Neutralisering?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Tumling
DTF Forum Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: ons feb 22, 2012 11:01 pm

Neutralisering?

Indlæg af Tumling » ons mar 04, 2015 9:39 pm

Er det noget man skal holde sig fra?

Sagen er den at jeg har to hanner tilbage og fire piger og når tiden er inde og de begynder at falde fra skal jeg ikke have nogen igen..
Derfor sidder og jeg tænker på at få mine to drenge neutraliseret og åbne mit bur helt og lade drengene gå sammen med pigerne så jeg ikke ender med at have en hanrotte der pludselig går alene fordi han burmakker ikke er her mere..

Nogen der kan tale for/imod?

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Neutralisering?

Indlæg af erfort » tors mar 05, 2015 12:02 pm

Tumling skrev:Er det noget man skal holde sig fra?

Sagen er den at jeg har to hanner tilbage og fire piger og når tiden er inde og de begynder at falde fra skal jeg ikke have nogen igen..
Derfor sidder og jeg tænker på at få mine to drenge neutraliseret og åbne mit bur helt og lade drengene gå sammen med pigerne så jeg ikke ender med at have en hanrotte der pludselig går alene fordi han burmakker ikke er her mere..

Nogen der kan tale for/imod?
Den synes jeg egentligt er svær.
Vi har haft en kastrat, det blev han, fordi hverken han eller hans burkammerater trivedes med hans stress-niveau og hans måde at udtrykke det på. Det gik rigtig fint med operationen, og efter en lidt langsom sammenførelse, kom han til at leve et roligt liv sammen med en sød hunrotte.
Men operation indebærer altid en risiko for en rotte. Af de 3 rotter vi har fået opereret, overlevede kun de 2 desværre, så det skal man have med i baghovedet. Og af samme grund, skal man ikke bare lade hvilken som helst dyrlæge operere på de små pus, eller rettere jeg foretrækker til hver en tid, at gå til en med en solid erfaring på området.

Til gengæld er det måske et udmærket alternativ til en ensom tilværelse eller en omplacering.
Men hvor gammel vil han ca. være når problemet opstår? For er han svagelig, gammel eller har luftvejsproblemer, så indebærer operation en endnu større risiko end ellers.

Der er nogle der finder et nyt hjem til deres sidste rotte, men der skal man tænke på, at det kan være meget problematisk at sætte voksne rotter sammen, og det lykkes ikke altid. Men så kan man måske være heldig, at finde en, der vil give ham et hjem, sammen med et par glade unger.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar