Napning og dårlig mave!

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Louiiie
DTF Forum Medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons maj 14, 2008 4:17 pm

Napning og dårlig mave!

Indlæg af Louiiie » tors mar 12, 2015 3:28 pm

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvor den her post hører hjemme, så jeg prøver her!

Jeg har efter mange års pause, endelig fået mig 2 nye han baby rotter igen <3
De er købt i butikken "vild med dyr" på Bornholm.

Jeg fik dem begge for 2 ugers tid siden.

(De er dog fra forskellige kuld, fordi jeg til at starte med kun skaffede mig den ene, spoofy.
Fik dårlig samvittighed og tog derned igen og fik en anden, jinxie,
som var fra et nyt kuld der lige var kommet ind. Så de er omtrænt lige gamle)


De kommer begge godt ud af det med hinanden, ingen problemer dér,
bare de "sædvanlige" slåskampe der nu kommer med kun 2 stk.
Jinxie er nu også god til at drille, så han ender altid på ryggen med Spoofy over sig,
hvor han piver helt uden grund(lille myr :D )

Mit problem nu, er at Spoofy, den "ældste", ikke virker særlig social..
Jinxie som kom til senere har ingen problemer med at boltre sig,
han kommer glædeligt hen til mig hver gang jeg bare NÆRMER mig buret,
og slikker som en singsyg både på hænder/fingre og mit ansigt
(kan ikke anbefales at stikke snuden hen til ham, medmindre du vil ha vasket næsen ;) )

Men Spoofy foretrækker at side under en lille platform og har lavet sin rede dér.
Jeg kan sagtens nå ind til ham hvis jeg vil, og der er ingen helt aflukkede steder.
Når han så endelig kommer hen til min hånd efter lidt roden i bunden og/eller roden i mad skålen,
sniffer han lidt nysgerrigt til min hånd/fingre, men så napper han..

Selvom jeg har en godte i hånden napper han oftest min finger eller fingerled.
Han trækker ikke blod, han bider slet ikke SÅ hårdt, og jeg har prøvet at puste hårdt til ham når det sker.
og det virker godt nok som om han sniffer længere før han så alligevel napper igen.
Jeg har givet ham plads til at falde til ro i et nyt bur med en ny ven, men har jeg givet ham for meget?

Mit andet problem er at hvis jeg prøver at tage ham op, så tisser han og efterlader mange lorte,
både på mig, min trøje og hvor han ellers får lov at løbe rundt..
Og det lugter noget så grimt..
Hvad kan det være? :?

Håber meget på nogle svar!
og beklager den meget lange post, ville så gerne ha så mange detaljer med som muligt!



Et afsnit er blevet redigeret, da det overtrådte reglerne for Dansk Tamrotte Forum
Spoofy & Jinxie <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Napning og dårlig mave!

Indlæg af Lylle My » tors mar 12, 2015 7:44 pm

Det lyder til, at lille Spoofy ikke har de bedste erfaringer med hænder...for måden han opfører sig på, er et tydeligt udtryk for rædsel for dig og dine hænder. Det er desværre dén risiko man kan løbe ind i med rotter fra en dyrehandel, fordi de selvfølgelig ikke er blevet håndteret med kærlighed og forsigtighed af et menneske lige fra fødslen. Men man kan nu alligevel nå UTROLIG langt med en lille bange tot - med kærlighed, godbidder og leg. :wink:

Så det gælder simpelthen om at du skal vise ham, at de grimme oplevelser er fortid - og at i DIT hjem gælder reglen: "Mennesker er trygge og sjove legekammerater, som aldrig vil gøre en rotte ondt... men som tværtimod vil passe og pleje dig, elske dig og beskytte dig mod alt ondt." :mrgreen:

Prøv at hæve platformen nogle centimeter, så der bliver lidt mere "luft" omkring ham. Hvis den fungerer som et lavtsiddende tag, vil den virke som en halvåben hule... Dejlig tryg, men bare ALT for tryg, så han ikke har mod på at komme frem for at lære den "farlige verden" at kende. Undgå at røre ham mere end allerhøjst nødvendigt hér i begyndelsen. Det vil jo tage tid for ham at finde ud af, at du ikke er farlig. Stik hånden ind i buret så tit du kan overkomme det, og leg med den selskabelige Jinxie, så Spoofy ser at der ihvertfald ikke sker noget slemt med HAM. Så kan du "tilfældigt" lade hånden smutte hen til Spoofys plads, mens du lader som om du overhovedet ikke er interesseret i ham. Læg hånden i udkanten af hans rede, og lad den bare ligge et kort stykke tid HELT afslappet som en doven, voksen rotte, der snupper sig en lille lur. Hvis han så kommer hen og napper dig, mens din hånd ligger fredeligt i nærheden af ham, så gør ligesom en afslappet og kærlig alfarotte ville gøre: Vift ham væk, som om han ikke er andet end en generende flue for dig. Når du så trækker hånden væk, kan du efterlade en godbid, han kan tage når du er væk. Så gør du nøjagtig det samme, som en fornuftig, kærlig og godmodig alfa vil gøre overfor en skræmt baby... og på et tidspunkt vil Spoofy så få dén tanke, at det vist vil være meget godt at blive venner med dig - for så kan du jo beskytte ham mod alt ANDET, der muligvis kunne være farligt.

Når han har vænnet sig til, at du en gang imellem har hånden liggende i nærheden af ham, så kan du begynde at lægge den tættere på ham - og til sidst vil du kunne have hånden liggende helt tæt op ad ham, uden at han forsvarer sig. Så kan du begynde at nusse ham kort i nakken, mens i ligger der... eller lade din hånd glide ind under lidt af hans mave, og bare lade den ligge dér helt stille og afslappet et stykke tid.
Dét vil nemlig være en god måde at forberede ham på, at du senere kan komme til at løfte ham på din håndflade - uden at han bliver skrækslagen for, om du mon nu vil æde ham med hud og hår. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Louiiie
DTF Forum Medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons maj 14, 2008 4:17 pm

Re: Napning og dårlig mave!

Indlæg af Louiiie » fre mar 13, 2015 3:50 am

Jeg var nok også lige hurtig nok i starten, til at ville kæle med ham,
når det nu var så lang tid siden jeg sidst havde haft rotter,
så gjorde det ikke ligefrem nemmere for ham :?

Men jeg vil helt klart prøve de ting du har sagt, det giver jo god mening ^^

Så tak for hjælpen!
Spoofy & Jinxie <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Napning og dårlig mave!

Indlæg af Lylle My » søn mar 15, 2015 3:56 pm

Jeg vil ikke mene det gør noget at gå hurtigt frem, hvis man gør det UDENFOR buret - selv om man tager store hensyn til rottens nervøsitet, mens den er inde i sit trygge bur. :)

Så selv om du respekterer hans ret til at være bange for dig, når du stikker hånden ind til ham (dét har han jo muligvis god grund til), så vil det stadig være godt for hans og dit forhold, hvis du en enkelt gang om dagen tvinger ham til at komme ud og blive nusset - bare en kort tid, så han kan vænne sig til dig og lære din duft at kende.
Jeg plejer at tage selv de allermest nervøse unger ud hver dag lige fra starten, også selv om jeg giver mig virkelig god tid til at vinde deres tillid, mens de er inde i buret. Jeg snupper dem så tilpas hurtigt, at de ikke når at blive VIRKELIG bange - og så bruger jeg det gamle fif med hurtigt at sætte dem ind under min trøje, så de kan falde til ro og lære min duft at kende. Så sætter jeg mig i sofaen med rotten, og snakker med den ned igennem trøjens halsåbning, og stikker også hånden ned til den.
Jeg har også altid et håndklæde, et lille tæppe eller en gammel t-shirt liggende ved siden af mig, som den kan gemme sig under, hvis den skulle få mod på at smutte ud fra min trøje... og der ligge også en lille papæske, en åben transportskasse eller lignende, hvis den skulle få lyst til ENDNU mere tryghed i alt det ukendte. Så kan man jo stadig lære den, at man ikke er farlig - ved lige at stikke hånden ind til den under tæppet og nusse den. Jeg oplever at tæppet er det vigtigste, fordi de åbenbart føler sig så trygge dernede under, at de slet ikke bliver bange eller forsvarer sig, men fint kan acceptere at en hånd kommer ind og nusser dem, mens de ligger der... og så vænner de sig jo ENDNU hurtigere til, at mennesker og deres hænder slet ikke er farlige. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Louiiie
DTF Forum Medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons maj 14, 2008 4:17 pm

Re: Napning og dårlig mave!

Indlæg af Louiiie » søn mar 15, 2015 4:20 pm

Det eneste problem jeg har med det (for jeg har prøvet et par gange)
er at han tisser på mig, og ... ja.. laver lort på mig.. hvis jeg tager ham op..
Det er er som om han ALTID er lidt nervøs..

Jeg har dog fået et lidt tættere forhold til ham siden min første post,
han napper kun sjældent, og blevet mere aktiv uden for platformen og ligger generelt flere steder i buret nu.
Også meget mere nysgerrig og er enda nået halvt op på min hånd flere gange før han dykkede ned igen..

Jeg vil hellere end gerne tage ham op, men hans afføring lugter og er stadig lidt vandet,
men det burde jo kunne klares med et gammelt viskestykke eller lign..

hmm, jeg tager dine råd til mig med kyshånd (:
Spoofy & Jinxie <3

Besvar