Utøj
Redaktør: Lylle My
Utøj
Jeg skrev i pasning og pleje angående mine to tøser der plukkede sig selv. Lidt tid efter fik Gaia et grimt sår og jeg tog dem derfor til dyrlægen. Hun sagde at de havde slikket pelsen af og at det gjorde de ikke af kedsomhed, men fordi det kløede. Hun gav mig derfor noget mod utøj som jeg skulle give dem én dråbe af i nakken. Hun sagde at hvis jeg ikke var tilfreds efter en måned måtte jeg give dem endnu en dråbe i nakken, så det gjorde jeg. Nu begynder de igen at blive bare nogle steder (ingen sår). Nogle der har erfaring med det? Vil meget gerne høre andres mening om hvad jeg skal gøre. Lade dem være - give dem en dråbe mere - eller tage til dyrlægen igen?
- >Maria<
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Odsherred
- Kontakt:
Jeg ville snakke med dyrlægen om et skud kløestillende. Jeg havde engang en dreng, der kløede sig, men der var ikke utøj. Dyrlægen mente han var kommet ind i en ond cirkel med at klø, fordi ophelingen af sårene jo kløede. Et skud kløestillende virkede og der var ikke noget siden.
Inter album et nigrum, varietate
-
- Fast Rotteforum Inventar
- Geografisk sted: Odense DK
Hun plukkede noget pels af flere steder på Gaia og tjekkede det under mikroskop, men hun kunne ikke se noget. Hun sagde at hun skulle skrabe hul hvis hun skulle være mere sikker på at få noget med og det synes hun var synd når de i forvejen var så stressede af turen. Men må vel en tur derned igen, så bliver hun vel nødt til at skrabe for at være sikker?
-
- Fast Rotteforum Inventar
- Geografisk sted: Odense DK
Jeg går ud fra at dét, du fik til at dryppe i nakken af dine piger var stronghold. Det er effektivt til at slå skabsmider ihjel, men hjælper så vidt jeg véd ikke på pelsmider eller lus, hvis det skulle være dét, der plager dine totter. Men jeg VILLE nu mene, at hvis pigerne havde én af de former for blodsugere, ville dyrlægen have fundet dem, når hun checkede pelsen under mikroskop. Et skrab af huden laver dyrlægen for at checke for skabsmider, som jo lever UNDER huden - men selv om dyrlægen ingen mider finder, betyder det kun at der ikke har været mider på lige netop dét stred, hvor skrabet er foretaget. Somme tider KAN de små irriterende kryb undgå at blive fanget, så for det meste vil dyrlægen give en behandling for skab, hvis han/hun ikke finder tegn på andre former for krible-krabledyr i pelsen.
Men siden tøserne allerede HAR gennemgået to behandlinger, ville det være meget underligt, hvis det var skab. (medmindre du har haft kontakt med andre rotter i mellemtiden, som muligvis kunne have haft et lille skabsudbrud uden tydelige tegn... for så kan du jo have slæbt en ny omgang mider med hjem til dine egne rotter, så snart de var blevet befriet for deres egne)
Som jeg husker det fra sidst, du skrev om problemet, fandt vi aldrig ud af hvad grunden var til, at pigerne mistede pels... Dengang var der heller ingen sår, og pelstabet var hovedsageligt på maven og benene (ikke så almindeligt ved skab). Vi luftede også tanken om, hvorvidt de små damer muligvis kunne være dobbeltrex, men fik det aldrig rigtig opklaret. Har du mulighed for at tage nogle gode billeder af dem begge, også nogen hvor man ser de bare pletter, og sætte dem ind i tråden hér? Selv, hvis det viser sig at de bestemt IKKE er dobbeltrex, vil vi jo så i det mindste kunne se bort fra dén mulighed. Og hvis de SKULLE være det, er pelstabet helt normalt - og altså ikke tegn på sygdom eller utøj.
Det er måske også værd at tage et grundigt kig på dé ting, du har i buret og dé steder, hvor rotterne løber rundt udenfor buret... Er der noget, der har skrappe farver, som de måske kunne være allergiske overfor? Hvilket vaskemiddel bruger du til hængekøjerne? og bruger du skyllemiddel? Hvilken strøelse bruger du i buret? Bruger du rengøringsmidler til rengøring af buret? Hvordan med deres foder - er der farvestoffer i dét? osv. osv.
Men siden tøserne allerede HAR gennemgået to behandlinger, ville det være meget underligt, hvis det var skab. (medmindre du har haft kontakt med andre rotter i mellemtiden, som muligvis kunne have haft et lille skabsudbrud uden tydelige tegn... for så kan du jo have slæbt en ny omgang mider med hjem til dine egne rotter, så snart de var blevet befriet for deres egne)
Som jeg husker det fra sidst, du skrev om problemet, fandt vi aldrig ud af hvad grunden var til, at pigerne mistede pels... Dengang var der heller ingen sår, og pelstabet var hovedsageligt på maven og benene (ikke så almindeligt ved skab). Vi luftede også tanken om, hvorvidt de små damer muligvis kunne være dobbeltrex, men fik det aldrig rigtig opklaret. Har du mulighed for at tage nogle gode billeder af dem begge, også nogen hvor man ser de bare pletter, og sætte dem ind i tråden hér? Selv, hvis det viser sig at de bestemt IKKE er dobbeltrex, vil vi jo så i det mindste kunne se bort fra dén mulighed. Og hvis de SKULLE være det, er pelstabet helt normalt - og altså ikke tegn på sygdom eller utøj.
Det er måske også værd at tage et grundigt kig på dé ting, du har i buret og dé steder, hvor rotterne løber rundt udenfor buret... Er der noget, der har skrappe farver, som de måske kunne være allergiske overfor? Hvilket vaskemiddel bruger du til hængekøjerne? og bruger du skyllemiddel? Hvilken strøelse bruger du i buret? Bruger du rengøringsmidler til rengøring af buret? Hvordan med deres foder - er der farvestoffer i dét? osv. osv.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
Nejjj, GØR det? Tænk, jeg troede at det kun tog de indre parasitter.>Maria< skrev:Stronghold tager skam også pelsmider og lus. Det er faktisk det eneste middel der tager ALT: Lus, lopper, mider, indvoldsparasitter m.m.
Det var skisme da dejligt at få sat på plads. Mange tak for det, Maria. Det er altid så rart at få det rettet, hvis man er kommet til at give en misforståelse videre.
- >Maria<
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Odsherred
- Kontakt:
Det tager lopper (både voksne, larver og æg), skab og øremider, bidende lus, voksne spolorm, hjerteorm, hageorm. (skrevet af fra æskerne fra hund og kat).Lylle My skrev:Nejjj, GØR det? Tænk, jeg troede at det kun tog de indre parasitter.>Maria< skrev:Stronghold tager skam også pelsmider og lus. Det er faktisk det eneste middel der tager ALT: Lus, lopper, mider, indvoldsparasitter m.m.
Det var skisme da dejligt at få sat på plads. Mange tak for det, Maria. Det er altid så rart at få det rettet, hvis man er kommet til at give en misforståelse videre.
Vi bruger det til hunden mod lopper, fordi det er det mest effektive, selvom det er meget dyrere end de andre midler og så ved vi jo at de andre ting bliver klaret også, hvis han sku blive ramt af noget
Inter album et nigrum, varietate
Det var stronghold jeg fik og de har fået to behandlinger med en måneds mellemrum.
Jeg har ikke haft kontakt med andre rotter.
Hvis de skulle være dobbelt rex så skal de have krøllede knurhår ikke? For det har de ikke. Jeg ved at forædrene var rex og dumbo ører og så tror jeg nok man kalder det husky når de skifter farve. De er nemlig gået fra sort og hvid til lysegrå/mørkegrå og hvid.
De får altromin, lidt ærteflager, frisk frugt/grønt og en gang i mellem en katte kiks.
De har lige fået ny hængekøje så hvis det er sæben finder jeg nok ud af det, da den jo ikk er vasket endnu. I forhold til resten af buret bruger jeg vand, klude og knofedt
Jeg bruger hemp som strøelse da jeg har læst at det skulle være godt for deres luftveje.
Det er svært at vurdere om de er chikanerede af det. Har prøvet at nogle af mine tidligere rotter fik lus og de gik helt amok med at klø sig, så det var nemt at se at de havde noget. Men det gør tøserne ikke.
Har tænkt på om de simpelthen er for hårde når de vasker hinanden. For de piver en del når de vasker hinanden. Men dyrlægens ord om at de kun slikker sig så meget når det klør sidder jo også i baghovedet.
Så må nok derned og have dem tjekket igen.
Jeg har ikke haft kontakt med andre rotter.
Hvis de skulle være dobbelt rex så skal de have krøllede knurhår ikke? For det har de ikke. Jeg ved at forædrene var rex og dumbo ører og så tror jeg nok man kalder det husky når de skifter farve. De er nemlig gået fra sort og hvid til lysegrå/mørkegrå og hvid.
De får altromin, lidt ærteflager, frisk frugt/grønt og en gang i mellem en katte kiks.
De har lige fået ny hængekøje så hvis det er sæben finder jeg nok ud af det, da den jo ikk er vasket endnu. I forhold til resten af buret bruger jeg vand, klude og knofedt
Jeg bruger hemp som strøelse da jeg har læst at det skulle være godt for deres luftveje.
Det er svært at vurdere om de er chikanerede af det. Har prøvet at nogle af mine tidligere rotter fik lus og de gik helt amok med at klø sig, så det var nemt at se at de havde noget. Men det gør tøserne ikke.
Har tænkt på om de simpelthen er for hårde når de vasker hinanden. For de piver en del når de vasker hinanden. Men dyrlægens ord om at de kun slikker sig så meget når det klør sidder jo også i baghovedet.
Så må nok derned og have dem tjekket igen.
Jeg sad lige og kiggede i de gamle tråde herinde, da jeg faldt over en tråd fra december 2009, som wollf havde lavet - om "barbering" hos rotter. http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=26733
Jeg har aldrig selv hørt om dét fænomen før, men tænkte straks på dig og dine totters pelsproblemer. Hvis det er helt umuligt at finde en forklaring i form af lus, pelsmider, allergi eller skab - så KUNNE det måske være noget i dén stil, der er dine pigers problem? Altså at pelsplukningen kan være opstået pga stress, men efterhånden er blevet en indgroet vane, så de fortsætter med det selvom stressen forlængst er ovre.
Jeg har aldrig selv hørt om dét fænomen før, men tænkte straks på dig og dine totters pelsproblemer. Hvis det er helt umuligt at finde en forklaring i form af lus, pelsmider, allergi eller skab - så KUNNE det måske være noget i dén stil, der er dine pigers problem? Altså at pelsplukningen kan være opstået pga stress, men efterhånden er blevet en indgroet vane, så de fortsætter med det selvom stressen forlængst er ovre.
Det er værd at tænke over, men ved du om de så også gør det så meget at de får sår? Jeg tror at problemet er Gaia. Det ser ud til at hun piller både sig selv og sin søster. Hun fik noget mod kløe for en uge siden og jeg skal så ringe igen til dyrlægen i morgen. Hun er selv blevet lidt kønnere bla er et lille sår forsvundet igen, men nu er Seia meget pillet på siden af hovedet og jeg så i dag at Gaia sad og hev hårene af hende og Seia pev rigtig meget, så jeg måtte tage Gaia ud da hun ellers bare blev ved selv om jeg prikkede lidt til hende. Det er kun Gaia der har haft sår og Gaia er netop helt bar på forbenene, hvor det er Seia slet ikke. Hun er halv bar i nakken, på siden af hovedet og på siderne ved maven de første to steder kan hun jo ikke engang pille sig selv. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre med dem. Jeg vil jo ikke have at de går og har det skidt på nogen måder