Ny igen efter 34 år

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Rian
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors apr 14, 2016 12:32 pm

Ny igen efter 34 år

Indlæg af Rian » tors apr 14, 2016 1:52 pm

Hej med jer !

Efter 34 år skal jeg/vi/min søn fra 9 år have rotter igen.
Min søn fra ni år vil så gerne have to rotterunge, som jeg sagtens kan forstå. Jeg ved hvor søde de kan være, da jeg også har haft rotter i sin ælder. Jeg kan bare mærke at der er meget jeg ikke ved om rotter. Men det er dejlig man kan læse sig frem på mange måder.
Jeg kan se at det her er en god forum med en masse viden. Derfor håber jeg at i er gode til at hjælpe mig en gang i mellem.

Jeg skulle gerne indlægge et billede fra buret vi har indrettet, så i kan give jeres mening om det. Desværre er min pc-kendskab ikke stor nok til at klare mig.

Buret er et fuglebur med plastik bund, fordi den var det største jeg kunne finde. Vi har med små brædder laver forskellige etager, hængekøje er der i, kokosnødder med sti, "toilet" og et træhus.

Så, vi har prøvet. Men er det godt nok?

Mange hilsner!

Ps. Hvordan kan det nu være at jeg har lagt den ind under Rotter sælges?
Og kan jeg ændre i det?


Flyttet til rette kategori. :wink:

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny igen efter 34 år

Indlæg af Lylle My » tors apr 14, 2016 11:02 pm

Jeg har lige flyttet din tråd til den rette kategori - det er nemlig kun redaktører og admins, der kan klare dén lille sag. :wink:

Først og fremmest: Hjertelig velkommen hér i "klubben for rottetossede mennesker". :mrgreen:

..og hvis både du, din partner - og måske også din søn - har lyst til at skrive herinde, må i LIGE huske at oprette hver jeres profil... efter reglerne er det nemlig kun tilladt at have én profil pr bruger, og hver profil må kun benyttes af én person.
Men hvis det altid kun er DIG, der skriver på hele familiens vegne, så er det selvfølgelig nok med den ene profil. :)

Hvis du gerne vi vise os billeder af buret, men ikke er overvældende computermindet, så er der en meget udførlig beskrivelse af, hvordan man gør det, i dette opslag: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=31966 Hvis du har lyst LIGE at prøve dig lidt frem og øve dig først, så er du velkommen til at oprette en "øvetråd" inde i fotogalleriet, hvor du forsøger dig lidt frem. Hvis du så løber ind i problemer, kan du få nogle ekstra råd om hvordan du skal gøre, indtil du har fundet 100% ud af det.
Jeg havde selv problemer i starten med dét billed-halløj, men når først det er lykkedes én gang, så er det faktisk ikke særlig svært alligevel... og når JEG til sidst fandt ud af det, så vil jeg tro, at ALLE kan - ihvertfald med lidt øvelse. :lol:

Buret lyder rigtig godt... men jeg er lidt bange for, at i måske hurtigt vil blive lidt trætte af træhylderne. Rotterne vil selvfølgelig elske dem, men træ har en dum tendens til at opsuge deres urin, så buret lynhurtigt kommer til at stinke - og lugten vil være MEGET svær at fjerne, fordi det bliver suget dybt ind i træets fibre. Hvis i ikke lige vil investere i de dyre plastikhylder og -stiger, man kan købe ved dyrehandlerne, så kan man let lave sine egne plastikhylder... ved simpelthen at købe nogle billige plastik-skærebrætter, som man borer nogle passende huller i kanterne af og sætter fast til tremmerne med strips.
Men faktisk BEHØVER rotter slet ikke hylder, selv om de fleste bure har et par stykker alligevel - til gengæld må der aldrig mangle hængekøjer derinde. Rotter ELSKER hængekøjer, og jo mere overfyldt buret er med køjer, desto lykkeligere vil de være. En ren labyrint af hængekøjer, hvor de kan løbe fra den ene køje til den anden - og den tredje - og den fjerde - og den femte - osv, vil være et rent himmerige for et par livsglade rotteunger. Og det er ikke nødvendigt at investere i de dyre, købte køjer... for rotterne er hamrende ligeglade med, om de har kostet den formue, eller bare er lavet af gamle viskestykker, en aflagt T-shirt eller et par gamle cowboybukseben.
Mine drenges yndlingskøje er faktisk noget så enkelt som huen fra min søns gamle, aflagte flyverdragt, som jeg har hængt ind i toppen af det ene bur. De er FULDSTÆNDIG vilde med den, og bruger den til både at sidde ovenpå og holde udkig - og til at ligge lunt og godt indeni og snue sødt. :lol:


Billede

Træhuset vil jeg foreslå, at i fjerner fra buret, og i stedet nøjes med at bruge det som et sikkert tilflugtsted, når rotterne er ude at løbe frit. Hvis de er lidt nervøse i deres nye hjem til at begynde med, vil de nemlig gemme sig derinde, og det vil faktisk kun gøre dem ENDNU mere nervøse, at de har en tryg hule at skjule sig i. For hvorfor skulle de komme ud for at lære de potentielt FAAAAARLIGE mennesker at kende, når det er meget nemmere at blive inde i huset og gemme sig hele tiden?
Hvis i allerhelst vil beholde huset derinde, så kan i evt. fjerne taget på det, så der kun står de fire vægge tilbage - og så smide en portion strimlet avispapir ind som redemateriale. Så vil det give dem følelsen af et trygt sted at ligge, men uden at de er HELT gemt af vejen. Så vil det også være nemmere for både jer og jeres søn at stikke hånden ind og nusse dem lidt i nakken, mens de ligger der, så de hurtigere vænner sig til at blive rørt ved. :)

Hvis du kunne tænke dig lidt mere inspiration til, hvordan du kunne indrette buret, kan du prøve at tage et kig i den LAAAAANGE tråd "Bure: må vi se hvor jeres totter bor?" Dér er en masse hyggelige billeder af de forskellige brugeres bure og deres indretning. Du kan finde tråden hér: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=14&t=8537
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Rian
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors apr 14, 2016 12:32 pm

Re: Ny igen efter 34 år

Indlæg af Rian » fre apr 15, 2016 12:05 pm

Hvor er det dejligt med et langt og godt brugbart svar!

Det kan godt være jeg bliver træt af brædderne når de tisser på den. Jeg håber faktisk at vi kan gøre rotterne rene, men det kan være at min forventning er for stor. Jeg op følger i hvert faldt din råd med endnu mere hængekøjer. Man må være super kreativ, det er sjov!
Det der med skærebrætter er et smart ide. Jeg er lidt nysgerrig hvad for bur i bruger. Det er ikke nem at finde et godt bur.
Måske er der et topic om det.

Ja, der er meget at lære herind. Jeg prøver mig frem med billeder og alt det andet.
Hvordan for jeg emotions sættet i? De sætter sig foran den allerførste sætning når jeg vil have dem vist....

Det er kun mig der skriver og læser. Min søn hader Danskfaget, så måske kan det her vække hans interesse. (wink)
I må undskylde mig hvis jeg skriver med fejl eller ordsætning er forkert. Dansk er ikke mit morssprog.

Hilsen!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny igen efter 34 år

Indlæg af Lylle My » fre apr 15, 2016 2:09 pm

Gode rottebure er lidt dyre, hvis man køber dem fra nye af, men til gengæld holder de rigtig længe... og tit kan man på DBA eller Gul & Gratis købe dem brugte for en slik. I en snæver vending kan et stort fuglebur sagtens bruges - men hvis lågerne er små, eller sidder på en lidt uhensigtsmæssig måde, kan rengøring af burene godt blive lidt af en udfordring. (rotterne selv er ligeglade, bare de har masser af plads) :wink:

De mest brugte rottebure er dem hér:

Furet XL: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/inde ... tte/187016
Pragtfuldt bur - jeg har selv ét. Dejlig nemt at gøre rent og indrette, fordi både den øverste og den nederste låge er så store.

Jenny bur: http://www.pwss.se/product.php?producti ... 688&page=1
Rigtig godt, men en SMULE mere besværligt at rengøre pga af de små låger for neden - men den store låge i toppen gør det dog noget nemmere at komme til. Har selv ét, og er rigtig glad for det. Når det skal gøres rent, løfter jeg bare toppen af buret af, smider det ud på badeværelset og skyller det grundigt under den varme bruser - så er det ikke spor svært alligevel.

Zeno 2: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/inde ... tte/339936
Jeg har ikke selv prøvet det, men har hørt fra mange, som har været virkelig glade for det. Det er mindre end de to andre (men også en hel del billigere, og hvis man kun vil have 2-3 rotter, er det helt perfekt)

Zeno 3: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/inde ... tte/527136
Det samme som zeno 2, bare større og højere. Det har jeg heller ingen erfaring med, men har hørt fra andre, som har været glade for det.

..og endelig enhver rotteejers drøm, hvis man SKULLE få råd til det: Savic Suite Royal 95 Double: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/inde ... tte/187011
Toppen af luksus for rotterne - masser af plads, enormt nemt at gøre rent og indrette, fordi hele forsiden kan åbnes - og med en lille åbning imellem de to etager, så rotterne kan smutte fra den ene etage til den anden. Mange, der har både hunner og hanner, holder det ene køn i nederste etage, og det andet køn i den øverste. Så lukker de bare åbningen imellem de to etager af.
Eneste minus, jeg har hørt om: Strøelsen ryger nemt ud af buret, så mange ejere af dette bur bruger fleecestof i stedet for strøelse.


Smilierne bliver sat ind på dét sted, hvor den blinkende streg, der viser hvor du skriver lige nu, befinder sig... så vær opmærksom på, at den står det rigtige sted, når du trykker på en smilie.

Når du trykker, skal stregen stå og blinke lige dér, hvor smilien skal sættes ind.
Idét du så trykker på dén smilie, du gerne vil have sat ind, vil dens "kode" dukke op lige før stregen

Hvis du så LIGE vil se, hvordan dit indlæg vil komme til at se ud, når du slår det op - så kan du trykke på knappen "Vis prøve", som befinder sig lige ved siden af "Udfør"-knappen. Så vil en færdig prøve af dét, du har skrevet, vise sig lige ovenover dén boks, du skriver i. :)


..og du behøver bestemt ikke undskylde for fejlskrivninger og dén slags... Jeg er vant til at skrive sammen med unge mennesker, som er både født og opvokset i Danmark - og deres helt specielle måde at stave og sætte ord sammen på kan tit være en LAAAANGT større udfordring. :lol: :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Rian
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors apr 14, 2016 12:32 pm

Re: Ny igen efter 34 år

Indlæg af Rian » lør apr 16, 2016 10:07 pm

Tak for svaret!

Hvor er de flotte! Zeno 2 kunne jeg godt have købt i stedet, men....nu er det for sent! Eller måske når mit fuglebur ikke duer....
(Det var næsten lige så dyr!)

Det med smileys virker desværre ikke her. Lige meget hvor cursoren er, smileys placeres alle samme som første i indlægget.
Det undrede også mig.

Hilsen!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny igen efter 34 år

Indlæg af Lylle My » søn apr 17, 2016 3:34 pm

Hmm... Det var da GODTNOK underligt, at du ikke kan få smilierne placeret på det rigtige sted. Jeg véd sørme ikke, hvad grunden til dét kan være. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar