Stor byld på foden - hvad er det??

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Peter Friis
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre sep 11, 2015 2:47 pm

Stor byld på foden - hvad er det??

Indlæg af Peter Friis » fre sep 11, 2015 3:05 pm

Hej!

Min datter har en tamrotte (hunrotte, som hedder Snefnug) på godt to år.

For nogle uger siden fik den en mørkerød knop/vorte/byld på den ene fod. Vi har holdt lidt øje med bylden (som først bare lignede en knop), men da rotten ikke var generet af den, har vi set tiden an.

Nu er den vokset - eksplosivt: I løbet af 1½ uge er den vokset til en størrelse på godt en centimeter i diameter. Da min datter for et par dage siden tog Snufnug op og forsigtigt vaskede hende gik der hul på bylden, der begyndte at bløde. Jeg har et par gange efterfølgende hældt brintoverilte over bylden, der nu har lukket sig igen - men som ikke er blevet mindre af at være gået hul på.

Bortset fra at Snefnug virkede dårlig og inaktivt de to dage, hvor der var hul på bylden, virker hun ikke som sådan generet af den - Og hun har ikke ondt.

MEN vi vil gerne vide, hvad det er - og hvad vi kan gøre for at fjerne bylden ... ?

Jeg har vedhæftet to fotos - og i forhold bylden på billederne er den blevet en halv gang større siden. Og mørk rød.

Venlig hilsen
Peter Friis


*Billeder virker ikke*

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stor byld på foden - hvad er det??

Indlæg af Lylle My » fre sep 11, 2015 9:48 pm

Uff, den ser godtnok ikke rar ud. Der plejer nu ikke bare at være lidt blod, der kommer ud - men masser af gulbrunt materie, der stinker VIRKELIG afskyeligt, så den har temmelig sikkert ikke tømt sig rigtigt.
Det KAN selvfølgelig være, at det lille hul har været så overfladisk, at byldens indhold ikke kunne komme ud, så dét er grunden til at den stadig er der. Jeg har ikke personlig erfaring med bylder, men fra andre rotteejere har jeg kunnet læse, at man normalt ikke kan forvente, at den tømmer sig 100% helt af sig selv - Normalt vil der stadig være en rest af betændelse inde under det lukkede sår, som så hurtigt vil starte en ny byld op på samme sted.
De fleste plejer at behandle bylder ved at vaske det i lunkent vand, så der går hul - og hvis hullet er stort nok, kan man presse indholdet ud, og derefter rense bylden i dybden med saltvand, sprøjtet ind i såret med en sprøjte (uden kanyle, selvfølgelig). Det skal gøres en gang om dagen, indtil hævelsen er fuldstændig væk, og såret har lukket sig (hvis jeg husker rigtigt).

Men siden den nu sidder på den gamle dames tå, vil det nok være TEMMELIG smertefuldt, hvis du selv skal tømme og rense den dagligt... og samtidig vil risikoen for infektion i dét åbne sår, der vil komme efter byldens åbning, være meget stor. Poten er jo konstant i berøring med dét underlag, hvor hun efterlader både afføring og urin, så man kan ikke rigtig undgå, at der kommer bakterier ind i såret. :|

I dit tilfælde ville jeg snarere tage Snefnug en tur til en rottekyndig dyrlæge, som kan undersøge hende - og sikre sig, at det godtnok ER en byld, og ikke en svulst. Hvis det ER en byld (og det ligner det godtnok), vil det være lettere for dyrlægen at åbne den og rense den helt i dybden - og evt. give dig en portion antibiotika med hjem, så i kan være sikre på at der ikke vil være den mindste rest betændelse tilbage inde under såret, mens det heler. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Stor byld på foden - hvad er det??

Indlæg af erfort » fre sep 11, 2015 10:51 pm

Jeg er enig med Lylle My i, at det ligner en tur til dyrlægen.

Jeg har efterhånden set en del bylder og knuder af forskellig art, men jeg har ikke set noget der ligner det på billedet før, og umiddelbart synes jeg ikke det ligner en byld, selvom jeg ikke vil sige det med sikkerhed.
Især fordi knuden sidder som den gør, er jeg overbevist om, at det må spænde frygteligt i huden og sandsynligvis er det direkte smertefuldt. Rotter skjuler jo smerter utroligt godt, så det kan være svært at aflæse dem.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stor byld på foden - hvad er det??

Indlæg af Lylle My » fre sep 11, 2015 11:07 pm

Puha, ja så ville jeg stole på din bedømmelse, erfort. Min egen erfaring med bylder begrænser sig jo til dét, jeg har læst og set billeder af i tidens løb. :|

..og hvis det skulle være en knude eller en svulst, så krydser jeg da alt, hvad krydses kan, for at den er godartet - og at den viser sig at være let og ukompliceret at få opereret væk. :neutral:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Stor byld på foden - hvad er det??

Indlæg af meldielto » lør sep 12, 2015 12:18 am

Jeg har ikke set bylder hos tamrotterne herhjemme, men har set en hel del bylder og knuder på mit studie. Personligt tror jeg ikke det er en byld - det ligner ikke nogen af de bylder jeg har set før, hverken i udformning eller farve. Især ikke hvis der er kommet blod ud og den ikke er falmet siden. Det kan være en blodophobning efter slag, det kan godt se sådan ud, eller en knude. Hvordan føles den? Er den tør/hård/fast/blød/løs osv? Det må en tur til dyrlægen være med til at opklare :)
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

Besvar