Helt ny, og overvejelser

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » fre okt 28, 2016 4:50 pm

Nå jeg har fundet et bur som jeg køber her til d. 1 :)
Det er dette bur.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/inde ... tte/187016
Tænker dette må have nok plads til 2 rotter? :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » fre okt 28, 2016 8:28 pm

Jeps, furet XL er et HELT PERFEKT rottebur - jeg har selv ét af dem. Ifølge burberegneren skulle der være plads til 9 rotter i det, men jeg ville nu ikke sætte mere end 5 derind, medmindre det er en virkelig rolig og venskabelig flok.
For to små totter vil det være den rene luksus. :)
..og de store låger gør det både nemt at indrette og at gøre rent, så jeg er sikker på, at du bliver MEGET glad for det. (og dét gør dine små totter helt sikkert også, når du får dem hjem. :lol:

Du kan såmænd godt allerede nu begynde at finde frem til ting, du kan bruge til at indrette buret rigtig hyggeligt med. Foruden gode gnave- og klatregrene er hængekøjer det største MUST i et rottebur - og gerne så mange, at buret simpelthen bliver en ren labyrint. Jo mere overfyldt buret er, desto tryggere og gladere vil rotterne være. Den eneste begrænsning er, at man selvfølgelig stadig SELV skal kunne få hånden ind overalt i buret, selvom der er mange ting derinde.
Du behøver slet ikke købe dig fattig i dyre hængekøjer fra en forretning. Hvis du er god til at sy, kan du finde opskrifter på masser af pragtfulde hængekøjer hér: http://www.finchaviary.com/Rat/Rat%20Tu ... 20Size.pdf ..og hvis du IKKE er så hulens god til at sy, så kan du lige scrolle ned til side 29... Dér er en fin opskrift på en "No-Sew flat" - en "håndknyttet" hængekøje, der kun kræver nogle stykker blødt stof (f.eks. et billigt fleecetæppe), små ringe til ophængning - og S-kroge til at hænge køjen fast på tremmerne.
Det er dén opskrift, jeg altid selv bruger, fordi jeg ikke ejer en symaskine. :wink:

Hvis du ikke lige orker arbejdet med at lave hængekøjerne, kan man også bare stå på hovedet i sit klædeskab og se, om der skulle være noget gammelt tøj, man ikke bruger længere - men som rotterne sikkert vil elske.
En elsket hængekøje kan være noget så enkelt som en gammel hue, et viskestykke, et cowboybukseben, en gammel t-shirt - kun fantasien sætter grænser.
Legetøj og hylder i buret behøver heller ikke koste alverden. Mange har taget en tur i IKEA og har fundet fine små plastikkurve, som rotterne bruger flittigt som sove/hyggested - eller plastikskærebrætter, der bare skulle have boret huller i kanterne for at kunne sættes fast til tremmerne med strips.

Hvis du mangler lidt inspiration, kan du jo kigge lidt på billederne i den hér LAAAANGE tråd "Bure: må vi se hvor jeres totter bor?" viewtopic.php?f=14&t=8537 Enkelte af burene i tråden kan godt virke lidt tomme i det - men dem, der vækker størst glæde hos rotterne, er dem, der simpelthen er FYLDT til randen med grene, hængekøjer og en masse andre sjove ting og sager.

Men fald endelig ikke for fristelsen til at købe ét af de "sjove" gnaverhjul, for at rotterne vil kunne more sig med at løbe rundt i dem. Selv, hvis hjulet skulle være lavet, så rottens hale ikke KAN sætte sig fast og blive svært skadet - så er de kun egnet til én ting: nemlig til at give rotten rygproblemer, fordi dens ryg kommer til at bue den gale vej, mens den løber rundt derinde. En hyggelig løbetur inde i sådan et hjul vil faktisk svare til, at vi mennesker løber en god, lang tur - med stærkt bagoverbøjet overkrop. Dét ville selvfølgelig HELLER ikke være specielt sundt for ryggen. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » lør okt 29, 2016 2:04 am

endnu engang tak for svar :)
Jeg har lavet en lille liste med ting jeg har tænkt mig at købe hjem.
Kunne være jeg skulle skrive det ind her.
Det er alt sammen fra zooplus.
Et hængehus/hule. Sådan en der kan sidde i toppen af buret, har set den på en del billeder af rottebure :D
Så tænker, den er god.
En hængekøje, også får jeg en syerske jeg kender til at lave nogle flere :)
Hampstrøelse til bunden.
Sådan en "snor" siddepind til fugle, den tænker jeg de kan bruge til at klatre op og ned af.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnav ... tte/306458
Dette foder? Hvis det er godt :)
Og ærteflager, som jeg i starten vil bruge som snacks, til at blive godevenner med mine nye rotter :)
I starten, indtil jeg får indrettet det ordentlig, vil det nok være lidt tomt.

Og endnu engang mange tak for dine fantastiske svar :)

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Erling » lør okt 29, 2016 2:41 pm

Synes altsammen det lyder meget fornuftigt. :-) Lille My er altså så også en sand "guldgrubbe", og vidunderlig til at give gode råd. :-)

Som jeg har forstået det, så er det en Sputnik du vil sætte op i toppen af buret. Og INTET rottebur burde være foruden sådan en! (Mindst en!) ;-) Men gør dig selv en lille tjeneste; bor et lille hul i bunden af denne, da de har det med at ligge og tisse, når de ligger i denne og i deres hængekøjer... Så det kan hurtigt blive et lille "badekar", hvis ikke urinen kan løbe ud... ;-)

Også hængekøjer skal der til! :-) Og igen, må der gerne være flere af disse, så de kan skifte soveplads, når de føler for det. Men til en start vil en også være helt fin, alt efter antal af rotter, og størrelsen af buret. Selv har jeg kun en hængekøje, men to Sputnikker, og så to "hylder" af fleeze lidt længere nede, som de elsker at bruge som springlagen at springe ned i. Men som de også kan bruge som en slags hængekøje, hvis de føler for dette. Hav også gerne ekstra hængekøjer på lager, så du har nogen at sætte op, når den skal til vask. Men også som reserve, da de nogen gange har den uvane, at gnave deres hængekøjer i stykker... Nogle gør dette ofte, mens andre aldrig gnaver i deres hængekøjer. Mine første ødelagde nemt en hængekøje pr. dag/nat! Mens dem jeg har i dag, de stort set aldrig kunne drømme om at gnave i deres hængekøjer. :-)

Fodderet du linker til, kender jeg ikke. Men ellers er Altromin et meget brugt fodder til rotter - Men fås desværre oftest i 12,5 Kg...

Som godbidder, kan næsten alt bruges. Mine elsker alm. tørre spaghettiskruer - Det er et sandt hit! Tørt rugbrød er også ALTID velkomment (frisk rugbrød kan sætte sig fast i halsen på dem, hvis de er for grådige). Små hundekiks. Og ikke mindst tørt havregryn! Når jeg får nye rotter, sætter jeg ofte en lille skål med havregryn ned til dem. Det er så sjovt at se, hvordan de gamle og de nye fredeligt kan stå og spise sammen, selvom de måske lige har været lettere uvenner kort tid forinden. Mens de spiser havregrynen, kan man også anbringe sin hånd ved dem, så de kan se, at hånden er OK. Men ved sammenføring indikerer hånden også, at jeg er til stede, og at jeg passer på de nye, mens de spiser!
Du skal dog være opmærksom på IKKE at give godbidder ind gennem tremmerne, mens de er helt unge, da de så ikke kan se forskel på en godbid og en finger! Når først de har lært, at det er fingre der kommer hen til tremmerne, kan du også give godbidder gennem tremmerne. Men det er VIGTIGT, de har lært, at godbidder som udgangspunkt IKKE gives gennem tremmerne!!!

Bortset fra alt dette, så lyder det til at de nok skal få det fint. Du har undersøgt og sat dig godt ind i sagerne, inden du har fået rotterne hjem. Jeg vil dog lige afslutningsvis nævne, at rotter har det "dårligt" med træk - MILDT sagt! Så stil dem ALDRIG i direkte træk, som f.eks. fra et vindue. De får nemlig alt for let snue og lungebetændelse... Men er bortset fra dette, nogle helt VIDUNDERLIGE små skabninger!!!! ;-)

De bedste ønsker og lykke til, med dine vidunderlige nye små "venner". :-) Og husk endelig, at tage en masse billeder af dem, da vi alle elsker at se disse - Hvis ellers du kan få dem til at sidde stille længe nok, til at kunne få taget et billede af dem. ;-)

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » lør okt 29, 2016 10:18 pm

Smaddergode råd, Erling. Du huskede at nævne flere ting, jeg selv ikke havde tænkt på - bl.a. dét med, at de endelig ikke må få friskt brød, men kun tørret. Jeg har selv én gang været ude for en rotte, som slugte et lidt for stort stykke friskt brød. Det klistrede sig solidt fast i halsen af ham og blokerede hans luftrør, og det var BESTEMT ikke sjovt at se ham tumle panisk rundt, mens han langsomt blev kvalt. Det lykkedes mig først med stort besvær at få brødstykket ud, EFTER at den stakkels dreng lå helt livløs i skødet af mig, og jeg troede faktisk, at det VAR for sent.
Men åbenbart havde det alligevel været LIGE i sidste øjeblik, for ganske kort efter vågnede han op igen - og forsøgte straks at snuppe det klistrede stykke brød ud ad hånden på mig for at sluge det IGEN.
Det fik han nu alligevel ikke lov til... Jeg havde lært min lektie. :P

Angående dét foder, du linker til (jeg kender det egentlig heller ikke), var det første, jeg lagde mærke til, at det er et blandingsfoder. Sådan et er ikke det optimale til rotter, fordi de har en tendens til at sortere kraftigt i det og kun spise dét, de allerbedst kan li... og dels er det ret dyrt at skulle smide 2/3 af foderet væk, fordi de hellere vil sulte end spise det sidste, og dels risikerer rotterne at blive fejlernærede, fordi de ikke får alle de vitaminer og mineraler, de har behov for.
Et GODT blandingsfoder kan selvfølgelig bruges, hvis man slet ikke har mulighed for at finde andet... men jeg kiggede lige på ingedienserne i dét, du linkede til - og det så helt ærligt ikke overvældende godt ud.
Det består fortrinsvis af korn og kornprodukter, som rotter ikke har godt af at få alt for meget af, og det indeholder også en hel del tørret majs. Friskt, kogt majs er en lækkerbidsken for rotter, og er sundt - men tørrede majs bliver ofte angrebet af en svamp under tørringsprocessen, og dé svampe kan give rotterne leverkræft. Derfor er de no-go i rottefoder. :|

Det bedste rottefoder er, som Erling skrev, altromin - men det kan tit være lidt besværligt at få fat på, og forhandles jo kun i 12 kg-sække. Fordelen ved det er, at det IKKE er blandet, men i stedet er lavet som helt ens piller, så rotten ikke kan sortere det bedste fra.
Man KAN dog også finde rottefoder i butikkerne, som IKKE er et blandingsprodukt, hvis man ikke lige har mulighed for at købe altromin. Indholdet er bare ikke helt så godt, men i det mindste kan de ikke sortere i det. :wink:
For mig er altromin desværre ikke en mulighed af praktiske årsager, og jeg har ikke kunnet finde andre RIGTIGT egnede fodertyper - så jeg har bidt i det sure æble og fodrer mine drenge med det mest velegnede blandingsfoder, jeg har kunnet finde (som mine drenge samtidig kan li'). Det viste sig at være Rat Nature fra Versele-Laga... og så må jeg leve med, at det meste af det går til spilde, fordi de sorterer kraftigt i det - og at jeg må være opmærksom på at give dem en masse sunde ting ved siden af, så jeg er sikker på at de får alle de næringsstoffer, de har behov for. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » lør okt 29, 2016 10:51 pm

Så foder piller er bedre end mikse med en masse forskellige ting i.
Hvad så med mærket Mazuri? Det bruger jeg til mine skildpadder nemlig.
http://exotiskedyr.dk/diverse-foder-3/m ... g-829.html
Ved ikke om indholdet er godt for rotter også? :)
Kunne jo være skønt hvis man kun skulle købe et slags foder hjem :D
også bare grønt og lækkerier ved siden af

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » lør okt 29, 2016 11:09 pm

Nej, skildpaddefoder egner sig slet ikke som rottefoder. De to dyrearter har MEGET forskellige ernæringsbehov. Diverse former for marsvine- hamster- eller kaninfoder kan heller ikke bruges, fordi rotternes mave/tarmsystem er indrettet helt anderledes end de andre gnaveres, og de har derfor brug for helt andre ting i deres kost. Derfor skal det været et foder, der er udviklet specielt til rotter, og ikke til andre dyr (bortset fra hvis det er lavet til BÅDE rotter og mus).
Groft sagt kan man sige, at rotternes fødebehov egentlig svarer mere til menneskers, end til andre gnaveres. (ikke, at det vil være godt for dem at leve udelukkende af menneskemad, for der ER visse ting, vi mennesker gladeligt spiser, som rotterne ikke tåler særlig godt)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » lør okt 29, 2016 11:24 pm

Men mine skildpadder lever ikke kun af grønt og tæt på menneske mad også.
Altså kogt kylling, ville jeg feks spise. Men jeg spiser altså ikke lige de regnorme eller snegle jeg støder på.
Jeg kunne nok godt. Derfor jeg linkede sammensætningen, så du evt, kunne guide mig i hvad jeg skal kigge efter :) Så jeg er sikker på at de får det rigtige mad.
Inde på zooplus kan man også bestille nature rat food, er det, det samme mærke du bruger? :)

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Erling » søn okt 30, 2016 10:10 am

Som jeg ser det inde på Zooplus, så er Rat Nature foderet også et blandingsprodukt, så de vil kunne fravælge det de ikke kan li, og dermed ikke nødvendigvis vil få alt de har brug for.

Ikke for at reklamere, men der er kommet en ny (online) butik, hvor man kan købe altromin i 500 grams eller 1 kg pakker. https://anicare.dk/altromin--rotte-mus/119 Det skal godt nok sendes, så der kommer nok porto oveni. Men det vil være en mulighed for at få altrominen i en mindre mængde, så det også er muligt at se, om det er brugbart - Hvilket det HELT sikkert er! Foruden at indeholde alt det de har brug for, er altrominen nemlig også så hård, så det er med til at slibe deres tænder. Og hårdt er det! Jeg har nemlig selv testet det med mine tænder! Det er ikke noget man "bare lige" gnaver igennem!!! :-) Hvis du beslutter dig for at købe altromin i denne shop, så gør også lige dig selv, og dine rotter den glæde, at købe lidt melorme til dem. De vil ELSKE dig for det!!!! Melorme er nemlig noget af det de ELSKER aller mest! Men modsat altrominen, så har jeg altså ikke selv smagt melormene... Men rotterne ELSKER altså melorme! ;-)

Heldigvis har jeg ikke haft helt så grådige rotter, når mine har fået brød. Og hvor kan jeg forstå det traume det har været for Lille My, at se en rotte være så tæt på at blive kvalt i et stykke brød... Det må være tæt på det værste mareridt, man kan forestille sig - Blot at det IKKE er et mareridt, men virkelighed.... Heldigvis endte det godt. Men helt sikkert en "lektie" man lærer af!!!

Erling

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » søn okt 30, 2016 10:36 am

Ja, men selvom dine skildpadder får det bedste og mest varierede foder, så er det alligevel helt andre vitaminer og mineraler, en rotte har brug for, for at kunne trives. Forskellige dyrearter har jo helt naturligt også behov for forskellig ernæring, fordi de er forskelligt indrettet med hensyn til energiforbrug, opbygning og vedligeholdelse af deres kroppe. :)
Jeg mindes en avler, som måtte hente sine solgte rotter hjem, efter at hun fik besked om, at de vist ikke rigtigt trivedes. Det viste sig, at de i over et år havde levet af en ellers sund marsvineblanding (sund for marsvin, ihvertfald), og de var i en TEMMELIG dårlig tilstand - så dårlig, at et par af dem ikke overlevede. De var både stærkt afmagrede og fede på samme tid - henover ryggen kunne hver eneste knogle mærkes, men under maven hang der store, slappe fedtdeller. Men det lykkedes avleren at få rettet op på dém, der overlevede, og give dem et godt liv i deres sidste tid - med god og kyndig hjælp fra hendes rotteerfarne dyrlæge.
Så ja - rotter kan måske OVERLEVE på et foder, der ellers egner sig til andre dyr... men bare ikke særlig godt eller længe. :|

Ja, det foder, jeg selv bruger, er det hér:

Billede

For at de kan få lidt flere af dé vitaminer og mineraler, de går glip af ved at sortere i dét foder, køber jeg også det hér (som egentlig er bedre, men som mine drenge bare ikke bryder sig specielt om):
http://www.mrjohnsons.co.uk/uploads/sma ... -750gr.jpg
Jeg har nemlig opdaget, at hvis jeg spreder en håndfuld af dét i strøelsen - så spiser de det lige pludselig alligevel... for så føler de, at de har fundet en skjult skat. Eftersøgningen efter maden i strøelsen får dem nemlig til at føle sig lidt som en vild rotte, der er ude på et fourageringstogt. :lol:

..og foruden deres faste foder får de selvfølgelig en masse sunde og lækre godbidder i løbet af dagen. Jeg giver dem lidt levende melorme en gang om ugen som en slags "lørdagsslik". Dem elsker de, men ligesom alle andre former for slik må de ikke få dem ALT for tit. De feder nemlig afsindigt og er egentlig et nummer FOR proteinrige til rotternes behov. :wink:

Inde i Info hjørnet kan du også finde en "Må-få-liste" med forskellige ting fra husholdningen, der er gode at give som en lille lækkerbidsken til rotter: viewtopic.php?f=29&t=23726
Samme sted ligger der også en liste med forbudt mad, så man kan undgå at give dem dét: viewtopic.php?f=29&t=21645


Erling:
:D NEEEEJJJ, kan man få altromin i mindre portioner nu? Dét var da pragtfuldt. Jeg tror sørme lige, at jeg vil gemme dit link, for det ville da være alle tiders, hvis JEG også kan komme til at skifte til et bedre foder end dét, jeg har brugt indtil nu.
Tusind tak for linket, Erling. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » søn okt 30, 2016 12:15 pm

Tak for jeres svar :)
Må melormene være levende?
Jeg har nemlig en kasse boende - igen mine skildpadder som får dem som snack i ny og næ :D
Jeg bliver virkelig klog, og vil bestille det foder erling linkede til hjem :)

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Erling » søn okt 30, 2016 1:43 pm

Er da dejligt, jeg også kan hjælpe lidt. Faldt nemlig selv lidt tilfældigt over den shop, hvor man nu kan købe altromin i mindre størrelser, da den blev nævnt inde i en af facebook grupperne om rotter. Indehaveren af shoppen er så tilfældigvis også ham hvorfra jeg fik mine første rotter, omend han nu opdrætter hamstere i stedet. Men det gør altså, at han også kender til rotter! :-)

Ang. melormene, så er der nogle der giver dem i levende form - Skrev Lille My vidst også, at hun gjorde? Selv bruger jeg at give dem i tørret form, da jeg ikke selv er til sådant noget "kravl"... Men skulle altså også smage ganske FANTASTISK for os mennesker, hvis de bliver stegt gangske let på en stegepande... Og så er de sunde for os mennesker... Men altså "kun" ment som snack/lørdags "slik" til rotterne.

Erling

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » søn okt 30, 2016 2:53 pm

Ja, jeg avler selv mine melorme - hovedsageligt som en lækker snack til de vilde fugle ude i haven. (de ser nemlig SÅ søde og sjove ud, når de går amok over en skålfuld kriblende larver :lol: ) Så mine drengebasser har vænnet sig til at få dem levende.
Jeg forsøgte engang at købe en portion af de tørrede, men dem gloede rotterne bare dumt på, spyttede dem straks ud igen og stirrede fornærmet på mig. De ku' lige så godt have sagt: "Tørre og kedelige melorme? ADW. Sådan nogle skal da være lune, bløde og fulde af smag - og bevæge sig, når man griber fat om dem." :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

taarkassen
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 24, 2016 5:03 pm

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af taarkassen » man okt 31, 2016 9:34 pm

Jeg avler nemlig også selv mine :)
Nu har jeg hentet bur. Men er tremme afstanden mon for stor til 6 ugers rotter? Eller vil de ikke forsøge at kravle ud? Mine fingre kan sagtens komme igennem

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Helt ny, og overvejelser

Indlæg af Lylle My » man okt 31, 2016 10:10 pm

Jeg går ud fra, at tremmeafstanden er 1½ cm - og så skal det være en ret lille unge, for at den kan smutte igennem. Hvis du har tænkt dig at købe ungerne hos en seriøs tamrotteavler, så vil de ikke få lov til at forlade sælgerens hjem, før de vejer MINDST 90 - 100 gram, og så burde de være store nok til ikke at kunne smutte ud.
Men hvis du vælger at købe dem fra en dyrehandler eller et lignende sted, kan ungen godt være meget lille af sin alder (fordi hverken den og dens mor har fået helt så sund og nærende en kost)... men hvis de små babyer skulle vise sig at være et nummer FOR små, så der er fare for, at de smutter ud igennem tremmerne - så kan du altid lave en midlertidig tremmesikring i de første uger, indtil de har fået en mere passende størrelse og vægt. Til dét formål kan man eventuelt bruge et stykke volierenet, som man "pakker buret ind i". Så kan man altid fjerne det igen, når ungerne er store nok til, at de ikke længere kan presse sig ud.

Dé rotteunger, jeg har købt med stamtavle, har alle vejet mellem 100 og 130 gram, da jeg fik dem hjem - og dér var der ingen problemer. Men de seneste tre små basser købte jeg i plantorama, og de VAR ret små (og myldrede med pelsmider). Den mindste vejede ikke mere end 55 gram, og dén ville nok ikke have haft de store problemer med at klemme sig ud. (men jeg har hele tre bure at vælge imellem, Så i de første 3 ugers tid brugte jeg for en sikkerheds skyld dét, hvor tremmeafstanden kun er 1 cm) :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar