Mislyde når han sover

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
ryliss
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: silkeborg

Mislyde når han sover

Indlæg af ryliss » man maj 26, 2014 11:29 am

Jeg har en rigtig dejlig tot på ca 1½ år. Når han er vågen er han frisk og dejlig og virker slet ikke syg.

Men så snart han sover så lyder han som et pivedyr. Små gispende pivelyde.

KUN når han sover.

Har været ved flere dyrlæger som ikke kan finde noget overhovedet. Flere af dem siger bare "det er grundet alder".

En enkelt dyrlæge fandt en mislyd med special udstyr som forstærkede alle lyde elektronisk. Vi fik medicin og det virkede mens han fik det.

Til tjek hos samme dyrlæge fik jeg så at vide at NU var han rask.

Men lydene fortsatte så snart medicinen blev stoppet. Og nu er lydenene værre end nogen sinde før.

Det er frygteligt at sove ved siden af buret, og selv forældre i naboværelset bliver vækket af hans pivelyde.

Det gør SÅ ondt at høre på. Men ellers er han jo frisk nok. så hvad kan man gør, skal man til dyrlægen igen? efter 6-7 dyrlæge besøg hos 4 forskellige dyrlæger må jeg indrømme jeg er ved at give op. for på SU er det altså ikke dyrlægeregninger man har lyst at bruge alle sine penge på.

Men vil stadig min lille tot det bedste.

så nogle råd?
Den lykkelige ejer af mit første rottepar Bond og Femmer, og den ældre dame Ayla som dog er en kat.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man maj 26, 2014 2:43 pm

De pivelyde, han kommer med... Er de mere "rungende" og dybe i tonen end dé lyde, rotter kommer med når de lege-slåsser med hinanden? Og udstøder han dem med fuldstændig jævnt mellemrum i takt med åndedrættet - nærmest som et tikkende ur?
Og ikke mindst: Er det under dyb søvn, at lydene forekommer?

For så er det muligt, at din game dreng simpelthen snorker. Jeg har haft flere rotter i tidens løb, der udstødte netop dé lyde under søvn, og i flere år gjorde det også MIG dybt bekymret, selvom dyrlægen havde checket deres lunger og erklæret dem sunde og raske.
Efter lang tid begyndte jeg at lægge mærke til, at de specielle pivelyde netop kom, når rotten sov så dybt, at den blev TEMMELIG irriteret, hvis jeg vækkede den - og at det var specielt tydeligt, hvis den havde lagt sig i en stilling, der hæmmede åndedrættet en smule - så det var simpelthen, hvad der svarer til at vi mennesker snorker.
Ligesom hos mennesker er det oftest en rotte, der ikke er HELT ung længere, der begynder at snorke. Og det er en god idé at holde lidt ekstra øje med dens lunger, fordi lydene kan camouflere symptomerne på en begyndende lungebetændelse... Men dét gør du jo også allerede.

Hvis du synes at min beskrivelse af pivelydene passer, og det KUN er under dyb søvn, de forekommer, så er det ikke mere farligt end et menneske, der snorker. Men hold et vågent øje med hans helbredstilstand for en sikkerheds skyld... bare for at sikre at du opdager det, hvis han viser tegn på en begyndende lungeinfektion, som han bare er god til at skjule.
Hvis han i vågen tilstand begynder at virke specielt sløv, eller at komme med snøfte- eller gnækkelyde, når han er ivrig, f.eks. når han tigger mad, vil det være godt at få hans lunger checket. Rotter kan være gode til at skjule symptomerne på lungebetændelse ved simpelthen at trække vejret så overfladisk, at man ikke kan høre mislydene uden stetoskop og dyrlægeerfaring.
Du kan også gøre det til en vane, at du med jævne mellemrum lægger øret helt tæt ind mod hans ribben og lytter... Hvis du så kan høre pibe- knirke- eller kliklyde inde fra lungerne (uanset, hvor svage de er), kan det være et tegn på slim på lungerne. Helt sikker er metoden desværre ikke, fordi rotter er så pokkers gode til at skjule symptomerne... men hvis du er i tvivl, kan dyrlægen straks høre igennem sit stetoskop, om der er noget galt. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

ryliss
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af ryliss » man maj 26, 2014 8:08 pm

Dit svar virker faktisk overraskende logisk. Alt passer.

Undtagen lyden. Det er sådan en piven som et pivedyr.

Små ret høje toner. Men ellers er det KUN når han sover, og oftest når hovedet er bøjet næsten helt ind under ham.
Dyrlægen kan som sagt intet høre når han er vågen. Og det kan jeg heller ikke. Det er kun i søvn det lyder som de små gispende piv. nærmest 1½ gang i sekundet. jævn rytme og helt i takt med kroppens ind og udåndinger.

typisk hvis det er snork, så har det kostet mig bekymringer i snart 5 mdr. typisk.

tak lylle My
Jeg vil lige være opmærksom endnu, og så se hvad der sker.
Den lykkelige ejer af mit første rottepar Bond og Femmer, og den ældre dame Ayla som dog er en kat.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man maj 26, 2014 8:30 pm

Hvis det især er, når hans hoved er bøjet ind under ham, så er jeg sikker på at han bare "snorker".

Dén af mine drenge, der oftest lavede den ret uhyggelige lyd, var netop min gamle Blackie, hvis favorit-sovestilling var den hér:

Billede
Dén stilling er åbenbart ekstrem hyggelig for totterne, men man kan jo næsten tænke sig til, at den må hæmme åndedrættet en del. (ikke mindst, hvis rotten SKULLE ligge og hyggeprutte i søvne - hæ-hæ) :lol:
Så hvis det er den samme stilling, DIN dreng ligger i, når han piver... så tror jeg roligt, du kan regne med at lydene er et udtryk for, at han simpelthen bare SNORKsover.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar