man overveje at "opgradere" forummet? Nu har jeg ikke lige arbejdet med phpBB forums, kun php, men jeg vil gerne give det et kig, hvis det kunne hjælpe.. Tænker ISÆR det der med at uploade billeder direkte - det kunne være super smart og dejligt :)

Derudover synes jeg at billederegel er lidt underlig.. Jeg kan godt forstå det ikke må fylde det hele - men jeg har nok en af de mindste skærme man kan få (11") og der er selve indlægs-delen alligevel 1300px lang, uanset om der er billeder eller ej.. Så måske man skulle kigge på nogle af reglerne? :P
Stolte ejere af 8 rotter <3

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: fre sep 09, 2011 9:37 am
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » fre sep 12, 2014 10:01 pm

Ja det der med billederne er også super træls, at man skal lægge dem online et andet sted først, får at kunne linke til dem her inde :?
** Bidt af rotter **

PhaRex Rats
Senior Rottemedlem
Indlæg: 506
Tilmeldt: lør feb 26, 2005 8:31 pm
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af PhaRex Rats » fre sep 12, 2014 10:16 pm

FoxyRats skrev:Måske skulle man overveje at "opgradere" forummet? Nu har jeg ikke lige arbejdet med phpBB forums, kun php, men jeg vil gerne give det et kig, hvis det kunne hjælpe.. Tænker ISÆR det der med at uploade billeder direkte - det kunne være super smart og dejligt :)

Derudover synes jeg at billederegel er lidt underlig.. Jeg kan godt forstå det ikke må fylde det hele - men jeg har nok en af de mindste skærme man kan få (11") og der er selve indlægs-delen alligevel 1300px lang, uanset om der er billeder eller ej.. Så måske man skulle kigge på nogle af reglerne? :P
Mulighederne er mange.. Personligt kender jeg ikke noget til kodning, men det er fedt at du evt. gider bruge tid på det :D

Mange af reglerne er ca 10år gamle, så svarende til den tid i forhold til forummet virker det egentlig meget passende :) Men igen - jeg aner intet om kodning eller opsætning af websites hehe.
Spørgsmålet er bare om der er "plads" nok til større billeder, i forhold til alt indholdet man allerede kan finde på siden?
Samt hvor meget ekstra arbejde det vil kræve i form af oprydning osv. For slet ikke at nævne trygheden ved dét, man allerede kender til hehe
PhaRex - Enjoy the Difference

-før kendt som Jaize.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør sep 13, 2014 12:33 am

Der er pt ingen planer om at ændre reglerne for billedstørrelse. Vi KUNNE muligvis godt have besluttet at sætte grænserne en smule højere end de er nu - men så skulle billederne stadigvæk formindskes - bare til den nye maksimalt tilladte størrelse, så dét ville der nok ikke være meget vundet ved.
Jeg kan da også lige nævne, at på min skærm skal jeg scrolle til siden for at læse en tråd, hvis et billede i den overstiger lidt over 700 pixels i bredden - så åbenbart er min skærm mindre end de flestes.

..og som jeg nævnte tidligere i denne tråd: En opdatering af DTF lader sig ikke gøre. Sitet er, som det er. Sidste gang, stifteren Søren forsøgte sig med en opdatering, gik forummet ned og var nær aldrig kommet op at køre igen... så at forsøge sig med en ny opdatering kunne muligvis betyde, at alle dé informationer, som er blevet samlet på DTF igennem årene, vil gå tabt uden nogensinde at kunne kaldes frem igen.

Derfor lever vi med, at det er et gammelt forum, der har fået sine små særheder med alderen. Og jeg tænker da også, at sitet måske slet ikke BEHØVER at være så "med på noderne", når det kommer til stykket. I bund og grund er det jo indholdet, der skaber et godt forum - og ikke de ydre rammer. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Indlæg af FoxyRats » lør sep 13, 2014 9:08 am

Men det er jo netop dét at når det er moderne - så vil det være nemmere og mere praktisk at gøre brug af. Det nytter jo ikke noget at holde fast i det "gamle" og de gamle tråde osv. hvis det så ender med, at ingen bruger det - så er det jo ikke til nytte alligevel :)

Det lyder underligt med billedestørrelsen. Enten er din computer meget gammel (har du sådan en kæmpe firkantet kasse som skærm? :P ) ellers har du den forkerte opløsning på ;)

Mange af de lidt ældre computere har faktisk den forkerte opløsning, har jeg lagt mærke til på skolen.

Og jeg kan ikke se at billederne stadig skal formindskes? Jeg tænker på f.eks når man sætter tavler ind osv.. Jeg satte en tavle ind, hvor jeg fik af vide den overtrådte reglerne.. Det kom godt nok bag på mig, fordi den fyldte altså kun 60% af "indlægsboksen" på min lille skole laptop (som er 11").. Jeg troede først det var når forummet blev "misdannet" i designet, at man skulle ændre det nemlig.

Jeg tænker bare at alle de informationer der er osv - de er altså ikke særlig nyttige, når man alligevel ikke kan finde dem (søgefunktionen virker ikke).. Jeg skulle finde oplysninger om en dyrlæge, men der kom ingen resultater. Prøvede så med ordet "er" da jeg VED det er brugt meget - heller ingen resultater.. Så søgefunktionen virker vel ikke, går jeg ud fra.

Så allerede her går der jo en masse nyttig info til spilde, med mindre de står på første side :)
Stolte ejere af 8 rotter <3

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » lør sep 13, 2014 10:04 am

jeg er ret sikker på at det har noget med opløsningen at gøre, at lylle my er nødt til at scrolle.. Nu er jeg lidt af en computernørd, så har en rimelig god skærm der kører 1920x1080 i opløsning og jeg har heller ingen problemer med meget store billeder..

Der er bare det med at jo højere opløsning du kører med, des mindre bliver teksten også, og når man har en lille skærm kan det for nogle godt blive svært at læse.. En 11" skærm er ikke ret meget, det vil jeg give dig, men tænk på at lylle my har gamle øjne (undskyld lylle my) så det er ikke sikkert at hun på en lille skærm kan læse hvad der bliver skrevet.. jeg ved det fra mit tidligere arbejde som IT-supporter, hvor flere brugere gerne ville have en opløsning der kører 1024x768..
Det KAN også være et spørgsmål om vane, om at vænne sig til noget nyt.

Jeg er enig i at en opgradering af forum kunne være dejligt.. Særligt funktionen med upload af billeder direkte fra computeren ville være rart..
Men hvis, som lylle my siger, at man mister alt den viden der ligger på dette forum, er det så det hele værd?.. En løsning kunne være at bruge det gamle forum (altså det her) som videns base indtil det nye forum er fyldt med den samme viden som det gamle.. Jeg har været i gang med at lave en omfattende FAQ, med de oftest stillede spørgsmål (underligt nok.. ;)), men da jeg ikke længere har rotter selv gik luften ud af ballonen og det har nu ligget dødt temmelig længe, men den FAQ jeg var i gang med blev understøttet af links til tråde på dette forum, så folk der slog op i FAQ'en og blot klikke på et link til info.. den kunne på sin vis godt blive overført til et nyt forum, hvis det gamle på en eller anden måde forblev oppe, da man jo som gæst sagtens kan læse på forum, men ikke poste..

En helt anden ting er at alting her på forum foregår med frivillige admins/redaktører, hvor af langt de fleste af os har arbejde/skole og et liv ved siden af, så store ændringer tager tid, og at lave en omfattende FAQ er et stort arbejde og vil tage lang tid at får lavet..

Spørgsmålet er derfor, om det ikke er ved at være for sent?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør sep 13, 2014 10:09 am

FoxyRats skrev:Det lyder underligt med billedestørrelsen. Enten er din computer meget gammel (har du sådan en kæmpe firkantet kasse som skærm? :P ) ellers har du den forkerte opløsning på ;)

Mange af de lidt ældre computere har faktisk den forkerte opløsning, har jeg lagt mærke til på skolen.

Og jeg kan ikke se at billederne stadig skal formindskes? Jeg tænker på f.eks når man sætter tavler ind osv.. Jeg satte en tavle ind, hvor jeg fik af vide den overtrådte reglerne.. Det kom godt nok bag på mig, fordi den fyldte altså kun 60% af "indlægsboksen" på min lille skole laptop (som er 11").. Jeg troede først det var når forummet blev "misdannet" i designet, at man skulle ændre det nemlig.
Jeg tager lige redaktørhatten på: Hvis du læser reglen ang. billedstørrelse, vil du se at der står:

Uddrag af Dansk Tamrotte Forums regelsæt:
Billedstørrelser
Billeder i indlæg må ikke være mere end 640 pixels brede, da man ellers skal scrolle til siden for at kunne se tekst i tråden. Er et billede for stort, bedes man lægge det som link istedet.
Har man ved en fejl lagt for store billeder ind, vil man få en reminder skrevet i tråden fra en redaktører. Hvis billederne herefter ikke bliver ændret, enten til korrekt størrelse eller links, vil de blive slettet af redaktørerne.
Bliver de derefter sat ind i tråden igen uden at være blevet rettet, vil det udløse en advarsel.
..og reglerne skal selvfølgelig følges, hvadenten man er enig eller uenig i dem.
Har man et forslag til ændring af en regel, er man altid mere end velkommen til enten at skrive en pb til en redaktør - eller oprette en tråd om emnet under kategorien "Om Forum", hvis man ønsker at andre brugere skal kunne give deres besyv med... Så vil forslaget blive taget op i redaktørforum til videre diskussion, så vi kan få vendt og drejet alle aspekter af sagen.
At diskutere forummets fysiske rammer i denne tråd vil jo kun tage fokus væk fra en diskussion om, hvad vi som BRUGERE kan gøre for at gøre DTF til et "levende" og hyggeligt sted at logge ind, ved at benytte det på en positiv og sjov måde indenfor dé rammer, vi nu engang har.

Hvis du læser det andet indlæg, jeg skrev i denne tråd netop om søgefunktionen, så vil du også se, hvorfor den ikke længere virker optimalt - og hvorfor vi desværre må leve med dén lille mangel. :wink:

(tager lige redaktørhatten af igen) ..og ja, min computer er en tro kopi af mig selv - tudsegammel, enormt langsom og med en masse småting, der ikke virker helt som de skulle - men alligevel absolut brugbar, hvis man har lidt tålmodighed. :lol:

Lord Crimson: He-he, jeg bruger nu også selv MEGET tit udtrykket "Jeg kan altså ikke rigtigt se det - jeg har jo GAAAAAMLE øjne." :lol: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Indlæg af FoxyRats » lør sep 13, 2014 10:19 am

Selvfølgelig skal reglerne følges - har jeg også tænkt mig selvom jeg synes det er umådeligt irriterende nogle gange ;)

Jeg synes også det kunne være en god idé hvis det her forum blev oppe, og man så lavede et andet der måske var lidt mere praktisk og funktionelt. Det vil i starten være besværligt, men med tiden vil der jo komme lige så mange informationer og lignende på det nye forum, som der er her. - Men det var jo også bare en idé fra min side af :)

Jeg synes ikke helt vi kommer væk fra tråden - fordi MIN mening er i hvert fald, at jeg synes forummet er besværligt at bruge, kontra facebook. Jeg kan personligt meget bedre lide det med at have et forum (synes også der er en del mere seriøst herinde), men når jeg først skal på mobilen, lægge billederne på facebook, gemme dem og uploade dem eller linke dem herinde fra computeren, bliver det en noget besværlig process. :)
Stolte ejere af 8 rotter <3

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: fre sep 09, 2011 9:37 am
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » lør sep 13, 2014 12:49 pm

Jeg synes også det er mere besværligt at smide billeder osv. ind her på forummet, kontra FB.

jeg er selv med til at bruge FB mere end forummet, og det er af flere grunde, mest fordi FB er hurtigere med henhold til billeder og generelt at komme rundt på forummet.
** Bidt af rotter **

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » lør sep 13, 2014 3:12 pm

Hvis jeg skal søge efter noget, der er vigtigt nok til, at jeg gider arbejde lidt for det, så går jeg på Google og skriver: "dansk tamrotte forum", og der efter skriver jeg: "det jeg ønsker at søge på".
Det har fungeret udmærket for mig, så det kan være at det er relevant for andre.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: fre sep 09, 2011 9:37 am
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » lør sep 13, 2014 5:35 pm

erfort skrev:Hvis jeg skal søge efter noget, der er vigtigt nok til, at jeg gider arbejde lidt for det, så går jeg på Google og skriver: "dansk tamrotte forum", og der efter skriver jeg: "det jeg ønsker at søge på".
Det har fungeret udmærket for mig, så det kan være at det er relevant for andre.
Ja den metode har jeg også brugt, men ikke søgefunktionen direkte på siden.
** Bidt af rotter **

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » man sep 15, 2014 10:24 pm

Al diskussion om at forum skal opdateres bedes man stoppe, det er ikke til diskussion da forum er gammelt og ikke kan opdateres, da der sidst blev prøvet var det nær aldrig kommet op at køre igen. Går ud fra at bruger her inde ikke har interesse i at dtf ikke eksistere mere så det er ude lukket at prøve igen og vi må leve med forum som det er.
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

Besvar