At give medicin

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Geografisk sted: Århus C

At give medicin

Indlæg af Mcdild » lør dec 28, 2013 1:49 am

Er der nogen let måde at give medicin via sprøjte(baytril) - hverken Nibbler eller Harvey er specielt glade for det, og jeg har fået en dele skrammer/rifter på den konto.
Jeg tør ikke tage hårdere fat, de piver ikke, men jeg skulle nødigt gøre dem fortræd.
Det hjælper lidt at rulle dem ind i et klæde, men de ved godt hvad der skal ske, så det er heller ikke altid lige let.

Jeg gruer lidt for hvis Morbo skulle blive syg - han er et muskelbundt.

Nogen gode ideer?
Senest rettet af Mcdild lør dec 28, 2013 9:50 am, rettet i alt 1 gang.

erfort
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » lør dec 28, 2013 2:00 am

Vi giver altid baytril i babymos eller lignende.
Jeg kan anbefale dig at finde dine rottes ynglingsting, som er helt eller delvist flydende, for så at blande den portion din rotte skal have op i en lille bitte smule af det.
Her hjemme elsker drengene at få medicin. :P

Tvangsmetoden er super god, hvis man har rotter der finder sig i at blive holdt fast, som ikke spytter/savler medicinen ud igen og man har lært teknikken. Men jeg synes altså ikke det virker med alle rotter.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **

Indlæg af Lollo » lør jan 04, 2014 12:56 pm

Jeg skulle give min ene rotte flydende medicin gennem en af de der, der ligner kanyler bare uden nålen.
Min rotte var heller ikke glad for det og vred sig.
Du skal vide at man godt kan tage lidt hård fast uden at gøre den ondt, at den piver BEHØVER ikke være fordi det gør ondt, men at den ikke just kan lide det, altså den brokker sig og vil fri. Jeg tog som du gjorde et håndklæde og lagde den ind i det, så poterne ikke kunne komme ud af håndklædet.
Jeg holdte den i min venstre hånd og med to fingre åbnede jeg lidt den mund og stak den ind i munden, meget hurtigt uden at hamre den ind i tænderne på den, jeg pustede den i ansigtet og den sank det. Efter jeg gjorde det gav jeg den en godbid med lidt medicin på, så den vendte sig til rutinen :)

Håber det kunne hjælpe lidt :)

Knus Louise

Brugeravatar
Salimas Rotterede
2 Stjernet Rottemedlem **
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Salimas Rotterede » søn feb 23, 2014 2:16 am

Jeg har ikke haft de store problemer med at give Baytril, men nogle rotter spytter eller savler det ud :? Man kan i stedet give det ligesom Ronaxan, i babymos, hunde/katte vådfoder eller lign. Mine rotter er helt vilde med bønnepostej fra Levevis :)
Rottemor til Dr. John Hamish Watson aka Hamse, Bruce Wayne, Sirius Black, Hans Kongelige Højhed Prins Valdemar aka Valde, Master Monkey aka Tossehovedet, Left Over aka Leftie, Jar Jar Binks aka J.J., Master Tigress aka Tikker, Khaleesi aka Khalisen, Thyri aka Thysen :)

Besvar