Næsten blind rotte?

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
SakuraKyo
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Århus & Silkeborg

Næsten blind rotte?

Indlæg af SakuraKyo » tors mar 27, 2014 11:30 pm

Jeg har to rotter. Yaoi og Pikachu. Pikachu er købt af en forhandler der holdt sine rotter i et støvet skur. Yaoi er købt hos en professionel opdrætter.
Jeg har altid haft en ide om at Pikachu så dårligt, for hun virrer altid lidt mere med hovedet og ved ofte ikke hvor hun skal hen, hvis jeg kun kalder på hende én gang. Hun snuser meget mere end yaoi og virker generelt mere usikker.
Yaoi fungerer helt normalt.

Mit spørgsmål er, om der er en metode til at tjekke hjemme om Pikachu's syn og evt lugtesans fejler noget? Rotter ser jo i forvejen skidt, så tænkte at hendes lugtesans måske også fejler lidt?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre mar 28, 2014 1:50 am

Hvis jeg husker rigtigt, er både Yaoi og Picachu sortøjede, ikke? De fleste rotter med ekstra dårligt syn er rødøjede, men nogle gange kan de sortøjede også have nedsat syn... f.eks er min egen alfa, Ursus, sortøjet - men væver alligevel flittigt med hovedet, fordi han ikke ser særlig godt. Du kan se hans væven på en lille film med ham fra dengang, han var en lille baby: https://www.youtube.com/watch?v=tAR9rdcXwtI

Netop dén væven er faktisk den bedste (og så vidt jeg véd den eneste) måde, hvorpå man kan se at en rotte har nedsat syn. Men dét er nu ikke noget, der i praksis har den helt store betydning, fordi en svagtsynet eller endda blind rotte bare indretter sig efter sit lille handicap.
Nogen af dem kan have en tendens til at være lidt usikre, fordi de har svært ved at bedømme om dé skygger, de ser, kan være noget farligt, og hvis de har et stort område at løbe rundt på, tager det længere tid for dem at lære det at kende... Jeg havde en rødøjet dreng engang, der var stort set blind. Når den løb rundt på gulvet, brugte den sin bror som "førerhund", indtil den havde lært området at kende udenad. Buret og sofaen var den så velkendt med, at den fint kunne løbe rundt i fuld fart der - selv om den meget tit ramte tremmerne ved siden af burets låge, når den satte i et tigerspring for at komme ind i buret med en godbid. :lol:

Hvis rottens lugtesans OGSÅ fejler noget, samtidig med at dens syn er ekstra dårligt, så er det selvfølgelig temmelig svært for den at komme let og elegant rundt, specielt på ukendte steder. Så har den jo kun sin høre- og følesans at udforske verden med, så det må gøres med den yderste forsigtighed.
Men hvis en rotte mister noget af lugtesansen, er det nu gerne på grund af en forkølelse... så hvis ikke Pikachu ligefrem nyser meget eller har porfyrin omkring næseborene - så kan du vist godt regne med, at hans lugtesans fungerer, som den skal. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar