Offer for dårlig avl

Er din tamrotte begyndt at nyse? Kommer der mislyde når den trækker vejret? Har den pludselig fået en knude? Desværre hænder det, at vores små venner bliver syge, og så er der hjælp at hente her...

Redaktør: Lylle My

Besvar
Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Offer for dårlig avl

Indlæg af Dunse » fre jul 01, 2016 1:59 am

Hej alle.
Jeg må sige jeg nok har erfaret hvorfor god avl er vigtigt. Jeg bor på Bornholm og kan umiddelbart ikke lige få fat i andet end rotter fra vores lokale dyrehandel, hvilket normalt aldrig har været et problem, men det har det været den her gang. Nok til at dyrehandleren har skiftet avler. Jeg købte to hanner for lidt over en måned siden, og for det første viste det sig de begge havde pelslus og skab, så lagde lige ud med 600 kr hos dyrlægen for at få styr på det. (butikken blev orienteret, og havde dyrlæge ind over alle deres dyr i butikken og de klagede til avleren)

Den ene af mine rotter, Gizmo, må jeg erkende er offer for dårlig avl. Jeg har kæmpet en kamp med den lille gut. Han er nogenlunde stabil nu, men jeg tror hans levetid bliver ret kort. Han Har en luftvejsinfektion som er på tredje uges behandling, han har været på 2 typer antibiotika (måtte skifte da den første ikke virkede godt nok) samt han er på høj dosis steroid behandling hvilket har god effekt på hans energi og appetit. Samt han for en periode blev håndfodret med dyrlægens "akut" våd fodder da han var meget dårlig. Han er nedtrappet til at få medicin en gang om dagen nu, før måtte han få to gange for ellers blev han dårligere imellem doserne. Det virker nogenlunde, men han nyser stadig ligemeget hvad jeg gør. Han er SÅ lille og skrøbelig. Han vejer 95 gram.. Hans alderssvarende "bror" vejer 265 gram. Han er halv størrelse af sin bror og generelt bare tynd selvom han æder på livet løs. Ydermere har han et mærkeligt problem, Hans "mandom" stritter ud. Normalt er den jo gemt væk og sidder indvendig. Det gør hans af en eller anden grund ikke, ikke engang dyrlægen kan få den på plads...

Han er den skønneste lille kælepot og jeg vil gerne give ham et rigtig godt forkælet liv, selvom det nok bliver ret kort. Hvad giver i jeres rotter at spise hvis de er syge eller skal tage på? Gizmo får en del kød, æg, flydende kattemad, nødder, og hans ynglings godbidder. Har ham ude alene for en stund hver dag, så han kan spise i fred da de andre ellers snupper hans mad. Nogle ideer til lidt ekstra godt til ham med noget god energi i?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Offer for dårlig avl

Indlæg af Lylle My » fre jul 01, 2016 10:19 pm

Åh, den stakkels lille Gizmo. :cry:
Jeg er desværre sikker på at du har helt ret i, at han ikke vil leve så længe - og så slemt som han har det, ville det bedste måske være at lade ham få fred nu, for han har helt sikkert mange smerter. :(
Det ER muligvis dårlig avl, der er årsagen til alle hans problemer - men det kan også have været dårlige forhold, forkert strøelse og dårlig fodring under hans opvækst hos avleren.

Alene dét, at hans luftvejsinfektion ikke reagerer på behandling, tyder på at den har været så slem og stået på i så lang tid, at hans lunger kan have taget varig skade - populært kaldet arvæv på lungerne. Hans nysen er ikke et akut problem, men måske har hans opvækst også sat sig spor i hans øvre luftveje, så han har fået dét, man kalder næsesten... Det kan nærmest beskrives som "krystalliseret snot", som er vokset fast i næseslimhinden og giver en konstant irritation. Dét kan man ikke gøre meget ved, men hvis det havde været hans eneste problem, ville han have kunnet leve fint med det i lang tid... Jeg har selv haft en dreng, som min dyrlæge mente havde næsesten, og han levede fint med det, men var bare en "hård nyser" i hele sit liv.
Hvis han derimod har så meget arvæv på lungerne, at hans vejrtrækning er alvorlig hæmmet, og en kombinationsbehandling med både baytril og ronaxan overhovedet ikke hjælper - så kan det være tegn på, at hans lungevirksomhed er så stærkt nedsat, at det kan sammenlignes med et menneske med KOL - rygerlunger. Dét kan ikke helbredes, men vil langsomt blive værre og værre, indtil rotten langsomt kvæles til døde. Sådan en rotte må man holde et godt øje med og sørge for at få den aflivet, INDEN lungerne kollapser fuldstændig... Jeg har selv to gange oplevet en rotte blive kvalt på dén måde, og dét ønsker jeg ALDRIG at opleve igen. Det var simpelthen forfærdeligt - både for mig og for det stakkels dyr. :cry:

Problemet med, at hans penis ikke kan trækkes ind, har jeg aldrig oplevet hos mine egne drenge... men jeg har i ny og næ HØRT om tilfælde, og det er temmelig alvorligt - og ekstremt smertefuldt. Det kaldes en penisprolaps, og når den lille "fyr" ikke kan smutte ind på plads i løbet af kort tid, vil blodomløbet i den blive hæmmet - hvilket på kort tid kan resultere i, at der simpelthen går koldbrand i penis. Det er vist ikke nødvendigt at forklare, hvor smertefuldt dét vil være for den lille Gizmo. :|
Gav din dyrlæge dig ikke noget glidecreme eller lignende, så du kunne fortsætte forsøgene på at få den ind på plads, efter at du havde fået ham hjem? Det er den normale behandling - medmindre prolapsen allerede har udviklet sig så alvorligt, at rotten må aflives akut, fordi penis er så skadet, at der ikke længere er muligt at gøre noget. :|

Som jeg har forstået det, kan sådan en prolaps ske af flere grunde - en infektion i kroppen, der har medført en bakterieinfektion, som har spredt sig til penis - eller en byld eller knude inde i rottens krop, der presser på roden af penis og forhindrer den i at kunne trækkes ind... men uanset grunden, er det en ekstremt smertefuld tilstand.

Jeg er rigtig ked af, at jeg ikke kan give dig noget håb for den lille fyr, men han lyder desværre til at være så skadet af sin opvækst, at nok så meget sundt og nærende foder ikke vil kunne hjælpe ham - men kun vil kunne trække hans pine ud. Dét ekstra foder, du giver ham i øjeblikket, er faktisk rigtig fint. En syg rotte skal har ikke behov for at blive "fedet op", men skal bare have rigelige mængder af et godt, sundt og næringsrigt fuldfoder til rotter. men som du selv oplever, gør masser af mad jo ikke den store forskel for hans skrantende helbred.
Stakkels, stakkels lille pus. Hvor er det synd, at han aldrig har fået en chance i livet. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: Offer for dårlig avl

Indlæg af Dunse » fre jul 01, 2016 11:27 pm

jah jeg er desværre godt klar over hvor det hele bære hen af for min lille basse. som sagt virker han som om han er nogenlunde stabil lige nu, han gisper ikke, ingen sekret raslen fra luftvejende, rolig vejrtrækning han nyser "bare" regelmæssigt. jeg svinger meget med mig selv om jeg kan være bekendt at lade naturen gå sin gang eller om jeg skal hjælpe den på vej. nogle dage virker han som om han er ved at bedre sig, og andre dage ikke.

jeg arbejder selv med KOL patienter og har set hvordan de kvæles levende og det ville jeg aldrig byde et levende væsen. der er et par dage tilbage af hans nuværende antibiotika kur, og jeg tænker at se hvordan han klare sig når den er færdig og er der det mindste tegn på at det blusser op igen, så får den lille mand fred.

angående han "hængeparti", jeg fik nok eksplorationsgel, og det lyder måske mærkeligt, men det har lykkedes mig at "lirke" den mere og mere på plads over de sidste par dage. den stritter mindre ud nu end for 4 dage siden da han var til et tjek hos dyrlægen for at få tjekket lungerne. men den er dog ikke kommet på plads. tænkte nemlig godt på at det kunne gå infektion eller den kunne blive nekrotisk af at stritte sådan ud, så har holdt meget øje og er opmærksom på om den fx pludselig skifter farve.

men jah.. jeg har nok et lille naivt håb om at han kunne bedres, selvom jeg godt ved det ikke er realistisk.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Offer for dårlig avl

Indlæg af Lylle My » lør jul 02, 2016 9:09 pm

:D Nåh, jamen hvis han slet ikke gisper eller har andre symptomer fra lungerne i øjeblikket, men bare nyser meget tit - så lyder det ikke helt så alarmerende... og hvis du ER i stand til at lirke hans lille tisser på plads, og den ikke virker misfarvet, så kan du vist godt forsvare at se tiden lidt an og give ham en sidste chance. Nyseriet er jo ikke så stort et problem - det vil bare være en god idé, hvis du gør det til en god vane LIGE at lytte til hans lunger en gang om dagen - så du straks vil opdage det, hvis det igen skulle udvikle sig til lungeproblemer. :)
Bare tag ham op i hånden og tryk siden af hans brystkasse tæt ind imod dit øre (først hans ene side, og derefter den anden). Så venter du et stykke tid, indtil han er helt afslappet, mens du lytter intenst. Hvis du så hører selv de svageste boble-, pibe- eller raslelyd derindefra, så er det et tegn på væske i lungerne... og så må han straks en tur til dyrlægen.
Metoden er godtnok kun vejledende, for somme tider kan en rotte finde på at trække vejret så overfladisk, at lydene ikke kan høres med det blotte øre - men kun igennem dyrlægens stetoskop... men hvis man giver ham sådan en daglig "lyttetur", har man langt større chancer for at fange en begyndende lungebetændelse, inden den udvikler sig katastrofalt. :wink:

Det lyder da ikke spor mærkeligt, at du har fået lirket hans lille "fyr" på plads med eksplorationsgel - det er jo dén metode man bruger, så længe der ikke er sket varig skade på den - og hvis den overhovedet ikke er misfarvet, er dét gudskelov ikke sket endnu. :)
På siden "Rat Health Guide" fandt jeg en rigtig god beskrivelse - med fotos - af, hvordan en lille 7-ugers rotte med penisprolaps blev behandlet på netop dén måde: Indsmøring af glidecreme 4 gange dagligt for at undgå udtørring, og mens den blev smurt, pressede ejeren den lille fyr lidt længere ud, end den allerede sad - fordi når den så trak sig en smule ind igen, blev glidecremen samtidig ført et lille stykke ind under forhuden, som jo OGSÅ var blevet ret stram og udtørret. Du kan prøve at kigge på siden hér: http://ratguide.com/health/figures/para ... gure_1.php
Dén rotte blev rask uden yderligere behandling, fik senere et enkelt tilbagefald, og blev senere kastreret. Måske forebyggede kastrationen, at det ville være sket flere gange, men det er der ingen, der véd.
Flere steder har jeg forøvrigt læst, at der KUNNE være en sammenhæng imellem penisprolaps og fejlernæring - eller direkte sult - i den tidligste opvækst, fordi rottens hjerne og nervesystem ikke har har fået næring nok til at udvikle sig ordenligt - og dét lyder jo egentlig meget sandsynligt.

Så ja, MÅSKE har han alligevel en chance, hvis han kan få lidt mere sul på kroppen, så han har noget at stå imod med... men prøv at give en hel del MINDRE kød og kattemad... Rotter kan faktisk godt få proteinforgiftning, hvis der er alt for meget kød i deres foder - og kattemad er tilsat aminosyren taurin, fordi katte ikke selv kan danne det - dét kan rotter, så de kan godt risikere at få for meget... og overdosering af taurin kan faktisk gøre skade på både mave/tarmkanalen, leveren og hjertet.
Som ved (næsten) alt andet gælder det, at "alt med måde". Hvis han er glad for kattemad og kød, kan han sagtens få en lille smule i ny og næ... men prøv at skifte en god del af det ud med babymos. Dét er meget nærende og fuld af vitaminer og mineraler - og rotter plejer at ELSKE det.
Selvom han ikke er en lille baby længere, så ville han måske også have gavn af et lille tilskud af modermælkserstatning, så han kan få lidt ekstra næring at vokse af? Det skal være modermælkserstatning til killinger - og det skal være fra Royal Canin. Der er nemlig mange mærker af mælkeerstatninger på markedet, men de fleste er faktisk af meget ringe kvalitet - Royal Canin skulle være klart det sundeste og bedste.
http://www.alttilhundogkat.dk/royal_can ... owitem=490
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Dunse
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 179
Tilmeldt: tors jul 28, 2011 4:45 pm
Geografisk sted: Bornholm

Re: Offer for dårlig avl

Indlæg af Dunse » ons jul 06, 2016 2:18 pm

Han holder sig til at nyse en del, og han har været uden antibiotika i to dage nu så syntes det går fint hvad det angår :) jeg er begyndt at lytte til hans bryst Hver dag som du foreslog, for at være på den sikre side. Det går også stille frem ad med hans prolaps. Der hænger ca 1/3 ude nu i forhold til i starten. Har lagt mærke til at når han bliver stresser eller bange så popper den helt ud igen, men den kan forsigtet lirkes længere op. Billederne fra det link du sendte, er det samme som han har, Hans har bare hængt længere ud. Men det er måske fordi han er ret tynd? Jeg kunne godt overveje at få ham kastreret i det lange løb, men det kræver jo at han er stærk nok til at tåle operation og narkose.
Jeg tror ikke han har haft ordentlig adgang til mad fra avleren af, i starten havde han tendens til at trække sig og lade de andre spise før ham, samt at han blev ved med at spise afføring. Men det gør han heldigvis ikke mere og selvom han er lille, så spiser han godt og holder en vægt på ca 95 gram. Det virker dog ikke til at han vokser synderligt.
Ok det må jeg lige gå på jagt efter til min lille mand :) jeg har ham stadigvæk ude alene for en stund hver dag, så han kan spise lidt ekstra i fred. Og hvis det står til ham, vil han bare gerne ligge på min kind og sove :) han er virkelig en skøn lille fyr så ville være dejligt hvis jeg kunne få ham på rette spor så han kunne få bare lidt længere levetid med en ordentlig livskvalitet.

Imaginarydiva
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2046
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 3:09 pm
Geografisk sted: Odense DK

Re: Offer for dårlig avl

Indlæg af Imaginarydiva » søn jul 24, 2016 5:01 pm

Jeg har haft 2 der havde dilleren ude på et tidspunkt men de fik noget medicin i munden mener jeg og så kom de fint på plads men kan ikke huske hvad de fik desværre. Mine forældre tager til Bornholm hvert år i uge 33, så hvis nu en dag du ønsker noget andet end fra butik, så kunne de måske godt lokkes til at tage dyr med.

Besvar