sorte tænder

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
mebo
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Silkeborg

sorte tænder

Indlæg af mebo » søn sep 22, 2013 5:57 pm

Hejsa, jeg har en lille rotte..

Ville tjekke hans tænder idag, og opdager så at de to fortænder i overmunden er sorte? Nogen der har oplevet det eller ved hvad jeg skal gøre?

Han spiser fint og jeg har ikke opleve nogen gener ved ham.
:( :(

erfort
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » søn sep 22, 2013 7:25 pm

Jeg har aldrig oplevet sorte tænder hos en rotte, gule, orange og næsten lidt brunlige er helt almindeligt, og kun sundt nok, men det lyder lidt bekymrende at de er sorte.
Giver du dine rotter ting med sukker i som fx slik, kage eller sodavand?
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » søn sep 22, 2013 9:14 pm

Jeg tænker helt det samme som erfort...
Kan det evt. være muligt, at der sidder noget fast på hans fortænder? Jeg har en veninde der engang fik et chok over, at hendes marsvins fortænder så helt vildt forkerte ud - og var sorte. Det viste sig at være skallen fra et solsikkefrø, der havde sat sig fast omkring fortænderne, og så snart hun havde fjernet det, så marsvinets tænder helt normale ud igen.

Ellers er jeg faktisk noget mystificeret over det... for hvis der havde været noget alvorligt galt med tænderne, og de var blevet sorte fordi rødderne var rådne - så ville rotten da TEMMELIG sikkert have haft store problemer med at spise, og dét har han jo ikke. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

mebo
DTF Forum Medlem

hmm..

Indlæg af mebo » man sep 23, 2013 12:19 am

Jeg fodre kun med pillerne lavet til rotter og melorme, da jeg ved de har tendens til at få huller i tænderne hvis de får mad med sukker i..
Hvis jeg skal beskrive hvordan det ser ud er det nærmest som at se en reje inden man har "pillet tarmen ud", altså tænderne har en sort stribe hele vejen ned hvad jeg kunne se :/

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » man sep 23, 2013 9:40 am

Okay, det lyder jo bestemt ikke til at det er fodringen, den er gal med.
Jeg forstod det sådan, at tænderne var kulsorte overalt - men din beskrivelse af, at de er "rejefarvede", lyder nu helt normalt.
Den sorte streg har jeg ikke lige noget bud på, men hvis det er BEGGE tænderne, der har nøjagtigt den samme sorte streg, ville det være underligt, hvis der var sket en skade på tænderne. Det er heller ikke almindeligt, at en rotte flækker en tand på langs (og at det skulle være sket for begge tænder på én gang lyder MEGET usandsynligt). Hvis en rotte får en skade på en tand, knækker der normalt et stykke af den på tværs. :|

Tror du, at du kan komme til at tage et billede af din drengs tænder? Jeg véd godt, at det bestemt ikke er nemt... Jeg har lige selv siddet i en halv time for at få taget et bare nogenlunde "tandbillede" af min lille Ursus. Og inden det endelig lykkedes, har jeg vist taget 5 - 600 billeder, der måtte slettes - fordi den kære dreng ALDELES ikke gad at være fotomodel. :evil:

Selv om det ikke er så meget af de øverste fortænder, man kan se på billedet hér, kan du måske sammenligne med din egen drengs tænder, så du kan se hvor forskellen ligger - og måske bedre forklare det. :|

Billede

mebo
DTF Forum Medlem

Tusinde tak

Indlæg af mebo » man sep 23, 2013 8:03 pm

Tak for svaret, jeg vil lige forsøge at få taget et billede og få det ind på siden!

mebo
DTF Forum Medlem

Tusinde tak

Indlæg af mebo » man sep 23, 2013 8:11 pm

Tak for svaret, jeg vil lige forsøge at få taget et billede og få det ind på siden!

mebo
DTF Forum Medlem

Billeder

Indlæg af mebo » man sep 23, 2013 8:15 pm

Billede

Billede

erfort
Rotteforum afhængig
Kontakt:

Indlæg af erfort » man sep 23, 2013 9:46 pm

Sådan har jeg aldrig set rottetænder se ud før. :? Og jeg tror at jeg personligt ville få dem tjekket hos en god dyrlæge for en sikkerheds skyld.
Jeg har desværre ingen bud på hvad det er, for det lyder jo ikke som om de kan være rådnet pga. deres mad.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs sep 24, 2013 1:49 am

Åh nej, dét ser godtnok slemt ud. :shock:

Hvis jeg ser det korrekt på min skærm, ser det ud som om den yderste del af fortænderne er helt normale - bortset fra den sorte streg i midten, mens hele den øverste del af dem ser ud, som om de er "visnet" væk, så der kun er en tynd stilk tilbage af hver tand.
Der ser også ud til at være noget helt galt oppe ved tandkødet, som om der er et hul i selve tandkødet.
Den sorte streg sidder dér, hvor de to fortænder mødes... og har sandsynligvis noget at gøre med en skade på tandrødderne, der gør at dén del af begge fortænder er døde - og derfor er blevet sorte. :|

Mit triste gæt er, at han ENTEN kan have fået et slag, der har skadet hans tandrødder... eller, hvad der desværre er mere sandsynligt, at han har en svulst inde i munden, der har ødelagt dem - med tanke på, at tandkødet også ser meget underligt ud.
Det KAN måske også være en tandbyld, der har lavet ravage og har ødelagt tandrødderne (jeg synes, jeg kan se en del rødme inde i hans mundhule).

På det øverste billede ser det ud, som om der er en lille hvid "kugle" inde bagved hans fortænder. Selv om billederne er rigtig gode, kan jeg desværre ikke se hvad det er, men én ting er sikker: Den bør ikke være der. :|

Jeg synes helt sikkert, at du skal tage ham til dyrlægen hurtigst muligt. Selv om han stadig spiser godt, tror jeg ikke at han vil kunne gøre det så længe endnu. Når tænderne er så tynde i den øverste del, vil de på et tidspunkt knække helt over... og en rotte kan jo nu engang ikke overleve uden sine fortænder. :(

Du må ENDELIG komme med en tilbagemelding om, hvad dyrlægen siger. Jeg er meget bekymret for den lille fyr. :|

Tåt
4 Stjernet Rottemedlem ****
Geografisk sted: Frederikssund, Sjælland

Indlæg af Tåt » søn okt 13, 2013 9:30 pm

Er der noget nyt på den her front?
Jeg er meget spændt på at finde ud af hvad det er, for det ser bare rigtig sært ud :o

(Og det er skønt at have lidt "andenhåndserfaring" hvis nu en af vores en dag ser sådan ud)
Tottebeboere:
Alma & Sif & Yui's Caramel Chew Chew

mebo
DTF Forum Medlem

Tilbagemelding

Indlæg af mebo » man okt 21, 2013 9:46 pm

Hej igen, så har jeg været et smut forbi dyrelægen.
Hans tænder var nærmest ikke sorte mere, da det forsvandt igen mere og mere. Men jeg tænkte jeg skulle have det tjekket!
Hun kunne ikke se noget galt, men syntes også at tandkødet så irriteret ud på billedet, og mente det kunne hænge sammen med det. Steve har fine bisser igen :)

erfort
Rotteforum afhængig
Kontakt:

Indlæg af erfort » tirs okt 22, 2013 12:26 am

Sikke en dejlig opdatering. :D Tak for den.
Mvh. Puk

Besvar