Skab og lungeproblemer - igen! :(

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Skab og lungeproblemer - igen! :(

Indlæg af Lylle My » fre nov 08, 2013 1:51 am

Så er der taget hul på en ny søvnløs nat. :(

For en uge siden tog jeg alle mine fire drenge med til dyrlægen, fordi de (igen!) havde fået et udbrud af skab - og min stakkels Ursus var SÆRDELES hårdt ramt. På 1½ uge siden jeg opdagede det første sår, havde det bredt sig til utallige småsår på hele hans forkrop og hoved, og han kløede sig som en vanvittig.
Dyrlægen gav dem alle en omgang stronghold... og nu hvor de allesammen var derude, bad jeg ham også lige checke deres lunger - bare for en sikkerheds skyld. Der var godtnok ikke noget at høre på nogen af dem, bortset fra at Coffee nøs en lille smule. Men det har han gjort siden sidste vinter, hvor alle mine rotter blev angrebet af en MEGET aggressiv lungebetændelse, der tog livet af tre ud af fem rotter... Der har gudskelov ikke været slim på Coffees lunger siden, men der var kommet lidt arvæv i både næse og lunger, der gav ham en kronisk nysen og mislyd.
Til min store overraskelse kunne dyrlægen høre en lille smule slim på både Ursus' og Coffees lunger, så for at tage det i opløbet kom de begge på en solid baytril/ronaxankur.

Efter et par dage begyndte sårene fra skaben at hele, og nu efter en uge er der kun nogle få rester tilbage på Ursus, der ellers var så hårdt ramt - og de tre af drengene er igen friske som små fisk... men Coffees lunger er kun blevet dårligere. Hvor jeg i starten slet ikke kunne høre noget galt, har han nu nøset mere og mere for hver dag der er gået, og for et par dage siden begyndte han at grynte og ralle en lille smule... og det sidste døgn har han sovet med hovedet hævet en smule for at lette vejrtrækningen. BESTEMT ikke et godt tegn.
Samtidig har han helt frivilligt frasagt sig alfa-posten i gruppen og har overdraget den til Ursus, og har i løbet af de sidste tre - fire dage accepteret at glide fra toppen af hierakiet til bunden. Det er sket i fuldstændig fred og fordragelighed og helt uden uro i gruppen - men det er helt tydeligt at Ursus nu er den store leder, som styrer gruppen med kærlig hånd - og støtter og trøster sin gamle ven så godt, som han nu kan.

Hér i eftermiddags sank mit hjerte så helt ned i maven. Jeg hørte, at Coffee nu er begyndt at udstøde de samme knirke/pivelyde ved vejrtrækningen, som hans bror lavede sidste år, da hans lunger var blevet fuldstændig ødelagte af den ellers overståede betændelse... og samtidig går den stakkels Coffees lunger som en blæsebælg på steroider, uden at han af dén grund ser ud til at få luft nok ned til at give ham energi. Han ser MEGET træt og besværet ud. :(

Så i morgen må jeg igen have fat i dyrlægen. Jeg har ikke meget håb om at der er noget at gøre, når en uges ekstrastor dosis baytril og ronaxan overhovedet ikke har hjulpet... Jeg har en anelse om at lungerne er færdige. De HAVDE jo taget skade af sidste vinters lungebetændelse, og den nuværende lille betændelse har så åbenbart været mere, end de kunne klare.
Medmindre dyrlægen kan udrette et mirakel - så bliver det den sidste tur, min kære Coffee kommer ud på. Uanset, hvor forfærdeligt det bliver at sige farvel til ham, så VIL jeg ikke risikere at lungerne pludselig giver helt op, så han bliver kvalt langsomt. Det har jeg oplevet et par gange ved en rotte, og jeg ønsker ALDRIG at opleve det igen. :(

Send min stakkels dejlige dreng alle jeres kærlige tanker - uanset, hvordan turen i morgen vil ende for ham. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » fre nov 08, 2013 7:53 am

Puha, en rædsom tur, du skal afsted på :(
Jeg har heldigvis ikke haft lungebetændelse herhjemme længe, men har et par kroniske nysere, den ene meget ung :(
Inter album et nigrum, varietate

AstridMarie
3 Stjernet Rottemedlem ***
Geografisk sted: Struer

Indlæg af AstridMarie » fre nov 08, 2013 9:24 am

Ej hvor træls! Held og lykke med den lille tot :(
Madmor til 2 skønne piger, Soraka & Yoda, og 4 frække drenge, Gustaf, Sheldon, Marshall & Otto <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » fre nov 08, 2013 10:08 am

Ja, det er noget rigtigt møg. Efterår og vinter ER jo den farligste tid for totternes lunger, har jeg opdaget. Så snart jeg begynder at skulle skrue op for radiatorerne, bryder dé ting frem, der ikke har været noget særligt problem i den lune sommertid.
Jeg troede ellers at jeg havde minimeret risikoen ved at begynde at lægge et lunt fleecetæppe i bunden af buret, så de ikke kunne skubbe køkkenrullestrimlerne til side og lægge sig på den kolde bund - men det var altså ikke nok.

ØV, hvor er det altså frustrerende at rotters lunger er så sarte. Hver gang det går galt begynder jeg at tænke på, om det bedste ikke ville være helt at stoppe med at holde rotter - men så er der lige én af de friske, der kommer løbende ud til mig og snor sig omkring min hals, fiser ned under trøjen og smider sig på ryggen for at blive nusset... og så véd jeg, at jeg ikke KAN undvære at dele mit hjem med de små pelsklumper, uanset hvor ondt det gør, når tingene går galt. :|

Jeg har fået en tid til klokken 16 hér i eftermiddag. Dyrlægen kan lige prøve at lytte til lungerne, så jeg er BOMBEsikker på at jeg ikke tager fejl af Coffees helbredstilstand - men jeg tror det nu ikke. Det er ikke et særlig godt tegn, når en rotte ligger og hviler med hovedet løftet opad, og når lungerne piber og knager ved hver eneste besværet indånding. :(

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » fre nov 08, 2013 2:05 pm

Det er bare så øv med det lungebetændelse :(
Og ja sådan en omgang kan sagtens sætte sig som arvæv på lungerne.
Det kan de gå med længe og pludselig er det slut :(
Efteråret er nærmest værre end vinteren grundet temperatur skift.
Jeg har selv sagt farvel til en 1½ år gammel dreng forleden til akut lungebetændelse. Det er også meget længe siden jeg har haft lungebetændelse herhjemme :( Og 1½ år er bare for tidligt.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Brugeravatar
mette_rat
Rotternes Herre

Indlæg af mette_rat » fre nov 08, 2013 2:18 pm

det er noget djævels noget det lunge betændelse :cry: mistede min gamle chipper til det.

jeg føler med jer og jeres drenge My og Lux

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » fre nov 08, 2013 3:53 pm

Tak for medfølelsen, allesammen. Det luner virkelig.

..og LUX: Det gør mig rigtig ondt, at du måtte sige farvel til din dreng. Du har fuldstændig ret - 1½ år er ALT for tidligt at skulle herfra. Coffee er jo heller ikke mere end 1 år og 7 mdr.
Irriterende nok har han i dag skiftet imellem at virke næsten helt frisk og glad, for så kort efter at ligge og hive efter vejret igen med sammenknebne øjne og strittende pels. Jeg er SÅ fristet til at afbestille tiden hos dyrlægen hver gang han ser frisk ud... men jeg véd jo at hvis det er arvæv, og han er så hæmmet som jeg kan se - så vil det kun blive værre, og det vil ikke være et liv at byde ham.

Samtidig har jeg allerede nu set i øjnene, at hans bedste ven Ursus nok heller ikke vil holde så længe endnu, selv om han kun er 1 år og 2 måneder. Han er igennem de sidste par måneder kommet til at ligne en småtræt gammel rotte på over to år. Dyrlægen kunne ikke umiddelbart finde nogen grund til hans svækkelse - han virker bare gammel. :|

Men jeg er nu alligevel NOGET spændt på, om jeg selv har vurderet Coffees helbred korrekt, eller dyrlægen mener at han vil have en FAIR chance, hvis vi sætter alle sejl til.
På den ene side vil jeg jo så gerne gøre alt for at han bliver frisk - men på den anden side skal han aldeles ikke igennem en behandling, som sansynligvis bare vil trække tiden - og lidelserne - i langdrag. :|

For pokker, kan klokken ikke snart blive 4, så jeg kan få det overstået. :evil:

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » fre nov 08, 2013 7:41 pm

Hvordan gik det?

Ursus var jo lidt svækket allerede som lille.
Som vi snakkede om, så tror jeg faktisk, at han var en af dem, der ikke sku ha overlevet. Men en fighter var han jo allerede dengang <3
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » fre nov 08, 2013 8:26 pm

Jeg kom hjem fra dyrlægen for en times tid siden... MED Coffee. :D

Dyrlægen Thomas mente, at der godtnok var noget med lungerne - men at det meste af mislydene faktisk stammede fra næsehulen, så han syntes godt vi kunne forsvare at forsøge endnu en omgang baytril/ronaxan, inden vi opgiver ham. Han satte så dosis en smule i vejret og syntes at jeg skulle fortsætte i 10 dage endnu.
Så han har fået en chance mere. Så må jeg holde et vågent øje med ham i dén tid og se, om det bliver værre eller bedre. HVIS det bliver værre igen, får han ikke flere behandlinger... men så har jeg ihvertfald også prøvet alt. :|

Det VAR nu også den rene lykke at se ham komme hjem igen. Så snart han gik ind i buret, STYRTEDE de to mindste hen til ham og kastede sig over ham, nussede, vaskede og groomede ham fuldstændig desperat... og så kom Ursus trippende, lagde sig hoved mod hoved med sin kammerat og gav ham en hjertelig nakkegrooming, mens de små fortsatte med at vaske lugten af dyrlæge væk fra resten af hans pels. Og Coffee? Han lagde sig med et afgrundsdybt suk, lukkede øjnene - og NØD bare at blive forkælet til den store guldmedalje. :lol: Billede

Ja, Ursus var jo skravlet i kuldet, så det er vel ikke så underligt at hans helbred ikke er helt i top. Jeg tror simpelthen, at jeg bare må vænne mig til at se ham som "den gamle dreng", uanset hvad hans fødselspapirer siger.
Men hvis man ser bort fra at han nok ikke får SÅ pøle-langt et liv, så må jeg sige at dét liv han har - dét forstår han at få det fulde udbytte ud af. :mrgreen:

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Indlæg af Erling » fre nov 08, 2013 10:33 pm

Håber godt nok han får det bedre. Der er ikke noget der kan gøre mere ondt, end når man ser sine kære små lide. Omvendt, så er det bare det bedste i livet, når man ser en sådan hjertelig modtagelse han fik, da han kom hjem igen. Ingen tvivl om at der er et ufatteligt stort hjerterum, hos så små skabninger. :-)

Lyder også til at være en god lille gruppe du har der, der rigtig forstår at støtte og hjælpe hinanden.

NinaA
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: Århus

Indlæg af NinaA » lør nov 09, 2013 2:02 am

Hvor dejligt at læse at du har fået ham med hjem igen. :)

Jeg har haft et par drenge som har haft noget kronisk i næsehulen. Der har det hjulpet at give binyrebarkhormon i perioder. Og så synes jeg altså også at jeg har oplevet en positiv effekt af at give 0,1-0,2 mL bromhexin (slimløsende hostesaft der kan købes i håndkøb) en til to gange i døgnet. Det er ligesom om at det gør snottet lidt nemmere at trække vejret igennem.

Jeg havde bla. en dreng som "snorkede" mere eller mindre hele sit liv - han blev lidt over 2½ år med ovenstående behandling + en gang baytril hvis det i perioder var alt for slemt.

Rubberdog87
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: København

Indlæg af Rubberdog87 » søn nov 10, 2013 11:28 pm

Det,yder godt at han kom med hjem igen!

Håber at kuren med den øgede dosis vil gøre underværker for ham!!
Hilsen Annika og Rotterne: Pippi og Molly..
(*)Shira, Saga, Emma, Bella, Abbie, Cookie, Lulu, Gaby, Pepsi, Bamse, Safi og Eddie<3

erfort
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » man nov 11, 2013 12:36 am

God bedring med dine drenge.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tors nov 14, 2013 12:36 am

Den ekstra store dosis medicin havde desværre kun en meget kortvarig effekt, og i det sidste døgn gik det hurtigt ned ad bakke med Coffee. Han brugte meget tid på at stable papirstrimler og klude sammen til små forhøjninger, så han kunne ligge med hovedet strak opad, når han hvilede. I den stilling var det en smule nemmere for ham at få luft, men det var helt tydeligt at det ikke var nok. Hans pels strittede konstant, og han brugte utroligt mange kræfter på bare at trække vejret... så i dag tog jeg den tunge tur ud til dyrlægen for at sige farvel til ham, inden det kom så vidt, at han slet ikke ville kunne få luft mere. :cry:
http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=39690

Besvar