Fuzz/rex?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Gæst

Fuzz/rex?

Indlæg af Gæst » tirs feb 18, 2014 6:03 pm

Jeg har for første gang forsøgt at avle noget andet end almindelige glatte standarter, da jeg gerne ville lave nogen unger på min "nøgne" rotte.
Jeg har fået fortalt at han er fuzz, da han er mere eller mindre fuldstændig nøgen, med kun hvad der kan anes af lidt dun på snuden og poterne. Og hans knurhår er korte og krøllede.
Så vidt jeg kan forstå, har dobbeltrex stadig en antydning af pels nogen steder, ikke?

Men nu har jeg fået et kuld unger med ham, på en standard glathåret hun. Jeg er stadig ret forvirret over forskellen på fuzz og rex/dobbeltrex, men jeg ved dog at fuzz er et ressisivt gen, så jeg forventede ikke nogen nøgne unger i kuldet.
Tilgengæld har jeg fået en del med bølget pels (rex), andre i kuldet er glatte.
Er det normalt for fuzz gener, eller kan det tyde på han er dobbeltrex alligevel?
Og bære de glatpelsede unger på genet, eller er det kun de krøllede?

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fuzz/rex?

Indlæg af erfort » ons feb 19, 2014 10:24 am

Som jeg har lært det, så ville alle ungerne være blevet rex, hvis han havde været dobbeltrex.
Til gengæld lyder det til at din dreng er rex, ud over at han er fuzz (eller et andet nøgent gen). Fuzz kan godt lægge sig ovenpå andre pelstyper.
Mht. om ungerne bærer fuzz-genet, så burde de alle bære det, uanset om de er rex eller glat.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tors feb 20, 2014 9:54 am

Korrkt som Sus skriver...

Hvis kun nogle af ungerne er rex, så er din dreng rex under fuzz'en.

Alle ungerne bærer fuzz :-)

Nu er dette her IKKE en stikpille til dig, men det er derforman undlader at blande rex og fuzz-generne sammen, da det jo piller ved forventningerne m.m. Det er jo ikke din skyld og jeg er sikker på at ungerne et helt igennem fantastiske ;-)
Inter album et nigrum, varietate

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tors feb 20, 2014 9:54 am

Korrkt som Sus skriver...

Hvis kun nogle af ungerne er rex, så er din dreng rex under fuzz'en.

Alle ungerne bærer fuzz :-)

Nu er dette her IKKE en stikpille til dig, men det er derforman undlader at blande rex og fuzz-generne sammen, da det jo piller ved forventningerne m.m. Det er jo ikke din skyld og jeg er sikker på at ungerne et helt igennem fantastiske ;-)
Inter album et nigrum, varietate

Gæst

Indlæg af Gæst » tors feb 20, 2014 1:32 pm

Tak for jeres svar :)
Jeg vidste slet ikke at det kunne blandes på den måde. Troede det var enten eller.

Betyder det så at ungerne BÅDE bærer rex og fuzz?
Hvordan skulle man avle hvis man vil frembringe nogen nøgne unger?
Ville det så være rex+rex=dobbelt rex, og rex=fuzz=noget der ligner faren?

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » tors feb 20, 2014 2:07 pm

Giesji skrev:Tak for jeres svar :)
Jeg vidste slet ikke at det kunne blandes på den måde. Troede det var enten eller.

Betyder det så at ungerne BÅDE bærer rex og fuzz?
Hvordan skulle man avle hvis man vil frembringe nogen nøgne unger?
Ville det så være rex+rex=dobbelt rex, og rex=fuzz=noget der ligner faren?
Rex kan ikke bæres, så enten er ungerne Rex eller også er de ikke.
Du kan ikke se at din fuzz er rex. De glatte unger der bærer fuzz vil kunne lave unger der ligner deres far med en anden bærer, ligesom rexungerne kan.

Men det lyder som om du har brug for hjælp af en der har forstand på fuzz, før du kaster dig ud i avl på dem. Der er visse ting man bør være obs på, og der er i forvejen nok fuzz der har skavanker.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Indlæg: 1805
Tilmeldt: søn feb 14, 2010 11:09 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » tors feb 20, 2014 11:39 pm

Hvis du vil arbejde seriøst med fuzz avl, eller gerne vil ind i genetik og/eller har spørgsmål omkring fuzz avl, vil jeg anbefale Michell fra Zilu Rats. http://www.zilu-rats.dk/ Michell har brugt mange år på sin fuzz linje og er meget seriøs og dygtig omkring sin avl. Derudover kan jeg også anbefale Mille fra Alenya opdræt. http://www.alenya.dk/

Gæst

Indlæg af Gæst » fre feb 21, 2014 2:23 pm

Den oprindelige plan er dog kun at avle et enkelt kuld fuzz, da jeg ikke tror jeg har overskud til et helt stort avl i længere tid. Men det skal selvfølgelig være raske unger der kommer ud af det, none the less :)

Jeg regner med at sælge de fleste unger, så det er selvfølgelig relevant at vide hvad jeg kan sælge dem som.

Besvar