Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Hvor gammel bør en hunrotte være, når hun bruges i avl. Hvor gamle skal unger være, før de tages fra? Hvad er et recessivt gen? Hvad får jeg hvis jeg parrer en Beige Self Dumbo med en Siamese Rex Dumbobærer? Er locus og loci navne på et tamrotte søskende par? Her debatteres alt om opdræt samt genetiske forhold.

Redaktør: Lylle My

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » lør jul 25, 2015 11:14 am

Jeg er supergrøn nybegynder men har været med til at opfostre et kuld der kom ganske uplanlagt. Nu er jeg blevet forelsket i rotter og har fået mig 2 rex-hanner med hood og anlæg for dumbo. Jeg har ekstremt lidt forstand på pels og navne på farver men jeg kan vel blive klogere...
Jeg har dog læst mig til at man skal undgå at parre aggressive alfa-hunner og alfa-hanner. Dette opdages bedst ved at de er meget voldsomme i deres hakkeorden som jeg forstår det men at der også findes gode alfaer.

Nu har jeg 2 hanner der er meget blide og nysgerrige og med godt temperament men de er jo også stadig unger...
Hvad skal jeg være opmærksom på når der er gået et års tid og jeg gerne vil lave et kuld med en af dem?
Hvad ska jeg være opmærksom på mht til hunnen der ska parres?

Jeg ønsker ligesom alle andre rotteelskere at fremavle søde, nemme og kærlige rotter =D>

Ser frem til svar :lol:


Sætning slettet fra indlægget, da den overtrådte reglerne på DTF
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af FoxyRats » lør jul 25, 2015 12:42 pm

For det første er det meget sjældent man laver kuld, hvor begge rotter er sine egne - i hvert fald hvis man har så få, som du har. Du kan jo på ingen måde, være sikker på, at de passer sammen. Dels ville det være klogt at de begge bærer samme farver - ellers vil du få et helt black/agouti kuld og dét er svært at sælge, men endnu vigtigere fordi de skal passe sammen både sindsmæssigt og størrelsesmæssigt.

Det er ikke kun aggressive alpha-hunner og alpha-hanner man skal undgå. Det er generelt alpha parringer. Man bør altid undgå aggressivitet. :)

PS: Enten er dine hanrotter dumbo, ellers er de ikke :mrgreen:
Stolte ejere af 8 rotter <3

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » lør jul 25, 2015 1:46 pm

Tak for en masse info. Desværre virker dine links ikke men jeg vil forsøge at finde gruppen på facebook.

Jeg ved godt det er sjældent men det jeg spørger til er HVORDAN man spotter denne alfa-side hos begge køn så man netop undgår det?
En af mine rotters forældre havde dumbo men mine unger har ikke :)

Jeg ved godt den ene rotte bør have stamtavle og det er også derfor jeg kontakter bl.a. jer som opdrættere med henblik på samme :wink:

Men jeg håber at få svar på mit spørgsmål her så udvekslingen af info bliver mere dynamisk :mrgreen:
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af meldielto » lør jul 25, 2015 11:20 pm

Hej LaLinda :)

Det er altid dejligt at møde nye mennesker der er interesseret i avl af de kære tamrotter :)
Det lyder til at du allerede har gjort en del forarbejde, men der er jo stadigvæk en hel del der skal gennemgåes og terpes, for at det sidder fast. En ting jeg altid vil anbefale interesserede i at opdrætte, er at kontakte en eller flere opdrættere, og høre om de er villige til at hjælpe en. Det kan være super dejligt at have en mentor man altid kan vende til med spørgsmål, lige meget hvor fjollede de kan være. Derudover sikrer det også at man får en god start, og at tingene bliver gjort så godt som muligt. Jeg kan desværre ikke se hvor du bor, så det er svært at anbefale en tæt på dig, men ellers kan man jo altid maile/sms/ringe/skype - hvad man nu føler for :) En ting er sikkert - det er altid rart at have forskellige vinkler på ens projekter!

Hos os tamrotte opdrættere lægges der utroligt stor vægt på temperament og sind - af selvsamme grund anbefaler vi ikke at bruge alfaer (i hvert fald alfa x alfa, en alfa kan godt bruges med den korrekte, velovervejede partner). Ikke fordi de nødvendigvis er voldsomme i deres hakkeorden, som du beskriver, men fordi de vil have en tendens til at være mere dominerende - oftest på en positiv måde for at opretholde hierakiet i flokken. En alfa bør helst være så blid, at du næsten ikke kan genkende den. Jeg må indrømme jeg ikke kan kende alfaen i min ene gruppe. I min anden gruppe er det ret tydeligt, da hun er lidt voldsom - hun er den første til lave tumult med en ny i buret, ligger oftest for sig selv og er beskyttende over for maden, hvor hun altid tager først. Der er også nogen der siger at de skulle lugte lidt mere krydret end burkammeraterne.

Det er korrekt forstået at dine drenge har anlæg for dumbo, da dumbo er reccesivt vil det være givet videre til dem således at de er bærere af dumbo. Derfor vil du ved at sætte dem sammen med enten en dumbobærer eller dumbo kunne få dumbo. Jeg ville hvis jeg var dig, sætte mig ned og læse godt og grundigt op på genetik, og få styr på de helt simple begreber såsom punnet squares og produktreglen + sumreglen. Evt. har jeg et ark du kan få, fra mit genetik kursus på universitetet, der indeholder det helt basale viden om nedarvning. Som nævnt er det også en god ide at undersøge hvilke gener der er bag dine rotter, for at få en optimal parring, hvor der ikke kun kommer black og agouti, som er de to basis farver hos rotter. Alle andre farver laver det der kaldes en epistasi oven på enten A- (agouti) eller aa (black), og kommer til udtryk via dette. Når man skal sælge sine unger, er det vigtigt at tænke på at de fleste køberne køber som som kæledyr, og derfor vil de færreste tænke på genotypen, men mere fænotypen - så at prøve på at få et spændende udseende er vigtigt at have i tankerne når man vælger to rotter at sætte sammen.

Har du ikke selv hunner, skal nogen andre låne dine hanner, eller også skal du købe nogen hunner - det er dog ikke til at vide om de passer sammen i sind, det må du vurderer når de når den rette alder. De fleste opdrætter har en ret fælles etik omkring avl der siger (kopieret fra min egen hjemmeside, eifosrotter.weebly.com) :
Hunner:
hunnen skal være gammel nok, både af krop og sind, det vil altså sige min. 6 måneder og max. 10 måneder ved sit første kuld. Herefter skal der gå min. 2 måneder fra kuldets fravænning, før hunnen parres igen. Der må max. laves 2 kuld på hunnen.
Hunnen skal gerne veje 300 g, min. 250 g.
Ved sidste kuld må hunnen ikke være over 18 måneder.
Derudover skal hunnen selvfølgelig være egnet i forhold til hendes temperament og sind.
Hanner:
Hannen skal være min. 12 måneder gammel ved første parring. Dette skyldes at nogen hanrotter desværre kan "klikke", og blive aggressive inden de er fyldt 1 år.
For at undgå genspredning, må en han max. bruges ved 3 parringer.
Hannen skal veje min. 450 g ved parring, gerne mere.
Derudover skal hannen selvfølgelig være egnet i forhold til hans temperament og sind.

Bum bum, jeg tror det var det, ellers må du bare sige til :)!
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af FoxyRats » søn jul 26, 2015 12:28 am

Nååårh - det var dét du mente med anlæg til dumbo. Ja, så giver det mening. Jeg troede du mente, at du ikke vidste, om han/de var dumbo, men de sådan.. lagde an til at være det. :lol: Bare glem mit svar på dét så ;)
Stolte ejere af 8 rotter <3

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » tirs jul 28, 2015 9:36 am

Tusind tak for det lange fyldestgørende svar og der er ingen tvivl om, at det med genetikken må jeg bestemt blive klogere på.
Jeg bor i Hundested og ved at Foxyrats er tæt på, men kender så heller ik til flere i nærheden af mig.
Jeg ønsker blot at få et kuld, jeg kan beholde (primært vil jeg beholde hunnerne, så jeg kan avle mine egne rotter til at beholde). Så hvis jeg sælger vil det blot være dem til overs - men det er måske normalt, når man er opdrætter?
Jeg opfatter nemlig opdrættere, som folk der avler med henblik på salg og jeg er en type, der slet ik tænker på kroner og ører men på det gode liv for alt levende.
Men der er vel også forskel på opdrættere...

Jeg går også mest op i temperament og sind og har fået at vide, at mine to unge hanrotter er husky og de er næsten umulige at sælge. Men sådan tænker jeg som sagt ikke. Hvad angår farver er det vel smag og behag og mine to "huskyer" er meget smukke og skønne rex'ere. Min 3. unge hanrotte er helt sort med alm glat pels (beklager at jeg ik kender det korrekte navn for den slags pels).

Så derfor kunne jeg godt tænke mig senest til næste sommer (når mine hanner er 1 år) at anskaffe mig nogle hunner, hvor en af dem bliver parret med en af mine to rex-rotter.
Lyder spændende med ark fra universitetet. Genetik er ret matematisk for mig hvor jeg er mere til sprog og kommunikation og indlevelse. Men mon ik en gammel hund som mig også kan lære et par nye tricks endnu :lol:

Jeg har dog godt spottet, hvem der er mest alfa af mine 3 hanrotter, men er det ikke naturligt med et mini-hieraki i en mindre gruppe?
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » tirs jul 28, 2015 10:13 am

Jeg har netop opdaget, at en sætning fra mit første indlæg er slettet. Beklageligvis husker jeg ikke, hvad jeg havde skrevet, men kan kun undskylde for at have gjort noget forkert 8-[
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af FoxyRats » tirs jul 28, 2015 11:03 am

Jeg opdrætter, fordi jeg gerne vil udbrede tamrotten som kæledyr. Derfor sælger jeg også helst til kæl - fordi jeg ønsker, at mine rotter kommer ud i hjem, hvor folk kan få øjnene op for, hvor søde og gode tamrotter er. Dette sker ikke, hvis tamrotterne ikke er tamme eller de er aggressive - derfor betyder sind utrolig meget for mig. Vi kan dog ikke beholde alle, så vi beholder én fra hvert kuld vi laver - og selvfølgelig, hvis der er nogen, som vi ikke kan få afsat, bliver de også her.

Grunden til, at black, agouti og husky ikke sælger godt, er, at det er "standart rotter", det er oftest også dem du finder i dyrehandlere til overpriser :lol: Som jeg skrev tidligere, vil mange rotteejere gerne have rotter, som ser lidt sjove ud. Dette giver oftest også en positiv reaktion fra f.eks. gæster - neeej en fin aftegning :)

De penge, vi får ind gennem opdræt, går udelukkende til rotterne. Mad, strøelse, dyrlæge, hængekøjer osv, så vi får ikke meget ud af, at opdrætte på dén front. Jo, vi har selvfølgelig nogle udgifter mindre i perioder, men de forsørger ikke sig selv. :)
Stolte ejere af 8 rotter <3

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » tirs jul 28, 2015 11:30 am

Ok - men håber stadig jeg kan få svar på spørgsmålet herinde i stedet for at rode rundt på Facebook :?
Jeg spørger ind til hierakiet og jeg forstår godt, at temperament hos hanner først er tydeligt når de er 1 år. Netop derfor venter jeg også til de er 1 år med at lave et kuld... Jeg har ingen drømme om at udbrede kælerotter - kun hvis folk selv viser interesse naturligvis, men ellers er det kun til privat hygge og kæl.
Seriøs opdræt har jeg ikke specielt lyst til.

Jeg ser frem til at lære meget mere om genetik, så har man filer/dokumenter man gladeligt deler (uden at sku være medlem andre steder på nettet), så er jeg en glad modtager :lol:
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

FoxyRats
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 178
Tilmeldt: lør aug 03, 2013 4:28 pm
Kontakt:

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af FoxyRats » tirs jul 28, 2015 11:45 am

Har Meldielto ikke svaret på dit spørgsmål vdr. hierakiet?

Genetik: http://rotterede.hoshedvig.dk/Opdraet/B ... tik-n.html

http://rotterede.hoshedvig.dk/Opdraet/B ... tik-m.html
Stolte ejere af 8 rotter <3

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » tirs jul 28, 2015 1:04 pm

Tusind tak for dine links Foxyrats - stor tommel op herfra :mrgreen:

Nej jeg fik ikke svar da jeg spurgte til det naturlige hieraki i en gruppe på 3 i dag kl 9:36... Men det går nok... Det kan jo stadig nås :D
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af meldielto » tirs jul 28, 2015 1:57 pm

Der ligger et par opdrættere her på sjælland (inkl. mig selv). Jeg er selv ret ny, og har kun haft 1 enkelt kuld, så jeg er nok ikke den bedste til at vejlede :) Men du kan jo kigge på Hedvig's Rotterede, Alenya og mon ikke VictoryRats også giver en hjælpende hånd med, på deres hjemmesider kan du jo se lidt om dem, som du nævner er alle opdrættere jo forskellige, og vi har forskellige måder at gøre tingene på, da der ikke kun er 1 rigtig måde. Finder du nogen af dem interessante kan du jo skrive til dem :)

Det er et stort ark, der gennemgår næsten alt, men det er skrevet op i læringsmål, da det var til at læse op til min eksamen, så det er nemt at se om man kan bruge det - der er ingen grund til at sidde og lære hvordan du bruger chi i anden test eller hardy weinberg ;)

F.eks. : • Definere begreberne fænotype og genotype
Fænotype: en observerbar egenskab, ”udseende”, fx grøn, gul
Genotype: allelpar hos et individ, fx Yy, yy eller YY


Hvis du skriver din mail, kan jeg lige sende det til dig :) Ellers skal du bare spørge, jeg uddyber glædeligt - ellers bor jeg lige op af gentofte, så det er ikke umuligt at mødes og uddybe hvis det er :)


Personligt opdrætter jeg fordi jeg syntes at det er spændende. Jeg elsker mine dyr utroligt højt, og jeg syntes genetik er interessant. Ideen om at jeg kan viderefører mine linjer og være med til at skabe skønne, kærlige rotter, er noget der altid har sagt mig noget. Jeg er helt vildt fascineret af det, og har selvfølgelig et mål for øje, for hver eneste kuld jeg laver. Af selv samme grund beholder jeg altid 1 eller 2 fra mine kuld, da det jo netop er for at arbejde frem i mod noget.
De færreste opdrættere får kuld for at sælge dem alle sammen - det handler på ingen måde om pengene eller salget, og begynder det at gøre det, skal man måske også overveje hvor seriøs opdrætteren er. Det handler jo netop ikke blot om at sætte to rotter sammen, der ligger et stort arbejde i at tjekke baggrunden bag rotten, at holde styr på dødsfald og sygdom i linjen, samt sind og temperament, hvor det hele skal gå op i en højere enhed når man så sætter to rotter sammen :) Mange opdrættere har også nogen bestemte ting de prøver at fokusere på, sådan at de kan arbejde specifikt med de pelstyper, farver eller aftegn.
Pengene fra mine rotter går til mine rotter og mit opdræt. Det går til køb af bure, ture til parring, dyrlægeture, mad, forkælelse, legetøj, hængekøjer og ture til udlandet for at hente friske gener ind i avlen.

Du skal huske at hunnen skal være min. 6 måneder når hun parres, så du skal lige tænke på hvornår det passer ind i dit liv at have unger, de tager meget tid, ikke kun når de er født, men også i planlægningen, så lad være med at ligge det midt i en periode hvor du er tidspresset :) Og gør dig klar på at skulle beholde alle. Vi synes jo alle at vores rotter er fantastiske, og det er der slet ingen tvivl om de er, men man må bare anerkende at nogen varianter bare ikke sælger lige så godt. Husky'er, sorte og agouti berkshire og hooded, er bare ikke det, de fleste er super interesserede i. Selv syntes jeg at både sorte og agoutier (og ikke mindst huskyer) er super smukke, men det er nu engang sådan landet ligger :D Dette bør dog ikke holde dig fra at lave et kuld! Det skal være sjovt at opdrætte, og det skal også være for din skyld - ikke for salget.

Der vil altid være en hieraki hos rotterne (det er også derfor at man anbefaler 3 og ikke 2 - da to er et par), så jo, det er helt naturligt og som det skal være :)

Du kan jo lige tage et kig på denne side, hvor du kan se navne og genotyper på de forskellige varianter vi har - det kan jo være du finder en du falder helt vildt for. http://tamrotten.weebly.com/avl--genetik.html
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

LaLinda
DTF Forum Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: lør jul 25, 2015 11:01 am
Geografisk sted: Hundested

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af LaLinda » tirs jul 28, 2015 8:21 pm

Tusind tak skal du ha - jeg kommer da gerne en tur til nær Gentofte for en snak og så kan jeg jo også se dine søde rotter :)
Jeg sender dig lige min email i en pb.

Ja jeg er godt klar over den basale parringsvejledning. Mine hanner bliver 1 år til sommer og derfor tænkte jeg at søge efter 3 hun-unger omkring december/januar og så tænker jeg at lave et kuld til sommer. Jeg har opfostret et kuld så jeg er ikke helt ny i det - næste gang kunne jeg bare godt tænke mig at være mere i kontrol over hvilke unger "jeg laver" :lol:

Jeg beklager hvis jeg har givet indtrykket af at jeg tror man forlanger 200 kr pr rotte fordi man kan lave profit el.lign. Det var slet ik sådan ment. Jeg er udemærket klar over man ikke scorer kassen ved at sælge til 200 kr. Jeg har som sagt selv været menneske-mor til et kuld :)

Jeg vil lure din hjemmeside ud nu - tak igen :mrgreen:
Elsk dig selv som du elsker din næste :wink:

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af meldielto » tirs jul 28, 2015 8:42 pm

Du er i hvert fald velkommen :)

Super, jamen det lyder jo rigtigt fint, så har du også god tid til at kigge omkring for at finde de helt rigtige tøser :)!
Ja, det er altså bare noget andet når det ens "egne" som man selv har gået og planlagt og glædet sig til, så det kan jeg godt forstå du gerne vil. Det har bare en helt anden charme over sig :D

Det er slet ikke såddan jeg har forstået dig, men desværre er det tit en holdning man møder, men jeg tror det skyldes at folk simpelthen ikke ved hvad der ligger bag. Hvis man skulle tjene på det, skal man vidst tage lidt mere for det :D
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvordan spotter man alfaer hos begge køn?

Indlæg af Lylle My » ons jul 29, 2015 4:44 am

FoxyRats og meldielto har jo givet dig så mange rigtig gode tips til at komme i gang med din avl - så jeg vil bare lige nøjes med at uddybe dét med, hvordan man kan spotte alfaen i buret. :)

I en lidt urolig gruppe er det nemt nok at se, hvem der bestemmer, men i de mest fredelige og afslappede grupper KAN det være enormt svært, fordi en rigtig god alfa styrer sin flok med meget små virkemidler. Den spreder fred og fordragelighed i gruppen, og har så stor selvtillid at den slet ikke har behov for at vise sin styrke - de andre er udmærket klar over, hvem der bestemmer.
Rotterne kommunikerer jo indbyrdes med både dufte, kropssprog og lyde. Duftene fortæller de andre, hvor stærk og selvsikker rotten er, hvad humør den er i, og (hvis det er en hun) om den er i løbetid. Kropssproget kan være tydeligt, hvis alfaen har et lidt bestemt temperament, eller der er meget uro i flokken - men det kan også være så enkelt, at vi mennesker slet ikke kan opfatte det. En god alfa kan med et enkelt blik, en svag muskeltrækning eller en let bevægelse med halen fortælle de andre, at de skal opføre sig pænt. Rotternes lyde er også en meget stor del af deres indbyrdes kommunikation, og LANGT de fleste af dé lyde de bruger, når de "snakker sammen", ligger i så højt et toneleje, at mennesker slet ikke kan høre dem. Hvis gruppen er meget stabil, kan det være virkelig svært eller endda umuligt for ejeren at se, hvordan rangordenen er. Jeg har selv engang haft en gruppe der var så fredelig at jeg først fandt ud af hvem alfaen var, da han var blevet aflivet pga alder og sygdom. Da han var forsvundet, begyndte de andre nemlig at kæmpe om hierakiet for at kunne få afgjort, hvem af dem der skulle være den nye alfa. Kampene var dog ret afslappede, fordi den afdøde alfa havde lært gruppen, at man ikke behøver at være voldsom for at være boss. :)

Somme tider kan man alligevel se, hvem der er alfaen i en afslappet gruppe, ved at holde øje med hvordan de omgås hinanden i det daglige. Hvis man f.eks. lægger mærke til, når man har givet rotterne hver sin godbid, at én af dem næsten altid skynder sig at spise sin godbid, og derefter som en helt selvfølgelig ting går roligt hen og stjæler én af de andres guf ud ad munden af den (uden at den bestjålne rotte protesterer særlig meget), så kan man være rimelig sikker på, at den er alfa. Alfaen har nemlig altid førsteret til den bedste mad.
Et andet tegn kan være, at én af rotterne er mere modig end de andre, så det næsten altid er dén, der undersøger nye områder, når de er ude at løbe frit - mens de andre tit er lidt mere tilbageholdende, og foretrækker at gå lidt bagved "chefen" og lade HAM sikre sig, at området ikke er farligt, inden de føler sig trygge nok til også at bevæge sig derhen. Alfaen skal jo netop være den stærkeste og modigste, for at den bedst muligt kan beskytte hele sin gruppe mod dé farer, der KUNNE tænkes at true dens flok. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar