Er det normalt for rotter?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
RuneFick
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs maj 17, 2022 4:11 pm

Er det normalt for rotter?

Indlæg af RuneFick » ons maj 18, 2022 8:08 pm

Ved ikke om jeg skriver i det rette forum herinde, så sig endelig til, hvis jeg har ramt skævt.

Jeg skriver, fordi min søn i mandags fandt sin kælerotte død i buret, og jeg er lidt i tvivl om, hvad der er sket – og hvorfor.

Hans rotte, Ella, lå død med åbent hul i maven og flere bidsår. Dens søster, Vinter, gik rundt i buret og havde tydelige bidsår i struben, i nakken og på ryggen.

Så umiddelbart ser det ud til, at de har været oppe at slås ret voldsomt. Og det er netop det, der kommer bag på os (hvis vi har tolket dødsårsagen rigtigt).

Rotterne er 1½ år gamle, er fra samme kuld, og har altid levet sammen. Vi har aldrig set eller opdaget tegn på, at de nogensinde har sloges eller været uvenner. De har altid bare være pot og pande og nydt hinandens selskab og været super kælne og opsøgende.

Det skal måske nævnes, at Vinter her i januar/februar pludselig begyndte at bide ud efter min søn og hans ven (som har Vinter), når de stak fingrene ned i de små huse, som de boede i i buret, for at rense ud og eller kæle med dem.

Vi tolkede det som om, at hun var blevet lidt territorial omkring hendes ”huler”.

Drengene håndterede det ved i nogle uger at fjerne hulerne stille og roligt og derefter sætte sig ned i buret (rotterne har et stort bur), så især Vinter kunne vænne sig til, at det var ok, at drengene var der, og at de var en del af buret/hulerne/hverdagen/flokken. Og det virkede ret hurtigt. Siden har der slet ikke været nogen form for aggressivitet/beskyttelsestrang fra Vinters side.

Så mit spørgsmål er, om vi har tolket dødsårsagen rigtigt – og om det er normalt, at rotterne ud af det blå bare kan finde på at angribe hinanden på den måde?


Hilsen Rune, far til pt meget ulykkelig dreng

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er det normalt for rotter?

Indlæg af Lylle My » ons maj 18, 2022 10:52 pm

Åh, hvor gør det mig ondt for din søn. Det må have været en virkelig forfærdelig oplevelse for ham. :cry:

Dét, der skete, er meget unormalt for sunde og raske rotter, men det kan let ske, hvis én af dem har slemme smerter, fordi smerterne vil give den en meget kort lunte - og det vil give uro i rotternes indbyrdes hieraki, hvilket kan resultere i slagsmål imellem ellers gode venner.

Når en voksen rotte i dén alder pludselig begynder at blive aggressiv og bide, er det for det meste det første tegn på, at den er syg og har smerter. Rotter er enormt dygtige til at skjule svaghed og smerter, fordi de som byttedyr instinktivt skjuler svaghed, som ellers ville tiltrække rovdyr. Det mest sandsynlige er, at Ella måske har rørt ved Vinter på et sted, der har gjort meget ondt - og Vinter derfor har angrebet hende på grund af den pludselige smerte (tænk bare på, hvis et menneske har en brækket arm, og nogen kommer til at røre den - så vil ham med den brækkede arm helt sikkert råbe og rase på grund af smerten - og måske endda slå ud efter ham, der skubbede). Hvis Ella så har forsvaret sig, har det muligvis gjort endnu mere ondt på Vinter, og i raseriet over smerterne har hun fuldstændig mistet selvkontrollen - og så er det blevet en kamp på liv og død... en kamp, som Ella desværre tabte. :(

Det ER selvfølgelig også muligt at det er Ella, der har været syg og har haft ondt, og det så har været Vinter, der har forsvaret sig imod hende - det er svært at sige på baggrund af beskrivelsen. Men uanset hvem af dem, der startede slagsmålet og hvorfor, er resultatet det samme. Men det normale, når det drejer sig om bidsår på en rotte er, at den svageste af dem får bidsår på siden af kroppen, maven eller bagdelen, fordi den forsøger at stikke af... mens den stærkeste får sårene på den forreste del af kroppen, fordi den IKKE forsøger at stikke af fra slagsmålet.

Noget andet er - hvordan ser Vinters bidsår ud? Er de dybe huller og rifter, der nærmest ser ud, som om han er blevet snittet med et barberblad, eller er det små overfladiske punktformede sår, der kun sidder i huden, men ikke går dybt ind i kødet på ham? Rotter kan nemlig få en form for skab, der udelukkende smitter mellem rotter og ikke rammer andre dyr eller mennesker - og dét viser sig netop ved små, punktformede men overfladiske sår, der fortrinsvis sidder på hals, ansigt, nakke og den forreste del af kroppen. For én, der ikke kender til rotteskab, kan de små sår fuldstændig ligne bidsår- (det troede jeg selv det var, da jeg første gang oplevede skab hos én af mine rotter).
Skab vil nemlig også gøre rotterne enormt irritable på grund af den evindelige kløe, så selv de bedste venner kan komme slemt op at slås. Til gengæld er det virkelig nemt at helbrede - det kræver bare et hurtigt besøg hos dyrlægen, fordi midlet, der skal dryppes i nakken af rotten, er receptpligtigt.

Har du mulighed for at sætte et billede af Vinters sår ind hér i tråden? Så vil jeg muligvis kunne se om det ER bidsår eller skab.
Hvis du ikke lige kan finde ud af at sætte et billede ind i forummet hér, kan du også vælge at lægge billedet på facebook - og så linke til det herinde. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

RuneFick
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs maj 17, 2022 4:11 pm

Re: Er det normalt for rotter?

Indlæg af RuneFick » fre maj 20, 2022 6:27 pm

Tusind tak for svaret. Kunne ikke lige finde ud af at lægge billeder op, så jeg har lavet en album via Google: Håber det kan ses her: https://photos.app.goo.gl/AVt5sQoQpELxWsKp8

Indrømmet. Ikke det bedste billeder.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Er det normalt for rotter?

Indlæg af Lylle My » fre maj 20, 2022 9:19 pm

Jo, jeg kan fint se billedet... Og ja, det ER godtnok bidsår, som du selv regnede med - og altså ikke skab. Men i jeres sted ville jeg nu alligevel få en rottekyndig dyrlæge til at give hende et grundigt helbredstjek med tanke på, at hun jo i et stykke tid har vist tegn på pludselige anfald af aggression, som KAN skyldes smerter. Rotter har en lidt træls tilbøjelighed til at kunne udvikle kræftknuder i kroppen med alderen.
Hvis dyrlægen så overhovedet ikke kan finde nogle tegn på sygdomme, kunne i jo overveje at få et par nye små rotte unger, så hun ikke skal leve resten af sit liv i ensomhed. Den bedste alder for et par unger at flytte sammen med en ældre rotte, er hvis de er omkring 8-10 uger gamle. I den alder lugter de nemlig ikke længere som helt små babyer - men heller ikke som kønsmodne rotter, der muligvis ville kunne opfattes som en trussel mod den gamles dominans.

Hvis i så lader dem møde hinanden på et neutralt territorium, hvor hverken den gamle eller de nye har været før, så kan i holde øje med, hvordan hun reagerer på de små nye familiemedlemmer... En sund og rask voksen rotte vil normalt straks gå ind i rollen som hyggetante for små rotte unger (efter LIGE at have brugt kort tid på at sætte dem på plads... De skal jo lige lære, hvem der bestemmer. Ha-ha)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

RuneFick
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs maj 17, 2022 4:11 pm

Re: Er det normalt for rotter?

Indlæg af RuneFick » fre maj 20, 2022 10:15 pm

Tak for opfordring. Tror vi i første omgang får talt med en dyrlæge. Virker for øvrigt som om, hun er øm ca. midt på ryggen.

Den ene gang, hvor jeg aede hende trak hun sig. Anden gang jeg rørte stedet, kom hun med noget, der virkede som et lille skrig. Ikke noget jeg har hørt før.

Men tak for gode svar og hjælp.

Besvar