Små sår på halen som er røde og hvide - hvad kan det være!?
Redaktør: Lylle My
- carolinas
- 4 Stjernet Rottemedlem ****
- Geografisk sted: Nordsjælland
Små sår på halen som er røde og hvide - hvad kan det være!?
Jeg har lige opdaget at min dejlige tamrotte " Muu" som er hvid har nogle små sår på halen som er røde og hvide .. Det er flere steder på halen ! Jeg tænker kan det være svamp ? Det er lige pludseligt kommet ! Hun er en ældre tamrotte på 2 år som er dejlig rund og får masser af grøntsager og tørfoder dagligt hun har en veninde og hun har ikke noget på halen eller andre steder .. Jeg har ikke set det før og undrer mig hvad det kan være !!! Jeg har dupper hendes hale med klorhexidin og har frontline vet hjemme samt baytrill .. Hvad kan jeg gøre ?
- carolinas
Uha.. hvordan får de det ? Jeg har ikke haft kontakt med andre dyr og hun går jo sammen med sin veninde my !erfort skrev:Det kan muligvis være hale skab, det lyder i alt fald meget som det, udfra din beskrivelse.
Jeg ville tage til dyrlægen, og få det tjekket og muligvis behandlet.
Jeg har læst noget om Ringtail - kan det være det du mener ?
Ved du hvad man behandler med af medicin og hvor akut er det ? jeg har læst her på siden at man gerne behandler med enten stronghold eller advocate - hvilken er bedst ? jeg spørger fordi jeg ikke vil have hun bare skal være prøveklud ;-( det skal jo gerne virke !! Min dyrelæge er jo lige fået på juleferie i dag og kommer nok ikke igen før d. 27 /12.. kan jeg gøre noget indtil dag ??
-
- Rotteforum afhængig
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Nej, jeg mener skam skab.carolinas skrev: Uha.. hvordan får de det ? Jeg har ikke haft kontakt med andre dyr og hun går jo sammen med sin veninde my !
Jeg har læst noget om Ringtail - kan det være det du mener ?
Ved du hvad man behandler med af medicin og hvor akut er det ? jeg har læst her på siden at man gerne behandler med enten stronghold eller advocate - hvilken er bedst ? jeg spørger fordi jeg ikke vil have hun bare skal være prøveklud ;-( det skal jo gerne virke !! Min dyrelæge er jo lige fået på juleferie i dag og kommer nok ikke igen før d. 27 /12.. kan jeg gøre noget indtil dag ??
Rotter kan få skab via. bundstrø, især naturstrø som hø og spåner, men der ud over kan de også få skab bare ved at blive stressede eller hvis deres imunforsvar er svækket i en periode, det ligger nemlig latent hos nogle af rotterne.
Næsten alle der har rotter for på et eller andet tidspunkt skab, dog er øre/haleskab, vist knap så alm. som almindelig skab.
Du er nok den der bedst kan vurdere hvor alvorligt, og hvor akut det er. Det er jo dig der kender din rotte, og dig ser kan se hendes sår.
Men jeg tror ikke du kan gøre ret meget andet end at tage til dyrlægen, så hvis du vurderer at det er akut, så er der heldigvis akutdyrlæger du kan henvende dig til, de kan måske også vejlede dig i hvor akut det er.
Jeg er ikke sikker på hvilket af de 2 produkter der er det bedste, jeg mener at have læst at der er flest der sværger til stronghold, men jeg tør ikke sige det med sikkerhed.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3
Enig i at det lyder som øre/haleskab, og medmindre hun ligefrem er meget hærget af det og klør eller gnaver i halen (eller der ligefrem er åbne, betændte sår), kan det sagtens vente til dyrlægen åbner igen.
Mine to første rotter havde haleskab hele deres liv - fordi jeg troede at alle de bumser, der havde på halen, var helt normalt for rotter. (dét havde dyrehandleren jo forsikret mig om, at det var. ) Det var først, da jeg flere år senere fik kontakt med mere erfarne rotteejere, at det gik op for mig, at de to små stakler havde lidt af skab i hele deres liv.
..og selvom din lille Muu's veninde ikke har symptomer, skal hun også have en omgang stronghold eller advocate... for hvis én rotte i et bur har skabsmider, vil alle andre rotter i hjemmet også have dem, selv om det ikke kan ses. Et skabsudbrud smitter ad h... til, og hvis man kun behandler dén, der har tydelige symptomer, vil den lynhurtigt blive smittet igen af sin veninde, som så vil fungere som rask smittebærer.
Hvis du føler dig lidt usikker på om det skulle være noget andet end skab, kan du jo prøve om du kan komme til at tage nogle nærbilleder af halen (og sårene), og sætte dem ind hér i tråden. Så kan vi jo komme med et bud på, om vi stadig synes at det ligner øre/haleskab.
Mine to første rotter havde haleskab hele deres liv - fordi jeg troede at alle de bumser, der havde på halen, var helt normalt for rotter. (dét havde dyrehandleren jo forsikret mig om, at det var. ) Det var først, da jeg flere år senere fik kontakt med mere erfarne rotteejere, at det gik op for mig, at de to små stakler havde lidt af skab i hele deres liv.
..og selvom din lille Muu's veninde ikke har symptomer, skal hun også have en omgang stronghold eller advocate... for hvis én rotte i et bur har skabsmider, vil alle andre rotter i hjemmet også have dem, selv om det ikke kan ses. Et skabsudbrud smitter ad h... til, og hvis man kun behandler dén, der har tydelige symptomer, vil den lynhurtigt blive smittet igen af sin veninde, som så vil fungere som rask smittebærer.
Hvis du føler dig lidt usikker på om det skulle være noget andet end skab, kan du jo prøve om du kan komme til at tage nogle nærbilleder af halen (og sårene), og sætte dem ind hér i tråden. Så kan vi jo komme med et bud på, om vi stadig synes at det ligner øre/haleskab.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
- carolinas
Lylle My skrev:Enig i at det lyder som øre/haleskab, og medmindre hun ligefrem er meget hærget af det og klør eller gnaver i halen (eller der ligefrem er åbne, betændte sår), kan det sagtens vente til dyrlægen åbner igen.
Muu har det fint - spiser og virker som hun plejer så jeg venter m at gå til dyrelæge til fredag med mindre det blir værre! Hun hverken bider sig i halen eller virker generet af det så jeg er ikke død urolig- bare rigtig ked af at hun skal igennem det her for hun er en ældre tot og hun er ikke vild med at komme til dyrelægen :-/ jeg tar My med og så må dyrelægen jo sige hvad hun mener jeg vil meget gerne tage nogle billeder i morgen af halen og forsøge at sætte dem på - tror ikke jeg kan huske det :-/ måske kan du hjælpe )))))) er super glad for jeres svar ) det er til stor hjælp!!!! Jeg har jo kun haft totter i 4 år nu så jeg ved ikke alverden., men er altid meget på vagt og går naturligvis altid til dyrelægen med mine små pus hvis de blir syge - tør ikke andet for ved det kan gå så stærkt !
Der er et opslag inde i fotogalleriet, der beskriver hvordan man lægger billeder ind i en tråd. Du kan finde den hér: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=31966
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin
- carolinas
Tak )) jeg fik hende til dyrelæge og de kunne ikke finde grunden :-/ det er ikke skab, ringorm eller svamp der blev lavet skrab og dyrket bakterier så jeg er lidt på bar bund! Har vasket hendes hale i noget speciel shampoo et par gange nu og bruger klorhexidin hver aften til at duppe på halen .. Det er blevet bedre men der er stadigt nogle tørre steder .. Jeg har aftalt med dyrelægen at jeg ringer hvis det kommer igen eller blir værre! Pt er det der og muu virker helt ligeglad med det! Hun hverken klør sig eller noget og hun er helt som hun plejer! Jeg vil se om jeg kan tage nogle billeder i morgen og sætte dem ind tusind tak for hjælpen m linketLylle My skrev:Der er et opslag inde i fotogalleriet, der beskriver hvordan man lægger billeder ind i en tråd. Du kan finde den hér: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=31966