BES med eller uden forbud

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Evolet
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: man sep 27, 2010 7:38 pm
Geografisk sted: køge
Kontakt:

BES med eller uden forbud

Indlæg af Evolet » tirs nov 16, 2010 12:06 am

Jeg ville gerne høre jeres mening omkring BES avl. De fleste sælges med avlsforbud, men sys I der skulle åbnes mere o for linierne eller skal de forblive lukkede?
Jeg høre gerne fra både avlere og købere.
Jeg avler selv BES og har indtil videre kun solgt med forbud, låner folk BES han af mig, så er ungerne også med forbud. Men jeg er meget i tvivl om det er ved at være tid at sælge lidt med avlstilladelse :?:

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » tirs nov 16, 2010 12:17 am

Vi har lavet 2 kuld med BES.
Og de er ikke solgt med avlsforbud.
Ingen unger fra LUX sælges med avlsforbud.
Mest fordi det er min mening at man ikke kan sælge én unge fra kuldet med avlsforbud men godt avle videre på den søskende selv.
Et avlsforbud gælder et helt kuld..

Men vores unger sælges på kontrakt.
Her er det på forhånd aftalt om det er en kælekontrakt eller en mulig avlskontrakt.
Og ja der er skam også røget BES'er på en mulig avlskontrakt herfra - endda til en som ikke er erfaren opdrætter og aldrig før har haft kuld.
Men der går så også min. 8-10 mdr endnu før der ska ses på om den han er egnet til avl da han er fra juli 2010.

Der findes kun én opdrætter herhjemme, jeg kan komme i tanke om, der sælger med decideret avlsforbud på BES'erne.
Så jeg kan "næsten" gå ud fra at det er dig Charlotte - eller en samarbejdspartner.
Vi er jo ikke så mange der opdrætter BES.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Evolet
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: man sep 27, 2010 7:38 pm
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlæg af Evolet » tirs nov 16, 2010 12:20 am

om man sælger med avlsforbud eller mulig avlskontrakt er for mig næsten det samme. Hvor mange af dem har I så givet lov til at avle på med jeres mulige avlskontrakter?? Hvis de selvf er nået over alderen endnu?

Jeg hedder bestemt ikke Charlotte :D

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: BES med eller uden forbud

Indlæg af Alenya » tirs nov 16, 2010 12:23 am

Evolet skrev:Jeg ville gerne høre jeres mening omkring BES avl. De fleste sælges med avlsforbud, men sys I der skulle åbnes mere o for linierne eller skal de forblive lukkede?
Jeg høre gerne fra både avlere og købere.
Jeg avler selv BES og har indtil videre kun solgt med forbud, låner folk BES han af mig, så er ungerne også med forbud. Men jeg er meget i tvivl om det er ved at være tid at sælge lidt med avlstilladelse :?:
Nu er det ikke alle der sælger BES rotter uden avlstilladelse (syntes det er forkert at kalde det et avlsforbud, da det for mig betyder at hele kuldet incl. den man selv beholder ikke må avles på fordi der er noget galt med kuldet), jeg sælger for eksempel et bestemt antal med mulighed for avl, og resten med en kælekontrakt.. Men det gør jeg med alle mine kuld, mener ikke at en BES rotte er mere speciel end en plettet eller en longhair rotte - jeg er mere overbeskyttende overfor mine longhair linier, men det er fordi vi har arbejdet så meget med dem, ville være ked af at se det hele gå til spilde.. :)
Mine BES har jeg fået hjem / selv hentet hjem fra udlandet, så skal først til at arbejde med dem nu, men uanset hvad, så sælger jeg nogen til mulig avl (fordi det er svært at forudse fremtiden, så at sælge en 5 ugers til avl, syntes jeg er at love for meget, hvis nu et kuld ikke skulle egne sig - har jeg desværre lige oplevet), og resten bliver til kæl - har købere til begge dele.. :)
Personligt gør jeg det på den måde, fordi der ellers vil være rigtig mange fra samme linie som bliver arbejdet på - tænk dig hvis et kuld på 10, alle får 10 unger hver, som derefter får 10 unger osv.. til sidst vil vi kunne se denne linie mange af de rotter man avler på.. Så hellere arbejde sig frem til stabile og gode linier, hvor nogle bliver avlet på og andre bliver brugt til lækre kælerotter.. :) Vil så nævne at ikke alle der er solgt på mulig avl egner sig, og derfor bliver de ikk brugt og omvendt, en kælekontrakt KAN hvis rotten egner sig og køber og jeg har god kontakt med hinanden, ændres til en avlskontrakt, fordi denne rotte bare er helt perfekt.. :)
Nå er lidt træt og kvæstet, så håber det giver mening, og at jeg fik svaret på spørgsmålet :P
¤Camilla¤
Billede

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » tirs nov 16, 2010 12:23 am

Evolet skrev:om man sælger med avlsforbud eller mulig avlskontrakt er for mig næsten det samme. Hvor mange af dem har I så givet lov til at avle på med jeres mulige avlskontrakter?? Hvis de selvf er nået over alderen endnu?

Jeg hedder bestemt ikke Charlotte :D
Altså nu fik vi vort første BES kuld i sommer så vi er slet ik nået så langt endnu.
Men tidligere har alle der har fået mulige avlskontrakter skam fået tilladelse.
En mulig avlskontrakt er skam en garanti for avl såfremt rotten samt kuldet egner sig.
Jeg vil bare ikke kalde det en avlskontrakt når rotten er 5 uger gammel.
Så et avlsforbud og en mulig avlskontrakt er langt fra det samme.
Det ville være som at jeg solgte alle rotterne på vores kælekontrakter.
For en kælekontrakt er kun til kæl og IKKE til avl.
Og der er skam solgt BES'er herfra på mulig avlskontrakt.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: BES med eller uden forbud

Indlæg af LUX Rotter » tirs nov 16, 2010 12:25 am

Alenya skrev:
Evolet skrev:Jeg ville gerne høre jeres mening omkring BES avl. De fleste sælges med avlsforbud, men sys I der skulle åbnes mere o for linierne eller skal de forblive lukkede?
Jeg høre gerne fra både avlere og købere.
Jeg avler selv BES og har indtil videre kun solgt med forbud, låner folk BES han af mig, så er ungerne også med forbud. Men jeg er meget i tvivl om det er ved at være tid at sælge lidt med avlstilladelse :?:
Nu er det ikke alle der sælger BES rotter uden avlstilladelse (syntes det er forkert at kalde det et avlsforbud, da det for mig betyder at hele kuldet incl. den man selv beholder ikke må avles på fordi der er noget galt med kuldet), jeg sælger for eksempel et bestemt antal med mulighed for avl, og resten med en kælekontrakt.. Men det gør jeg med alle mine kuld, mener ikke at en BES rotte er mere speciel end en plettet eller en longhair rotte - jeg er mere overbeskyttende overfor mine longhair linier, men det er fordi vi har arbejdet så meget med dem, ville være ked af at se det hele gå til spilde.. :)
Mine BES har jeg fået hjem / selv hentet hjem fra udlandet, så skal først til at arbejde med dem nu, men uanset hvad, så sælger jeg nogen til mulig avl (fordi det er svært at forudse fremtiden, så at sælge en 5 ugers til avl, syntes jeg er at love for meget, hvis nu et kuld ikke skulle egne sig - har jeg desværre lige oplevet), og resten bliver til kæl - har købere til begge dele.. :)
Personligt gør jeg det på den måde, fordi der ellers vil være rigtig mange fra samme linie som bliver arbejdet på - tænk dig hvis et kuld på 10, alle får 10 unger hver, som derefter får 10 unger osv.. til sidst vil vi kunne se denne linie mange af de rotter man avler på.. Så hellere arbejde sig frem til stabile og gode linier, hvor nogle bliver avlet på og andre bliver brugt til lækre kælerotter.. :) Vil så nævne at ikke alle der er solgt på mulig avl egner sig, og derfor bliver de ikk brugt og omvendt, en kælekontrakt KAN hvis rotten egner sig og køber og jeg har god kontakt med hinanden, ændres til en avlskontrakt, fordi denne rotte bare er helt perfekt.. :)
Nå er lidt træt og kvæstet, så håber det giver mening, og at jeg fik svaret på spørgsmålet :P
110% enig med Mille her.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Evolet
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: man sep 27, 2010 7:38 pm
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlæg af Evolet » tirs nov 16, 2010 12:29 am

Okay, så jeg kan se at I er åbne for at der åbnes mere op for BESen. Alenya nej BES er ikke nødvendigvis vigtigere end nogle andre rotter overhovedet, men den er stadig lidt lukket land og folk blir gribbe agtige når den er indblandet.
Jeg har solgt på forbud ( nu har jeg kun haft et kuld hjemme) og lånt en parring ud, der er hele kuldet desværre solgt til en ikke ønsket side, så om aftaler der blir overholdt ved jeg ik, men jeg har solgt en unge ud af huset og den er med avlsforbud- man kunne selvf godt ha omformuleret kontrakten til bare en kælekontrakt- det lyder faktisk lidt pænere.

Jeg tænker også på at det ville være dumt at sælge 10 unger med tilladelse, og så de samme linier er alle vegne, men selvf ville det være en mulighed at sælge nogle på en mulig avlskontrakt

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » tirs nov 16, 2010 12:40 am

Evolet skrev:Okay, så jeg kan se at I er åbne for at der åbnes mere op for BESen. Alenya nej BES er ikke nødvendigvis vigtigere end nogle andre rotter overhovedet, men den er stadig lidt lukket land og folk blir gribbe agtige når den er indblandet.
Jeg har solgt på forbud ( nu har jeg kun haft et kuld hjemme) og lånt en parring ud, der er hele kuldet desværre solgt til en ikke ønsket side, så om aftaler der blir overholdt ved jeg ik, men jeg har solgt en unge ud af huset og den er med avlsforbud- man kunne selvf godt ha omformuleret kontrakten til bare en kælekontrakt- det lyder faktisk lidt pænere.

Jeg tænker også på at det ville være dumt at sælge 10 unger med tilladelse, og så de samme linier er alle vegne, men selvf ville det være en mulighed at sælge nogle på en mulig avlskontrakt
Tror at man bliver lidt forbeholden med BES og for mit tilfælde longhair - netop fordi der ikk er så mange af dem, og derfor er man mere forsigtig.. Har fx ikke selv kunne lave nok longhair til at de kunne komme andre steder end mig og min samarbejdspartner, og så er LUX heldig at have overtaget en longhair dreng :P Ellers er vi få der har longhair.. Det samme tror jeg gælder for BES / BEH, vi har ikk så mange af dem i DK endnu, og dem vi har er vi mere forsigtige med, fordi der ska bygges nogle gode og stabile linier op inden der gives en masse ud til avl.. Men ja har hele tiden haft den holdning at alle skulle have en mulighed for at kunne få en BES / BEH til mulig avl - der er aldrig lukket for nogen som helst, det er bare ikke et helt kuld der går til avl, og det er heller ikk altid nødvendigt, nogen vil bare have til kæl, så er det jo så dejligt nemt :D
Og helt enig.. kæl/mulig avlskontrakt lyder pænere og er også mere korrekt end at sige avlsforbud, da det oftest ses som værende for et helt kuld og ikke kun nogle unger i et kuld.. :)
¤Camilla¤
Billede

Brugeravatar
Radney
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 138
Tilmeldt: ons nov 03, 2010 1:04 am
Geografisk sted: Bergen, Norge
Kontakt:

Indlæg af Radney » tirs nov 16, 2010 2:16 am

Hva er BES?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Brugeravatar
MissJennie
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons jun 02, 2010 6:46 pm
Geografisk sted: Herning

Indlæg af MissJennie » tirs nov 16, 2010 2:35 am

Det er black eyed siamese :mrgreen:

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » tirs nov 16, 2010 12:01 pm

Jeg sælger heller ikke et helt kuld med avlsforbud, men kan se at termen er ved at blive ændret lidt i denne tråd :wink:

Har altid solgt alle kuld på kælekontrakter, hvor der står hvorvidt det på forhånd er aftalt om denne kan ændres til en avlskontrakt, hvis kuldet ser ud til at egne sig.

De der har lavet denne aftale ved købet og siden har ønsket at få avlstilladelsen(samt har kunne finde en egnet partner, hvilket er en ting, jeg gerne vil vide noget om, når jeg "frigiver" en rotte til avl), har fået en avlstilladelse.

- indgår dog ikke denne aftale med alle og enhver, da jeg gerne lige vil se om fx. en helt ny avler forstår at avle på en måde der etisk kan sammenholdes med min måde at gøre tingene på....ønsker ikke at se mit arbejde ødelægges af andre i...."lad os lade alle avle"'s navn 8)

Dette gælder ikke kun BE-rotter men også de andre.
- til gengæld har jeg de sidste år lavet flest BE/BU-rotter, så kan sagtens se, hvis det kommer til at se ud som om de favoriseres herhjemme....havde bare samme fremgangsmåde, dengang jeg udelukkende lavede fx. minks :wink:

En del af de avlere jeg har importeret dyr fra i udlandet har samme indfaldsvinkel og enkelte har opsat dette som værende et krav for at jeg kunne få lov til at købe overhovedet, så dette spiller naturligvis også ind.

Alt i alt ville det gøre det meget lettere for os opdrættere, hvis vi kunne slippe for alt papirarbejdet, men det tror jeg simpelthen ikke rotteverdenen er gejlet til....betyder at min oplevelse er at nogle har meget svært ved at acceptere/huske mundtlige aftaler....
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Brugeravatar
Radney
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 138
Tilmeldt: ons nov 03, 2010 1:04 am
Geografisk sted: Bergen, Norge
Kontakt:

Indlæg af Radney » tirs nov 16, 2010 5:37 pm

MissJennie skrev:Det er black eyed siamese :mrgreen:
:oops: takk :) Lærer noe nytt hver dag :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Evolet
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: man sep 27, 2010 7:38 pm
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlæg af Evolet » tirs nov 16, 2010 9:10 pm

Mellieha kælerotter skrev: Alt i alt ville det gøre det meget lettere for os opdrættere, hvis vi kunne slippe for alt papirarbejdet, men det tror jeg simpelthen ikke rotteverdenen er gejlet til....betyder at min oplevelse er at nogle har meget svært ved at acceptere/huske mundtlige aftaler....
Ja det er desværre tit et problem, at folk glemmer aftaler som ik er til egen fordel- desværre.

Men ja jeg sys også at det lyder som om folk ikke holder så godt fast på Beserne mere, dejligt. Jeg ville bare heller ikke træde andre avlere over tæerne ved at begynde at sælge med avlstilladelse, hvis alle andre solgte uden, så det er rart med jeres mening til tingene

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » tirs nov 16, 2010 9:15 pm

Evolet skrev:
Mellieha kælerotter skrev: Alt i alt ville det gøre det meget lettere for os opdrættere, hvis vi kunne slippe for alt papirarbejdet, men det tror jeg simpelthen ikke rotteverdenen er gejlet til....betyder at min oplevelse er at nogle har meget svært ved at acceptere/huske mundtlige aftaler....
Ja det er desværre tit et problem, at folk glemmer aftaler som ik er til egen fordel- desværre.

Men ja jeg sys også at det lyder som om folk ikke holder så godt fast på Beserne mere, dejligt. Jeg ville bare heller ikke træde andre avlere over tæerne ved at begynde at sælge med avlstilladelse, hvis alle andre solgte uden, så det er rart med jeres mening til tingene
Uanset hvad vi andre mener er det jo din egen beslutning(medmindre du har andre aftaler med de du har dine dyr fra, naturligvis)
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Evolet
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 148
Tilmeldt: man sep 27, 2010 7:38 pm
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlæg af Evolet » ons nov 17, 2010 11:54 pm

Mellieha kælerotter skrev:
Evolet skrev:
Mellieha kælerotter skrev: Alt i alt ville det gøre det meget lettere for os opdrættere, hvis vi kunne slippe for alt papirarbejdet, men det tror jeg simpelthen ikke rotteverdenen er gejlet til....betyder at min oplevelse er at nogle har meget svært ved at acceptere/huske mundtlige aftaler....
Ja det er desværre tit et problem, at folk glemmer aftaler som ik er til egen fordel- desværre.

Men ja jeg sys også at det lyder som om folk ikke holder så godt fast på Beserne mere, dejligt. Jeg ville bare heller ikke træde andre avlere over tæerne ved at begynde at sælge med avlstilladelse, hvis alle andre solgte uden, så det er rart med jeres mening til tingene
Uanset hvad vi andre mener er det jo din egen beslutning(medmindre du har andre aftaler med de du har dine dyr fra, naturligvis)

Ja det er rigtigt, men sys nu alligevel jeg ville høre andres holdning til tingene, så ik man fik skyld for at ha ødelagt BESerne eller noget ved at frigive nogle =)

Besvar