Hvad så, har vi en vinder?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
kia
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør sep 29, 2012 12:02 pm

Hvad så, har vi en vinder?

Indlæg af kia » lør sep 29, 2012 9:39 pm

Billede

Er hun med unger eller bare buttet og træt?
Alt hjælp ønskes da det kun er anden dag vi har totter :)
<3Tammie og Ginny<3

Brugeravatar
Mowgliogsmirnoff
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 196
Tilmeldt: ons sep 05, 2012 9:14 am
Geografisk sted: Skibby - Frederikssund

Re: Hvad så, har vi en vinder?

Indlæg af Mowgliogsmirnoff » lør sep 29, 2012 9:56 pm

kia skrev:Billede

Er hun med unger eller bare buttet og træt?
Alt hjælp ønskes da det kun er anden dag vi har totter :)
Hun kunne godt se gravid ud. Men har desværre aldrig selv haft unger, så min erfaring kommer fra alle klogehovederne herinde :wink:
Men håber der kommer en klogeåge og hjælper dig.
Jeg kan jo tage fejl, men syntes godt hun kunne se lidt ny gravid, tror ikke hun er så langt hende :). - hvis hun er gravid.
Hilsen Charlotte :).

kia
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør sep 29, 2012 12:02 pm

Indlæg af kia » lør sep 29, 2012 9:59 pm

tak for det :)....håber der kommer en og er sikker hihi
<3Tammie og Ginny<3

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » lør sep 29, 2012 10:36 pm

Det kunne godt se ud som om der er tydelige dievorter men hvis hun har været mor før så kan det også være derfor. Maven er ikke så stor igen så det er ikke helt så tydeligt at se om hun faktisk er drægtig syntes jeg. Nu nævner du at i fik den igår, så er hun drægtig kan det være en abort, det kan også være en let bløden af stress ovenpå flytningen. Syntes i skal give det nogle dage og holde øje, hvis hun bliver ved med at bløde frem til mandag ville jeg få hende undersøgt hos dyrlægen for så kan der være noget helt galt med hende. Jeg håber som sagt at alt går vel :)
¤Camilla¤
Billede

kia
DTF Forum Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør sep 29, 2012 12:02 pm

Indlæg af kia » man okt 01, 2012 7:29 pm

kan glæder (mest migselv) jer med at hun er hold op med at bløde... nu ser vi bare spændt an om der er små unger i fremtiden....
<3Tammie og Ginny<3

Ashica
DTF Forum Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre jul 11, 2014 1:37 am
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Ashica » fre jul 18, 2014 2:57 am

Ved godt det er en gammel tråd, men kan ikke lade være at spekulere om den så var gravid.
For min ene pige jeg har haft i 18 dage ser ligeledes ud på maven. dievorterne var først pludselig
synlige for et par dage siden. Dog har hun ikke mere mave end den på billedet heller. Ingen blødning,
men en allerhelvedes trang til at gnave i alt og bygge rede.

Fik dem fra dyrehandler, så det er jo hvad man tager med hvis det er - godt der er flere / større bure
på vej. Hun er ganske ung.. måske 10-12 uger - ukvalificeret gæt, men temmelig lille og ikke glad for,
at jeg rører ved maven eller "holder fast", så har ikke kunnet tage billede... endnu. måske hun vil lade
mig i morgen. men som sagt - hun ser ud nøjagtig som på billedet. Dievorter kan se 6 der direkte stritter
- og "huller" i mave pelsen hvor de andre titter frem.

Har så sat hende i barselsbur hvor hun straks byggede rede - noget hun også først begyndte på i går -
og gav sig til at trække mad med over i den for at sidde der og gnaske.
Så mon ikke jeg fik mere, end jeg betalte for.

Ikke en brokketråd over at have modtaget en drægtig rotte (jeg kendte risikoen og tager ansvar).
Mere nysgerrighed om den anden så viste sig at være gravid. hvis så, kan der ingen tvivl være med min Diva.

Mvh Anja
Førstegangs rotteejer med et hjerte af guld :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre jul 18, 2014 12:04 pm

Lige for en anden gangs skyld, så er det altid bedre hvis du opretter din helt egen tråd, når du har et problem eller ønsker et råd - også, selv om dit problem minder om dét, der var omtalt i en ældre tråd. Jo flere, der benytter den samme tråd, des mere uoverskuelig bliver den selvfølgelig. Man har større mulighed for at få opmærksomhed fra de erfarne avlere, hvis tråden KUN omhandler lige netop éns eget problem. :wink:

Men når dét er sagt, så lyder det godtnok, som om du kan vente familieforøgelse, hvad øjeblik det skal være. Jeg avler ikke selv, så min viden om det begrænser sig til dét, jeg har læst fra avlerne herinde.
Du gjorde det helt rigtige i at sætte hende i barselsbur. Hvis hun virker lidt stresset og urolig, så sæt buret ind i et fredeligt værelse, hvor hun kan få ro til at koncentrere sig om dén opgave, hun nu er i gang med. Og hvis hun så stadig virker urolig - så dæk buret med et tæppe, så hun kan føle at hun er i en tryg hule.
Og undgå så vidt muligt at forstyrre hende, bortset fra når hun skal have mad og vand.
Hvis fødslen er nært forestående, men hendes mave ikke er større end dén på billedet af kia's pige, så kan det nok ikke være mere mange små bebser, der er derinde

Hvis hun stadig er interesseret i at snakke med dig, kan du prøve at tage et billede på samme måde, som Yui f.eks. har gjort i denne tråd: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... c&start=15 Hold hende løst omkring brystkassen, lige under forbenene - og lad hendes bagben LIGE netop kunne røre underlaget. Hun vil sandsynligvis vride og vende sig, så få det overstået hurtigt. Bare tag en hel masse billeder og lad hende derefter få fred (og en godbid). Så kan du udvælge det - eller de - bedste billeder og sætte dem herind.
Men hvis hun nu ER gået i fødsel, og ikke er interesseret i at blive rørt ved... så lad hende endelig være. Ingen grund til at stresse hende unødvendigt, hvis hun helt tydeligt ER gravid og i gang med at øge tamrottebestanden. Så skal hun bare have ro. :)

..men forhåbentlig kommer der snart én eller flere brugere på banen, som véd langt mere om rottefødsler end jeg gør. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Ashica
DTF Forum Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre jul 11, 2014 1:37 am
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Ashica » fre jul 18, 2014 1:03 pm

Jeg skal selvfølgelig beklage, at jeg brugte denne tråd. Har bare prøvet på rigtig mange forum, at man blev skænnet ud (flamet) for at oprette en ny tråd, når der allerede var en om det samme. Folk der himler op, om man ikke kan finde ud af at bruge søgefunktionen og bruge allerede eksisterende tråde

(ikke herinde - er kun glad for at lære, i ikke er på samme måde. For ja, nye tråde er virkelig nemmere ;) )

Så beklager, det skal jeg huske for fremtiden :)

Hun er ikke i fødsel og virker rigtig glad for kontakt - hun var en smule afvisende både over for mig og hendes bur veninde i et par dage (før jeg opdagede dievorterne). De hygger pt sammen på sofaen - med selvom begge bure er åbne (tante chuchu får selvfølgelig ikke lov at gå i barselsburet) - stillede dem sådan for at se hvad hun valgte. Og Diva vælger på egen hånd det bur hvor hun kan være alene / få fred. Så efter de har hygget kommer Diva ind i soveværelset igen og får ro. Lige nu er hun ret glad for situationen og sidder og spiser lidt katte vådkost som jeg har introduceret dem for - ved godt godt det først er vigtigt efter fødsel, ville bare sikre mig, jeg havde fået fat på noget de kunne lide ;)

Jeg fik taget et billede - dog ville hun ikke inde i buret, vred sig alt for meget så gjorde det i skødet, da hun alligevel var ude. Efterfulgt af godbid og kæl. Mine piger bærer desværre tydelige præg af ikke at have været håndteret fra små, så det er stadig en process. Nu skal jeg så bare have lagt det op. Mange tak for hjælpen og for den utrolig venlige håndtering af mit lille fejltrin.

Har talt en del med Astrid / Hedvig's opdræt i går og fået rigtig god vejledning der - så uanset om der er rejer eller ej, skal det hele nok gå på bedste vis :)

God weekend :)
Førstegangs rotteejer med et hjerte af guld :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre jul 18, 2014 4:53 pm

He-he ja, det KAN godt være svært som ny bruger at vide, hvilke "uskrevne" regler, der kan være på et bestemt forum... men vi foretrækker bare, at hver bruger opretter sin egen tråd - dels for at sikre, at man ikke uden at tænke over det kommer til at "hijacke" en andens tråd, så fokus forsvinder fra trådstarterens problem... og dels, fordi det så bliver meget nemmere for en interesseret rotteejer at skimme de forskellige overskrifter igennem efter tråde, der ser ud til at handle om noget, som de kunne have interesse i at lære om.
Flamere er ikke velkomne herinde. Hvis man ikke kan finde på noget pænt at sige til en anden bruger, så er det nemmeste i verden jo at holde sig ude af diskussionen... og det er meget sjælden nødvendigt at påpege. Folk er generelt MEGET ivrige efter at hjælpe og støtte, hvor de kan. :)

Det glæder mig, at du har fået hjælp og vejledning fra Astrid/Hedvig. Støtte fra en erfaren avler er et must, når man pludselig opdager, at man skal være "mormor". :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre jul 18, 2014 5:08 pm

..og forresten: Hvis du har lidt svært ved at finde ud af at lægge billeder ind, (det er der nemlig rigtig mange, der har haft i starten - mig selv inklusive) :lol: så er hér en tråd med en udførlig vejledning: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=31966
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Ashica
DTF Forum Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre jul 11, 2014 1:37 am
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Ashica » fre jul 18, 2014 5:28 pm

Mange tak, vidste jeg så et link på et tidspunkt, men kunne ikke finde det igen :)
Førstegangs rotteejer med et hjerte af guld :)

Besvar