Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre og stille op!

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre og stille op!

Indlæg af Lollo » ons jun 18, 2014 9:58 pm

Nej.. Min ene elskede rotte, Lady, vil bare ikke stoppe med at nyse. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille på og gøre ved det.
Sidst jeg havde hende til dyrelægen, var der ingen mislyd at hører på hendes lunger. Dog fik hun noget antibiotika jeg kunne give hende.
Siden da er det blevet mindre værere, og på et tidspunkt var der næsten intet, nu er det kommer lidt mere tilbage (Det har hele tiden været der, men i forskellige "mængder" hvis man kan sige det).

Jeg har simpelthen ingen idé om hvad det kan være, og jeg har snart givet op.
I starten da jeg fik dem, havde jeg hø og savsmuld i deres bur, hvilket var starten på hendes nyserrig, og det har jeg erfaret, at det absolut ikke skal ske igen. Så brugte jeg carefresh, hvilket er forfærdelig dyrt (den fase hvor hun ikke nøs så meget), så jeg skiftede over til hemperade, som er mindre dyrt i kiloprisen. så begyndte hun at nyse lidt mere, dog fik jeg anbefalet hemperade, fordi det er så støvfrit.
Nu har jeg intet bundlag end håndklæder, og et toilet hvor jeg førhen brugte kattegrus, som jeg så mistænkte for nyserriget, det har jeg erstattet med hemperade, fordi det ikke lugter så hurtigt.

Jeg har prøvet at give dem kamillete, men det har ikke gjort nogen forskel, uden at de blev forkælet med lidt honning.

Jeg ved virkelig ikke hvad der er galt.
Nogle har også sagt at det kan være stress.
Vi har lige flyttet deres bur, fra vores lukkede kontor, da der skal renoveres, og der er alt for støvet til, at de kan stå derinde.
De er så blevet flyttet ud i vores spisestue, som står i et stort rum forlænget med vores stue, hvor de står i lidt træk, hvis vi har åbne vinduer.

Kan hun dø af det? Gør det ondt på hende? Kan hun ikke lugte ud af næsen, fordi hun er så forkølet? Er SÅ bekymret for hende! :(

Håber nogle kan hjælpe mig. Jeg har allerede oprettet et forum, men jeg er så desperat!

Venlig hilsen Louise

Brugeravatar
Horizon
Rotternes Herre
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Horizon » ons jun 18, 2014 10:34 pm

Der kan måske være tale om kronisk nysen. Jeg har haft et par drenge igennem årene der havde det. Den ene havde jeg igennem en undersøgelse hos Dan i Friheden, som lyttede til lunger og undersøgte rotten grundigt, og han mente det kunne være næsesten. Er Lady blevet undersøgt for det? Hannen jeg havde, havde nemlig været igennem en ronaxan-baytril kombinationskur der ikke havde hjulpet, og han virkede ikke forkølet som sådan, han nyste bare. Han fungerede fint, spiste, blev stor, trivedes og var som en ellers sund han, og det generede ham ikke (han havde nok vænnet sig til det). Den anden havde fået arvæv på lungerne efter en lungebetændelse, hvilket gjorde at han nyste. Men også han levede et glad og fint rotteliv. Jeg har fundet en gammel tråd, hvor der bliver givet nogle forslag omkring emnet med nysen: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... cba56c97d6

Det kan være du kan finde råd fra nogle af indlæggene.
Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors jun 19, 2014 9:01 pm

Hvis Lady stadig nøs, selv om dyrlægen intet kunne høre på hendes lunger - så vil jeg, ligesom Horizon, mene at hun er blevet kronisk nyser... Dem har jeg også haft et par stykker af, og de har levet lige så længe og lige så godt som mine andre rotter. Det eneste problem er, at man må være lidt mere obs på dem, fordi man KUNNE tænkes at overse en forkølelse eller en begyndende lungebetændelse, fordi man er så vant til at rotten går og nyser hele tiden. :|

Min afdøde fuzz, Freak, var VIRKELIG, hvad jeg vil kalde en hård nyser... Ikke nok med, at han nøs konstant, han havde også en kronisk mislyd på lungerne, og gik og gnækkede dagen lang. Hver gang jeg syntes, at hans gnækken og nysen var blevet værre, måtte jeg have dyrlægen til at lytte til lungerne - og de fleste gange var der intet at høre. En enkelt gang var der en let lungebetændelse, som dog hurtigt forsvandt med antibiotika... men selvom han blev frisk som en fisk, gnækkede og nøs han bare videre.
Han døde i en alder af lidt over to år - ikke på grund af nysen eller dårlige lunger, men af kræft. Og bortset fra den ene gang, hvor han fik behandling for en lille lungebetændelse, var han sundheden selv.

Men man kunne ALTID høre, hvor han var. Man skulle bare gå efter lyden af nys og gnækken. :lol:

Men med hensyn til at det trækker fra vinduerne på det sted, hvor buret står lige nu: Støv og træk er de to farligste ting for rottelunger - så det virker desværre, som om du lige nu har valget imellem pest og kolera. :|
Har du mulighed for at hænge et tæppe for vinduerne, når de står åbne? Så vil luften ikke kunne suse helt så frit igennem huset, og trækken omkring rotteburet vil blive formindsket. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Lollo

Indlæg af Lollo » lør jun 21, 2014 10:24 pm

Lylle My skrev:Hvis Lady stadig nøs, selv om dyrlægen intet kunne høre på hendes lunger - så vil jeg, ligesom Horizon, mene at hun er blevet kronisk nyser... Dem har jeg også haft et par stykker af, og de har levet lige så længe og lige så godt som mine andre rotter. Det eneste problem er, at man må være lidt mere obs på dem, fordi man KUNNE tænkes at overse en forkølelse eller en begyndende lungebetændelse, fordi man er så vant til at rotten går og nyser hele tiden. :|

Min afdøde fuzz, Freak, var VIRKELIG, hvad jeg vil kalde en hård nyser... Ikke nok med, at han nøs konstant, han havde også en kronisk mislyd på lungerne, og gik og gnækkede dagen lang. Hver gang jeg syntes, at hans gnækken og nysen var blevet værre, måtte jeg have dyrlægen til at lytte til lungerne - og de fleste gange var der intet at høre. En enkelt gang var der en let lungebetændelse, som dog hurtigt forsvandt med antibiotika... men selvom han blev frisk som en fisk, gnækkede og nøs han bare videre.
Han døde i en alder af lidt over to år - ikke på grund af nysen eller dårlige lunger, men af kræft. Og bortset fra den ene gang, hvor han fik behandling for en lille lungebetændelse, var han sundheden selv.

Men man kunne ALTID høre, hvor han var. Man skulle bare gå efter lyden af nys og gnækken. :lol:

Men med hensyn til at det trækker fra vinduerne på det sted, hvor buret står lige nu: Støv og træk er de to farligste ting for rottelunger - så det virker desværre, som om du lige nu har valget imellem pest og kolera. :|
Har du mulighed for at hænge et tæppe for vinduerne, når de står åbne? Så vil luften ikke kunne suse helt så frit igennem huset, og trækken omkring rotteburet vil blive formindsket. :)
Tak for svarene!
Jeg ved faktisk ikke om det kan lade sig gøre, at sætte et tæppe op for vinduet, men jeg kan altid spørge min mor, ellers må jeg flytte dem ud i en lukket gang, hvor der er ret mørk og ingen vinduer, som jeg ville synes er lidt synd :/ Jeg ved ikke om det går dem "på."
Jeg havde godt hørt det med, at de ikke kan tåle støv og træk, så det må jeg rette op på. De nyser mere nu, end før da de stod på vores kontor.

Jeg har stadig lidt sterilt antibiotika fra da min anden rotte havde en byld, som jeg kan give hende (jeg har en ren og steril pipette tilbage også). Så kan jeg se om det hjælper på det. :)

Mange tak for svarene, ellers må de en gang til, til dyrelægen!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » søn jun 22, 2014 12:38 am

Personligt er jeg ikke nogen stor tilhænger af at bruge rester af antibiotika til at behandle en rotte uden at vide helt præcis, om det vil gavne. Hvis det er en almindelig forkølelse, vil det alligevel ikke hjælpe... og hvis der SKULLE være en lungebetændelse i anmarch, skal de måske have en anden dosis - eller en anden form for medicin end dét, man har stående.
Desuden risiker man, hvis en rotte får flere antibiotikabehandlinger end højst nødvendigt, at bakterierne udvikler resistens overfor medicinen, så en senere lungebetændelse bliver vanskelig (eller i værste fald helt umulig) at helbrede ordenligt.

Når dét er sagt, så HAR jeg to gange brugt en rest baytril og ronaxan til at starte en behandling op, hvis jeg op til en weekend har opdaget at én af mine drenge har fået noget, der med stor sikkerhed lød som starten på en lungebetændelse. Jeg har nemlig ikke den helt store tiltro til de fleste vagtdyrlægers kendskab til rotter... så medmindre det er virkelig akut, vil jeg hellere vente indtil jeg kan få fat i min egen dyrlæge.
De to gange jeg selv har startet en behandling op, har jeg så straks om mandagen kontaktet min dyrlæge, har bestilt en tid, og har fortalt ham hvad rotten har fået, så han kan tage dét i betragtning ved den videre behandling. :)

I dit sted ville jeg nok foretrække at lade totterne stå i den halvmørke og vinduesløse gang, indtil kontoret er færdigrenoveret og støvfrit igen. Det ER jo kun for en periode, og vil trods alt være bedre for deres helbred, end af de står i enten støv eller træk.
Hvor meget bare en smule træk har betydning for rotternes helbred, har jeg selv oplevet. De sidste tre år har mine drenge hver eneste vinter haft den ene alvorlige lungebetændelse efter den anden, og jeg har mistet flere rotter på dén konto - til trods for, at jeg kun åbnede et vindue på klem inde i stuen - og kun dét, der var længst væk fra buret.
Sidste vinter besluttede jeg mig til at gøre to ting: For det første går jeg nu ud i mit køkken, når jeg skal ryge... og for det andet lufter jeg slet ikke ud i stuen om vinteren. I stedet åbner jeg vinduerne i den anden ende af lejligheden på vid gab i en time hver morgen og aften. Så bliver luften i stuen stadig effektivt udskiftet, men det sker så langsomt, at der ikke kommer den mindste træk.
Denne vinter var der ikke ét tilfælde af lungebetændelse imellem totterne. De fik en enkelt forkølelse i foråret, men den forsvandt efter et par uger med kamillete hver morgen og aften (og mine drenge vil OGSÅ kun ha' det, hvis der er honning i - så det får de da bare. :wink: )
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Lollo

Indlæg af Lollo » søn jun 22, 2014 6:20 pm

Lylle My skrev:Personligt er jeg ikke nogen stor tilhænger af at bruge rester af antibiotika til at behandle en rotte uden at vide helt præcis, om det vil gavne. Hvis det er en almindelig forkølelse, vil det alligevel ikke hjælpe... og hvis der SKULLE være en lungebetændelse i anmarch, skal de måske have en anden dosis - eller en anden form for medicin end dét, man har stående.
Desuden risiker man, hvis en rotte får flere antibiotikabehandlinger end højst nødvendigt, at bakterierne udvikler resistens overfor medicinen, så en senere lungebetændelse bliver vanskelig (eller i værste fald helt umulig) at helbrede ordenligt.

Når dét er sagt, så HAR jeg to gange brugt en rest baytril og ronaxan til at starte en behandling op, hvis jeg op til en weekend har opdaget at én af mine drenge har fået noget, der med stor sikkerhed lød som starten på en lungebetændelse. Jeg har nemlig ikke den helt store tiltro til de fleste vagtdyrlægers kendskab til rotter... så medmindre det er virkelig akut, vil jeg hellere vente indtil jeg kan få fat i min egen dyrlæge.
De to gange jeg selv har startet en behandling op, har jeg så straks om mandagen kontaktet min dyrlæge, har bestilt en tid, og har fortalt ham hvad rotten har fået, så han kan tage dét i betragtning ved den videre behandling. :)

I dit sted ville jeg nok foretrække at lade totterne stå i den halvmørke og vinduesløse gang, indtil kontoret er færdigrenoveret og støvfrit igen. Det ER jo kun for en periode, og vil trods alt være bedre for deres helbred, end af de står i enten støv eller træk.
Hvor meget bare en smule træk har betydning for rotternes helbred, har jeg selv oplevet. De sidste tre år har mine drenge hver eneste vinter haft den ene alvorlige lungebetændelse efter den anden, og jeg har mistet flere rotter på dén konto - til trods for, at jeg kun åbnede et vindue på klem inde i stuen - og kun dét, der var længst væk fra buret.
Sidste vinter besluttede jeg mig til at gøre to ting: For det første går jeg nu ud i mit køkken, når jeg skal ryge... og for det andet lufter jeg slet ikke ud i stuen om vinteren. I stedet åbner jeg vinduerne i den anden ende af lejligheden på vid gab i en time hver morgen og aften. Så bliver luften i stuen stadig effektivt udskiftet, men det sker så langsomt, at der ikke kommer den mindste træk.
Denne vinter var der ikke ét tilfælde af lungebetændelse imellem totterne. De fik en enkelt forkølelse i foråret, men den forsvandt efter et par uger med kamillete hver morgen og aften (og mine drenge vil OGSÅ kun ha' det, hvis der er honning i - så det får de da bare. :wink: )
Så prøver jeg det som en start! Så kan jeg prøve at give den noget antibiotika, hvis der ingen ændring sker :) Mange tak fir hjælpen!

Besvar