Hjælp! Min tot knager og rasler når hun trækker vejret

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
MichellaTora
DTF Forum Medlem
Geografisk sted: København N

Hjælp! Min tot knager og rasler når hun trækker vejret

Indlæg af MichellaTora » lør aug 02, 2014 12:35 am

Hej alle sammen,

Jeg har en lille tot på godt 1½ år som er begyndt at knage når hun trækker vejret. Det er en meget tung lyd som går hele vejen ned i hende - det lyder som om hun har svært ved at trække vejret.
I sidste uge aflagde jeg besøg ved dyrehospitalet i København, da de havde deres gnaverekspert inde. Hun sagde det var astma og at jeg skulle forsætte med at give hende Baytril som jeg havde gjort indtil da. Problemet er at det ikke er blevet bedre, og hun bliver mere og mere sløv.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? Jeg er lidt ved at gå i panik, og dyrlægen har først åben på mandag. Suk :(

På forhånd tak!

Hilsen Michella Tora

Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Kat » lør aug 02, 2014 9:18 am

Nu er det slet ikke for at gøre mig klogere end en dyrlæge, eller at sige hun tager fejl... MEN det KUNNE måske også være en lungebetændelse din lille pige har raget til sig..
Hvis jeg var dig ville jeg tage afsted til en vagtdyrlæge og bede om at få noget ronaxan, så kan du lave en kombikur med baytril og ronaxan, som oftest er det mest effektive til at slå lungebetændelsen ned!
Og så vil jeg selvfølgelig ønske dig rigtig god bedring med din pige! :)

Pernille
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: København NV

Indlæg af Pernille » lør aug 02, 2014 10:36 am

Jeg kender Michella og har noget Ronaxan liggende, som hendes rotte kunne få - men kan der ske noget, hvis nu hun IKKE har lungebetændelse og får Ronaxan? Eller er det under alle omstændigheder forsøget værd?
Hilsen Pernille, Helga, Minni, Ghita og Tia.
- Nu med hjemmeside: www.pernillesrotter.weebly.com (under opbygning)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør aug 02, 2014 10:51 am

Jeg er fuldstændig enig med Kat. I alle de år, jeg har været inde i rotteverdenen, har jeg endnu aldrig hørt om en rotte med astma... hvorimod forkølelse og lungebetændelse er deprimerende almindeligt hos dem. Og din lille piges symptomer er de klassiske lungebetændelses-symptomer. At vente til mandag med at få hende i behandling er desværre ikke en mulighed, for når symptomerne først begynder, kan det gå LYNHURTIGT ned ad bakke. Jeg har endda været ude for, at fra de første tydelige symptomer, og til rotten måtte aflives for at undgå, at den blev kvalt - der gik der kun ½ døgn. :(

Du kan nok ikke regne med at dén vagtdyrlæge, du får fat i, LIGE netop er rottekyndig - og hér i weekenden kan han/hun jo ikke ringe til nogen, der er det. Derfor må du selv bede vedkommende om at lytte til rottens lunger efter, om der er slim på dem - og når han har gjort det, kan du fortælle ham at den normale behandling, som de mest rottekyndige dyrlæger giver ved lungebetændelse, er den normale dosis baytril - SAMTIDIG med 1/4 ronaxanpille om dagen.
Ronaxanen er som sagt en pille. Hvis rotten stadig vil spise, kan man pulverisere den og blande den sammen med en lille smule af noget, rotten meget gerne vil have. Somme tider har jeg været ude for, at én af mine drenge ikke orkede at spise noget, og så har jeg pulveriseret pillen på en underkop, blandet den op med ca 0,3 ml vand (opmålt i en medicinsprøjte), og har suget blandingen op i sprøjten igen, så den kan blive sprøjtet direkte ind i rottens mund.
HVIS rotten kæmper meget imod sprøjten, så jeg af erfaring véd, at en hel del af det vil blive spildt - så bruger jeg ½ pille i stedet for en kvart... Så gør det ikke noget, at en del af det ryger ved siden af. :)

Jeg kan forstå på dét du skriver, at du netop valgte dén dyrlæge, fordi hun var ekspert i gnavere... men desværre betyder dét ikke, at vedkommende har haft den store erfaring med rotter... Dé helbredsproblemer, der rammer rotter - og behandlingen af dem - er nemlig anderledes end for andre gnavere. Eftersom du bor i København, har du faktisk én af de allermest roste rottekyndige dyrlæger i nærheden - nemlig Erik fra Blågård dyreklinik. Så jeg vil klart anbefale dig at benytte ham, næste gang der er noget galt. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » lør aug 02, 2014 11:10 am

Pernille: Jeg har selv to gange startet en behandling op med en rest ronaxan, da de første, spæde symptomer på lungebetændelse viste sig om aftenen eller op til en weekend (fordi jeg kun stoler på min egen, dygtige dyrlæges vurdering), og har så straks mandag morgen ringet og fået en tid - og har fortalt, hvad jeg har givet rotten og hvor længe, så han kan tage det i betragtning ved den videre behandling... men hvis en lille tot har haft lungebetændelse i et stykke tid, kan dét desværre IKKE anbefales. Der KAN være sket dét, at lungerne er blevet så skadet af betændelsen, at arvævet har gjort dem mere eller mindre ubrugelige (i stil med, når mennesker har KOL i alvorlig grad). Dét kan en dyrlæge vurdere ved at lytte til dem.
Hvis der er betændelse i lungerne, vil en hurtig behandlingsstart være fin - men hvis man behandler hele weekenden, og dét så SKULLE viser sig, at lungerne er ødelagte - så vil det have været en weekend med lidelser for dyret, og måske endda muligheden for, at lungerne helt kollapser og rotten bliver kvalt. (jeg har to gange oplevet at se én af mine drenge blive kvalt, hvor jeg ikke kunne få fat i en dyrlæge hurtigt nok... og det ønsker aldrig at opleve det igen) :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar