Tror du bananer feder? (artikler)

Interessante artikler, artikeldatabaser og andet godt læsestof.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Nino
Rotternes Herre
Indlæg: 1490
Tilmeldt: ons nov 12, 2008 11:44 am

Tror du bananer feder? (artikler)

Indlæg af Nino » ons aug 25, 2010 10:19 am

Ja mange af os anbefaler bananer til for tynde rotter, fordi det skulle fede.
Men ifølge denne artikel: [Dødt link] der er lavet af en kostekspert, så feder bananer ikke.
Grunden til at mange tror dette skulle angiveligt være "fordi bananer sammenlignet med andre frugtsorter, som f.eks. æbler og pærer, indeholder næsten dobbelt så meget energi."

Mange går i den tro, at bananer feder, men faktisk er fedtindholdet i 100 g. banan det samme som i 100 g. æble, nemlig 0,3 g.

Denne artikel: [Dødt link] fra helse.dk og flere andre steder på nettet bekræfter at bananer feder ikke.

Mange tror desværre, at bananer feder. Men det gør de ikke. Tværtimod så slanker de og gør dig sundere. Bananer har nemlig et lavt indhold af fedt og kalorier og et højt indhold af kulhydrater og fibre. Det er godt, hvis man vil holde den slanke linje. Derudover er bananer en af de bedste Kilder til kalium og vitamin B6. Bananer er sunde for alle. Den bløde konsistens og det høje næringsindhold gør bananer særlig velegnet for børn, ældre mennesker og personer, der har svært ved at tygge eller synke.

Bananer er fedtfri mad
Bananer indeholder næsten ingen fedt - 0,3 gram fedt pr. 100 gram for at være helt præcis, svarende til en fedtenergiprocent på 3 pct. Da bananer samtidig har et højt kulhydratindhold (21 gram pr. 100 gram), hjælper de effektivt til at skubbe kostens samlede energifordeling, dvs. forholdet mellem kulhydrat og fedt, i den rigtige retning set i forhold til, hvordan den typiske dansker spiser i dag. Bananer indeholder også kostfibre, der yderligere fremmer den slanke linje. Deres meget lave fedtindhold gør også, at bananer er en god spise i forhold til forebyggelse af hjerte-karsygdomme og andre livsstilssygdomme.

Indeholder mineral, der sænker blodtrykket
Bananer har et højt indhold af det livsvigtige mineral kalium. Hvis man spiser mere kalium, så falder blodtrykket som regel. Kalium har nemlig den modsatte effekt på blodtrykket end det mineral, der er i almindeligt salt: Natrium. Bananer er derfor ren helsekost, hvis man har tendens til lidt for højt blodtryk. Man kan faktisk bedre tåle at spise salt, hvis man spiser meget kalium, fx i form af bananer. Så hvis du har hang til salt mad, så bør du spise ekstra mange bananer for dit blodtryks skyld.



Så spørgsmålet er om vi giver bananer til vores (tynde/syge og generelt undervægtige) rotter fordi vi har som så mange har misforstået det med at de skulle fede, eller vi faktisk giver dem pga. det store indhold af Kalium, vitamin B6, kulhydrat og indholdet af kostfibre, der tilsammen giver et stort energiskub til de små trolde.
Og BØR vi give vores rotter banan mere konsekvent (nogle gør det nok noget oftere end andre) fordi det kan forebygge kræft?
RIP: Robin, Balder, Amigo, Tsuni, Haylie, Dorthea (DT), Penny og min evigt elskede Aiko og Aeron <3

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » ons aug 25, 2010 10:29 am

Jeg vidste godt, at bananer ikke feder, men at man som med alt anden frugt skal være påpasselig med mængden, man spiser :wink:

Spiser gerne selv en banan hver morgen, da jeg ikke er spec. god til morgenmad, og en banan giver alligevel en bedre energi end andre frugter(føles i hvert tilfælde sådan)

Mine rotter får banan ugentlig som en ekstra snack :wink:
- og IKKE fordi de er tynde eller syge :wink:
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Mio
Rotternes Herre
Indlæg: 1479
Tilmeldt: tirs dec 28, 2004 4:56 pm
Geografisk sted: Nykøbing F.
Kontakt:

Indlæg af Mio » ons aug 25, 2010 11:20 am

Tænk, jeg anede slet ikke, at folk tror, bananer feder? :)
Jeg har i hvert fald aldrig hørt det anbefalet til tynde rotter..
Emilie Marqvorsen

<3

Nino
Rotternes Herre
Indlæg: 1490
Tilmeldt: ons nov 12, 2008 11:44 am

Indlæg af Nino » ons aug 25, 2010 12:53 pm

Mio skrev:Tænk, jeg anede slet ikke, at folk tror, bananer feder? :)
Jeg har i hvert fald aldrig hørt det anbefalet til tynde rotter..
Det er altid noget af det første jeg har hørt når folk har snakket om tynde/undervægtige osv. rotter
RIP: Robin, Balder, Amigo, Tsuni, Haylie, Dorthea (DT), Penny og min evigt elskede Aiko og Aeron <3

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » ons aug 25, 2010 1:40 pm

Jeg tror ikke direkte bananer feder (ment negativt), men jeg vil da stadig bruge det til undervægtige rotter :)
Netop af de grunde som også er nævnt oven for, nemlig at de indeholder mange gode ting som fibre, vigtige mineraler, kulhydrater og vitaminer, og desuden smager godt og er nemt at spise også for afkræftede eller syge dyr..
Problematikken med undervægt er andet og mere end bare at få hældt fedende ting i dyret, det er lige så vigtigt med forskellige mineraler, vitaminer osv, og der er også forskel på kvaliteten af fedt. Fx er det fedt en banan indeholder sundt og godt for kroppen, mens et friturestegt stykke kylling nok feder mere, men slet ikke er godt for kroppen..

Jeg tror den artikel er skrevet ud fra den omvendte tankegang, altså ud fra om man skal være bange for at spise bananer hvis man gerne vil tabe sig.. Jeg tror ikke at det, at noget ikke er dårligt for for tykke mennesker (eller dyr), er det samme som at det ikke er godt for for tynde (ok lidt kryptisk håber det kan læses :p )...

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » ons aug 25, 2010 1:44 pm

Stine : enig på alle punkter :wink:
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Besvar