Hårløse og “normale” rotter

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Ronni
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons apr 22, 2020 9:12 pm

Hårløse og “normale” rotter

Indlæg af Ronni » ons apr 22, 2020 9:26 pm

Hej! Har haft to søde han rotter før, som dsv er døde efter et langt og dejligt liv. Nu der gået et pr ca, og kunne bare vildt godt tænke mig at have rotter som kæledyr igen. Jeg er dig super påpasselig med hvordan ig hvorledes, og mit spørgsmål er derfor måske lidt dumt men man kan aldrig være for sikker!
Må hårløse rotter godt gå sammen med “normale” rotter? Har ikke kunne finde noget om det, håber en kan hjælpe.

God dag til alle :) :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hårløse og “normale” rotter

Indlæg af Lylle My » tors apr 23, 2020 12:21 pm

Alle typer tamrotter kan gå sammen - også de hårløse typer. De er jo 100% samme art, den eneste forskel er, at de hårløse er - tjah, hårløse.

Der findes flere forskellige hårløse typer, fx fuzz, som er næsten fuldstændig hårløs, men gerne har en smule meget kort pels på ben og i ansigt og ganske, ganske små og næsten usynlige pelshår på selve kroppen. Fuzz har en tilbøjelighed til at udvikle problemer med hud, øjne og - i hunnernes tilfælde - indadvendte brystvorter, så de er ude af stand til at amme deres unger... og så er de naturligvis mere tilbøjelige til at få rifter og småsår, fordi huden ikke har nogen pels til at beskytte mod småskader.
..og så er der naturligvis den "ægte hårløse", som stort set ingen pels har overhovedet. Den er ikke helt så almindelig i DK som de andre hårløse typer.

En sundere form for hårløs (eller tit NÆSTEN hårløs) er dobbeltrex, som kan være mere eller mindre nøgen. Dén har ikke de samme helbredsproblemer, som fuzz og ægte hårløs er tilbøjelige til at udvikle.

Du kan læse om de forskellige pelstyper på Den Danske Tamrotteforenings hjemmeside hér: https://www.tamrotte.dk/pelstyper/
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar