"Sten"hård byld..

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Boesen
Super Rotte Entusiast
Geografisk sted: Glostrup

"Sten"hård byld..

Indlæg af Boesen » ons sep 24, 2014 7:53 pm

Det her er simpelthen for mærkeligt..
Min ældste basse, Totte, har længe haft en lille, men STENhård knude/byld/bule lige bag sit ene bagben. Jeg har ikke fået gjort noget ved den, da den på intet tidspunkt har generet ham, men holdt øje med, om den blev større, øm eller lignende. Jeg har også prøvet at trykke (forsigtigt) på den, fordi jeg har troet, at det nok var en hårdfør byld, der skulle tømmes. Men uden held.

MEN! Lige nu, her til aften, så jeg, at der var gået hul på den, og jeg tænkte jo: "Yes! Super! Så kan vi få den tømt langt om længe!" Jeg trykkede på den, og ud kom en lille, FULDSTÆNDIG hård.. Dims? Det ligner og føles nærmest som en perle :shock: :?
Er der nogen, der kan sige mig, hvad pokker dét er for noget?

Billede

Billede
♂ - Totte, Thauri & Tjalfe
R.I.P. - Tornado <3 Tim <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons sep 24, 2014 9:15 pm

Lige da jeg læste dit indlæg og så billederne, fik jeg en tanke der ville passe fint til et afsnit af X-files... at din dreng nok har en fjern forfader, der har været forsøgsdyr - og hvis gener er blevet splejset med en perlemuslings. :lol: :lol: :lol:

MEEEN så fortsatte jeg med at tænke i lidt mere normale baner, og tænkte: "MON ikke det kunne være en talgknude, der har siddet så længe, at indholdet med tiden er blevet helt indtørret og hårdt?" Jeg prøvede at kigge rundt på nettet, og kunne se at ihvertfald ved marsvin er det meget almindeligt, at de netop tit sidder på ryggen, bagbenene eller i lysken. Hvis det er dét, der er forklaringen, kan det jo netop være den "forstenede" talgknude, du fik presset ud.
Selvom dén forklaring måske ikke er helt så spændende som dén med gensplejsning imellem en rotte og en perlemusling - så ER den måske lidt mere... hmmm... virkelighedsnær, selv for én med MIN syge fantasi. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Boesen
Super Rotte Entusiast

Indlæg af Boesen » ons sep 24, 2014 9:38 pm

HAHAH! Der fik du mig til at grine! :lol: :D

Jeg er nu glad for, at det bare et en gammel talg-fætter ;-)

Mht. såret der er kommet ud af det; Skal jeg gøre noget? Jeg ved,at rotter heler godt og plejer at være gode til at rense tingene selv, men jeg tænker, om jeg måske gjorde klogt i at rense det med noget saltvand eller mild Klorhexidin, eftersom såret nærmest er sådan et "hul", hvor den indkapslede kugle har været?

Boesen
Super Rotte Entusiast

Indlæg af Boesen » ons sep 24, 2014 9:41 pm

Såret ser sådan ud. Ganske pænt og rent synes jeg, så jeg vil helst ikke pille for meget ved det. Men hvis det er bedst at rense det, gør jeg selvfølgelig dét! :-)

Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors sep 25, 2014 12:12 am

Puh, det véd jeg sørme ikke. Jeg har selv været dejligt forskånet for bylder indtil videre (lykkeligvis)... men jeg mener at jeg har læst herinde, at de erfarne plejer at trykke betændelse ud dagligt og rense det, indtil det er helet indefra - eventuelt med hjælp fra en omgang antibiotika.
Hvis én af mine egne drenge skulle få en byld, vil jeg sandsynligvis vræle: ADW,ADW,ADW, NEEEEEEJ... og straks suse ud til dyrlægen for at få HAM til at bedømme, om der skulle en dybderensning og antibiotika til. På bylde-området ville jeg nok ikke stole en pind på min egen bedømmelse.
Jeg kan sagtens rense en byld, jeg SELV har fået - ingen problemer dér... men det er ligesom noget andet, hvis det er én af mine dejlige små nuttetotter, jeg skulle til at mosle rundt med. :oops:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » tors sep 25, 2014 10:30 am

Det har jeg nu heller ikke oplevet før det der. Jeg ville nok lige smutte forbi dyrlægen for at få afvide hvad det er.
Jeg har haft 2 rotter med bylder, den ene overlevede uden mén, den anden bliver aflivet idag desværre.
Den vokser og vokser bare og det bliver værre og værre så nu siger jeg stop :cry:
** Bidt af rotter **

Boesen
Super Rotte Entusiast

Indlæg af Boesen » tors sep 25, 2014 4:28 pm

Jeg snakkede med min dyrlæge tidligere i dag, og han sagde, at det var normalt, at nogle rotter fik talgknuder, lige som du siger, LylleMy. Og at den var blevet indkapslet og helt hård, fordi der ikke var gået hul på den noget før :-)

Der var ikke nogen grund til, at komme forbi dyrlægen, hvis det så pænt og rent ud, og at der kom skorpe på i løbet af dagen - og dét er der kommet. Hvis der kom infektion i det, sagde han, at de første tegn på dét allerede ville komme efter 24 timer.
Jeg skal fortsætte med at rense det 2 x dagligt med Klorhexidin, til såret er væk.

Jeg er ked af at høre, at din tot skal aflives, Webmor :-(
Hvor sidder bylden, og hvad siger dyrlægen, at det er for en byld?

Brugeravatar
Webmor
Senior Rottemedlem
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Webmor » tors sep 25, 2014 6:16 pm

Ved ikke lige hvad byld form det er, har jeg ikke spurgt ind til.
Men det er sådan en ulækker en med pus i, og hun er aflivet idag.

Dyrlægen ahr været med inde over, fra dag 1 :( men desværre
** Bidt af rotter **

Besvar