AKUT - Grøn Stær

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Brugeravatar
MissJennie
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: Herning

Indlæg af MissJennie » fre dec 20, 2013 8:25 pm

Nej han blev ikke opereret. Jeg må indrømme jeg ikke kan huske om
det var baytrill eller ronaxan han fik, det er længe siden.
Men det startede med at jeg om morgenen lige var inde ved dem
inden jeg tog afsted og der var alt normalt. Da jeg kommer hjem er
hele hans ene side af hovedet dobbelt størrelse, og jeg skynder
mig at få en tid til dyrelægen samme dag.
Hun kigger ham i munden med sådan en ting som ligner dem de
bruger til at se ind i øregangen med. Det er ikke det nemmeste at
gøre på en rotte og de er ikke specielt glade for det, men hun kunne
se noget bagerst i munden.
Men allerede dagen efter kunne jeg se bedring. Men ikke for at
skræmme dig, men tandbylder er noget at det der kan være
sværeste at komme til livs.
Men få fat i en rotte kyndig dyrelæge, og du må jo gerne foreslå dem
at kigge om det er en tandbyld.
Men alt held og lykke til ham.

RatMom
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Fredensborg

Indlæg af RatMom » man dec 23, 2013 7:43 pm

Tak My og Jenni for jeres svar !

Jeg har haft lidt travlt her i weekenden, så har ikke lige haft tid til at opdatere om forløbet.

Jeg startede med at give ham en Baytril kur, hvor han fik dobbelt dosis i to dage, og har nu skåret ned til normal dosis. Det var ikke blevet bedre - tværtimod, blev hans kind ved med at vokse. Han har under hele forløbet spist sit normale foder, kravlet rundt og vasket de andre, så jeg valgte at krydse fingre for at han ville få det bedre.

Igår aftes/nat da jeg kom hjem efter at have holdt jul med familien, så var der kommet en sort lille sårskorpe på udvendig, og jeg blev selvfølgelig utrolig glad, da jeg ikke går ud fra at der så er tale om en tandbyld, men bare en almindelig, dum byld.
Jeg vaskede det med vand igår, men der var ikke rigtig hul på den, men idag efter jeg havde givet ham medicin, så var der en lille revne i toppen (tæt på øjet), hvor der kom gul, ildelugtende smuds ud. Jeg har siddet med våde vatrundeller og prøvet at opløse såret, og trykket en smule på det for at få så meget smuds ud som muligt, men den sorte sårskorpe er blevet meget stor nu, og der er stadig ikke gået helt hul på den.

Så er spørgsmålet nu, om jeg skal få sårskorpen opløst helt - eller 'skære' et større hul, så jeg kan få alt smudset ud, eller om jeg skal lade ham være og krydse fingre for at han selv får det ud, og så bare rense hullet og sårskorpen et bare gange om dagen?

Jeg må desværre indrømme at jeg simpelthen ikke har råd til flere dyrelæge besøg i denne måned, da jeg allerede har en regning ved ham der skal betales den første, og ved ikke hvordan jeg skal få Januar måned til at hænge sammen :(

Alenya
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » man dec 23, 2013 9:45 pm

Det at der er lidt hul i det er en god ting, for det betyder at der kan komme betændelse ud af hullet - og at du renser det og holder det åbent er også super.. Jeg ved ikke hvor stort hullet er, men det ville være godt hvis du kan få det så stort at alt puds kan komme ud, men stadig så det ikke gør alt for ondt på den kære dreng.. :)
Fortsæt behandlingen nogle dage endnu, så det kan tage resten af betændelsen og sørg for at fortsætte med at rense det.. Med tiden kan sårskorpen falde af, så ser det knap så lækkert ud, men rotter heler heldigvis hurtigt, så det er ikke så længe du skal se det åbne sår - her er det vigtigt at du sætter ham for sig selv i et rent bur med aviser, som du skifter hver dag (eller mere hvis det bliver klamt, så længe buret er rent, så ikke der kan danne sig mere betændelse i såret).. Så snart betændelsen er helt ude af området vil såret hurtigt hele sig og forhåbentlig vil han blive sit gode gamle jeg igen :D
Det at der er hul tyder på at han nok skal klare den, så længe du holder det rent og får betændelsen ud af såret :)
¤Camilla¤
Billede

RatMom
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Fredensborg

Indlæg af RatMom » tors dec 26, 2013 6:09 pm

Tak igen for dit svar Alanya !
Jeg læser dem med det samme, men har ikke altid tid til at svare..

Nå, men jeg fik trykket en masse flydende betændelse ud, og såret lukkede sig, med den sorte sårskorpe. Når jeg mærkede på det, føltes det bare som om at sårskorpen var 'dyb', så troede det var det, og lod det være så det kunne hele.

MEN for omkring en time siden kiggede jeg til ham, og så var der nærmest en 'gul/hvis tråd' det stak ud fra toppen. Det kan nok mest af alt sammenlignes med at man trykker en hudorm. Jeg trykkede på det, og der kom lidt betændelse og lidt af den mere 'hårde' substans ud. Da jeg så prøvede at tage en pincet for at 'hive' den ud, så sad den fast på sårskorpen. Han går stadig alene, og på avispapir, som jeg skifter en gang om dagen, og stadig Baytrill to gange om dagen.

Jeg har prøvet at tage nogle billeder, men det er rimelig svært da han ikke gider at sidde stille:

Det første billede kan man ikke rigtig se hvordan der stikker en 'tråd' ud fra toppen af såret, men det er nemmere at se på det andet (ps. han er våd rundt om øjet fordi jeg har siddet og opløst såret, så han ser lidt mere ynkelig ud end han ellers vil have gjort ;)

Billede

Billede

Spørgsmålet er så nu, om jeg skal opløse sårskorpen helt (eller i værste tilfælde 'rive' den forsigtigt af), og få det tømt en gang for alle, eller om jeg skal lade ham være og så bare sørge for at rense det jeg kan et par gange om dagen?

Alenya
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Indlæg af Alenya » tors dec 26, 2013 9:04 pm

Jeg ville give det nogle dage, for tror det vil være for smertefuldt for ham at få hevet såret af ligemeget hvor meget du opbløder det.. Når såret bliver helt tørt vil det selv falde af, så jeg ville bare holde øje med det og holde ham for sig selv, men stoppe med at pille mere ved det - er du heldig sidder betændelsen kun på såret og ikke huden :)
Det ser ellers pænt ud nu, så han skal nok klare den :D super flot at du fik ordnet det ! :D
¤Camilla¤
Billede

Besvar