Fucithalmic - nogen som kender det og ved hvad det koster ?
Redaktør: Lylle My
- carolinas
- 4 Stjernet Rottemedlem ****
- Geografisk sted: Nordsjælland
Fucithalmic - nogen som kender det og ved hvad det koster ?
Overvejer at adoptere den skønneste tot som jeg har forelsket mig i - men har fået at vide at den skal have noget som hedder Fucithalmic øjendråber dagligt resten af sit liv da den er blind ((
Er der nogen som ved hvad der koster hos dr. Dyr !? Har læst at det er det samme produkt som man også giver til mennesker .. Er det korrekt ?
Er lidt usikker på hvor dyrt det er og på selve produktet :-/
Er der nogen som ved hvad der koster hos dr. Dyr !? Har læst at det er det samme produkt som man også giver til mennesker .. Er det korrekt ?
Er lidt usikker på hvor dyrt det er og på selve produktet :-/
-
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Når jeg googler produktet så ser det for mig ud til at det er et produkt til øjenbetændelse.
Det lyder meget underligt at rotten skal behandles for øjenbetændelse resten af livet. Så inden du beslutter dig ville jeg nok tale det igennem med din egen dyrlæge, eller måske bare selv tage rotten til en undersøgelse. Så ved du hvad det drejer sig om.
Vi har et par gange haft rotter der havde det ene eller andet galt med øjnene, fx havde vores ene dreng en tårekanal der ikke virkede i det ene øje, så han skulle dryppes 2 gange dagligt med en slags kunstige øjendråber. Hvad det kostede kan jeg ikke huske, men det er nok noget din dyrlæge kan hjælpe med.
Det lyder meget underligt at rotten skal behandles for øjenbetændelse resten af livet. Så inden du beslutter dig ville jeg nok tale det igennem med din egen dyrlæge, eller måske bare selv tage rotten til en undersøgelse. Så ved du hvad det drejer sig om.
Vi har et par gange haft rotter der havde det ene eller andet galt med øjnene, fx havde vores ene dreng en tårekanal der ikke virkede i det ene øje, så han skulle dryppes 2 gange dagligt med en slags kunstige øjendråber. Hvad det kostede kan jeg ikke huske, men det er nok noget din dyrlæge kan hjælpe med.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
- carolinas
Jeg ved ikke så meget om ham :-/ andet end at han er blind og skal have øjendråber da hans øjen ellers tørrer ud siger de :-/ og de skal dryppes to gange dagligt !erfort skrev:Når jeg googler produktet så ser det for mig ud til at det er et produkt til øjenbetændelse.
.. jeg fik at vide i dag at det var det her de havde givet ham og det mente de han skulle have resten af livet. Han er en ældre rotte og sidder på et internat .. Jeg har meget ondt af ham , han er utrolig kær og mild !
Jeg snakkede meget kort med min dyrelæge i går og hun spurgte også om jeg ikke kunne få lidt flere oplysninger. Hvilket jeg i dag har bedt om så jeg ved hvad der skal til for at han får det bedste liv. Jeg er urolig og betænkelig vedr det her produkt som jeg har nævnt da jeg kan se det er mod betændelse som du også skriver.
Jeg afventer at høre mere i løbet af starten på næste uge omkring hans situation! Min dyrelæge oplyste mig om at det kunne blive meget kostbare hvis det var en speciel type dråber noget med optimu eller lign .. Har ikke kunnet finde det på nettet :-/ så det er jeg naturligvis obs på ! Vil bare gerne vide hvad jeg siger ja til inden jeg henter ham hjem !
Du kan læse om brugen af fucithalmic på denne side: http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1073 - og hvis du scroller ned til bunden af siden, står prisen på de forskellige pakninger (lidt under 100 kr). Det sikreste og mest praktiske ville nok være pakningen med 12 éngangspipetter, for så behøver man ikke tænke på om holdbarheden bliver overskredet - øjendråber holder nemlig ikke ret længe efter åbning.
Dvs. at en pakke til knapt 100 kr. vil holde i 6 dage, hvis rotten skal have dryppet begge øjnene ÉN gang dagligt... og 3 dage, hvis de skal dryppes TO gange dagligt.
Jeg forstår til fulde, at man kan forelske sig hovedkulds i en lille hjemløs tot, der har brug for et kærligt hjem - men samtidig må man huske, når éns hjerte begynder at skrige: "Hjælp den dog", at checke med éns fornuft for at sikre sig, at man nu også rent praktisk vil være I STAND til at give dyret en fornuftig fremtid...
Foruden at du må tage penge ud af budgettet hver måned til den gamle drengs øjendråber (det ville jo være en katastrofe, hvis du løb tør for dem en uge før lønningsdag, og ikke havde råd til at købe flere), må du jo også tænke på at en livslang behandling af ham vil medføre, at du i resten af hans liv vil være tvunget til at sætte ham før ALT andet... Skal du f.eks. på ferie - eller bare på weekendbesøg hos nogen - vil han IKKE bare kunne blive passet af hvem som helst, men kun af én, du er 100% sikker på vil kunne overholde at give ham øjendråberne til tiden hver eneste dag, indtil du kommer hjem. Og uanset om du ligger i sengen med en hård omgang influenza og høj feber - så vil du være tvunget til at rejse dig fra sygesengen for at gå ind og pleje drengens øjne.
En anden ting, du bliver nødt til at tænke på, er: Skal han være alenerotte hjemme hos dig i resten af sit liv? Så vidt jeg husker er det da vist kun pigerotter, du har nu, så du kan jo ikke bare sætte ham ind til dem... og hvis du har overvejet at få et par drengebabyer til at holde ham ved selskab: Vil han så overhovedet være stand til at fungere sammen med et par små drengerotter, når han nu engang ER en ældre herre? Hvis han har gået alene indtil nu, KUNNE det måske blive et problem - men hvis han kommer fra et sted, hvor han gik sammen med andre hanrotter, er dem muligt at han ville kunne finde sig til rette med et par babyer.
Puha, det er altid SÅ svært, når hjertet siger én ting, mens virkelighedens verden muligvis kan sætte en stopper for det hele.
Dvs. at en pakke til knapt 100 kr. vil holde i 6 dage, hvis rotten skal have dryppet begge øjnene ÉN gang dagligt... og 3 dage, hvis de skal dryppes TO gange dagligt.
Jeg forstår til fulde, at man kan forelske sig hovedkulds i en lille hjemløs tot, der har brug for et kærligt hjem - men samtidig må man huske, når éns hjerte begynder at skrige: "Hjælp den dog", at checke med éns fornuft for at sikre sig, at man nu også rent praktisk vil være I STAND til at give dyret en fornuftig fremtid...
Foruden at du må tage penge ud af budgettet hver måned til den gamle drengs øjendråber (det ville jo være en katastrofe, hvis du løb tør for dem en uge før lønningsdag, og ikke havde råd til at købe flere), må du jo også tænke på at en livslang behandling af ham vil medføre, at du i resten af hans liv vil være tvunget til at sætte ham før ALT andet... Skal du f.eks. på ferie - eller bare på weekendbesøg hos nogen - vil han IKKE bare kunne blive passet af hvem som helst, men kun af én, du er 100% sikker på vil kunne overholde at give ham øjendråberne til tiden hver eneste dag, indtil du kommer hjem. Og uanset om du ligger i sengen med en hård omgang influenza og høj feber - så vil du være tvunget til at rejse dig fra sygesengen for at gå ind og pleje drengens øjne.
En anden ting, du bliver nødt til at tænke på, er: Skal han være alenerotte hjemme hos dig i resten af sit liv? Så vidt jeg husker er det da vist kun pigerotter, du har nu, så du kan jo ikke bare sætte ham ind til dem... og hvis du har overvejet at få et par drengebabyer til at holde ham ved selskab: Vil han så overhovedet være stand til at fungere sammen med et par små drengerotter, når han nu engang ER en ældre herre? Hvis han har gået alene indtil nu, KUNNE det måske blive et problem - men hvis han kommer fra et sted, hvor han gik sammen med andre hanrotter, er dem muligt at han ville kunne finde sig til rette med et par babyer.
Puha, det er altid SÅ svært, når hjertet siger én ting, mens virkelighedens verden muligvis kan sætte en stopper for det hele.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
- carolinas
Lylle My skrev:Du kan læse om brugen af fucithalmic på denne side: http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1073 - og hvis du scroller ned til bunden af siden, står prisen på de forskellige pakninger (lidt under 100 kr). Det sikreste og mest praktiske ville nok være pakningen med 12 éngangspipetter, for så behøver man ikke tænke på om holdbarheden bliver overskredet - øjendråber holder nemlig ikke ret længe efter åbning.
Ja der er meget at skulle overveje i en sådan situation! Jeg har kun to piger pt og har snakket med min dyrelæge om at få ham kastreret hvilket hun mener sagtens kan lade sig gøre så han ville ikke blive alene tot for det ved jeg godt ikke ville fungere da der jo er flokdyr. Han har vidst gået sammen med nogle andre han rotter i sin tid men hele hans fortid er meget uvis da ingen ved ret meget om ham - jeg har spurgt igen og bedt om flere oplysninger så vidt det naturligvis er muligt:-)
Jeg har haft gnavere i mange år og har aldrig nogensinde svigtet dem hverken under sygdom eller ved ferie .. De kommer altid først herhjemme de små pus men det er helt korrekt at ham her kræver en del og mest af alt er jeg bekymret for hans diagnose for jeg tror ikke helt der er styr på det og jeg syntes det produkt de nævner lyder usandsynligt , at det skulle være det han skulle have dagligt da det jo er imod øjenbetændelse ... Han er jo blind ! Jeg må afvente og høre nærmere når de har et svar til mig pt kan jeg ikke gøre så meget andet end at afvente og høre !
Dyrelægen nævnte i øvrigt ,at når og hvis jeg får ham hjem så må jeg IKKE sætte ham sammen med andre der første stykke tid pga risiko for smitte af fek. Luftvejssygdomme - hvor længe ville i mene der skulle gå før man kunne sætte dem sammen ?
En karantæneperiode er en god forholdsregel mod at få smitsomme sygdomme ind sammen med en ny rotte... men hvis karantænen foregår i samme hjem, som éns egne rotter bor i, så er den faktisk ligegyldig. For at sikre sig imod de almindelige rottesygdomme som skab, lus - og de mere barske lungesygdomme som mycoplasma og SDA - kræver det faktisk, at rotten i hele karantæneperioden befinder sig i et helt andet (rottefrit) hjem... og at hver gang man har besøgt den, venter fire timer inden man går hjem til sine egne dyr - og straks ved hjemkomsten skifter tøj og vasker hænder og ansigt grundigt (eller tager et hurtigt bad).
Hvis man ikke har mulighed for at lave sådan en karantæneperiode, kan man faktisk lige så godt lade være - for så vil faren for smitte alligevel være lige så stor, som hvis den nye rotte gik sammen med de gamle.
Men HVIS du vælger at tage drengen hjem, få ham kastreret og lade ham nyde sin sidste tid sammen med dine piger - så vil det alligevel være nødvendigt, at han går i enebur i den første måneds tid. I de første uger efter kastrationen vil en hanrotte nemlig stadig være i stand til at gøre hunnerne gravide, fordi sædlederne ikke bliver fjernet ved operationen... og dé sædceller, der ligger lagret derinde, vil først være døde efter 2 - 3 uger.
Hvis man ikke har mulighed for at lave sådan en karantæneperiode, kan man faktisk lige så godt lade være - for så vil faren for smitte alligevel være lige så stor, som hvis den nye rotte gik sammen med de gamle.
Men HVIS du vælger at tage drengen hjem, få ham kastreret og lade ham nyde sin sidste tid sammen med dine piger - så vil det alligevel være nødvendigt, at han går i enebur i den første måneds tid. I de første uger efter kastrationen vil en hanrotte nemlig stadig være i stand til at gøre hunnerne gravide, fordi sædlederne ikke bliver fjernet ved operationen... og dé sædceller, der ligger lagret derinde, vil først være døde efter 2 - 3 uger.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
- carolinas
Lylle My skrev:En karantæneperiode er en god forholdsregel mod at få smitsomme sygdomme ind sammen med en ny rotte... men hvis karantænen foregår i samme hjem, som éns egne rotter bor i, så er den faktisk ligegyldig. For at sikre sig imod de almindelige rottesygdomme som skab, lus - og de mere barske lungesygdomme som mycoplasma og SDA - kræver det faktisk, at rotten i hele karantæneperioden befinder sig i et helt andet (rottefrit) hjem... og at hver gang man har besøgt den, venter fire timer inden man går hjem til sine egne dyr - og straks ved hjemkomsten skifter tøj og vasker hænder og ansigt grundigt (eller tager et hurtigt bad).
Tusind tak for svar det lyder meget fornuftigt det du fortæller
Jeg vidste godt man skulle holde dem på afstand af hinanden , men var ikke klar over at reglerne var helt så strenge hvis man skal følge dem fra punkt til prik ! Jeg tænker på karantæne reglerne men er rigtig glad for de her oplysninger tusind tak
Jeg har så ikke taget ham hjem endnu - det viser sig nemlig ,at man ikke var 100% sikker på at han var blind og den dyrelæge som har undersøgt ham ,har nu fundet frem til at han vidst nok har rullende øjenlåg - og er i går blevet opereret!
Jeg ved ikke mere end dette - men han kan ihvertfald tidligst komme hjem til mig om 10-14 dage - da man jo lige skal se om det har hjulpet!
Jeg har imellemtiden haft min dyrelægen indenover og afventer at høre hendes " dom " mere så jeg ved hvad jeg kan forvente