siameser rex

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

siameser rex

Indlæg af Steffen Palludan » tors mar 14, 2013 4:04 pm

nok en af første gange at der er kommet en tråd op her inde uden billeder. men grunden til dette er at jeg rigtig godt kunne tænke mig at se nogle billeder af siameser rex, hvis der er nogle at jer der har sådanne billeder liggende :D
er nemlig ved at lave en ''måske'' aftale med en der har paret to som er:

Far - siameser rex topøre (andet er jeg ikke blevet oplyst om (udover temp. selvfølgelig))
Mor - blue berkshire topøre og mulig dumbo bærer

hvis der er nogen der kan give et visuelt indtryk af hvad der muligvis vil komme ud af den blanding, så er min dag reddet :P

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » tors mar 14, 2013 6:40 pm

Som udgangspunkt vil der komme et rent kuld sort (med mindre siamesen er agouti point selvfølgelig).
Så kommer det selvsagt også an på om de bærer noget til fælles.
Det oplyses heller ik hvilken aftegning siamesen har, så aftegningerne er svære at sige.
Men black - halvdelen glathåret og den anden halvdel rex :)
Der kommer kun siamese hvis moren er bærer.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » tors mar 14, 2013 7:58 pm

LUX Rotter skrev:Som udgangspunkt vil der komme et rent kuld sort (med mindre siamesen er agouti point selvfølgelig).
Så kommer det selvsagt også an på om de bærer noget til fælles.
Det oplyses heller ik hvilken aftegning siamesen har, så aftegningerne er svære at sige.
Men black - halvdelen glathåret og den anden halvdel rex :)
Der kommer kun siamese hvis moren er bærer.
fatter minus af hvad du lige sagde :P det har dog ikke så meget at gøre med hvordan du formulerer dig, men mere at jeg ikke sat mig ind i det med genetik endnu! men troede faktisk at siametist var både farve og aftejninger (der tog jeg jo så endnu engang fejl :oops:) men tror jeg har fundet et billede der lidt ligner farmand (dog minus rex) som er her. ved ikke om det kan hjælpe? men kombinationen af at jeg ikke har sat mig ind i genetik, meget lidt info om forældre og at det materiale jeg har fået (hvilket også gælder billeder) er kommet på mobil gavner jo ikke lige fremt det hele :?

PS. da der vist ikke kommer ret mange billeder her, så må den gerne flyttes til ''General snak''

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors mar 14, 2013 8:57 pm

Flyttet til rette kategori. (som ikke er "Generel snak", men "Opdræt og Genetik" :wink: )
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » tors mar 14, 2013 9:34 pm

Lylle My skrev:Flyttet til rette kategori. (som ikke er "Generel snak", men "Opdræt og Genetik" :wink: )
takker^^

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » tors mar 14, 2013 11:50 pm

LUX skriver at ungerne bliver sorte, medmindre de bærer noget fælles. Ungerne skal have to af samme gen - et fra hvert forældre, for at de kan få en vis farve udover black eller agouti.

Fx for at få siameser skal begge forældre være eller bære det - for at bære noget, skal en af forælderne være det - men man kan også være mulig bærer (hvis man kan se farven i stamtavlen langt ude)
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » tors mar 14, 2013 11:58 pm

hvad vil de sige at de bliver sorte? nogle links eller billeder?

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » tors mar 14, 2013 11:59 pm

Samme farve som hunnerne fra mig :-)
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Wolter
Senior Rottemedlem
Indlæg: 713
Tilmeldt: ons jul 25, 2012 11:46 am
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Wolter » fre mar 15, 2013 12:00 am

Farven på rotten bliver sort.. Som kaldes Black Berkshire.. :)

Sort (voksen)
Billede


Sort rex (4 uger)
Billede
Hilsen Wolle

rotter ( 8.9 ) + 1

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » fre mar 15, 2013 1:37 am

uhh :D ville da ikke have noget imod en lille sort pige, hvis hun kommer til at ligne en af de to :D:D:D men ved ikke helt om det bliver til noget med den her opdrætter. synes jeg har fået mange signaler fra hende. hun virker på nogle punkter til at vide hvad hun laver, og på andre (og her taler jeg mest om den generalle info på forældrene. om hun ikke ved ret meget om dem, eller om hun ikke har kunne/ville fortælle det kan jeg ikke helt sige :-k) virker hun ikke ret prof. men moren skulle føde engang her i slut marts/start april, så har bestemt mig for at tage ud til hende der omkring (plus en eller 2 uger) og se hvad der er kommet ud af kuldet!

lige en ting til. hvorfor siger i black berk/black rex som det der vil komme ud af det? er bare nysgerrig for at lære lidt om det der genetik :lol: og vær venlig at skære det ud i pap, så selv en spade som mig kan forstå det (og gerne uden at bruge alle de der bogstavs-gen-koder som jeg alligevel ikke fatter noget af endnu) :lol:

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre mar 15, 2013 2:20 am

Black er rottens farve (sort).
Berkshire kalder man dén aftegning, Wolters smukke totter har (farve på kroppen - hvidt på mave og poter).
Rex er dén pelstype, som du så godt kan li'. :wink:

Hvis en rotte f.eks. har sort hoved og en sort stribe ned ad midten af ryggen, kaldes den en black hooded.
Du kan se en rigtig god oversigt over de forskellige aftegninger på Glennies Hjemmeside hér: http://www.catos.dk/aftegninger.html :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » fre mar 15, 2013 11:36 am

aftejningerne har jeg fanget. men hvorfor lige black? mor er jo blue berk, mens far er ???? siameser

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » fre mar 15, 2013 1:51 pm

Steffen Palludan skrev:aftejningerne har jeg fanget. men hvorfor lige black? mor er jo blue berk, mens far er ???? siameser
Alle farver er baseret på Black (non-agouti) eller agouti.
Blue er baseret på Black. Siamesen kan være på både Black og agouti.

Da vi ikke ved om siamesen har blue forældre, bedsteforældre eller andre længere bagud, eller om den blue har siamese forældre, bedsteforældre eller længere bagud, kan vi kun gå ud fra farverne de reelt har. Og som Lux skrev, så skal ungerne have et gen fra hver af forældrene for at blive en farve. Det ved vi ikke om de kan få, så det må vi pt gå ud fra de ikke kan...

Hvis siamesen er Black/non-agouti-baseret, så er forældrene begge Black/non-agouti-baseret og det vil give Black (sorte) unger.

Hvis siamesen er agouti-baseret, har vi en agouti-baseret og en black-baseret forælder. Dette vil give Black og agouti unger.

Agouti er vildtfarvet...

Håber det hjælper :)
Inter album et nigrum, varietate

Steffen Palludan
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 256
Tilmeldt: tirs feb 12, 2013 5:24 pm
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Steffen Palludan » fre mar 15, 2013 2:10 pm

ahh på den måde :D mange tak for det. nu er det jo så bare at vente og se hvad der kommer ud af det :P som jeg kan forstå det, så er der rigeligt med plads til overraskelser :wink:

Mio
Rotternes Herre
Indlæg: 1479
Tilmeldt: tirs dec 28, 2004 4:56 pm
Geografisk sted: Nykøbing F.
Kontakt:

Indlæg af Mio » tirs mar 19, 2013 3:08 pm

>Maria< skrev:Hvis siamesen er agouti-baseret, har vi en agouti-baseret og en black-baseret forælder. Dette vil give Black og agouti unger.
Man skal lige huske at en agouti kun kan give black unger, hvis den selv bærer det. En agouti er jo enten AA eller Aa (altså enten bærer den sort eller også har den kun agouti-genet).
Der vil derfor kun komme black unger i sådan et tilfælde, hvis siameseren bærer black. Hvis den er AA vil der jo kun komme agouti ;)
Emilie Marqvorsen

<3

Besvar