Udstationerede rotter

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Udstationerede rotter

Indlæg af Erling » fre apr 22, 2016 5:53 pm

Har nogle gange set, at rotter står opgivet som "udstationerede". Men hvorfor gør man det? Hvem betaler for evt. lægeregning, mad og etc?

Grunden til disse spørgsmål af mine, er fordi jeg fik at vide, da jeg flyttede til ny lejlighed, at rotter var burdyr, og derfor OK at have. Ved sidste generalforsamling blev der så strammet gevaldigt op, så at nu gælder det ALLE dyr - åbenbart også burdyr!!! Vi har fået lov at beholde de dyr vi har i dag. Men må ikke anskaffe nye. Det er sådan set også fint nok... Bortset fra at jeg har nogle af de sødeste hanner, som jeg meget håber kunne blive fædre til nogle unger, når de bliver et år gamle. Men hvilken glæde ville det så ikke give mig, om ikke jeg kunne "beholde" nogle af deres unger? Måske evt. som "udstationerede"? Skulle jeg så beslutte mig for at flytte igen, en gang ud i fremtiden, ville jeg jo så have disse dejlige unger af deres, som jeg så ville kunne få "hjem" igen.

Det skal for en god ordens skyld siges, at jeg nu bor i andelslejlighed... Havde det været som lejer i en boligforening, ville sagen jo være soleklar, idet jeg så ville have lov til at holde burdyr, uanset at der står skrevet, at husdyr ikke er tilladt. Men jeg er sandt at sige, noget i tvivl om det er helt de samme regler der gælder, når det er en andelsforening?

Erling.

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Udstationerede rotter

Indlæg af Alenya » fre apr 22, 2016 7:25 pm

For mig betyder en udstationering følgende:
Rotten er gratis for den der får den pågældende rotte udstationeret, men udgifterne i form af mad, dyrlæge og andet står på ejers regning - såfremt vi havde udstillinger i DK ville jeg selv skulle stå for at betale udstilling og ordne det der skulle ordens inden udstilling (det er sådan det foregår hos hunde og katte fx)
Jeg har ret til en parring eller 2 med den pågældende rotte når / såfremt den er egnet når den er gammel nok (og resten af kuldet også udvikler sig som de skal)..
Det er ikke så tit jeg udstationerer, men oftest gør jeg det hvis der er flere i et kuld jeg godt kunne forestille mig kunne være nyttigt i den videre avl, men for at undgå pludselig at stå med over 100 rotter, så bliver nogen af dem udstationeret :)
Hvis det så skulle ske at ejeren må af med rotterne, så tager jeg den hjem da den i realiteten er en dele rotte - men jeg kan ikke bare tage den hjem hvis jeg pludselig skulle få plads til at få den hjem :)

I dit tilfælde ville jeg måske så sigte efter at få en efterkommer fra efterkommerne af dine drenge hvis du vælger en udstationering, så du stadig føler du har noget af dem til den tid, for jeg tvivler på at en kommende ejer vil have nogle drenge i en periode og så give dig dem tilbage hvis det var i den stil du havde tænkt på ? :)
¤Camilla¤
Billede

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Udstationerede rotter

Indlæg af Erling » lør apr 23, 2016 6:33 am

Tak Alenya for dit udmærkede svar. Men hvis jeg har forstået dig rigtigt, så kan man jo ikke vide på forhånd, OM den udstationerede rotte vil blive brugt til avl? Selvfølgelig skal gener og temperament være i orden for at kunne bruges! Men det afhænger jo så også af den person der har rotten udstationeret, om denne person ønsker at bruge den udstationere rotte til avl? Hvis vedkommende ikke ønsker dette, så er der jo ikke nogen efterkommere der evt. kan komme "hjem igen" fra den udstationerede rotte? Jeg antager, at man selvfølgelig aftaler dette, inden man lader en rotte udstationere. Men der kan jo ske mange ting undervejs, som pludselig ændrer det hele.

Jeg ved endnu ikke helt selv, hvad jeg gør med mine hanner. Der er dog heldigvis noget tid endnu, inden de EVT. kan bruges til avl. :-) Det afhænger jo også for en stor dels vedkommende på tilbagemeldingerne til avleren, hvorfra jeg har fået mine hanner, hvordan alle de andre i kuldet har klaret sig. Men det er rart at være forberedt med mange forskellige muligheder, så jeg lettere kan træffe valget til den tid, om hvad jeg skal gøre, og hvad der er det bedste for mine hanner, om og hvis de skal bruges til avl. Og ja, jeg holder MEGET af disse hanner af mine, hvorfor jeg synes det vil være synd, om deres gener bare gik til spilde... Men igen, det endelige valg kan jo først blive truffet, når de er blevet et år gamle, hvilket sker sidst på året. En anden mulighed er jo også, at der er en ejer fra en af de andre unger i kuldet, som beslutter at vedkommende vil avle videre på vedkommendes unger, hvorved generne jo så alligevel vil blive ført videre, uanset hvad jeg end måtte beslutte eller gøre. Og ja, rotter bider generelt ikke... Men man bliver altså godt nok "bidt" af dem!!!! :lol:

Erling.

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Udstationerede rotter

Indlæg af Alenya » lør apr 23, 2016 7:02 pm

Ved en udstationering har jeg altid ret til en parring eller to på den pågældende rotte såfremt kuldet egner sig - som regel udstationere jeg til dem jeg kender og er trygge ved så jeg har ikke oplevet ikke at kunne bruge en udstationeret rotte til en parring.. Det er så ikke altid at en udstationeret rotte faktisk bliver brugt til et kuld, men muligheden er der nu man har aftalt en udstationering, ellers kunne man have købt rotten hvis man ikke ønskede den ordning :)
¤Camilla¤
Billede

Besvar