Ældre herre med "lyde"

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
tiemka
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors nov 27, 2014 1:34 pm

Ældre herre med "lyde"

Indlæg af tiemka » tors nov 27, 2014 1:52 pm

Hej, jeg håber, der er nogen der kan hjælpe mig vedrørende den ældste af vores rotter. Han er 2 år og 4 måneder, og har i et par dage kommet med en masse lyde; kurrende (lyder som en due), gnækkende og smågryntende. Jeg har lyttet til ham, men kan ikke rigtig høre noget (har dog heller aldrig prøvet det før). Han spiser og drikker fint, men vil ikke rende rundt mere, kravler bare ind i sit hus og sover. Vi har flyttet ham fra buret han delte med sine 2 sønner, da de var begyndt at overfalde ham, og han ikke længere havde kræfter til at sige fra. Han er nu i et mindre bur med mad, drikke og sit ynglingshus, som han hele tiden ligger i (selv når buret står åbent).
Han putter stadig gerne hos os, men piver højt, når vi tager ham op, som om det gør ondt på ham. Han har aldrig fejlet noget før. Hans bror døde for et par måneder sider (helt uden dramatik).
Jeg tænker, at det er på tide, han får fred - hvad tænker i?

På forhånd tusind tak for hjælpen
Tina :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ældre herre med "lyde"

Indlæg af Lylle My » tors nov 27, 2014 3:07 pm

Det kunne godt lyde, som om din fine gamle dreng har fået sig en gevaldig lungebetændelse, så dyrlægen er helt sikkert en nødvendighed for ham. (helst én, der har erfaring med rotter, og så hurtigt som overhovedet muligt) Selv om han er en ældre herre, ER det måske muligt, at en behandling med antibiotika kan hjælpe ham igennem det... Det kommer helt an på, om han har fået arvæv på lungerne (stive lunger, der kan opstå efter en lungebetændelse, og forhindrer rotten i at trække vejret særlig dybt - svarer lidt til rygerlunger hos mennesker). Dét vil dyrlægen bedst kunne vurdere ved at lytte til hans lunger for at checke om der er slim i dem, eller om lungefunktionen er stærkt nedsat af andre grunde.

Hvis det "bare" er en lungebetændelse, kan en øjeblikkelig behandling muligvis hjælpe ham igennem krisen, så han bliver rask igen... så tag endelig dyrlægen med på råd og lad ham bedømme, hvor stor chance din dreng har for at blive frisk igen. Hvis chancen for at en behandling vil kunne gøre ham rask, vil det være det hele værd - men hvis dyrlægen vurderer at der er stor risiko for, at man bare vil trække den lille tots lidelser i langdrag med en behandling... ja, så vil det helt sikkert være det bedste at sige farvel til ham, og på dén måde takke ham for alle dé glæder, han har givet dig i sit liv.

Jeg håber på det bedste for dig og den lille fyr. Det er aldrig sjovt, når éns dejlige tot når dén alder, hvor man hele tiden må tænke på om det er NU, man må sige farvel til den. :(
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar