Pasnings guide anno 1970 :P

Interessante artikler, artikeldatabaser og andet godt læsestof.

Redaktør: Lylle My

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Pasnings guide anno 1970 :P

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 1:52 pm

Har fået en bog om kæledyr af min udlejer, som sagde han tænkte jeg måske kunne bruge den, da der også var et afsnit omm rotter deri.
Ved ikke om man kan sige at der ligefrem var noget jeg kunne bruge der i, men det var da undeholdene læsning og giver et sjovt indblik i hvordan man så på det at holde kæledyr den gang :) De første afsnit er fx om forskellige abe arter og der er også et afsnit om at holde egern. Altså sådan nogen røde nogen som vi har her i dk :)

Tror aldrig forfatteren har talt med en person som har haft rotter som kæledyr, det lyder godt nok som nogen bæster "Den hvide rotte er, i hvert fald som ung, tam og omgængelig, hvis man beskæftiger sig med den" :lol:

Det nederste afsnit er om hvordan man fodre mus, lige fra hvide mus til vilde danske mus, og i følge forfatteren altså også rotter.

Det hele er citeret fra bogen Selskabsdyr af Curt Af Enehjelm (hvad er det for et navn :lol: )

Billede
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » søn dec 19, 2010 2:02 pm

Hehe, godt man er blevet klogere :D
Inter album et nigrum, varietate

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 2:22 pm

>Maria< skrev:Hehe, godt man er blevet klogere :D
Ja helt sikkert.. Men det er alligevel sjovt at læse fx, at levealderen slet ikke er blevet længere i løbet af de sidste 30 år :(
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » søn dec 19, 2010 2:23 pm

Stine skrev:
>Maria< skrev:Hehe, godt man er blevet klogere :D
Ja helt sikkert.. Men det er alligevel sjovt at læse fx, at levealderen slet ikke er blevet længere i løbet af de sidste 30 år :(
Ja, det er lidt skræmmende..... :(
Inter album et nigrum, varietate

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn dec 19, 2010 2:34 pm

Det er de færreste dyrearter, som har fået længere levetid over de sidste 40 år - andet end mennesker selvfølgelig, men vi har jo også nået vores max. Kroppen bliver bare slidt op før eller siden, og når man har en så hurtig metabolisme som rotterne har, så lever man ikke længere.

Vi skal som mennesker bare være glade for, at vi har en langsom metabolisme, som gør at vi lever så længe som vi gør. :)
LIFE's not so bad if you consider the options..

Mio
Rotternes Herre
Indlæg: 1479
Tilmeldt: tirs dec 28, 2004 4:56 pm
Geografisk sted: Nykøbing F.
Kontakt:

Indlæg af Mio » søn dec 19, 2010 3:24 pm

Sjov læsning :D

Sidder og tænker lidt, at hvis det er rigtigt, at den sorte rotte er mere fredelig end den brune, så er det da egentlig pudsigt, at man ikke har gjort den tam? 8)
Emilie Marqvorsen

<3

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 3:48 pm

Saharaspunk skrev:Det er de færreste dyrearter, som har fået længere levetid over de sidste 40 år - andet end mennesker selvfølgelig, men vi har jo også nået vores max. Kroppen bliver bare slidt op før eller siden, og når man har en så hurtig metabolisme som rotterne har, så lever man ikke længere.

Vi skal som mennesker bare være glade for, at vi har en langsom metabolisme, som gør at vi lever så længe som vi gør. :)
Tja nu ved jeg jo ikke om det er sandt at vildrotter lever længere end tamrotter.. Men jeg har læst det flere steder og hvis det passer, så burde den korte levetid være noget man har avlet sig til, og dermed jo også noget man kan avle sig fra...
Tamrotter stammer jo som bekendt fra lab rotter, og de er jo vildt indavlede for at man kan sammenligne resultater bedst muligt. Desuden er de forskellige linjer inden for lab rotter jo avlet til at få forskellige sygdomme, og det er da meget sandsynligt at vores tamrotter også stammer fra nogen af disse linjer..
Inden for hunderacer er der jo også meget stor forskel på den gennemsnitlige levealder, fra 6-7 år og nogen som normalt bliver 17-20 år gamle.. Sjovt nok dem som lever længest ofte er de mest "oprindelige" racer, og dem som lever kortest er dem som der er avlet mest målrettet på :( Det MÅ da skyldes avl, da hunde jo er samme art?
Mange rotter dør jo fx af kræft eller andre sygdomme, som er arvelige så for mig virker det da logisk at dyrene ville leve længere, hvis man kunne avle disse sygdomme mere eller mindre væk? :)

Men ok, det kan godt være man har haft rotter som kæle dyr i over 30 år, men den seriøse avl er jo knap 10 år gammel her i dk, så jeg håber da det bliver bedre..
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 3:52 pm

Mio skrev:Sjov læsning :D

Sidder og tænker lidt, at hvis det er rigtigt, at den sorte rotte er mere fredelig end den brune, så er det da egentlig pudsigt, at man ikke har gjort den tam? 8)
Ja det tænkte jeg også! Men i følge forfatteren, er rotter jo også kun til at håndtere mens de er små.. Tror ærlig talt ikke han aner hvad han taler om...
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Mio
Rotternes Herre
Indlæg: 1479
Tilmeldt: tirs dec 28, 2004 4:56 pm
Geografisk sted: Nykøbing F.
Kontakt:

Indlæg af Mio » søn dec 19, 2010 5:26 pm

Stine skrev:
Mio skrev:Sjov læsning :D

Sidder og tænker lidt, at hvis det er rigtigt, at den sorte rotte er mere fredelig end den brune, så er det da egentlig pudsigt, at man ikke har gjort den tam? 8)
Ja det tænkte jeg også! Men i følge forfatteren, er rotter jo også kun til at håndtere mens de er små.. Tror ærlig talt ikke han aner hvad han taler om...
Nej, han virker ikke ligefrem mega troværdig 8) Han er nok dyrhandler :lol: Nej fy, Emilie altså :oops:
Emilie Marqvorsen

<3

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 5:46 pm

Mio skrev:
Stine skrev:
Mio skrev:Sjov læsning :D

Sidder og tænker lidt, at hvis det er rigtigt, at den sorte rotte er mere fredelig end den brune, så er det da egentlig pudsigt, at man ikke har gjort den tam? 8)
Ja det tænkte jeg også! Men i følge forfatteren, er rotter jo også kun til at håndtere mens de er små.. Tror ærlig talt ikke han aner hvad han taler om...
Nej, han virker ikke ligefrem mega troværdig 8) Han er nok dyrhandler :lol: Nej fy, Emilie altså :oops:
Ja, eller måske er det bare den bog som dyrhandlerne går ud fra :p

Kan heller ikke lade være med at tænke det må være et helvede med strø hvis man bruger sådan et bur :p
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn dec 19, 2010 6:21 pm

Stine skrev:
Saharaspunk skrev:Det er de færreste dyrearter, som har fået længere levetid over de sidste 40 år - andet end mennesker selvfølgelig, men vi har jo også nået vores max. Kroppen bliver bare slidt op før eller siden, og når man har en så hurtig metabolisme som rotterne har, så lever man ikke længere.

Vi skal som mennesker bare være glade for, at vi har en langsom metabolisme, som gør at vi lever så længe som vi gør. :)
Tja nu ved jeg jo ikke om det er sandt at vildrotter lever længere end tamrotter.. Men jeg har læst det flere steder og hvis det passer, så burde den korte levetid være noget man har avlet sig til, og dermed jo også noget man kan avle sig fra...
Tamrotter stammer jo som bekendt fra lab rotter, og de er jo vildt indavlede for at man kan sammenligne resultater bedst muligt. Desuden er de forskellige linjer inden for lab rotter jo avlet til at få forskellige sygdomme, og det er da meget sandsynligt at vores tamrotter også stammer fra nogen af disse linjer..
Inden for hunderacer er der jo også meget stor forskel på den gennemsnitlige levealder, fra 6-7 år og nogen som normalt bliver 17-20 år gamle.. Sjovt nok dem som lever længest ofte er de mest "oprindelige" racer, og dem som lever kortest er dem som der er avlet mest målrettet på :( Det MÅ da skyldes avl, da hunde jo er samme art?
Mange rotter dør jo fx af kræft eller andre sygdomme, som er arvelige så for mig virker det da logisk at dyrene ville leve længere, hvis man kunne avle disse sygdomme mere eller mindre væk? :)

Men ok, det kan godt være man har haft rotter som kæle dyr i over 30 år, men den seriøse avl er jo knap 10 år gammel her i dk, så jeg håber da det bliver bedre..
Hvor står der, at vildrotter lever længere end dem i fangenskab? :)

Og ja, overtypning = vild indavl, gør selvfølgelig ikke noget godt for helbredet, det ses også ved mennesker.
Men små pattedyr med høj metabolisme: rotter, mus, hamstere osv. lever ikke længere end de der 2-3 år. Kroppen er bare ikke indstillet til at kunne klare mere, og ja, der er selvfølgelig undtagelser, men jeg tænker på det generelle billede. :wink:
LIFE's not so bad if you consider the options..

Brugeravatar
Stine
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2055
Tilmeldt: tirs aug 16, 2005 12:11 pm
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Stine » søn dec 19, 2010 7:16 pm

Saharaspunk skrev:
Stine skrev:
Saharaspunk skrev:Det er de færreste dyrearter, som har fået længere levetid over de sidste 40 år - andet end mennesker selvfølgelig, men vi har jo også nået vores max. Kroppen bliver bare slidt op før eller siden, og når man har en så hurtig metabolisme som rotterne har, så lever man ikke længere.

Vi skal som mennesker bare være glade for, at vi har en langsom metabolisme, som gør at vi lever så længe som vi gør. :)
Tja nu ved jeg jo ikke om det er sandt at vildrotter lever længere end tamrotter.. Men jeg har læst det flere steder og hvis det passer, så burde den korte levetid være noget man har avlet sig til, og dermed jo også noget man kan avle sig fra...
Tamrotter stammer jo som bekendt fra lab rotter, og de er jo vildt indavlede for at man kan sammenligne resultater bedst muligt. Desuden er de forskellige linjer inden for lab rotter jo avlet til at få forskellige sygdomme, og det er da meget sandsynligt at vores tamrotter også stammer fra nogen af disse linjer..
Inden for hunderacer er der jo også meget stor forskel på den gennemsnitlige levealder, fra 6-7 år og nogen som normalt bliver 17-20 år gamle.. Sjovt nok dem som lever længest ofte er de mest "oprindelige" racer, og dem som lever kortest er dem som der er avlet mest målrettet på :( Det MÅ da skyldes avl, da hunde jo er samme art?
Mange rotter dør jo fx af kræft eller andre sygdomme, som er arvelige så for mig virker det da logisk at dyrene ville leve længere, hvis man kunne avle disse sygdomme mere eller mindre væk? :)

Men ok, det kan godt være man har haft rotter som kæle dyr i over 30 år, men den seriøse avl er jo knap 10 år gammel her i dk, så jeg håber da det bliver bedre..
Hvor står der, at vildrotter lever længere end dem i fangenskab? :)

Og ja, overtypning = vild indavl, gør selvfølgelig ikke noget godt for helbredet, det ses også ved mennesker.
Men små pattedyr med høj metabolisme: rotter, mus, hamstere osv. lever ikke længere end de der 2-3 år. Kroppen er bare ikke indstillet til at kunne klare mere, og ja, der er selvfølgelig undtagelser, men jeg tænker på det generelle billede. :wink:
Ja det kan sagtens være du har ret :)
Jeg ved ikke om vildrotter lever længere end tamrotter, men jeg har hørt flere sige det, bl.a. rubberdog87 herinde fra, hendes dyrlæge har fortalt hende han har haft en som blev seks år gammel og jeg har også hørt det et andet sted kan bare ikke huske hvor :)
Men hvis det passer så tror jeg at tamrotter kan avles mod længere levealder.
Jeg ved også godt at rotter kan tåle forholdsvis meget indavl, men lab rotter er jo indavlet så meget at de næsten er kloner + det der med at visse linjer er avlet til at få fx kræft eller sukkersyge. Ja, det tror jeg godt kan spille ind :)
Men hvis alt går vel, så finder vi jo ud af det, altså hvor gammel en vildrotte bliver, jeg håber da at Wildhelm får lov at leve til han dør af alderdom :D Ind til videre synes jeg i hvert fald at han er utrolig sund sammenlignet med mange af de tamrotter jeg har haft! Har faktsik aldrig set porfyrin på ham eller hørt ham nyse. Det på trods af han allerede er blevet flyttet en hel del gange i sit liv..

Marsvin lever fx tit 6 år, de er da cirka samme størrelse, har det noget med metabolisme at gøre? hvad kommer det an på, er det sådan noget med hvor hurtigt de modnes og hvor hurtigt hjertet slår og sådan?
Altså det skal lige sige at jeg aner intet om det der metabolisme, men jeg ved at man godt kan forkorte/forlænge individer inden for samme arts liv via avl, som fx med hunde.. Selvom der selvfølgelig altid vil være et max :)
♥Wildhelm♥Saddam♥Freak♥Dyablo♥

Brugeravatar
Larm
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3291
Tilmeldt: ons sep 17, 2008 12:31 pm
Geografisk sted: Bergen, Norge
Kontakt:

Indlæg af Larm » søn dec 19, 2010 11:45 pm

Jeg vet om en her i Bergen som hadde en villrotte i over 6 år. Hun hadde ham fra hun gikk på barne- ungdomsskolen og til hun skulle på høyskole :D
Lisbeth
Rottedrenge: Pjusken, Sirius, Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Dumbus og Sølvgutten
Rottepiger: Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Lille Prikk, Aurora og Blaze

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn dec 19, 2010 11:53 pm

Metabolisme har noget med hvordan vi omsætter tingene i kroppen. Altså de indre funktioner i celler osv. :)

Og ja, marsvin og rotter har jo også forskellige levevis og madvaner, hvilket også har noget at sige om hvor gammel man bliver. Og ja, man kan godt sige, at det med antal hjerteslag har noget med det at gøre. :)
LIFE's not so bad if you consider the options..

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » man jan 31, 2011 5:47 pm

Saharaspunk skrev:Metabolisme har noget med hvordan vi omsætter tingene i kroppen. Altså de indre funktioner i celler osv. :)

Og ja, marsvin og rotter har jo også forskellige levevis og madvaner, hvilket også har noget at sige om hvor gammel man bliver. Og ja, man kan godt sige, at det med antal hjerteslag har noget med det at gøre. :)
Hvordan kan hjerteslag være bestemmende for hvor gammelt et dyr bliver? Blodkar er også afgørende for hvor længe et dyr eller menneske bliver, da der kan opstå en blodprop som i visse tilfælde og oftest hos rotter forårsager død. Selvfølgelig alt efter hvilken aterie det er blodproppen blokerer i. Hos rotter er der efterhånden en del forskellige sygedomme, som minder om det samme hos mennesket. Hjertet er en muskel og selvfølgelig kan der opstå kramper, altså hjerteflimmer, hjertefejl og hvis hjertet ikke slår er det ganske enkelt at man ikke kan leve, ligesom man ikke kan fungere hvis hjernen ikke får ilt. Min pointe er bare, at det ikke altid handler om hjerteslag, men om de sygdomme der kan ramme og som oftest slår ihjel før hjertet ellers er slidt godt op.

Besvar