To søstre - sår og dominans

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Jullamor
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors nov 30, 2023 3:00 pm

To søstre - sår og dominans

Indlæg af Jullamor » tors nov 30, 2023 3:39 pm

Min datter (og jeg) har fået to rotter for 1/2 år siden. Det er to hunner fra samme kuld. Den ene, Luna, er meget forsigtig og lettere nervøs, men nysgerrig og opsøgende. Den anden, Kiwi, er meget energisk, nysgerrig og modig, men meget sin egen, og så opdagede jeg, at den er døv.
Ingen af dem er særlig tamme, sammenlignet med dem jeg havde som ung for 10-15 år siden. Men de er sjove og nysgerrige, og kommer begge hen og skal se, hvad vi laver, når ungerne leger med biler eller læser bøger på gulvet, kravler rundt på legesagerne og på dem.
De har et godt stort bur, med en masse huler, knaltreting, kravleting og bideting, så de ikke mangler plads og udfordringer. Og derudover bliver de tit lukket ud og kan løbe frit i de to store sammenhængende stuer, og nogle gange også i køkkenet eller på min datters værelse.
Så jeg ved, at de ikke keder sig, heller ikke, når de ikke lige kommer så meget ud nogle dage.
Men de sidste 2-3 måneder er jeg begyndt at bemærke små sår på Luna, omkring hals, hage, skulder og flanker. Jeg hører dem til tider småtumle og nogle gange lyder det vildere, hvor jeg går hen og stopper det.
Når de går rundt ind eller udenfor buret, har jeg bemærket, at Luna ofte jagter Kiwi rundt, vil snuse hende i rumpen og vil dominansparre hende. Kun en gang imellem, når de er inde i buret, er Kiwi den opsøgende, men her vil hun tumle og slås.
Om det er fordi Kiwi er døv og hun derfor ikke hører når Luna siger fra med piv og Kiwi’s leg bliver for vild og ender i bid? Eller om Kiwi bider fra sig, når Luna vil dominere hende og hun har fået nok?
Eller om det er kamp om alfarollen, der ender i, at Luna bliver bidt? Jeg kan simpelthen ikke helt greje det!
Jeg har ikke oplevet det før, med nogle af de rottehold, jeg har haft tidligere.

Det er slet ikke store sår og de putter sammen og er glade for hinanden.
Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gøre?

Vh M

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: To søstre - sår og dominans

Indlæg af Erling » søn dec 10, 2023 10:25 pm

Hvis det er mindre sår, kan det faktisk godt være skab - altså små mider - og ikke regulær sår. Det vil umiddelbart se ud som sår - Men er det altså ikke. Et besøg hos dyrlægen vil hurtigt kunne afgøre det. Og dyrlægen vil kunne udskrive en recept på medicin, der let vil kunne kurere det. Men de skal begge behandles, da de begge vil have det, også selvom der intet er at se på den anden.

Når de ligger og putter sammen, er deres "kampe" nok mere leg, end regulære kampe. Og når de er i løbetid, vil pigen der er i løb selv lægge op til parring - Og lade sig nøje med en anden pige, i mangel på en rigtig fyr. Det mest morsomme er faktisk, når pigen der forsøger at agere fyr, hun vil ofte studere sit eget underliv, efter hun har forsøgt parring. Lidt som om hun leder efter et eller andet der mangler... ;-)

Erling

poulsenerik
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs jan 30, 2024 4:09 pm

Re: To søstre - sår og dominans

Indlæg af poulsenerik » tirs jan 30, 2024 4:10 pm

Hej Erling,

Tak for dit indlæg! Det lyder som om du virkelig har styr på tingene, især når det kommer til smådyr. Det er rigtigt, at skab – de små mider – kan være ret drilske og ofte forveksles med almindelige sår. Det er godt, at du anbefaler et besøg hos dyrlægen, da det er vigtigt at få en korrekt diagnose og behandling. Og ja, begge dyr skal behandles, ellers fortsætter problemet bare.

Det er interessant at høre om deres interaktioner og "legekampe", især under løbetiden. Det lyder både morsomt og fascinerende, den måde de kommunikerer og opfører sig på. Især det du beskriver med pigen, der "agerer fyr", er ret sjovt. Naturen har virkelig sin egen måde at løse tingene på, ikke sandt?

I øvrigt, taler om naturen og dens underfundigheder, fik jeg pludselig en tanke om haeklede kjoler, der jo også er et produkt af finurligt håndværk. Ikke helt relevant, men det mindede mig bare om, hvordan vi mennesker også har vores egne måder at udtrykke kreativitet på, ligesom dyrene har deres egne unikke måder at interagere på.

JanusJanus
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre feb 23, 2024 4:55 pm
Kontakt:

Re: To søstre - sår og dominans

Indlæg af JanusJanus » fre feb 23, 2024 5:00 pm

Det lyder som om, at der er nogle udfordringer i forholdet mellem Luna og Kiwi, og det er forståeligt, at du er bekymret over de små sår, du har bemærket på Luna. Der er flere faktorer, der kan spille ind her.

Dominanskamp: Det er muligt, at Luna og Kiwi kæmper om dominans i gruppen. Dette er normalt i rottehierarkier, hvor en rotte kan forsøge at etablere sig som den dominerende. Dette kan føre til skænderier og kampe, især hvis den anden rotte ikke accepterer dominansen.

Manglende kommunikation: Som du nævner, er Kiwi døv, hvilket kan føre til kommunikationsproblemer mellem de to rotter. Luna kan muligvis ikke advare Kiwi, når legen bliver for voldsom, hvilket kan resultere i små skænderier og bid.

Personlighedsforskelle: Luna og Kiwi har forskellige personligheder, og dette kan også bidrage til konflikter. Luna kan være mere forsigtig og ønske at dominere, mens Kiwi kan være mere energisk og ikke ønsker at blive domineret.

Territorial adfærd: Rotter kan være territoriale, især når de føler, at deres plads eller ressourcer er truet. Selvom buret er stort og fyldt med aktiviteter, kan der stadig opstå territoriale konflikter.

Arbejder her: https://swedeats.se/

Besvar