Helt nye rotter, nyser, men ingen snot

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Brugeravatar
Salimas Rotterede
2 Stjernet Rottemedlem **
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Salimas Rotterede » lør apr 12, 2014 8:03 pm

Rigtig god bedring til de små totter, rigtig godt at du opdagede det i tide. Lungebetændelser kan være fatale for rotter! -Og er sikker på at du får rigtig meget glæde af dem. Når man først har haft rotter en gang så er man uhelbredelig hooked ratoholic :) :)
Rottemor til Dr. John Hamish Watson aka Hamse, Bruce Wayne, Sirius Black, Hans Kongelige Højhed Prins Valdemar aka Valde, Master Monkey aka Tossehovedet, Left Over aka Leftie, Jar Jar Binks aka J.J., Master Tigress aka Tikker, Khaleesi aka Khalisen, Thyri aka Thysen :)

Brugeravatar
carolinas
4 Stjernet Rottemedlem ****
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af carolinas » tors aug 14, 2014 10:22 am

Må jeg spørge hvad dyrlægen anbefalede af medicin ? Har nemlig selv en dejlig tot som nyser og jeg har bestilt tid til tjek i morgen hos min dyrelæge men kunne godt tænke mig, at høre hvad denne dyrelæge anbefalede dig :-) håber du ser min besvarede inden imorgen 12:30 knus

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors aug 14, 2014 11:10 am

Jeg kan lige svare - bare for dét tilfælde, at SigneAbramsson ikke når det. :wink:

Hvis det kun er en smule nysen, er det sikkert bare en lille forkølelse, og så plejer kamillete at være nok... men hvis du ikke føler dig HELT sikker på, at der ikke kan være stødt en begyndende lungebetændelse til, vil det altid være en god idé lige at få dyrlægen til at lytte til lungerne - bare for at være helt sikker.

HVIS dyrlægen kan høre lidt slim nede i lungerne, vil han/hun udskrive en behandling med baytril. Nogle dyrlæger, der ikke er så erfarne med rotter, nøjes med dét... men til at behandle rotter med lungebetændelse er det faktisk sjældent nok. Rottekyndige dyrlæger plejer at give en kombinationsbehandling, hvor de BÅDE får den normale dosis baytril, og SAMTIDIG en kvart ronaxanpille om dagen.

Men vent endelig med at male fanden på væggen... Det KAN jo være, at dr. Dyr slet ikke kan høre noget galt i lungerne, så det bare viser sig at være en forkølelse, der er problemet. Og hvis det er dét, så er det bare med at få lavet en skudefuld kamillete til totterne hver dag... og ellers vente på, at den går over igen af sig selv. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar