Tamrotte unge

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
SarahDE
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs jul 11, 2017 7:24 pm

Tamrotte unge

Indlæg af SarahDE » tirs jul 11, 2017 7:35 pm

Hej :)

Jeg er så heldig at have fået mig en lille rotte unge.

Dog skete det ved en tilfældighed.

Jeg har læst rigtig meget om rotter, da jeg selvfølgelig gerne vil have den får det så godt som muligt.

Min lille rotteunge tror jeg desværre er blevet taget fra dens mor omkring en uge eller to for tidligt, hvad jeg kan se og sammenligne med på diverse billeder ser den ud til at være 3-4 uger gammel. Jeg har i samråd med dyrelægen givet den modermælkserstatning og babymos, og den er nu begyndt at spise sin tørkost også, samt drikker vand :D

Mit spørgsmål lyder nu på; hvordan skal jeg behandle denne her rotte - jeg har læst og læst, men jeg syntes ikke jeg finder frem til noget. Skal den have lov til at sove hver gang den vil sove? Skal jeg forsøge at lokke den ud, så den får noget socialt kontakt? Hvor meget skal jeg aktivere den? Etc.

Andet spørgsmål: hvordan kan jeg se hvilket humør/stemning den er i? Jeg syntes nogle gange den springer fra det ene til det andet i buret - er det bare legesyg eller er den bange? Hvordan kan jeg se om den begynder at være ked af det? Hvordan ser rotter ud når de er glade? Alt sådan noget.

Jeg har selvfølgelig også læst at rotter ikke må være alene - men samtidig har jeg læst at, hvis man er lige så social med den som med en hund, så vil den være tilfreds alene. Er det forkert? - i så fald, hvornår tænker i jeg skal præsentere den for en anden rotte, samt hvor gammel skal den anden rotte være?

Det var en hel del - men som sagt er det en helt ny verden for mig - og jeg vil virkelig gerne vide så meget som muligt - så jeg håber VIRKELIG der er nogle der vil hjælpe mig med at blive klogere på de kære rotter :)





En enkelt sætning er blevet slettet, da den overtrådte reglerne på DTF

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Alariel » tirs jul 11, 2017 7:54 pm

Jeg har ingen erfaring med rotter under 5 uger, så dér må en opdrætter eller anden erfaren person indover (måske kan du finde en i dit område der gider hjælpe). Men hvad jeg kan svare på er myten om at man kan holde rotter alene hvis man bruger nok tid på dem. Det holder ikke. Du kan ikke være sammen med rotten 24 timer i døgnet, ligge og sove med den i en køje, lege rundt i buret, slikke den over hele kroppen, eller hjælpe den med at lære rottesprog og blive en dygtig rotte når den bliver stor. Hvis du har tænkt dig at beholde den så vil jeg anbefale at du finder en lidt ældre burkammerat af samme køn, så kan den lidt ældre lære den lille alle de ting som den lille ikke nåede at få lov at lære af mor, og samtidig vil den føle sig meget mere tryg og glad. Verden kan være et enormt skræmmende sted når man er lillebitte og helt alene.

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Alariel » tirs jul 11, 2017 7:57 pm

Hov, hvis du ikke har haft rotter før så kan jeg da lige smide et link til noget info om burforhold og pasning og alt det der. :)
http://tamrotten.weebly.com/pasning--pleje.html

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Alenya » tirs jul 11, 2017 8:29 pm

SarahDE skrev:
Mit spørgsmål lyder nu på; hvordan skal jeg behandle denne her rotte - jeg har læst og læst, men jeg syntes ikke jeg finder frem til noget. Skal den have lov til at sove hver gang den vil sove? Skal jeg forsøge at lokke den ud, så den får noget socialt kontakt? Hvor meget skal jeg aktivere den? Etc.
Ja hvis den sover, så lad den sove - ofte vil en rotteunge selv springe frem for at få menneskelig kontakt når madmor/far kommer hen til buret, du vil være enormt spændende for sådan en lille skønhed.. Socialicering af en sådan lille en er både det at du stikker hånden ind til den, for at få dens tillid til dig - men med sådan en lille størrelse kan du også sagtens tage den ud og hygge med den.. Det bedste for både den og dig, ville være at skaffe sig en lille ny baby på 5-6 uger som er fra en seriøs opdrætter, hvor den har været håndteret og har en god baggrund bag sig, som kan lære den lille at madmor er lig med tryghed :)
Tag den gerne ud flere gange om dagen hvis muligt, det er altid som små at de har godt af at komme ud og hygge så du får en tillidsfuld unge.. Får den en burkammerat vil de lege rundt i buret, så de vil selv sørge for aktiveringen ;)
SarahDE skrev: Andet spørgsmål: hvordan kan jeg se hvilket humør/stemning den er i? Jeg syntes nogle gange den springer fra det ene til det andet i buret - er det bare legesyg eller er den bange? Hvordan kan jeg se om den begynder at være ked af det? Hvordan ser rotter ud når de er glade? Alt sådan noget.
Det kunne godt lyde som om den leger - de ser SÅ sjove ud når de løber rundt i buret og leger, det kan gå ret vildt for sig :P Du kan evt finde min facebook side Alenya (Rattery), der har jeg massere af film inde af unger der leger, så der vil du kunne vurdere om det er det der sker :) Det er sjældent du kan se på en rotte at den faktisk er trist, de viser sjældent de dårlige ting før det er for sent.. Men en trist rotte vil trække sig tilbage og holde sig for sig selv, hverken opsøge madmor eller burkammerater..
Glade vil de spoinke rundt og fjolle :P En tilfreds rotte popper øjne og gnasker tænder - det er sådan nogle kliklyde og så kan det se ud som om øjnene er ved at falde ud af hovedet :P
SarahDE skrev: Jeg har selvfølgelig også læst at rotter ikke må være alene - men samtidig har jeg læst at, hvis man er lige så social med den som med en hund, så vil den være tilfreds alene. Er det forkert? - i så fald, hvornår tænker i jeg skal præsentere den for en anden rotte, samt hvor gammel skal den anden rotte være?)
Rotter er sociale dyr, de skal ikke holdes alene - vi mennesker vil aldrig kunne opfylde dens sociale behov da vi hverken slikker den ved de ædlere dele, nusser dem i pelsen med tænderne eller putter med dem 24 timer i døgnet.. Mange vil sige "Jamen min rotte er glad og tilfreds", faktum er bare at hvis man så præsenterer den for en anden rotte vil man hurtigt opleve en meget lykkelig og tilfreds rotte, man vil hurtigt se at man tog fejl, rotten var slet ikke glad.. Heldigvis fylder 2-3 rotter ikke meget mere end en enkelt og de har så stor gavn af hinanden at du vil være langt mere lykkelig for at have de kære små :D
Jeg vil faktisk råde dig til at skaffe en anden baby så hurtigt som muligt - den lille vil være SÅ lykkelig for at få en lille legekammerat og du vil se en helt anden rotteunge.. Som nævnt længere oppe ville det være bedst med en 5-6 ugers gammel unge :)

Kan se der er styr på kosten - kan tilføje at æg og grønkål er suverænt til babyer, er den for lille så er fortimel/nutridrink også super godt som ekstra tilskud.. Og så en god base i kosten - husk godt med protein, da de i starten af deres liv har mere brug for protein for at vokse end når de bliver ældre :)
¤Camilla¤
Billede

SarahDE
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs jul 11, 2017 7:24 pm

Re: Tamrotte unge

Indlæg af SarahDE » tirs jul 11, 2017 10:33 pm

TUSIND tak for svar og de gode råd :D

Jeg vil straks gå igang med at se om jeg kan finde en seriøs opdrætter - jeg tænker også det ville være rigtig fint at få en lille unge, der har lært nogle ting som min ikke har - og især eftersom den kommer fra en foderbutik, hvor forholdene ikke var særlig gode :( Så jeg tror faktisk også det ville være godt for den :) Det er bare en helt ny verden, og der står mange forskellige ting forskellige steder.

- Så har jeg endnu et spørgsmål :oops: Hvordan finder jeg seriøse opdrættere?

Jeg er dog heller ikke helt skarp i hvilket køn den jeg har er :/ - Det må jeg se om jeg kan finde ud af også finde en i samme køn :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Lylle My » tirs jul 11, 2017 11:01 pm

Angående dét med, hvordan man kan se på en rotte, om den er glad... Hvis den lille prop somme tider drøner rundt i buret - så er den glad og legesyg. Hvis den havde været bange, ville den snarere styrte for fuld fart hen til det nærmeste gemmested, hvor den ville ligge fuldstændig stiv og ubevægelig i håb om, at "truslen" imod den ville forsvinde. :wink:

Hvis du har lyst til at læse lidt om rotternes kropssprog, er hér en side, der viser de mest almindelige ting, man vil kunne se: http://www.joinrats.com/RatBehaviors/Bo ... eRattyRat/ Siden er på engelsk, men der er nogle ret gode billeder, som tydeligt viser hvad sidens forfatter fortæller om. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

SarahDE
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs jul 11, 2017 7:24 pm

Re: Tamrotte unge

Indlæg af SarahDE » tirs jul 11, 2017 11:02 pm

Det vil jeg MEGET gerne - tusind tak for linket :D

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Alariel » tirs jul 11, 2017 11:03 pm

Ja der står meget rundt omkring, og noget af det kan være forældet eller skrevet af folk der ikke selv ved så meget, det er svært som ny at gennemskue hvad der er op og ned. Men du er altid velkommen til at spørge herinde, eller hvis det skal gå lidt hurtigere (måske) så findes der forskellige tamrottegrupper på facebook. Den største er vist den der bare hedder Tamrotter i DK, den kan godt være lidt uoverskuelig fordi der er så mange mennesker og der er ikke ret mange regler og kun 1 admin tror jeg. En anden mulighed er Tamrotter - opdræt/ salg og hyggesnak, hvor der er lidt flere regler og flere admins og kun ca. 1100 medlemmer. :lol: Det er vist de 2 store som jeg umiddelbart kender. Tænker ikke genetikgruppen er så interessant lige nu.

Opdrættere er spredt sådan lidt ud over det meste af landet (ved ikke lige hvor du bor), og transport kan sommetider arrangeres hvis det er lidt længere væk, men det er mere hvem der har ledige unger lige nu. Lige i dit tilfælde nytter det jo ikke så meget med lange ventelister osv.

Alenya har på sin side en ret god gennemgang af ungers udvikling, inklusive forskel på køn, måske kan den hjælpe? (http://www.alenya.dk/ungens-udvikling.html) Ellers må du prøve at snuppe nogle billeder. :)

SarahDE
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs jul 11, 2017 7:24 pm

Re: Tamrotte unge

Indlæg af SarahDE » tirs jul 11, 2017 11:14 pm

Jeg bor i Jylland - og det er jo lige det at finde en der har en unge i den alder jeg skal bruge :) - Men jeg har også mulighed for at køre efter det :)

Jeg prøver og se om jeg kan få snuppet et ordentligt billede af det - hellere være på den sikre side så jeg ikke ender med en af hver :)

Jeg forsøger at finde facebooksiderne :)

Mange tak igen - det er dejligt det er til at få hjælp af nogle der kender til det i forvejen - det gør det hele noget nemmere :D

Alariel
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 175
Tilmeldt: fre dec 16, 2016 3:01 pm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Alariel » tirs jul 11, 2017 11:22 pm

Der er ihvertfald Fnyff's rotter i Sønderjylland og Hellrats oppe i nærheden af Herning (Aulum tror jeg). Jeg ved der er andre der laver kuld rundt om i Jylland, men har ikke styr på hvor de ligger.

SarahDE
DTF Forum Medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs jul 11, 2017 7:24 pm

Re: Tamrotte unge

Indlæg af SarahDE » tirs jul 11, 2017 11:23 pm

Okay - mange tak - jeg prøver at skrive inde på den facebook side du foreslog :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Tamrotte unge

Indlæg af Lylle My » tirs jul 11, 2017 11:45 pm

..og hvis du KUN kan finde ledige unger hos en god opdrætter, som bor i den anden ende af landet... så er der normalt muligt at finde transport til den lille, når man skal have den hjem. Hvis du melder dig ind i facebook-gruppen "Transport af dyr tilbydes/søges", så er der rigtig gode muligheder for, at man for et mindre tilskud til benzin eller togbillet kan få nogen til at tage den lille unge med, hvis de alligevel skal dén vej... Så kan den i det mindste komme en HEL del tættere på éns hjem. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar