mave problemer

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Geografisk sted: Bornholm

mave problemer

Indlæg af Dunse » man jul 21, 2014 3:38 am

Hej alle.

Jeg har en dreng, Cheddar, på ca. 6 måneder. Jeg har lagt mærke til at han den sidste måneds tid har haft tynd mave flere gange, samt han ofte har lys meget blød/klistret afføring.
han er i rigtig god stand (godt buttet :P ), aktiv og glad. Så han virker ikke syg på nogen måde, men det undre mig og bekymre mig han har haft tynd mave flere gange. Der har været flere gange hvor jeg har måtte vask ham fordi han var snavset ved rumpen fordi der var så tyndt.

Er der nogen af jer der har erfaringer med rotter med sarte maver? skal jeg være bekymret? noget specielt jeg skal holde øje med??

Det eneste ham og de andre fik, der ikke var daglig kost, var lyst brød de fik et par gange fordi jeg havde noget til overs. Det er det eneste jeg lige kan se han evt skulle have reageret på, men er ikke sikker på det er det. ellers får han foder blokke og grønt til hverdag samt lidt kød engang imellem.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » man jul 21, 2014 11:05 am

Der er rigtig mange herinde, der har haft gode erfaringer med lige at smutte på apoteket og købe en tube zoolac til rotterne, hvis de har haft problemer med maven. Det indeholder en masse forskellige tarmbakterier, som stabiliserer tarmene. http://www.mypets.dk/shop/zoolac-propas ... 1640p.html
Jeg brugte det selv til min gamle kat, da han havde problemer med tynd mave.

Lyst brød - eller brød i det hele taget - bør man kun give til rotter, hvis det er 100% gennemtørret... ikke, fordi det giver tynd mave (det véd jeg ærlig talt ikke, om det gør), men fordi rotterne rent faktisk kan risikere at sluge en klump, der udvider sig nede i halsen og blokerer luftttilførslen, så de bliver kvalt. Dét oplevede jeg selv for en hel del år siden, da én af mine drenge snuppede et stykke af min franskbrødsmad og slugte det. Han gik i frådende panik, da han pludselig ikke kunne få luft, og blev mere og mere slap og fjern i øjnene. Det var først efter, at jeg i desperation havde holdt det lille pus med hovedet ned og rumpen i vejret og stødt ham gentagne gange nedad (som en ketcupflaske, man ikke kan få det sidste ud af), at den klistrede klump endelig blev hostet op, og rotten igen kunne trække vejret. Puuuha, en grim oplevelse. :shock:
Derimod ELSKER totterne at få tørret brød - både rugbrød og franskbrød... og det er der ingen fare ved, fordi de bliver nødt til at gnave det i passende stykker, inden de kan sluge det. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dan
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Dan » tirs jul 22, 2014 5:28 pm

Har lige et spørgsmål som også vedkommer dårlig mave.
Her i sommerheden har jeg dem engang i mellem ude på sofaen med et fad vand med ærter i så de kan hygge, pjaske i vand og få lidt guf samtidig.
Men min ældste han på snart 2 år og 8 mdr (nov 2012) får altid dårlig mave efter de har plasket lidt rundt og fanget ærter.
Er det alderdommen der presser eller hvad kan det være?
Hilsen Dan Havsager.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs jul 22, 2014 7:02 pm

Det bliver jo kun et gæt - men det KUNNE jo være, at vandet er lidt for koldt til den gamle herres helbred. Du kunne måske prøve om det vil gøre nogen forandring, hvis vandet har stuetemperatur eller måske endda er en smule lunere... Den kølende effekt vil stadig være der, men måske vil det ikke være så stort et chok for hans mave/tarmsystem, hvis han får lov til at pjaske i et lunkent bad frem for i et køligt. :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin

Indlæg af Lylle My » tirs jul 22, 2014 7:07 pm

Der ER selvfølgelig også dén mulighed, at han simpelthen er lidt for grådig med ærterne, så han får spist sig en omgang tynd mave til. Grøntsager og frugt har jo en tendens til at virke på dén måde, hvis rotterne får lidt for meget af det indenbords. :wink:

Dan
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Dan » tirs jul 22, 2014 10:24 pm

Okay. Vil prøve med lidt "varmere" vand næste gang. Tak for svar :-)
Hilsen Dan Havsager.

Besvar