Hvornår kan rotter blive drægtige?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Hvornår kan rotter blive drægtige?

Indlæg af Lollo » lør sep 28, 2013 5:06 pm

Jeg har fået lov af mine forældre, at få lov til at får unger med mine rotter. De er omkring 2 måneder nu mine 2 piger.
Jeg ville bare gerne spørge hvornår det er godt for en rotte at få unger? :-)

Knus Louise

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » lør sep 28, 2013 5:33 pm

Synes du skal koble dig sammen med en opdrætter og låne en han til en af hunnerne med en god stamtavle.
Alderen er desuden 6 mdr for hunner.

Men har du sat dig ind i avl? Sådan general information om det at have kuld samt genetik?

Har du haft rotter i over et år? For jeg synes personligt man skal have haft rotter minimum 1 år inden man begynder at opdrætte og helst længere - for ellers synes jeg ikke man har nok viden til at kunne videregive råd osv til købere.
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør sep 28, 2013 6:07 pm

I princippet kan dine små piger sagtens blive gravide allerede nu... men det ville bestemt ikke være tilrådeligt. Det vil nemlig sætte både pigerne og deres eventuelle børns liv og helbred på spil, fordi deres kroppe ikke er fuldt udviklede endnu. Psykisk er de heller ikke parate til dét store arbejde, det er at føde og opfostre et kuld unger endnu, så chancen for at noget kan gå galt vil være ret stor. :|

Prøv at læse vores avlsvejledning igennem. Dér vil du se, hvordan man kan avle på en måde, der tager hensyn til både hunrotten, den vordende far - og ikke mindst alle de små babyer, der kommer.
Du finder avlsvejledningen hér: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=29305

Hvis dine små piger ikke har stamtavle (og altså har kendte forfædre), KAN det også meget tit være svært at finde ordentlige nye hjem til alle ungerne... så du bliver nødt til lige at gøre dig klart, om du har plads til måske 20 - 30 ekstra rotter (som selvfølgelig må opdeles efter køn i 5-ugers alderen, så du ikke kommer til at sælge gravide rotteunger til evt. interesserede købere), hvis det viser sig, at du ikke kan finde gode hjem til dem alle.

Under alle omstændigheder bør du helt sikkert vente med at finde en passende hanrotte, indtil dine piger er fyldt mindst 6 måneder, hvis du MEGET gerne vil prøve at have unger... og så vil jeg anbefale, at du nøjes med at lade én af dem få et kuld, så du ikke bliver tvunget til at beholde ALT for mange rotter selv, hvis det nu skulle blive svært at finde gode nye hjem til de små. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør sep 28, 2013 6:15 pm

Flyttet til rette kategori.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » lør sep 28, 2013 6:23 pm

Hellsus skrev:Synes du skal koble dig sammen med en opdrætter og låne en han til en af hunnerne med en god stamtavle.
Alderen er desuden 6 mdr for hunner.

Men har du sat dig ind i avl? Sådan general information om det at have kuld samt genetik?

Har du haft rotter i over et år? For jeg synes personligt man skal have haft rotter minimum 1 år inden man begynder at opdrætte og helst længere - for ellers synes jeg ikke man har nok viden til at kunne videregive råd osv til købere.
Jeg har haft rotterne siden de var 3 uger.
Jeg har ikke MEGET baggrundsviden om rotteopdræt, men jeg er ikke interesseret i, at som sådan opdrætte rotter. Jeg vil gerne prøve et "hygge-kuld".
Jeg tror godt jeg vil kunne være i stand til, at kunne vidergive råd og information om rotteren. Jeg ville aldrig sælge, eller give en uinformeret køber, dyr som de ikke har nogen viden om.
Jeg synes selv jeg har ret godt styr på det med, hvad rotter kan tåle og hvad de ikke kan tåle, efter erfaringer selv. Og alt det med pasninger, ved jeg. Jeg har læst forskellige bøger om rotter og kuld.
Jeg ville heller aldrig give dem væk, til nogle som ikke vidste hvordan de skulle tage sig af dem.
Genetik har jeg styr på faktisk. Jeg har haft om det i biologi i et stykke tid, så det er der styr på:)

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » lør sep 28, 2013 6:28 pm

Må sige at jeg ikke er glad for hygge-kuld, men det er jo hvad det er.
Håber da du finder dig en han :-)

Men bare det at du ikke ved hvad alder en hun parres i, siger mig at du ikke ved nok - endnu.

Fint du har styr på genetikken, så kan du jo selv udregne udfaldet af et kommende kuld - så det er godt :-)
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » lør sep 28, 2013 6:50 pm

Hellsus skrev:Må sige at jeg ikke er glad for hygge-kuld, men det er jo hvad det er.
Håber da du finder dig en han :-)

Men bare det at du ikke ved hvad alder en hun parres i, siger mig at du ikke ved nok - endnu.

Fint du har styr på genetikken, så kan du jo selv udregne udfaldet af et kommende kuld - så det er godt :-)
Jeg ved godt, at jeg ikke ved nok endnu, så det skal først være, når jeg har helt styr på det og når totterne selv er klar.
Altså, jeg ved ikke hvad der er galt med hygge-kuld, men jeg synes godt, at man kan prøve at få et kuld, uden at man skal avle på dem. :-)

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » søn sep 29, 2013 7:48 pm

Lylle My skrev:I princippet kan dine små piger sagtens blive gravide allerede nu... men det ville bestemt ikke være tilrådeligt. Det vil nemlig sætte både pigerne og deres eventuelle børns liv og helbred på spil, fordi deres kroppe ikke er fuldt udviklede endnu. Psykisk er de heller ikke parate til dét store arbejde, det er at føde og opfostre et kuld unger endnu, så chancen for at noget kan gå galt vil være ret stor. :|

Prøv at læse vores avlsvejledning igennem. Dér vil du se, hvordan man kan avle på en måde, der tager hensyn til både hunrotten, den vordende far - og ikke mindst alle de små babyer, der kommer.
Du finder avlsvejledningen hér: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=29305

Hvis dine små piger ikke har stamtavle (og altså har kendte forfædre), KAN det også meget tit være svært at finde ordentlige nye hjem til alle ungerne... så du bliver nødt til lige at gøre dig klart, om du har plads til måske 20 - 30 ekstra rotter (som selvfølgelig må opdeles efter køn i 5-ugers alderen, så du ikke kommer til at sælge gravide rotteunger til evt. interesserede købere), hvis det viser sig, at du ikke kan finde gode hjem til dem alle.

Under alle omstændigheder bør du helt sikkert vente med at finde en passende hanrotte, indtil dine piger er fyldt mindst 6 måneder, hvis du MEGET gerne vil prøve at have unger... og så vil jeg anbefale, at du nøjes med at lade én af dem få et kuld, så du ikke bliver tvunget til at beholde ALT for mange rotter selv, hvis det nu skulle blive svært at finde gode nye hjem til de små. :)

Altså, jeg kender forældrene til dem, og deres variant. Jeg har kun tænkt mig at prøve det én gang, og beholde et par stykker måske. Alt efter hvad jeg har plads til osv. Jeg vil også inden jeg beslutter mig, oprette et forum herinde, og se om der ER nogle interesserede først, så jeg er nogenlunde sikker på, at jeg ikke står tilbage med 7 stykker totter tilbage :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » søn sep 29, 2013 10:16 pm

:) Et enkelt hyggekuld kan være fint nok, men eftersom dine piger ikke har stamtavle, kan eventuelle interesserede købere ikke være sikre på, hvordan ungernes temperament vil udvikle sig på lang sigt. Derfor vil det være en god idé at følge Hellsus gode råd om at søge en hanrotte med en lang og velkendt stamtavle, så ihvertfald halvdelen af ungernes forfædre er kendte... Det vil også gøre det nemmere at skabe interesse for babyerne hos gode og erfarne rotteejere. :wink:

..og eftersom det jo varer et godt stykke tid, før en parring vil kunne blive aktuel, kan du jo bruge tiden til at prøve at finde frem til en rigtig god hanrotte, til at spare penge sammen, så du har et beløb parat til dyrlægehjælp, HVIS nu der skulle gå kuk i fødslen. (det kan jo ske i sjældne tilfælde at noget går galt, så der må foretages et kejsersnit - og dét koster)
Du kan også bruge ventetiden til at prøve at sætte dig lidt ind i rotte-genetik. Det er nemlig NOGET anderledes end dén genetik, man normalt lærer om i biologi. Hos rotter drejer det sig meget om, hvilke farver man kan forvente hos ungerne, alt efter hvilke farver både forældrene og DERES forfædre har... og dét er en hel videnskab at sætte sig ind i. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar