Påtænker avl

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Pyretta
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: lør jul 05, 2003 2:16 pm
Geografisk sted: Jægerspris
Kontakt:

Påtænker avl

Indlæg af Pyretta » tors feb 16, 2012 3:29 pm

Jeg påtænker at begynde at avle en dag, men er det noget man gerne "må"? Jeg synes det virker som om mange avlere herinde giver en oplevelse af, at man ikke bare må begynde at avle på dyr man køber fra dem.

Det er ikke sådan at jeg står med en han og en hun i hver hånd og bare venter på at sætte dem sammen, jeg kender godt diverse "regler" for alder, temperement, vægt osv, og har også haft et enkelt kuld for en 10 års tid siden, så det er ikke fordi jeg bare kaster mig hovedløs ud i det :-D

Men hvad skal der til før jeg kan "få lov" til at blive en rigtig avler nu om dage? Det var ikke så striks sidst jeg fik kuld, synes jeg.

Jeg har haft rotter on/off de sidste 20 år, har haft op til 27 på én gang, hungruppe og hangruppe. Har pt. kun 2 hanner fra et ups-kuld.
Med venlig hilsen
Tone

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » tors feb 16, 2012 3:33 pm

Det er som sådan ikke noget man skal ha "lov til" men mindre man har indgået en aftale med den opdrætter, man har købt rotterne af.
Nogen sælger uden aftaler, og så står det dig frit for om du vil avle på dem.
Andre sælger med betingelser. Det gør vi bl.a. men dette er som sådan ikke fordi der er nogen, der ikke må avle - det er for at kunne følge linjen og holde genspredningen under kontrol.
jeg ville under ingen omstændigheder sælge til nogen, som jeg alligevel ikke ville finde egnet til at kunne styre det.

Der findes ikke længere en tamrotte forening i DK.
Derfor er der ikke noget, der hedder en "rigtig avler".
Men det er jo en individuel vurdering.
I mine øjne skal der faktisk meget til, før man kan kalde sig seriøs avler, men igen - det er jo forskelligt fra person til person hvad man anser som værende seriøs.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Pyretta
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: lør jul 05, 2003 2:16 pm
Geografisk sted: Jægerspris
Kontakt:

Indlæg af Pyretta » tors feb 16, 2012 3:38 pm

Ja, hvad er seriøs? Jeg ville gerne lave dejlige putte-rotter, hvor andre går op i bestemte farver og fremavle visse features. Seriøs er vel bare at man ikke avler løs med dyr man ikke aner noget om og i det hele taget ikke ved hvad man laver.
Med venlig hilsen
Tone

Besvar