Hanner kontra hunner

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Hanner kontra hunner

Indlæg af Erling » man jan 11, 2016 12:11 pm

Hej, jeg har indtil fornylig kun haft hunner. Men for kort tid siden fik jeg også tre hanner (brødre). Det der undrer mig lidt, er at alle synes at være enige om, at hanner ikke leger specielt meget. Men mine tre hanner er da nogle af de mest legesyge rotter jeg nogensinde har haft! :-) Men det er jo nok pga. deres endnu unge alder?

En anden stor forskel på hannerne og hunnerne synes dog også at være, at hannerne er mere individualistiske end hunnerne. Hunnerne ligger gerne og putter sammen i deres hængekøje eller sputniks, mens hannerne nærmest bare lægger sig individuelt på en hylde eller andet steds, hvor de lige har lyst til at ligge. Nogle gange ligger de dog alle sammen og putter sammen. Men som oftest er de mere "ligeglade" med hvor de ligger, og de ligger mere ofte alene end det man ser hunnerne gøre.

Ved ikke om det så kun er mine hanner der er sådan, eller om andre har observeret noget tilsvarende? Men generelt vil jeg sige, at jeg er utrolig glad for mine tre flotte fyre, og deres utrolig dejlige personligheder/væsen. Men jeg blev altså noget overrasket over hvor utrolig glade de er for at springe rundt og lege, både med hinanden, men så sandelig også med mig ("fang hånden" leg) - Især fordi jeg havde fået det indtryk, at de var mere "kedelige" - kedelig er dog et forkert ord, idet det ikke er spor kedeligt at sidde og "nusse" stille med dem. ;-)

Bortset fra dette, så blev jeg noget chokeret over mine hunner, hvor utrolig sexgale de er.... :shock: De vil gøre stort set alt, for at komme over til fyrene! Hvorimod fyrene godt nok har en vis interesse i pigerne - Men slet ikke så meget som pigerne har i at komme over til drengene. Måske er pigerne blot klar over, hvor flotte og dejlige fyrene er, som jeg har fået? :lol:

Erling

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Lylle My » man jan 11, 2016 8:14 pm

Unge hanrotter kan have akkurat lige så meget krudt i rumpen som hunner - men normalt bliver de med tiden mere dovne og slaskede, mens hunnerne fortsætter med at være energiske i meget længere tid.

..men der ER jo altid individuelle forskelle... Man kan sagtens være ude for at have dovne hunner og energiske hanner. Jeg går ud fra, at det er noget af det samme som med mennesker og muskler. Den gennemsnitlige mand er af naturen stærkere end den gennemsnitlige kvinde - men man kan finde masser af mænd, der er de rene svæklinge - og man kan finde masser af kvinder, der er brølestærke. På samme måde kan man finde dovne hunrotter - og hanrotter som kun sjældent sidder stille.
Men rent GENNEMSNITLIGT er hanrotter mere dovne og slaskede end hunrotter... Det er bare ikke altid, at rotterne SELV er klar over dén lille kønsforskel. :P :lol:

..og ja, ungrotter har ALTID fut i rumpen, uanset om de er hanner eller hunner. Ingen tålmodighed overhovedet, der skal bare ske noget hele tiden.

Stort set alle mine drenge har nu kunnet få pludselige anfald af legesyge igennem hele deres liv... efter 1-års alderen gider de bare ikke lege og tumle så hulens længe, før de kommer i tanker om, at de egentlig har mere lyst til at lægge sig til at sove ét eller andet hyggeligt sted. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Erling » tirs jan 12, 2016 10:59 pm

Tak for svaret Lille My. Tror blot jeg blev lidt overrasket over hvor legesyge hannerne reelt er - I hvertfald mens de er unge. :lol:

Erling

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Lylle My » ons jan 13, 2016 1:31 am

Ja, jeg har jo altid kun haft hanner, så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med - men jeg ELSKER netop at ha' ungrotter, fordi de er så sjove... men jeg elsker nu også at have GAMLE drenge, fordi de er så dejligt slaskede - og elsker at ligge og snue, mens de bliver nusset. :lol:

Men nu du siger det - der ER godtnok noget om, at hannerne ikke har helt så stort behov for konstant selskab, som hunnerne måske har. Mine drenge har jo tre bure at vælge imellem, og selvom de tit ligger og putter i samme hængekøje - så er det faktisk lige så tit, de lægger sig til at sove hver sit sted - eller endda i hver sit bur.
Når deres sovebur skal lukkes om aftenen, skal jeg altid gennemsøge alle tre bure, tælle rotterne omhyggeligt og putte dem allesammen ind soveburet, inden jeg lukker det. Det er sket to gange, at jeg ved et uheld har overset én af dem, har lukket soveburet og er gået i seng... og næste morgen stod jeg op til synet af en MØGSUR rotte, der lå i ét af legeburene og gloede anklagende på mig: "Hvorfor fa'n satte du mig ikke ind til de andre? Nu har jeg ligget hér MUTTERS ALENE hele natten." :oops:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Erling » ons jan 13, 2016 4:43 pm

Altså Lille My, vil altså nok sige; det lyder til dine rotter er mega forkælede, sådan at have tre bure at vælge imellem... Bliver de ikke nogen gange lidt forvirrede, med så mange valgmuligheder??? :lol: (altså spurgt for sjov)

Jeg har "kun" to bure; et til mine nye fyre, og så et til pigerne. Og at dømme efter dem - Specielt pigerne, så ville de vist gerne alle sammen være i netop det andet bur - Altså pigerne ville gerne over og være sammen med fyrene... Det er nogle "skrub-liderlige" tøser!!! Fyrene kigger da også noget efter pigerne, når de har mulighed for at kunne se dem. Men det er altså pigerne der er de så absolut værste! :-)

Nu er dette, mine første hanner, så jeg kan jo ikke generalisere om hannerne. Men jeg er utrolig glad for dem jeg har fået, idet de alle bare er så vidunderlige, rolige, kælne og ret så legesyge endnu. En ting til fælles med pigerne har de dog, idet også fyrene i denne unge alder kan blive ret så "energiske", at de slet ikke ved hvilken vej de skal, eller hvad de skal gøre, når man driller dem lidt. Det ser altså bare så sjovt ud, når de så "flipper" helt ud. ;-) Men med alderen kommer der mere ro - Også hos pigerne, og så flipper de ikke ud mere, når man driller dem. Min nuværende alfa i pige-gruppen var som ung den der flippede mest ud. I dag er hun alfa, og i FULD kontrol med alting!!!

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Lylle My » ons jan 13, 2016 11:17 pm

Årh, det er vel meget passende med tre bure, når man har tre rotter... ikk'? :lol: :lol:
Jeg startede faktisk med at købe et - syntes jeg - passende bur til mine to allerførste rottebabyer... men efter et par måneder gik det op for mig, at hanrotter faktisk bliver ret store - så jeg måtte investere i et langt større bur. Og så fik det mindre bur lov at stå ved siden af, så det kunne bruges som legebur (eller sygebur, hvis der var brug for det).
Senere overtog jeg en pensionistgruppe MED bur fra en anden bruger herinde, og så havde jeg de to gamle bure placeret ved den ene ende af sofaen, og den nye drengegruppes bur ved den anden ende.
Da pensionistgruppen efterhånden gik til af alderdom, havde jeg igen kun én drengegruppe... men jeg lod alle tre bure stå, så basserne kunne drøne rundt imellem dem ved at løbe frem og tilbage over sofaen. Dét giver dem en masse motion, og samtidig morer de sig kosteligt med at flå sofaen i stumper og stykker, hver gang jeg sætter mig ved computeren. De små vandaler er UDMÆRKET klar over, at hvis de bare sørger for at være lige så stille som små mus, mens de æder min sofa - så opdager jeg det ikke, før jeg tilfældigvis kigger mig over skulderen. :evil:
..men hvad - til gengæld har jeg jo masser af underholdning fra de små skiderikker, når jeg sidder i sofaen og ser fjernsyn. Så fiser de frem og tilbage over sofaryggen, roder mig i håret, sniffer mig i øret - og stjæler maden ud ad munden af mig. Dén underholdning er RIGELIGT en gammel slidt sofa værd. :lol: :lol:

Jeg tænkte forøvrigt lige på - hvis dine piger er SÅ vilde efter at komme ind til drengene... Så sæt dem da for hulen derind. Så får du jo en god undskyldning for at anskaffe dig ENDNU flere bure for at få plads til alle dé små nye tottebabyer, du lige pludselig står med. :P :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hanner kontra hunner

Indlæg af Erling » tors jan 14, 2016 7:04 pm

Altså, så giver det jo god mening med tre bure. :)

Det lyder til, dine fyre har det virkelig godt! Må næsten være et rent "rotte-liv", sådan at kunne løbe fra det ene bur til det andet, mens de lige får stillet sulten med et stykke sofa... ;) Desværre tror jeg vi alle kender dette, at de ser åhh så uskyldige ud... Så hvem kan det mon have været, der har ødelagt sofaen? Pillet tapetet ned? Eller lavet ekstra huller i tøjet? Det KAN da ikke være dem? De ser jo så søde og uskyldige ud... :?:

Ang. mine piger, så behøver jeg slet ikke gøre så meget, idet den ene af tøserne SELV tager sagerne i egne poter, og KONSTANT smutter ned på gulvet når de er ude, hvorefter hun opsøger fyrene. Jeg har prøvet at "rotte-sikre" Det bedste jeg kan. Men overfor sådan en viljestyrke som hendes, må selv "guderne" give fortabt... #-o I stedet er jeg begyndt at "rotte-sikre" drengenes bur, så det er blevet mere besværligt for hende at komme op til dem. Men trods hendes lille størrelse - Hun er den mindste af pigerne, så hopper hun altså utroligt højt. =D> Endnu er intet sket - Andet end at jeg blot må acceptere, at jeg ikke kan gøre så meget. Forsøger jeg at fange hende, og holde hende tilbage med vold, mister jeg hende (mentalt). Men lader jeg hende løbe, kommer hun selv hen til mig regelmæssigt, ligesom hun også accepterer, når jeg kalder på hende, at så skal hun komme til mig. Heldigvis synes hun (endnu) ikke at være interesseret i ledninger eller lign. Det eneste, ud over fyrene, som har hendes interesse, det er planterne, som hun elsker at lege "den lille gartner" ved, når hun behændigt forsøger at grave dem op... Og selvom jeg ikke synes specielt meget om hendes trang til frihed, så synes jeg altså det ser så dejligt ud, når hun kækt kommer springende med 700 Km/h over gulvet. :lol: Lidt synd er det dog for de andre piger, da de står og ser ret så misundeligt på hende, når hun kommer springende forbi dernede på gulvet... 8-[ Og fyrene bliver også så "urolige", når de ser hun er i nærheden af dem - Men deres uro skyldes nok nogle andre grunde, end den "uro" der er hos de andre piger... :oops:

Erling

Besvar