Underernæret rotteunge
Redaktør: Lylle My
- amaliebaad
- Rotternes Herre
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Underernæret rotteunge
Hej!
Jeg har overtaget en lille fuzz-baby på 7 uger, og han er EKSTREMT underernæret. Han vejer 50 gram, men ellers er han ved godt mod og meget kælen og kontaktsøgende.
Han har spist rigtig godt den time jeg har haft ham hjemme - næsten for godt. Jeg synes det er underligt at han kan blive ved med at spise. Ud over vægten ser alt normalt ud.
Jeg har overvejet om det kan være orm - men ingen af de andre rotter han gik med havde symptomer på det. De så alle pæne og velplejede ud.
Han er kommet i et bur for sig selv, og det er blevet foret med køkkenrulle så jeg kan holde øje med hans afføring.
Kan det være, at han er blevet mobbet og tyraniseret i buret, og at han derfor ikke kunne komme til maden? Eller kan der være noget galt inden i ham?
De næste par dage holder jeg ham i et bur for sig selv og sætter ham på fedekur i form af havregrød, æg, en smule kattevådfoder osv.
Jeg vil virkelig gerne høre et bud på, hvad der kan være galt med ham. For nu er jeg også bekymret over, at han kan blive ved med at spise. Jeg fodrer med altromin.
Håber at få nogle råd, for han er noget af det skønneste jeg længe har set.
Jeg har overtaget en lille fuzz-baby på 7 uger, og han er EKSTREMT underernæret. Han vejer 50 gram, men ellers er han ved godt mod og meget kælen og kontaktsøgende.
Han har spist rigtig godt den time jeg har haft ham hjemme - næsten for godt. Jeg synes det er underligt at han kan blive ved med at spise. Ud over vægten ser alt normalt ud.
Jeg har overvejet om det kan være orm - men ingen af de andre rotter han gik med havde symptomer på det. De så alle pæne og velplejede ud.
Han er kommet i et bur for sig selv, og det er blevet foret med køkkenrulle så jeg kan holde øje med hans afføring.
Kan det være, at han er blevet mobbet og tyraniseret i buret, og at han derfor ikke kunne komme til maden? Eller kan der være noget galt inden i ham?
De næste par dage holder jeg ham i et bur for sig selv og sætter ham på fedekur i form af havregrød, æg, en smule kattevådfoder osv.
Jeg vil virkelig gerne høre et bud på, hvad der kan være galt med ham. For nu er jeg også bekymret over, at han kan blive ved med at spise. Jeg fodrer med altromin.
Håber at få nogle råd, for han er noget af det skønneste jeg længe har set.
Thea, Antonette, Mio, Bebi og Cleo <3
-
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Tillykke med den lille ny.
Hvordan går det med ham nu?
Teoretisk set, kan det både være orm og mobning/stress der har gjort at han er så lille. Hvis han bare er lille og ikke tynd så man kan se rygsøjle osv. så kan han også have haft en mindre god opvækst, med fx dårligt foder osv. Det er rigtig svært at sige præcis hvad det er der gør din dreng lillebitte.
Hvis han ikke tager på, opfører sig underligt eller andet, så ville jeg tage ham til dyrlægen og få ham tjekket igennem. Men jeg tænker at du allerede ved mere nu her?
Hvordan går det med ham nu?
Teoretisk set, kan det både være orm og mobning/stress der har gjort at han er så lille. Hvis han bare er lille og ikke tynd så man kan se rygsøjle osv. så kan han også have haft en mindre god opvækst, med fx dårligt foder osv. Det er rigtig svært at sige præcis hvad det er der gør din dreng lillebitte.
Hvis han ikke tager på, opfører sig underligt eller andet, så ville jeg tage ham til dyrlægen og få ham tjekket igennem. Men jeg tænker at du allerede ved mere nu her?
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
- amaliebaad
- Rotternes Herre
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Det går STÆRKT frem af med ham!
Jeg ved at han har haft en god opvækst - han er fra min venindes kuld og hun er super god ved sine dyr og har sin viden i orden.
Jeg kan ikke se hvor meget han har taget på, men han ser meget pænere ud idag! Igår aftes mødte han så sine to nye burkammerater, og sammenføringen gik perfekt. Så mon ikke det nok skal gå.
Jeg synes dog stadig at han spiser ekstremt meget, men det er vel klart hvis han er van til at blive jaget fra maden i sit gamle bur?
Jeg ved at han har haft en god opvækst - han er fra min venindes kuld og hun er super god ved sine dyr og har sin viden i orden.
Jeg kan ikke se hvor meget han har taget på, men han ser meget pænere ud idag! Igår aftes mødte han så sine to nye burkammerater, og sammenføringen gik perfekt. Så mon ikke det nok skal gå.
Jeg synes dog stadig at han spiser ekstremt meget, men det er vel klart hvis han er van til at blive jaget fra maden i sit gamle bur?
Thea, Antonette, Mio, Bebi og Cleo <3
-
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Det lyder rigtig godt at det går fremad med ham!
Jo, nogle rotter ville, i alt fald, reagere sådan, på at blive holdt fra maden. Nogle bliver også madagressive, men det lyder jo heldigvis ikke, som om det er tilfældet med din lille fyr.
Har tidligere ejer oplevet at han blev holdt fra maden i buret?
Nu havde du ham alene på køkkenrulle. Oplevede du noget underligt der?
Jo, nogle rotter ville, i alt fald, reagere sådan, på at blive holdt fra maden. Nogle bliver også madagressive, men det lyder jo heldigvis ikke, som om det er tilfældet med din lille fyr.
Har tidligere ejer oplevet at han blev holdt fra maden i buret?
Nu havde du ham alene på køkkenrulle. Oplevede du noget underligt der?
Mvh. Puk
- Horizon
- Rotternes Herre
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Det kan såmænd også være genetisk. Hvad vejede forældrene? og hvordan har vægten set ud i linjen? Ellers er det ikke unormalt at der er 1 eller 2 unger i et kuld der er mindre end de andre, men 50 gram er meget lidt for en 7 ugers, så selvom han tager på og vokser til, skal du ikke forvente at han kommer over de 500gram som fuldvoksen. Fuzz rotter har en højere forbrænding og der er en del mere man skal være opmærksom på. Derfor er det uhyre vigtigt at man ikke avler fuzz for at få fuzz, men fordi man vil arbejde med fuzz avlen og få sunde og skønne rotter til og her kender jeg kun til 1 opdrætter der avler seriøst med fuzz. Det er ikke kritik til din veninde, men fuzz er lidt mere skrøbelige og der er flere forholdsregler at forholde sig til. Og da fuzz netop har et højere stofskifte end deres pelsede venner, er de nødt til at spise mere og derfor er det ikke unormalt at han spiser mere end dine andre rotter.
http://www.ratforum.com/showthread.php? ... rless-Rats
Denne artikel er også rigtig god omkring fuzz og fortæller om eventuelle problemer der typisk kan opstå: http://theophanes.hubpages.com/hub/Comm ... h-Problems
Hvis du har et billede af ham, vil det være nemmere at se om han er underernæret eller om han "bare" er lille.
Health concerns are a big issue with hairless rats. Their body temperatures are warmer than usual due to their higher metabolism, but they are more sensitive to temperature changes and get cold easier. I housed mine with a furry rat to help with this and monitored the temperature of my room. If you take them outside, be mindful of long they are out in the elements and do not allow them to remain in direct sunlight so they don't get burned. To go with the increased metabolism, hairless rats often need higher amounts of healthy fats and protein (avacadoes, nuts, treats, etc.) to keep meat on their bones since they burn off food faster. Immune systems are also compromised, so it is not unusual for them to become ill easier.
http://www.ratforum.com/showthread.php? ... rless-Rats
Denne artikel er også rigtig god omkring fuzz og fortæller om eventuelle problemer der typisk kan opstå: http://theophanes.hubpages.com/hub/Comm ... h-Problems
Hvis du har et billede af ham, vil det være nemmere at se om han er underernæret eller om han "bare" er lille.
-
- Logge ud? Hvad er det?
- Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
- Kontakt:
Fuzz'er er generelt mindre end "pelsede rotter".
Som der skrives, så er deres forbrænding højere og det skal man være obs på.
Jeg har haft ét fuzz kuld. Og deres 5 ugers vægt lå fra 112-140g, hvilket jeg var mere end tilfreds med.
Nu er de 3 mdr gammel, og en af mine beholder drenge (ham med 5 ugers vægt på 140g) vejer idag 407g. Han er stor af sin alder og har super vægt for en fuzz.
Men det er også unormalt at de er så store.
Personligt var jeg ekstra meget obs på deres kost.
De fik præcis det samme som mine andre kuld har fået, men de fik bare mere af det for de var ved at æde mig ud af huset
Dagligt fik de selvfølgelig deres pillefoder - men derudover fik de også dagligt grønsager, frugt og kød.
Som der skrives, så er deres forbrænding højere og det skal man være obs på.
Jeg har haft ét fuzz kuld. Og deres 5 ugers vægt lå fra 112-140g, hvilket jeg var mere end tilfreds med.
Nu er de 3 mdr gammel, og en af mine beholder drenge (ham med 5 ugers vægt på 140g) vejer idag 407g. Han er stor af sin alder og har super vægt for en fuzz.
Men det er også unormalt at de er så store.
Personligt var jeg ekstra meget obs på deres kost.
De fik præcis det samme som mine andre kuld har fået, men de fik bare mere af det for de var ved at æde mig ud af huset
Dagligt fik de selvfølgelig deres pillefoder - men derudover fik de også dagligt grønsager, frugt og kød.
Sofie
Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira
Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira