Bylder? (Opdateret, erfaringer med behandling?)

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *

Bylder? (Opdateret, erfaringer med behandling?)

Indlæg af Shackleton92 » søn sep 21, 2014 10:25 am

Tjek gerne det nyeste indlæg for opdatering/spørgsmål!

Jeg leder lidt efter noget konkret tekst omkring bylder, opståelse, størrelser og behandling, men jeg synes ikke liige det er til at finde, selvom der er blevet søgt herinde.

Er der én af jer der har et godt link? Helst engelsk eller dansk, og gerne med billeder.

Jeg spørger, fordi en af mine gutter har fået en hård klump hvor der for to-tre uger siden har været et sår, så mistænker lidt en byld, men synes det er svært at finde noget om det! (Den sidder et sted han selv sagtens kan komme til, så umiddelbart er jeg ikke gået helt i panik over det ;) Og så ringer jeg og får en snak med dyrlægen på mandag)

Tilføjelse: Jeg har lige regnet lidt på det, og det er faktisk en måned siden han har fået såret, kan der godt gå så længe, og så stadig komme en byld pga det sår? Jeg holdt øje med det, og det så umiddelbart ud til at hele pænt.
Senest rettet af Shackleton92 fre okt 03, 2014 10:43 pm, rettet i alt 1 gang.

erfort
Rotteforum afhængig
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » søn sep 21, 2014 9:35 pm

Jeg tror godt at det kan være en byld, selvom det er længe siden, at såret var der. Det er ikke altid at bylden dukker op med det samme. Men jeg tør ikke udelukke, at der kan være noget andet galt.
Du kan læse om bylder og dvs. knuder her: http://tamrotten.weebly.com/sygdomme.html
Men jeg tror den sikreste måde, at finde ud af hvad det er på, er at få en dyrlæge til at undersøge det.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Shackleton92 » søn sep 21, 2014 10:00 pm

Tusind tak for linket!

Jeg tror nu også det bliver til et smut til dyrlægen, den virker til at sidde rimeligt dybt, så jeg tænker ikke det er noget gutten selv får bugt med i den nærmeste fremtid.

erfort
Rotteforum afhængig
Kontakt:

Indlæg af erfort » søn sep 21, 2014 10:08 pm

Jeg håber det kunne bruges. :D

Også håber jeg selvfølgelig at det er noget harmløst.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Shackleton92 » man sep 22, 2014 8:18 am

Det er (var) en byld! Så glad for at det ikke er en svulst :)
Den er sprunget af sig selv i løbet af natten (eller Dwalin har selv været i gang) og jeg har en tid ved dyrlægen her om to timer, så jeg lige kan få et kig på den af en der ved hvad det handler om.

Og linket kunne i hver fald bruges, det var faktisk lige hvad jeg ledte efter :)!

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Shackleton92 » man sep 22, 2014 4:13 pm

Den skulle opereres ud! Bassen er hjemme igen, og ud over at være lidt dvask pga morfin, så har han det godt :)

erfort
Rotteforum afhængig
Kontakt:

Indlæg af erfort » man sep 22, 2014 5:06 pm

Det er bare rigtig godt at høre. :D

Jeg håber at han hurtigt er frisk igen.
Mvh. Puk

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *

Indlæg af Shackleton92 » fre okt 03, 2014 10:50 pm

Dwalin (NiceRats Chuck Shurley) blev opereret for bylden, og kom på en otte dages Baytrill kur (0.3 ml en gang om dagen), og alt så faktisk rigtig fint ud.

Dag seks/syv på kuren fik han pludseligt endnu en klump på maven. Han skulle ind at have fjernet sting/clips ti dage efter operationen, så jeg valgte ikke at tage til dyrlæge den dag.

Dyrlægen fastslog, at der var yderligere to bylder på maven! Øv! Samt en smule betændelse ved det ene sting. Han er nu på en Ronoxan kur i tolv dage (0.15 ml to gange dagligt), og jeg er instrueret i, at skulle hjælpe med at holde de to på maven, samt det sidste sting ved såret rent.

Mit spørgsmål er så, hvad jeres erfaringer er? Hvordan det er nemmest at hjælpe dem med det? Det nemmeste for mig har so far været at holde ham i et håndklæde, det giver lidt ro på.
Men jeg vil gerne høre fra folk der har været i gennem det.

Jeg har også fået afvide at jeg gerne skal bruge klorhexedin til at hjælpe med at rense sårene på overfladen.

Besvar