Hej :)

Her kan du skrive et par ord om dig selv.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 62
Tilmeldt: man aug 05, 2013 7:52 pm
Geografisk sted: Århus C

Hej :)

Indlæg af Mcdild » tors aug 08, 2013 12:43 am

Hej

Mit navn er René, mand, og er ny bruger af jeres lille forum.

Jeg har passet en veninde's rotte, mens hun har været på ferie/studieophold osv, og blev ganske glad for den lille bølle :)
Veninden gav mig fornyelig et gavekort på en 'opdrætter rotte' fra en dyrhandel i fødselsdagsgave, og buret som pillz, lånerotten, havde boet i.

For små 3 uger siden tog jeg mig sammen, og tog ud til dyrehandleren for at bestille min nye/første rotte.
Der blev straks ringet til opdrætteren, og han kunne være der inden for ca 2 timer med 2 rotter, som jeg så kunne vælge imellem.
De 2 timer gik, og da jeg kom tilbage til butikken, havde han været der med 1 rotte - en meget sød lille hun rotte, som fik navnet Lrrr.

Jeg kom hjem med hende, torsdag d. 18/7, og noget foder osv som jeg havde købt. Hun nægtede dog at spise det foder, så hun levede af rugbrød/brød/frugt/grønt/godbidder osv.
De første par dage var hun forståeligt meget sky/bange, men stille og roligt kom hun mere frem, og stak ikke af når hun så sin egen skygge.
Over weekenden bemærkede jeg at hun nyste lidt og trak vejret lidt tungt, men det var også meget varmt.
Mandag var hendes en øje 'halvt' lukket, og jeg tog derfor til dyrlægen tirsdag for at få hende tjekket. Hun gav mig nogle øjendråber, men hun var ikke glad for hendes vejrtrækning, og jeg skulle komme tilbage hvis det fortsatte - hun bemærkede også hun ikke var ret stor/meget tynd.

Dagen efter var det ikke blevet bedre, så afsted igen.
Dyrlægen undersøgte lille Lrrr, og var ikke positivt stemt, men jeg fik antibiotika til mandagen efter, hvor jeg skulle komme tilbage hvis det ikke var gået over - underforstået på den ene eller anden måde :/.
Der blev talt om at hun kunne have været syg inden jeg fik hende, og igen at hun var meget tynd.

Weekenden gik, og det virkede som om hun havde fået det bedre, hun spiste mere, kom ud og sagde hej, og var generelt mere livlig/nysgerrig.
Tirsdag tog jeg tilbage til dyrlægen for at få mere antibiotika og endnu et tjek.
Hun var igen ikke positivt stemt, men bemærkede at der var mere liv i Lrrr end sidst, så måske.......

Tirsdag besøgte jeg dyrehandlen for fortælle hvad der ligesom var sket, hvad dyrlægen havde sagt om vægt/størrelse osv.
Jeg var her en 'lille' smule vred, fordi jeg var kommet til den konklusion, at jeg havde fået en syg rotte, og bemærkede at opdrætter/avler kun var kommet med en rotte, istedet for de 2 han havde lovet over telefonen, og at dyrlægen uden at sige det, havde sagt at hun ikke ville overleve.
Dyrehandleren ville ringe tilbage, når han havde snakket med opdrætteren
Lrrr var så sød, og kunne jo ikke gøre for at hun var syg, men i min optik kunne dyrehandler og opdrætter.

Torsdag spiste hun kun meget lidt og fik det generelt dårligere. Hun lå i min hånd, en lille tennisbold med pels, og havde det meget skidt
:(.
Fredag var det kunne blevet værre, ingen energi, hun slæbte sin hale efter sig, og når jeg sad med hende, så hang hendes hale slapt ned.
Jeg valgte af få hende aflivet fredag eftermiddag, fordi jeg kunne ikke se hende lide weekenden over - Min veninde synes jeg skulle give hende en chance, men jeg havde taget mit valg, og hun tog med til dyrlægen, og under turen/ventetiden kom hun også til at det var den rigtige beslutning.

Jeg har siden snakket med dyrehandleren og 'hun var jo sund og rask da jeg fik hende' og 'hun var lille, fordi hun kun var 5 uger gammel'.
Man kunne tælle hendes ribben og ryghvirvler, hvis man kørte en finger hen af hendes side/ryg. Man kunne formentlig ha gjort det visuelt hvis hun ikke havde pels.
Jeg blev nød til at gå for ikke gøre noget drastisk.
Jeg kan ikke bevise hun var syg/havde været syg inden jeg fik hende, men en 'sund og rask' rotte blev på 5 dage så syg at dyrlægen var negativt stemt med hensyn til chancen for overlevelse, og Lrrr blev ikke 7 uger gammel.


Undskyld for min sørgelige historie :(
Jeg er dog så småt på udkig efter 2 'nye' rotter efter at have læst lidt mere op på diverse information osv.

http://www.flickr.com/photos/25207328@N02/ Lrrr og Pillz
Senest rettet af Mcdild man aug 19, 2013 11:48 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors aug 08, 2013 2:19 am

Velkommen til, René.

Jeg sidder hér med en klump i halsen. Stakkels lille pigetot... og stakkels dig, der har fået så barsk en start på dit rottehold. :(

Desværre hører man jævnligt historier i dén stil om rotteunger, som er blevet købt igennem en dyrehandel. I en dyrehandel eller hos en useriøs avler er det jo gerne mængden af salgsklare rotter, der betyder noget - deres helbred kommer i anden række, så de er meget tit ikke vokset op under de bedste forhold. En seriøs kæledyrsavler vil aldrig lade en "skravlet" rotte overgå til en ny ejer... Hvis en unge i et kuld har en skavank eller er svagelig, er den mest normale praksis at avleren selv beholder den og - om muligt - får rettet op på dens helbred, så den kan leve resten af sit liv som et elsket kæledyr hos avleren.

Men du har alligevel været MEGET uheldig. Mine første mange rotter blev også købt i en dyrehandel (og måtte straks til dyrlægen for at blive undersøgt og få medicin), men jeg har trods alt ikke oplevet dødsfald indenfor det første års tid efter købet - selv om det har været på vippen et par gange.
Det lyder, som om din lille pige har haft en lungebetændelse, og sådan én kan lynhurtigt tage livet af selv en fuldvoksen rotte, selv hvis den lever under ideelle forhold. Selve betændelsen kan hurtigt helbredes med den rette behandling, men meget tit vil den efterlade lungerne i en sørgelig forfatning, så rotten får, hvad der svarer til rygerlunger hos mennesker... og jo længere tid den har været syg, desto mere stive og ueftergivende vil lungerne blive pga arvæv.
Så det var det helt rigtige du gjorde, da du lod dyrlægen give den stakkels pige fred. Hun havde ingen chancer, men i det mindste levede hun de sidste otte dage af sit liv i et trygt hjem, hvor hun var elsket. Dét har helt sikkert betydet meget for hende.

Hvil i fred, stakkels lille Lrrr. Må du finde lykken på den anden side af regnbuebroen. :cry:


Jeg går ud fra, at du nu leder efter et par små totter fra en mere seriøs avler, så du vil være sikker på, at de er vokset op under ordnede forhold? For så kan du prøve at lave en tråd under kategorien "Rotter købes", og skrive om du har nogle specielle ønsker hvad angår farve, køn, pelstype og ørestilling. Hvis du har specielle ønsker, kan det være at du må væbne dig med tålmodighed - men hvis udseendet er af mindre vigtighed, går det en hel del hurtigere... og hvis avleren bor i den anden ende af landet, kan man søge hjælp til transport under "Transport søges/tilbydes". De fleste gange er det muligt at finde én, der lige netop skal dén vej, og som gerne vil tage et par ekstra små babyrotter med imod et lille tilskud til togbillet eller benzinpenge. :)

Hvis du gerne vil undersøge, om dét bur du har er stort nok (rotter vokser jo med tiden - og de har faktisk også en sjov tendens til at vokse i antal, fordi man altså lige MÅ have bare en enkelt mere), så kan du prøve at indtaste burets mål i burberegneren hér: http://www.blackiestamrotter.dk/burberegnere.html
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Supreme Rats
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 5778
Tilmeldt: tors feb 07, 2008 4:05 am
Geografisk sted: Vejle, 7100
Kontakt:

Indlæg af Supreme Rats » tors aug 08, 2013 10:57 am

Velkommen til :)
Tidligere Ratraise - Nyt nummer: 30453392

Yui
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3533
Tilmeldt: ons feb 11, 2009 12:31 am
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Yui » tors aug 08, 2013 11:10 am

Velkommen til. :D

Sikke en hård omgang at du har været igennem med din første elskede rotte Lrrr. Hvil i fred lille pus. :cry: :cry: :cry:

Den næste gang du får rotter bliver forhåbentlig en noget bedre oplevelse og er du i tvivl om du vil købe fra en bestemt avler, så kan du altid tage ud og kigge ved avleren, en seriøs avler vil aldrig sige nej til dette om det så bare er for at få nogle gode råd og uden overhovedet at købe en rotte ved den pågældende avler. :D
Hilsen Sanne.
Tøserne: Ima, Tatia, Sara, Katrine, Rain, Alma, Jupiter og Mercury.

FHC2
DTF Forum Medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 5:07 pm
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af FHC2 » tors aug 08, 2013 11:35 am

Velkommen til. :D
Stakkels lille pige :( sov sødt.
Er sikker på du kan finde to dejlige, og raske unger igennem dette forum.
:)
Freja

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 459
Tilmeldt: fre jan 25, 2013 3:09 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Indlæg af Fnyff » ons aug 14, 2013 3:57 pm

Velkommen til.

Hold da op en tur din lille pige nåede at være igennem og hvilken ubehagelig måde at starte med at have rotter på.
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 62
Tilmeldt: man aug 05, 2013 7:52 pm
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Mcdild » man aug 19, 2013 11:53 am


Besvar