wavy/ velveteen

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
nicegirl79
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2341
Tilmeldt: søn aug 21, 2011 4:55 pm
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

wavy/ velveteen

Indlæg af nicegirl79 » tirs feb 12, 2013 4:15 pm

har lige et par spørgsmål omkring den pelstype(r?)

herhjemme er Wavy og velveteen er en og samme pelstype, men uden for landets grænser er wavy det vi andre kalder en rex, korrekt?? :)

Rotter På Loftet har jo udstationeret den her smukke BED, der er hentet hjem fra Holland, som muligvis er wavy... men hvordan kan jeg udover at lade ham parre, vide om han "bare" er rex eller han wavy?? :) når jeg kigger på ham, synes jeg hans pels virker mere blød og tæt/tyk end mine rex, og når jeg kigger knurrehår, så synes jeg hans virker en kortere og krøller MEGET mere :)

og i hvad er genotypen på en devil?? :) jeg ved der skal c-locus til at "lave" dem, men hvad indeholder de genetisk ?? :)

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » tirs feb 12, 2013 4:29 pm

Nå har svaret på det andet forum, men kopiere lige svaret hertil også :P
Herhjemme er en wavy og en velveteen ikke det samme nej.. En velveteen har små krebbede bølger, og næsten lige knurhår med lette bølger, hvor en Wavy skulle have langt mere krøllet pels og større bølger på knurhår end en velveteen.. En velveteen kan til tider forveksles med en glathåret, hvor man ved nærsyn kan se/mærke den lidt mere stride pels - som en velveteen også har, pelsen er mere strid i det, hvor en Wavy skulle være mere blød i det :)
Så vidt jeg ved og har set i udlandet er en Wavy i udlandet en wavy og ikke rex, for det er der også i udlandet.. Desværre bliver en Wavy tit kaldt Harley i udlandet, som egentlig er en longhair :)
Mht devil har det været svært at finde info rundt omkring om dem, så det eneste jeg lige umiddelbart ved er at det er c-loci det hæfter sig til.. I England har jeg set de har lavet devils ud af 2 siamese, så der ser det ud til at det bæres, men andre kilder fremgår det som Co-dominant og kommer kun sammen med C-loci, hvor den ene skal være devil for at det fremgår, så jeg er selv noget så forvirret og håber på at blive lidt klogere med egne parringer :P

Alenya
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3078
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 11:33 pm
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » tirs feb 12, 2013 4:35 pm

Kan lige vise lidt billeder af de velveteen jeg har haft i årenes løb:
Alenya's Nancy:
Billede
Billede

Sigges Miracle:
Billede

Sigges A Kind of Magic:
Billede
Billede

Og ham her skulle være Wavy
Billede

nicegirl79
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2341
Tilmeldt: søn aug 21, 2011 4:55 pm
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Indlæg af nicegirl79 » tirs feb 12, 2013 5:32 pm


Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » ons feb 13, 2013 9:19 am

Ham her skulle være Wavy.. :)

Billede

Imaginarydiva
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2046
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 3:09 pm
Geografisk sted: Odense DK

Indlæg af Imaginarydiva » ons feb 13, 2013 12:28 pm

devil kan bæres. har set 2 sorte rotter få et kuld kun med devil.
og ja den crimson viser er wavy.. sån lidt ala længere hår end normalt men de slet ik som rex og velveteen :D

Besvar