Min pige Maya har i lang tid døjet med forkølelse og i mandags var jeg ved dyrlægen med hende, som lyttede på hende og sagde at hun lød fin. Hun nøs lidt og der var lidt porphyrin, så hun blev sat på en Baytril kur.
Da jeg kom hjem i dag syntes jeg at det er blevet meget værre. Hun nyser og grynter og det lyder ikke helt godt når hun trækker vejret. Jeg ringede selvfølgelig straks til dyrlæggen, men de har lukket nu og jeg kan først komme igennem på mandag. Mit spørgsmål er så: Er det akut? Skal jeg forbi et dyrhospital eller skal jeg slå koldt vand i blodet?
Maya virker liidt mere sløv end hun plejer, men måske er det bare fordi jeg lige har vækket hende Hun spiser og drikker som hun plejer...
Mislyde ved vejrtrækning - akut?
Redaktør: Lylle My
-
- Super Rotte Entusiast
- Geografisk sted: København NV
Mislyde ved vejrtrækning - akut?
Hilsen Pernille, Helga, Minni, Ghita og Tia.
- Nu med hjemmeside: www.pernillesrotter.weebly.com (under opbygning)
Det ER meget svært at vurdere, hvornår en forkølelse kræver behandling... Men hvis Maya har været forkølet et stykke tid og lige pludselig har fået det mærkbart værre, så er det muligt at det har slået sig på lungerne - og hvis det har dét, kan det gå MEGET hurtigt ned ad bakke for hende.
Baytril er det, de fleste dyrlæger giver ved forkølelser eller lette infektioner (det er et bredspektret antibiotikum, der virker mod de fleste bakterieinfektioner). Men mod en betændelsestilstand i lungerne er det sjældent nok... Så er det for det meste nødvendigt med en kombinationskur, hvor rotten BÅDE får baytril - og samtidig en kur med ronaxan.
Ronaxan er piller, som man enten skal pulverisere og blande i en lille lækkerbidsken, eller opslemme i en lille smule vand og sprøjte det ind i rottens mund med en éngangssprøjte (alt efter, hvilken metode man selv synes er lettest og sikrest).
Det er svært ud fra en beskrivelse alene at vurdere, om lungerne er blevet angrebet, men med tanke på hvor hurtigt en lungebetændelse kan tage livet af en rotte ville jeg nok ikke vente. Jeg har én gang i mit liv set en af mine rotter blive kvalt i sit eget slim i løbet af et par timer, fordi jeg ikke kunne få fat i en dyrlæge hurtigt nok... og siden da har jeg været ret hysterisk, hvis jeg synes at det lyder som om en forkølelse er gået i lungerne.
Så i dit sted ville jeg nok ofre den dyre weekendtakst og få hendes lunger checket igen. Selv om der ikke var noget at høre på dem i mandags, kan det sagtens have nået at ændre sig.
Og hvis der så ER en mislyd fra lungerne, vil det nok være en god idé at insistere på at få en kombinationskur med både baytril og ronaxan.
Baytril er det, de fleste dyrlæger giver ved forkølelser eller lette infektioner (det er et bredspektret antibiotikum, der virker mod de fleste bakterieinfektioner). Men mod en betændelsestilstand i lungerne er det sjældent nok... Så er det for det meste nødvendigt med en kombinationskur, hvor rotten BÅDE får baytril - og samtidig en kur med ronaxan.
Ronaxan er piller, som man enten skal pulverisere og blande i en lille lækkerbidsken, eller opslemme i en lille smule vand og sprøjte det ind i rottens mund med en éngangssprøjte (alt efter, hvilken metode man selv synes er lettest og sikrest).
Det er svært ud fra en beskrivelse alene at vurdere, om lungerne er blevet angrebet, men med tanke på hvor hurtigt en lungebetændelse kan tage livet af en rotte ville jeg nok ikke vente. Jeg har én gang i mit liv set en af mine rotter blive kvalt i sit eget slim i løbet af et par timer, fordi jeg ikke kunne få fat i en dyrlæge hurtigt nok... og siden da har jeg været ret hysterisk, hvis jeg synes at det lyder som om en forkølelse er gået i lungerne.
Så i dit sted ville jeg nok ofre den dyre weekendtakst og få hendes lunger checket igen. Selv om der ikke var noget at høre på dem i mandags, kan det sagtens have nået at ændre sig.
Og hvis der så ER en mislyd fra lungerne, vil det nok være en god idé at insistere på at få en kombinationskur med både baytril og ronaxan.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
-
- Super Rotte Entusiast
- Geografisk sted: København NV
Tusind tak for svar Hun virker bedre nu, så jeg ser lige tiden an, men jeg holder skarpt øje med hende. Jeg bor heldigvis tæt på dyrehospitalet i København, som har døgnåbent og det tager mig ikke meget mere end 20 min at komme derud, så der er heldigvis råd for hvis det går galt. Foreløbig har jeg hende ude omkring en gang i timen og lytte til hende. Står nok også lige op engang i nat og tjekker. Men lige nu piler hun rundt på gulvet og der er ikke noget som helst at høre på hende.
Hilsen Pernille, Helga, Minni, Ghita og Tia.
-
- Super Rotte Entusiast
- Geografisk sted: Ruds-Vedby
Hvis det var mig var jeg taget af sted med det samme! Sidst jeg havde en der "gryntede"/lød som en kaffemaskine ventede jeg en weekend med at tage til dyrlægen med hende.. Det resulterede i at hun måtte aflives da hun simpelthen var FOR syg til at kunne klare den :/
Lykkelig ejer af Kattene; Lui, Nuggi, Snehvide og Chief<3 Og Hunden Aslan<3 -Sov Sødt Blue (Rotte)!<3 Sov Sødt Jamie(Kat)!<3
-Desværre ingen rotter mere
Eight Letters, Three Words, One Meaning<3
-Desværre ingen rotter mere
Eight Letters, Three Words, One Meaning<3
-
- 4 Stjernet Rottemedlem ****
- Geografisk sted: fredericia
Forberedelse til dr dyr besøg
Har snakket med dr dyr i dag pga min drenge er totalt stoppet til og har utrolig meget sekret rundt om næsen og når han spiser kan man hører han har svært ved det pga stoppet næse , hun snakkede om en kombikur af ronnaxan og baytrill men ville have set bedre med hensyn til doseringen hvis jeg havde en lille ide om hvordan i plejer at få det så jeg har en lille ide om det inden vi tager afsted har nemlig kun fået baytrill og ronaxan adskilt og hun mente det måske ikke var nok med den alene så
hvordan giver i jeres en kombi kur altså
hvor mange gange om dagen ?
og hvilken dosis min drenge vejer ca 600g
. Det er selvfølgelig kun til at have noget at sammenligne med
hvordan giver i jeres en kombi kur altså
hvor mange gange om dagen ?
og hvilken dosis min drenge vejer ca 600g
. Det er selvfølgelig kun til at have noget at sammenligne med
Hvor godt folk er, kommer rotter til ;D