Helt nye rotter, nyser, men ingen snot

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Danmark, Amager

Helt nye rotter, nyser, men ingen snot

Indlæg af SigneAbramsson » man apr 07, 2014 10:03 pm

Hej!
Helt ny her på forummet! Så er i advaret :D
Jeg har lige fået to små yndige hanner (smukke drenge)
Men de nyser! og de nyser og nyser og nyser helt forfærdeligt!
De har intet snot (lidt våd næse, men intet særligt). Jeg har IKKE spåner, men Box Comfort (det skulle være rigtig godt for mine små basser)
Den ene nyste, fra da jeg mødte ham for første gang i dyrehandleren!
Buret er ikke i nærheden af vinduet, der er varmt på værelset, god kost og varieret...
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, det er min første gang med rotter og de er ellers fantastiske !
Jeg er ikke meget for dyrelægen (men hvis i synes skal de selvfølgelig derhen!)
Håber i kan hjælpe mig - synes ellers jeg har gjort det meste... :?
De smukkeste væsner i verden - Mit ét og alt <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man apr 07, 2014 11:31 pm

Det lyder, som om dine små drenge har fået sig en lille stressforkølelse. Det er meget almindeligt, at rotter får det efter flytning fra ét hjem til et andet, og normalt er det nok at behandle den med kamillete.
Når mine drenge er forkølede, laver jeg lidt kamillete to gange om dagen, rører en smule honning i det (mine er nemlig nogle sukkergrise, der nægter at drikke kamillete uden honning), og giver dem det i en ekstra foderskål. Man kan også bruge en ekstra lille drikkeflaske, men man skal bare huske på at de OGSÅ skal have adgang til frisk vand samtidig. Kamillete virker nemlig vanddrivende, så de vil få for lidt væske, hvis de ikke samtidig kan drikke rent vand. :)

Jeg går ud fra, at nyseriet er det eneste symptom, de har, ikke? For det er altid en god idé, når rotter er forkølede, at lytte efter andre lyde, der kunne komme fra dem... Hvis de begynder at grynte som et tilfreds marsvin, når de tripper rundt, eller endda lyder lidt henad en kaffemaskine, der trænger til at blive afkalket... Så er der ingen vej udenom dyrlægen, for så er der stor risiko for at det har sat sig til lungebetændelse... og sådan én kan uhyggelig hurtigt tage livet af en lille rotte, hvis den ikke bliver behandlet med det samme.

Der er nok ingen af os, der ligefrem nyder at rende dyrlægen på døren, men alligevel er det en god idé hvis man, straks man får sine første rotter, kigger sig omkring efter en dyrlæge, der har erfaring med rotter... for NÅR man endelig får brug for dyrlægehjælp, kan det være så akut at man ikke har tid til at finde én, der er bekendt med rotternes specielle behov.
..og en erfaren rottedyrlæge er jo ikke spor dyrere end én, der ikke kender noget til rotter. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » ons apr 09, 2014 7:22 pm

Tusind tak går i gang med det samme med kamilieteen :D hvor mange gange tror du de skal have før jeg kan se resultater ? (ville gerne have dem hurtigst muligt til dyrelægen hvis det ikke virker) :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » ons apr 09, 2014 10:32 pm

Tjah, jeg plejer at give mine kamillete i en uges tid eller to. Hvis det er en almindelig forkølelse, plejer den at vare ca. lige så længe som hos os mennesker... Den største forskel er bare, at rotter desværre er en hel del mere udsatte for, at en harmløs forkølelse kan sprede sig til lungerne - og det KAN somme tider være svært at opdage ændringen, fordi de er så pokkers gode til at skjule symptomerne.
Dyrlægen kan ikke gøre noget ved en almindelig forkølelse, fordi det er en virus... så hvis det kun er nysen, og der ingen lyde er fra lungerne, er kamillete klart den bedste kur. Man KAN somme tider få et lille hint om, hvorvidt der kan være en lungebetændelse i anmarch ved at holde rotten op og presse sit øre tæt ind mod dens ribben... Hvis man så kan høre klikke- eller pibelyde derindefra, når rotten trækker vejret - uanset, hvor svage de er - så må man lige have dyrlægen til at lytte efter om den har væske i lungerne, og evt. få en omgang antibiotika til den.

Somme tider kan en rotte endda blive kronisk "nyser"... En forlængst overstået forkølelse kan have efterladt arvæv i næseslimhinden, så den altid vil have lidt "kriller i næsen". Min egen halvgamle alfa er f.eks. "en hård nyser", uden at det har den store betydning. :wink:
Det er muligt at dén af dine drenge, der allerede nøs hos dyrehandleren, er blevet kronisk nyser... men det KAN også simpelthen være en reaktion på forkert bundlag i dyrehandlerens bur. Savsmuld eller spåner, der er lavet af fyrretræ, er desværre meget udbredt - og eftersom fyrretræ udvikler giftige dampe, når det kommer i kontakt med rotteurin, kan det godt tage et stykke tid for den lille tot at komme sig helt over det.

HVIS du på et tidspunkt får brug for dyrlægehjælp til de små drenge, er der rigtig mange herinde, der har anbefalet dyrlægen Erik fra Blågård Dyreklinik som en virkelig dygtig og erfaren rottedyrlæge. (Du kan se brugernes mening om ham i denne tråd: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=68 ) og eftersom jeg kan se at du bor på Amager, er det jo endda dejlig tæt på. :)

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » ons apr 09, 2014 10:42 pm

Ja, jeg har hørt godt om Erik fra en god ven, så den er sikker hvis det bliver aktuelt. De havde ikke spåner eller noget de ikke kan tåle i dyrehandleren... Men jeg har to og den mørke nyser mere - og er også yngre ! End min albino, den nyser også bare slet ikke så meget som den lille... Min mørke kan nogle gange finde på at snakke (det gør albinoen aldrig) og ved ikke om det er normalt... Jeg har aldrig hørt et marsvin... Så ved ikke om det er de samme lyde :s jeg har givet deres første kamiliete i dag og de ser ud til at elske det :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » ons apr 09, 2014 11:10 pm

Nej, rotter snakker ikke, medmindre de har slim i hals, næse eller lunger... så hvis det lyder som om én af drengene snakker i ny og næ, så vil det nok alligevel være en ret god idé at få dyrlægen til at lytte til deres lunger.
Men fortsæt endelig med kamilleteen under alle omstændigheder. Specielt, når de nyder det så meget. :D

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » tors apr 10, 2014 7:54 am

Dyrelægen it is ! Ingen tvivl i det.. Hvis jeg nu ikke kan få en tid inden påsken, tror du så at det er ok hvis det først bliver efter? Eller skal jeg så finde et andet sted ? :S

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » tors apr 10, 2014 8:23 am

Dyrelægen it is ! Ingen tvivl i det.. Hvis jeg nu ikke kan få en tid inden påsken, tror du så at det er ok hvis det først bliver efter? Eller skal jeg så finde et andet sted ? :S

Kaffeplet
Senior Rottemedlem
Geografisk sted: København SV

Indlæg af Kaffeplet » tors apr 10, 2014 10:27 am

Tror ikke det bliver et problem at få en tid inden påske han har typisk tid på dagen eller om ikke anden dagen efter. Ellers kan du prøve frihedens dyreklinik i Hvidovre - de er også rigtig gode til rotter. Jeg bruger selv både dem og Erik alt efter hvem der lige har tid:)

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » tors apr 10, 2014 10:34 am

Har bestilt en tid i dag :) imponerende med så kort varsel :) og han lyder meget rar

Kaffeplet
Senior Rottemedlem

Indlæg af Kaffeplet » tors apr 10, 2014 10:36 am

Det er han helt bestemt også, jeg håber det bliver en god oplevelse:)

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Indlæg af Fnyff » tors apr 10, 2014 5:15 pm

Hvordan gik det hos dr dyr?
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

SigneAbramsson
DTF Forum Medlem

Indlæg af SigneAbramsson » tors apr 10, 2014 5:26 pm

Det gik rigtig godt !!! :) det er en forkølelse og hos den ene en meget tidlig/begynende lungebetændelse :( men om 10-20 dage har de det fint og godt igen :D jeg er rigtig glad for Erik ! Kan varmt anbefales !!!! Og meget rimelig pris :D
Det skal dog advares at jeg købe mine syge rotter i zoocity! Og det var i lørdags og de har nyst hele tiden ! Dvs zoocity = syge rotter... Laver et indlæg senere under dyrehandler, så alle ved det.. Eller tusind tak for omsorg og gode råd ! :D :D :D det har virkelig hjulpet mig :D

Kaffeplet
Senior Rottemedlem

Indlæg af Kaffeplet » tors apr 10, 2014 7:10 pm

Det lyder godt:)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tors apr 10, 2014 10:41 pm

Dejligt at høre, at lungebetændelsen blev opdaget så tidligt... Så skal den lille knægt snart blive frisk som en fisk igen, så du kan nyde begge dine drengebasser uden spekulationer over deres helbred. :mrgreen:

Det er desværre meget almindeligt, at rotter fra dyrehandlere - selv de bedste af slagsen - ikke har et optimalt helbred... De har jo en konstant udskiftning af dyr i deres bure, så smitsomme eller stressrelaterede sygdomme har rig mulighed for at brede sig... og hvis en dyrehandler skulle opretholde en ordentlig karantæne for alle nye rotter de fik ind, ville det være så dyrt og besværligt at de ville være nødt til at sætte prisen langt, langt højere end den er nu.
Det er jo bl.a. derfor, at rotter, der bliver købt hos en seriøs avler, er dyrere. :wink:

I begyndelsen jeg holdt rotter, købte jeg dem altid i Plantorama - og jeg vænnede mig ret hurtigt til FØRST at købe to små rotteunger for en flad halvtredser... og en uge senere betale dyrlægen 700 - 800 kr. for at helbrede deres lungebetændelser og give dem en behandling for lus, øremider, skab og hvad de nu ellers kunne have pådraget sig.
Nu køber jeg udelukkende hos seriøse avlere, og der er faktisk en verden til forskel på rottebabyer fra avlere og dem fra dyrehandlere. :)

Besvar