En meget syg lille basse

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Geografisk sted: Århus C

En meget syg lille basse

Indlæg af Mcdild » tirs dec 10, 2013 11:15 pm

Rygel, min lille dumbo rotte var lidt doven, og ikke nær så energisk som han plejer igår aftes - han lød på et tidspunkt lidt som en hamster, men det var kun kortvarigt, og han nyser ikke eller har besværet vejrtrækning.

Til morgen var det kun blevet værre, og jeg har været til dyrlæge med ham her til eftermiddag. Hun kunne ikke høre noget usædvanligt på ham, men han fik lidt baytril, og jeg fik 3 dags dosis med hjem.

Han er pt næsten total slatten, når jeg tager ham op :((, og han ligger i en køje og laver ikke andet. Han spiser lidt og drikker, men det virker til at være en del mindre en normalt.

Nogen ideer om hvad der er galt med min lille elskede bølle?

http://www.flickr.com/photos/25207328@N02/11189035413/

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons dec 11, 2013 12:42 am

Det undrer mig godtnok lidt, at dyrlægen ikke kunne høre noget galt ved ham, for det lyder faktisk, som om han har problemer med vejrtrækningen. Lyttede hun til hans lunger med stetoskopet? Og er hun rottekyndig?
Mange dyrlæger udskriver kun baytril ved betændelsestilstande, men ved lungebetændelse hos rotter er det ikke så effektivt, som man kunne ønske. De fleste rottekyndige dyrlæger giver en kombinationskur med både baytril og ronaxan, og det plejer at hjælpe på kort tid - hvis altså problemet ikke stammer fra arvæv i lungerne.
Synes måske også, at en tre dages kur lyder af meget lidt. Jeg plejer at få til en 7-10 dages kur til mine totter, når de har lungebetændelse.

Trækker han vejret hurtigere og mere overfladisk end dine andre rotter? Og foretrækker han at ligge med hovedet ud over en kant eller strakt let opad for at lette vejrtrækningen?
..og har han før haft problemer med lungerne? Selvom en lungebetændelse er blevet helbredt, KAN den nemlig have dannet arvæv på lungerne, så de ikke fungerer optimalt længere... og så kan selv en mindre infektion i dem sommetider ramme meget hårdt. :(
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Mcdild » ons dec 11, 2013 7:33 am

Han har ikke før haft noget - ud over ADHD ;)

Hun lyttede til ham med steptoskop, og jeg har heller ikke selv hørt noget overhovedet, ihvertfald ikke efter hamsterudgaven.
Min første 'egen' rotte, Lrrr, døde af lungebetændelse(blev aflivet), og der var over ingen tvivl om hvad det var.
Det er gået meget hurtigt - der er måske gået 6 timer fra han fik det dårligt til at han var total slatten :/

Han kæmper godt nok hårdt, og jeg har svært ved at gøre mindre, men jeg har lige så svært ved at se ham lide, så jeg får ham aflivet idag, med mindre der sker en bedring.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » ons dec 11, 2013 10:51 am

Flyttet til rette kategori

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » ons dec 11, 2013 10:57 am

Åh vor trist, men jeg forstår dig til fulde. I dit sted ville jeg nok også vælge at styrke mig mentalt til at sige farvel. Det er jo den sidste, store gave vi kan give vores elskede totter - at gøre overgangen til den næste verden så blid som overhovedet muligt.

Men KORS, hvor er det svært at tage den tunge beslutning - man håber jo lige til det sidste. :cry:

Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Mcdild » ons dec 11, 2013 1:57 pm

Rygel sov ind, mens han sad hos sin far, på vej til dyrlægen.

Lille basse....... :(

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Indlæg af Fnyff » ons dec 11, 2013 2:05 pm

Øv øv øv hvor er jeg ked af det på dine vejne... Kram herfra
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » ons dec 11, 2013 3:28 pm

Det er jeg virkelig ked af at høre. Selv om man godt kan se, hvad vej det hele går - så er det alligevel et hårdt slag, når det sker. :cry: Men i det mindste var det rart for ham at han ikke døde alene, men trak sit sidste åndedræt i kærligt selskab.
Hvil i fred, stakkels lille Rygel. Jeg ønsker, at du vil få et lykkeligt efterliv på den anden side af regnbuebroen.
BilledeBillede

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » ons dec 11, 2013 3:31 pm

Tilslutter mig Lyllemy's ord, han sov ikke ind alene, men i trygt selskab hos sin far. Hvil i fred Rygel. :(

Besvar